Презентація дозволить розширити, поглибити знання учнів про будову органів дихання тварин;установити їх зв'язок з функціями, показати значення газообміну в легенях і тканинах;звернути увагу на значення дихання для підтримання життєдіяльності та ускладнення дихальної системи у тваринному світі — від найпростіших до вищих тварин.
1)тварини належать до гетеротрофних організмів?2)наскрізна травна система закінчується анальним отвором.?3) довжина кишечнику рослиноїдної та хижої тварини однакова?4)їжа рослинного походження перетравлюється швидше?5)неперетравлені рештки у тварин з ненаскрізною травною системою виділяються через рот?6)до переднього відділу травного каналу належать: ротова порожнина, стравохід, глотка?7)травна система складається з травної трубки і травних залоз?8)дощовий черв’як має наскрізну травну систему?9)для одноклітинних тварин характерне внутрішньоклітинне травлення?10)для гідри характерне порожнинне і внутрішньоклітинне травлення?11)до фільтраторів належать черевоногі молюски?12)зовнішнє травлення властиве павукам?1. Гра «Вірю — не вірю». Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю, «–» — не вірю.
3. Вставте пропущені слова.1. Процес видалення з організму кінцевих продуктів обміну речовин називається…виділення2 У найпростіших виведення кінцевих продуктів здійснюється за допомогою…Скоротливих вакуолей3. Органами виділення у хребетних є…нирки 4. Основними органами виділення у комах є………………………….та…….. Мальпігієві судини жирове тіло5. У птахів у сечовидільній системі відсутній …сечовий міхур6. …………………– це видільні органи, представлені трубчастими структурами. Нефридії7. Структурною одиницею нирки є …нефрон8 У плоских та круглих червів нирки називаються…протонефридії9. У кільчастих червів та молюсків нирки називаються…метанефридії10 У ссавців у нирках утворюється…сеча11. У птахів сечовидільна система закінчується…клоакою
Споживання кисню залежить від розмірів тварин: чим більшою є тварина, тим менше вона споживає кисню. Чому так відбувається? Ученими було встановлено, що ссавці споживають різну кількість кисню, наприклад землерийка при масі тіла 3,5 г споживає 7–10 мл кисню на 1 г маси тіла за 1 год; заєць масою 1,6 кг — 0,96 мл, тюлень масою 26 кг — 0,22–0,34 мл, верблюд масою 170–330 кг — 0,03–0,04 мл. Так само неоднаковою є й кількість дихальних рухів за хвилину: у коня вона дорівнює 8–16, у щура — 100–150, у миші — близько 200.
- розширити, поглибити знання учнів про будову органів дихання тварин;- установити їх зв’язок з функціями, показати значення газообміну в легенях і тканинах; - звернути увагу на значення дихання для підтримання життєдіяльності; - показати, як відбувається ускладнення дихальної системи у тваринному світі — від найпростіших до вищих тварин; - розвивати вміння порівнювати, установлювати причинно-наслідкові зв’язки;- формувати вміння працювати в групах; - виховувати етично-ціннісне ставлення до природи. Завдання уроку:
Висновки:1. У процесі еволюції у тварин виникають спеціалізовані органи дихання — зябра, трахеї, легені, пристосовані до певних умов середовища існування.2. Одноклітинні (амеба, інфузорія-туфелька) та нижчі багатоклітинні тварини (кишковопорожнинні, плоскі черви) не мають спеціальних органів дихання. Газообмін у них відбувається за рахунок дифузії.3. Зябра — органи дихання у водному середовищі, характерні для риб, майже всіх пуголовків земноводних, у більшості молюсків, багатощетинкових кільчастих червів, личинок комах, які живуть у воді,— бабок, поденок.4. Трахеї представлені розгалуженими трубочками, які пронизують усе тіло і відкриваються назовні отворами, характерні для деяких членистоногих.5. Легеневе дихання притаманне наземним хребетним тваринам.
Дихальні вправи. Робимо сидячи. Повертаючи голову вправо і вліво, робіть гучний короткий вдих носом, видихайте ротом.(Сидячи). Нахили голови в сторони або вперед і назад з аналогічними вдихами.(Сидячи). "Обіймів плечей". Правою рукою візьміть ліве плече, а лівою - праве.(Стоячи). Темпові нахили вперед. При кожному нахилі - вдих.(Стоячи). Повороти тулуба на всі боки (при кожному повороті – вдих). Сідайте.rrrrr
«Закінчи речення».1. Дихання, під час якого використовується кисень— … аеробне.2. Дихання, під час якого не використовується кисень—… анаеробне3. Дихання одноклітинних тварин здійснюється через … поверхню клітини4. Багатоклітинні організми, які не мають органів дихання,— це… дощові черви5. Органи дихання комах — … трахеї6. До повітроносних шляхів ссавців належать …носова порожнина, носоглотка,гортань, трахея, бронхи7. Для птахів характерне …………… …дихання. подвійне
Біологічний диктант.1. Важливий фізіологічний процес, розщеплення органічних речовин з метою отримання енергії, необхідної для життєдіяльності…………. 2. Завдяки диханню організм забезпечується…. ……… 3. Мешканці водойм отримують кисень з……… за допомогою… ……….. 4. Мешканці наземного середовища отримують кисень з…………………………. за допомогою ……..…………………. 5. Газообмін у одноклітинних (амеба, інфузорія-туфелька) та нижчих багатоклітинних тварин (кишковопорожнинні, плоскі черви) відбувається за рахунок ……………………………. 6. Найбільш складні і розвинені органи дихання у ……………………………………………….., тому що вони складаються з ………………………………..диханняенергієюводишкіри або зябратмосферного повітрятрахей, легеневих мішків та легеньдифузіїссавців та птахів альвеол