9 кл Бойко пар 35 Географія світового транспорту 10 03 2025*Транспорт→ забезпечує функціонування світового господарства →і потреби людей в усіх видах перевезень.→ основа міжнародного географічного поділу праці. *Усі транспортні шляхи світу →утворюють світову транспортну систему. Загальна характеристика транспорту світу.
* у високорозвинутих державах → довжина почала скорочуватися. * у США та Франції скоротилася в 1,5 раза, у Великій Британії - удвічі.* Залізниці витісняються автошляхами та авіаційними лініями. * У високорозвинутих країнах залізниці → почали втрачати своє колишнє значення через неекологічність та недостатню швидкість.
Від паротяга до маглева* Першими залізничними локомотивами на паровій тязі стали → сконструйовані в Англії парова машина на колесах Річарда Тревітіка (1804 р.)→ і паротяг Джорджа Стефенсона (1814 р.), → який із 1825 р. почав курсувати першою у світі залізницею Стоктон — Дарлінгтон. * Максимальна швидкість тодішніх локомотивів→ сягала 46 км/год.
* Завдяки впровадженню нових двигунів та безколісних потягів→ вдалося значно збільшити швидкість на залізницях. * Швидкісними вважаються магістралі, → якими потяги рухаються зі швидкістю не менш ніж 200 км/год. * Розширення швидкісного руху проходить → за рахунок модернізації звичайних залізниць→ і створення нових, спеціально під надшвидкісні потяги.
* Сучасні електропоїзди здатні розвивати → 300-350 км/год→ японська мережа «Сінкансен», французька TGV, німецька ІСЕ, іспанська AVE * Експериментальні зразки TGV розганяються → до 575 км/год. * Шанхайський маглев ( поїзди на магнітній подушці). 431 км/год,→ а рекорд японського експериментального маглева — 603 км/год.
* Працюють швидкісні дороги у → США (Бостон - Вашингтон), → Росії (Москва - Санкт-Петербург, Санкт-Петербург - Гельсінкі (Фінляндія), Москва - Нижній Новгород), → Республіці Кореї (Сеул - Пусан), → Узбекистані (Ташкент - Самарканд). * Проектується значне розширення мережі швидкісних залізниць → у США, спорудження у Польщі, Канаді, Бразилії, Аргентині.
* У 1994 р. було розпочато регулярне залізничне сполучення між Парижем і Лондоном. * Відрізок дороги завдовжки 37 км проходить тунелем, → прокладеним на глибині 40 м під дном протоки Ла-Манш.→ потяг «Eurostar» — між Парижем, Брюсселем і Лондоном, → долаючи протоку Ла-Манш через Євротунель.
*Кількість автомобілів у розрахунку на 1 тисячу населення (рівень автомобілізації) → індикатор сучасного економічного розвитку→ і добробуту населення країн. *Найвищі показники (500-750 автівок на 1 000 осіб) мають→ економічно розвинені країни, Республіка Корея, → малі нафтовидобувні країни Перської затоки.
*Важливу роль відіграють міжнародні транспортні коридори, → які сполучають протилежні береги материків: → європейський маршрут Е85 (від Балтійського моря до Чорного),→ Трансамазонське шосе (від східного берега Південної Америки до західного), → Панамериканське шосе (від Канади до Аргентини).
*виник у США у другій половині XIX ст., найбільшого значення набув у XX ст. → пов’язаний з розвитком нафто- і газовидобувної промисловості. → є найдешевшим для доставки рідких та газуватих вантажів → перекачує 97 % нафти та майже весь природний газ.→ 3-тє місце за вантажообігом, → поступившись лише морському та залізничному. ТРУБОПРОВІДНИЙ ТРАНСПОРТ.
*Трубопроводи прокладені: 1) від місць видобутку →до місць споживання цих видів сировини → у Росії, США, Канаді, з Росії у європейські країни і з Канади у США);2) від місць їх видобутку до портів для подальшого транспортування морським транспортом→ у Південно-Західній Азії, Північній Африці, США) ; 3) від портів прийому сировини до кінцевого споживача → у Європі, США, Китаї); 4) від місць виробництва первинної продукції з нафтогазової сировини →до місць її подальшої переробки (аміако-, етилено- та інші продуктопроводи у США, Європі, Китаї).
*Нині прокладено підводні трубопроводи, →загальна довжина яких перевищує довжину земного екватора. *Найдовшим (2,5 тис. км) з-поміж них є середземноморський газопровід, що сполучив Алжир з Італією. *Найбільша мережа підводних трубопроводів працює у Північному морі та Мексиканській затоці.
*Швидко зростає частка контейнеровозів,→ що їх завантажують не вертикальним, а горизонтальним способом. Контейнерна революція*Запровадження стандартних контейнерів, → які легко перевантажити із судна на залізничну платформу або автомобіль чи навпаки,→ дало змогу уніфікувати вантажоперевезення→ та інтегрувати глобальну транспортну інфраструктуру, → значно прискорити виконання транспортних операцій.
*«Дешевий», «зручний» прапор, або прапор відкритої реєстрації — один із специфічних проявів географічного поділу праці в роботі світового морського транспорту.*Свій прапор «продають» також → Багамські Острови, Антигуа і Барбуда, Мальта, Кіпр, Греція, Шрі-Ланка, Вануату та деякі інші держави.
*Найбільшим портом у Європі є Роттердам у Нідерландах (440 млн тонн на рік). *Його називають «морськими воротами» Європи. → у ньому одночасно можуть розміститися 375 суден. *До найбільших європейських морських портів належать → Антверпен (Бельгія), Гамбург та Бремен (Німеччина), Марсель та Гавр (Франція), Валенсія та Барселона (Іспанія), Трієст та Генуя (Італія), Берген (Норвегія).
*Найважливіші міжнародні морські транспортні коридори→ Атлантичний океан - 2/3 морських перевезень. *Зростає роль Тихого океану - 1/4. * Індійський океан 1/10 обсягу морських перевезень.→ більшість шляхів у ньому спрямовані до Перської затоки. *Значення Північного Льодовитого океану невелике.
*Найбільший річковий та озерний флот мають США,→ хоча за протяжністю внутрішніх водних шляхів вони поступаються Китаю та Росії. *У США 3/4 усіх шляхів припадають на штучні водойми, → в тому числі найдовший - Береговий канал (5580 км). *Головним районом внутрішнього судноплавства Північної Америки є→ система Великих Американських озер та річка Святого Лаврентія.
*Найбільше пасажирів (2020 р.) приймають аеропорти «Хартсфілд-Джексон» (Атланта) у США (103,9 млн щорічно), «Шоуду» (Пекін) у Китаї (95,8 млн), «Дубай» в ОАЕ (88,2 млн), «Ханеда» в Токіо (85,4 млн), «Лос-Анджелес» в США (84,6 млн), «О’Хара» (Чикаго) в США (79,8 млн), «Хітроу» (Лондон) у Великій Британії (78,0 млн).
*Серед аеропортів Європи (окрім британського «Хітроу») вирізняються за пасажиропотоками «Шарль де Голь» (Париж) у Франції (69,5 млн), «Схіпхол» (Амстердам) у Нідерландах (68 млн), «Франкфурт» (Франкфурт-на-Майні) у Німеччині (64,5 млн), «Мадрид Барахас» (Мадрид) в Іспанії (53,4 млн).
Через високу собівартість перевезень повітряний транспорт використовуються для транспортування вантажів, що швидко псуються: тропічних фруктів, екзотичних квітів, а також пошти й коштовностей. Найбільшими аеропортами світу за обсягами перевезень вантажів є Гонконг, американський Мемфіс і китайський Шанхай.
