Презентація " Географія світового транспорту"

Про матеріал
Основні тенденції розвитку транспорту світу; уявлення про країни світу, що вирізняються високим ступенем розвитку мережі залізниць і автомобільних шляхів. Найбільші морські порти, найбільші аеропорти та міжнародні транспортні коридори світу.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

9 кл Бойко пар 35 Географія світового транспорту 10 03 2025*Транспорт→ забезпечує функціонування світового господарства →і потреби людей в усіх видах перевезень.→ основа міжнародного географічного поділу праці. *Усі транспортні шляхи світу →утворюють світову транспортну систему. Загальна характеристика транспорту світу. 

Номер слайду 2

*Загальна довжина залізниць→ 1,37 млн кілометрів.→у 140 країнах, → ½ довжини залізниць на першу десятку країн* США → 20 % протяжності мереж світу. ЗАЛІЗНИЧНИЙ ТРАНСПОРТ.

Номер слайду 3

Мал. 169. Tоп-10 країн світу за протяжністю залізниць

Номер слайду 4

* У Європі найбільша густота залізниць - понад 100 тис. км2 

Номер слайду 5

* Існують країни, де залізниць немає зовсім→ Афганістан, Лівія, Чад, Нігер, Папуа-Нова Гвінея, → деякі країни-архіпелаги, які складаються з дрібних островів.

Номер слайду 6

* Тенденції до зміни протяжності доріг * У країнах, що розвиваються, → будуються нові залізничні траси, → за останні півстоліття зросла залізнична мережа в Китаї та Індії,

Номер слайду 7

* у високорозвинутих державах → довжина почала скорочуватися. * у США та Франції скоротилася в 1,5 раза, у Великій Британії - удвічі.* Залізниці витісняються автошляхами та авіаційними лініями. * У високорозвинутих країнах залізниці → почали втрачати своє колишнє значення через неекологічність та недостатню швидкість.

Номер слайду 8

* Під впливом науково-технічного прогресу → було підвищено їх екологічність внаслідок електрифікації. → 99,5 %, залізниць електрифіковано в Швейцарії → ½ в Нідерландах, Швеції, Італії, Австрії, Україні. * У США лише 0,5 %.

Номер слайду 9

* За довжиною електрифікованих колій → перші місця у світі посідають Китай, Росія, Індія, * за часткою в залізничній мережі → східноазійські та західноєвропейські країни. Мал. 155. Лідери за довжиною залізниць, тис. км (2019 р.)

Номер слайду 10

Від паротяга до маглева* Першими залізничними локомотивами на паровій тязі стали → сконструйовані в Англії парова машина на колесах Річарда Тревітіка (1804 р.)→ і паротяг Джорджа Стефенсона (1814 р.), → який із 1825 р. почав курсувати першою у світі залізницею Стоктон — Дарлінгтон. * Максимальна швидкість тодішніх локомотивів→ сягала 46 км/год.

Номер слайду 11

* Завдяки впровадженню нових двигунів та безколісних потягів→ вдалося значно збільшити швидкість на залізницях. * Швидкісними вважаються магістралі, → якими потяги рухаються зі швидкістю не менш ніж 200 км/год. * Розширення швидкісного руху проходить → за рахунок модернізації звичайних залізниць→ і створення нових, спеціально під надшвидкісні потяги.

Номер слайду 12

* Батьківщиною швидкісних магістралей стала → Франція (перші дороги Париж - Марсель та Париж - Бордо). * Лідери у розвитку швидкісного залізничного транспорту→ Японія, Франція, Німеччина, Італія, Іспанія і Китай).

Номер слайду 13

* Створено загальноєвропейську мережу швидкісних залізниць, → яка сполучає між собою ряд країн ЄЄ. * Їх основу становлять швидкісні залізничні магістралі → Франції, Італії, Німеччини, Швейцарії, Іспанії.

Номер слайду 14

* В Японії мережа швидкісних залізниць охоплює усю країну. * Нині у Китаї відбувається бум високошвидкісного залізничного будівництва. * У Китаї - протяжність перевищує сумарну довжину усіх подібних залізниць→ Європи та Японії разом - понад 13 тис. км.

Номер слайду 15

* Сучасні електропоїзди здатні розвивати → 300-350 км/год→ японська мережа «Сінкансен», французька TGV, німецька ІСЕ, іспанська AVE * Експериментальні зразки TGV розганяються → до 575 км/год. * Шанхайський маглев ( поїзди на магнітній подушці). 431 км/год,→ а рекорд японського експериментального маглева — 603 км/год.

Номер слайду 16

* Працюють швидкісні дороги у → США (Бостон - Вашингтон), → Росії (Москва - Санкт-Петербург, Санкт-Петербург - Гельсінкі (Фінляндія), Москва - Нижній Новгород), → Республіці Кореї (Сеул - Пусан), → Узбекистані (Ташкент - Самарканд). * Проектується значне розширення мережі швидкісних залізниць → у США, спорудження у Польщі, Канаді, Бразилії, Аргентині.

Номер слайду 17

* У наш час залізниці прокладають і під дном моря в тунелях. * В Японії споруджено найдовший залізничний тунель «Сейкан» (54 км), → 23 км якого пролягають на глибині 100 м під дном протоки→ між островами Хонсю і Хоккайдо.

Номер слайду 18

 * У 1994 р. було розпочато регулярне залізничне сполучення між Парижем і Лондоном. * Відрізок дороги завдовжки 37 км проходить тунелем, → прокладеним на глибині 40 м під дном протоки Ла-Манш.→ потяг «Eurostar» — між Парижем, Брюсселем і Лондоном, → долаючи протоку Ла-Манш через Євротунель.

Номер слайду 19

* Автотранспорт → І у світі за пасажирообігом → ІV- за вантажообігом.→ 70 % усієї довжини світової транспортної мережі, АВТОМОБІЛЬНИЙ ТРАНСПОРТ. 

Номер слайду 20

Мал. 158. Лідери за довжиною автошляхів, млн км (2019 р.)

Номер слайду 21

Мал. 170. Топ-10 країн світу за протяжністю автомобільних шляхів (2020 р.)

Номер слайду 22

* Із середини XX ст. довжина автодоріг зросла у 8 разів → становить 64,3 млн кілометрів. * Особливо важливими є → дороги з твердим покриттям, → багатосмужні магістралі з кількарівневими розв’язками, → автобани, які підвищують швидкість пересування.

Номер слайду 23

*Найбільша довжина автомобільних доріг → США (10 % світової автомережі), Індія (7,5 %), Китай (7 %), Бразилія (2,8 %), Росія (2,2 %), Японія (1,9 %) (мал. 170).*Найбільша густота автодоріг → у країнах Європи та в Японії.

Номер слайду 24

*Важливою є якість автомобільних доріг, → економічно розвинені країни, низка постсоціалістичних і нових індустріальних країн Азії та Латинської Америки → реалізовують сучасні проекти будівництва автомагістралей →з високоякісним покриттям для швидкісного руху.

Номер слайду 25

*Найбільш грандіозні проекти втілює Китай,→ який уже вийшов на перше місце у світі→ за довжиною швидкісних автомагістралей, → майже удвічі обігнавши традиційного лідера — США.

Номер слайду 26

*Водночас у багатьох країнах Африки й Азії→ дороги з елементарним твердим покриттям прокладені не на усій території.

Номер слайду 27

*Кількість автомобілів неухильно зростає. → 20 років було на планеті близько 500 млн, → нині - понад 1,15 млрд автомобілів. → 80 % автомобілів індивідуальні авто.

Номер слайду 28

*Кількість автомобілів у розрахунку на 1 тисячу населення (рівень автомобілізації) → індикатор сучасного економічного розвитку→ і добробуту населення країн. *Найвищі показники (500-750 автівок на 1 000 осіб) мають→ економічно розвинені країни, Республіка Корея, → малі нафтовидобувні країни Перської затоки.

Номер слайду 29

*Абсолютними лідерами за рівнем автомобілізації є → США (понад 800) і країни-карлики Монако й Сан-Марино.* Натомість у Китаї, де спостерігають найбільший річний приріст кількості автомобілів,→ цей показник значно скромніший (140),

Номер слайду 30

* в найбідніших африканських і азійських країнах → рівень автомобілізації становить 3-15 (в Україні — 245 (2019 р.).

Номер слайду 31

*Важливу роль відіграють міжнародні транспортні коридори, → які сполучають протилежні береги материків: → європейський маршрут Е85 (від Балтійського моря до Чорного),→ Трансамазонське шосе (від східного берега Південної Америки до західного), → Панамериканське шосе (від Канади до Аргентини).

Номер слайду 32

*Прокладена через Сахару асфальтована дорога → сполучила узбережжя Середземного моря → з країнами Гвінейської затоки. *Трансазійська магістраль пролягла через території 15 держав регіону.

Номер слайду 33

*автомобільний транспорт є → неекологічним. → ½ всіх шкідливих викидів в атмосферу→ намагаються застосовувати нові види палива, → які менше забруднюють довкілля: → рідкий водень, спирт, природний газ.

Номер слайду 34

*Створено автомобілі, що працюють→ на сонячних батареях.

Номер слайду 35

*Переходять до масового виробництва електромобілів.

Номер слайду 36

*автомобільний транспорт → залишається найбільш аварійно небезпечним. * У світі під колесами автомобілів →щорічно гинуть близько 200 тис. осіб. *Виходом із цієї ситуації є → поліпшення якості доріг та підвищення культури водіння.

Номер слайду 37

*виник у США у другій половині XIX ст., найбільшого значення набув у XX ст. → пов’язаний з розвитком нафто- і газовидобувної промисловості. → є найдешевшим для доставки рідких та газуватих вантажів → перекачує 97 % нафти та майже весь природний газ.→ 3-тє місце за вантажообігом, → поступившись лише морському та залізничному. ТРУБОПРОВІДНИЙ ТРАНСПОРТ. 

Номер слайду 38

*Трубопроводи є у 125 країнах світу. *Їх загальна довжина перевищує 3,6 млн км. *З них 2,9 млн км - газопроводи,→ майже 300 тис. км - нафтопроводи, →решту - продуктопроводи, якими транспортують різні хімічні речовини (амоніак, етилен, гас тощо)

Номер слайду 39

Мал. 173. Tоп-10 країн світу за протяжністю трубопроводів

Номер слайду 40

*За довжиною трубопроводів провідні місця посідають→ США (2,2 млн км (60 % усієї світової мережі),), Росія (260 тис. км), Канада (100 тис. км), Китай (86,9 тис. км) та Україна (45,6 тис. км). *Впливає географія видобутку і споживання нафти, природного та сланцевого газу.

Номер слайду 41

*Трубопроводи прокладені: 1) від місць видобутку →до місць споживання цих видів сировини → у Росії, США, Канаді, з Росії у європейські країни і з Канади у США);2) від місць їх видобутку до портів для подальшого транспортування морським транспортом→ у Південно-Західній Азії, Північній Африці, США) ; 3) від портів прийому сировини до кінцевого споживача → у Європі, США, Китаї); 4) від місць виробництва первинної продукції з нафтогазової сировини →до місць її подальшої переробки (аміако-, етилено- та інші продуктопроводи у США, Європі, Китаї).

Номер слайду 42

*Найдовший у світі нафтопровід працює у Китаї - 8700 км. *Він починається у Туркменістані й тягнеться територією Китаю до гирла річки Янцзи.

Номер слайду 43

*Нині прокладено підводні трубопроводи, →загальна довжина яких перевищує довжину земного екватора. *Найдовшим (2,5 тис. км) з-поміж них є середземноморський газопровід, що сполучив Алжир з Італією. *Найбільша мережа підводних трубопроводів працює у Північному морі та Мексиканській затоці.

Номер слайду 44

*Працюють пульпопроводи, → якими транспортують подрібнене вугілля, руди металів, фосфорити, вапняк.

Номер слайду 45

ВОДНИЙ ТРАНСПОРТ. *До водного транспорту належать→ морський →і внутрішній водний (річково-озерний).

Номер слайду 46

 *Морський транспорт → забезпечує міжнародну торгівлю,→ для США, Китаю, Росії, Японії → має суттєве значення у внутрішньодержавних перевезеннях.

Номер слайду 47

*Донедавна морськими шляхами перевозили переважно → наливні (нафту), насипні (зерно, вугілля, руду) → і навалочні (лісоматеріали, будівельні матеріали) вантажі.

Номер слайду 48

*У 60-х роках XX ст. ними почали перевозити → зріджений природний газ, *«контейнерна революція» на транспорті → привела до різкого збільшення транспортування готових виробів і напівфабрикатів → у спеціальних ємностях багаторазового використання — контейнерах.

Номер слайду 49

*70 % світового товарообігу →зростання залежності більшості високорозвинутих країн від заморського постачання палива та сировини, →а також від збуту власної продукції.

Номер слайду 50

*80 % морських перевезень є міжнародними *20 % - каботажними. → втрачає значення в пасажиропотоках.*80 тис. морських суден,під прапорами близько 160 держав.

Номер слайду 51

*Основним товаром, який перевозять морем, є→ нафта - 1/3 всього торговельного флоту→ становлять судна для рідких вантажів - танкери (від англ. tank - бак, цистерна). → також перевозять кислоти, спирт, патоку, китовий жир, → а останнім часом - скраплений газ.

Номер слайду 52

*1/3 флоту світу - балкери → судна для перевезення насипних вантажів. → раніше були універсальними→ нині - спеціалізованими: рудо-, вугле-, лісо-, зерно-, банановози та ін.

Номер слайду 53

*Швидко зростає частка контейнеровозів,→ що їх завантажують не вертикальним, а горизонтальним способом. Контейнерна революція*Запровадження стандартних контейнерів, → які легко перевантажити із судна на залізничну платформу або автомобіль чи навпаки,→ дало змогу уніфікувати вантажоперевезення→ та інтегрувати глобальну транспортну інфраструктуру, → значно прискорити виконання транспортних операцій.

Номер слайду 54

*Тропічні фрукти, м’ясо та іншу продукцію, → що швидко псується, перевозять рефрижераторами (від лат. охолоджую).

Номер слайду 55

*Роль морського транспорту в перевезенні пасажирів значно менша,→ ніж у перевезенні вантажів. *Трансконтинентальні морські пасажирські потоки → з появою авіаційного транспорту →втратили актуальність і обмежуються лише круїзними туристичними маршрутами.

Номер слайду 56

*морський торговельний флот, → сумарний тоннаж якого перевищує 1,8 млрд тонн. *Торгівельні операції забезпечують кораблі→ майже 160 країн.

Номер слайду 57

*морський флот Монголії, → який базується в портах Китаю, → кількісно перевищує польський, *судна Австрії, приписані до нідерландського порту Роттердаму, → забезпечують торговельні зв’язки країни з іншими регіонами світу

Номер слайду 58

*За величиною зареєстрованого морського торговельного флоту світовими лідерами є →Панама, Ліберія та Маршаллові Острови. → курсують японські, китайські, німецькі, американські, корейські, британські та інші судна.

Номер слайду 59

*судновласники з розвинених держав → приписують свої кораблі до країн → з пільговими режимами оподаткування, дешевою робочою силою, → нижчими вимогами до техніки безпеки.

Номер слайду 60

*«Дешевий», «зручний» прапор, або прапор відкритої реєстрації — один із специфічних проявів географічного поділу праці в роботі світового морського транспорту.*Свій прапор «продають» також → Багамські Острови, Антигуа і Барбуда, Мальта, Кіпр, Греція, Шрі-Ланка, Вануату та деякі інші держави.

Номер слайду 61

*Великий торговельний флот мають→ Китай, США, Норвегія, Велика Британія, Італія, Республіка Корея, Німеччина, Японія, Росія.

Номер слайду 62

*Загальна кількість портів у світі→ перевищує 2 тис. *Найбільше портів у Європі - понад 900.

Номер слайду 63

*Портів-гігантів, які щорічно перевантажують понад 100 млн тонн вантажів, → налічують понад 40. *Кількість китайських портів у цьому рейтингу більша, → ніж європейських, японських і американських разом узятих.

Номер слайду 64

 *Є порти універсальні, → які працюють з різноманітними вантажами,→ і спеціалізовані, зорієнтовані на один товар.

Номер слайду 65

*Універсальних портів-велетнів у світі понад 70. *Найбільшим морським портом світу є Шанхай у Китаї *Через нього проходить понад 1000 млн тонн вантажів щороку.*Найбільше велетенських портів мають →Китай, США та Японія.

Номер слайду 66

*Найбільшим портом у Європі є Роттердам у Нідерландах (440 млн тонн на рік). *Його називають «морськими воротами» Європи. → у ньому одночасно можуть розміститися 375 суден. *До найбільших європейських морських портів належать → Антверпен (Бельгія), Гамбург та Бремен (Німеччина), Марсель та Гавр (Франція), Валенсія та Барселона (Іспанія), Трієст та Генуя (Італія), Берген (Норвегія).

Номер слайду 67

*Серед морських портів США найбільші → Лос-Анджелес, Лонг-Біч (біля Лос-Анджелеса), Нью-Йорк - Нью-Джерсі, *в Африці - Танжер (Марокко), Порт-Саїд (Єгипет), Дурбан (Південна Африка), *в Австралії - Мельбурн.

Номер слайду 68

*Найбільшим супертанкером і найбільшим кораблем світу є →збудований у японському місті Йокосука «Knock Nevis»→ судно під норвезьким прапором, →яке сьогодні використовують як нафтосховище.

Номер слайду 69

*Довжина корабля — 458,5 м, → ширина — 69 м, вантажопідйомність — 564,8 тис. т, →максимальна швидкість — 13 вузлів/год. *Габарити судна не дозволяють йому проходити →Суецьким, Панамським каналами та протокою Ла-Манш.

Номер слайду 70

*Найважливіші міжнародні морські транспортні коридори→ Атлантичний океан -  2/3 морських перевезень. *Зростає роль Тихого океану - 1/4. * Індійський океан  1/10 обсягу морських перевезень.→ більшість шляхів у ньому спрямовані до Перської затоки. *Значення Північного Льодовитого океану невелике.

Номер слайду 71

*Міжнародними морськими каналами є→ Суецький (1869 р., довжина - 193 км), скорочує відстань між портами Європи й Азії у 2-3 рази.→Панамський, ( з 1920 р., довжина - 82 км) → Кільський ( 1895 р. на території Німеччини, довжина - 99 км).

Номер слайду 72

*Найважливішими для морського судноплавства протоками вважаються→ Ла-Манш, Ересунн, Гібралтарська, Ормузька, Малаккська, Босфор.

Номер слайду 73

внутрішній водний транспорт*відіграє скромнішу роль. →використовує для судноплавства →річки, озера та внутрішні судноплавні канали. *Він обслуговує переважно внутрішні потреби держав → і поступається за пасажиро- та вантажообігом перед іншими видами

Номер слайду 74

*Причиною є → сезонність роботи → і невисока швидкість перевезень. *Але низька собівартість — головна перевага річкового транспорту, → яка забезпечує йому важливе місце у світовій транспортній системі.

Номер слайду 75

*За вантажообігом внутрішніх водних артерій виділяються → США, Канада, Росія, Китай, Німеччина, Нідерланди.

Номер слайду 76

*Найбільший річковий та озерний флот мають США,→ хоча за протяжністю внутрішніх водних шляхів вони поступаються Китаю та Росії. *У США 3/4 усіх шляхів припадають на штучні водойми, → в тому числі найдовший - Береговий канал (5580 км). *Головним районом внутрішнього судноплавства Північної Америки є→ система Великих Американських озер та річка Святого Лаврентія.

Номер слайду 77

*Для внутрішніх перевезень у США важливе значення→ має річка Міссісіпі. *У Європі найбільшими міжнародними судноплавними річками є→ Дунай і Рейн; в Азії - Тигр, Ганг та Меконг;

Номер слайду 78

*в Африці - Ніл, Нігер та Замбезі; *в Латинській Америці - Парана і Pio-Гранде.

Номер слайду 79

*Для внутрішніх перевезень у Росії →найбільше використовуються річки Волга, Об, Єнісей, Лена →та кілька судноплавних каналів, що сполучають Балтійське море з Чорним та Каспійським; →у Китаї - Янцзи та Великий канал; →у Бразилії - Амазонка.

Номер слайду 80

*Головний світовий район озерного судноплавства → Великі озера у США та Канаді, →які сполучені річкою Святого Лаврентія з Атлантичним океаном.

Номер слайду 81

ПОВІТРЯНИЙ ТРАНСПОРТ.* Авіаційний транспорт — відносно молодий → за темпами розвитку випереджає всі інші види транспорту. *За масштабами його розвитку у світі → різко виділяються США, Велика Британія, Німеччина, Японія, Китай.

Номер слайду 82

*Роль повітряного транспорту в перевезеннях людей зростає. *За цим показником він поступається →лише автомобільному та залізничному, →а в міжконтинентальних перевезеннях є навіть першим.

Номер слайду 83

*У міжконтинентальних перевезеннях пасажирів →повітряний транспорт поза конкуренцією. *На нього припадає значна частка пасажироперевезень→ також у межах країн великої площі (США, Китай, Канада, Австралія, Росія).

Номер слайду 84

*Перші позиції за авіаперевезеннями пасажирів посідають →США, Японія, Велика Британія, Канада, Франція, Німеччина, Австралія, Південна Корея. → 55% усіх перевезень припадають на міжнародні лінії,→ 45 % - на внутрішні.

Номер слайду 85

*У світі їх налічується близько 25 тис. аеропортів *Найбільшими вважаються аеропорти, → пасажирообіг яких становить понад 10 млн осіб на рік. *Значна їх частина розташована у США.

Номер слайду 86

*Найбільше пасажирів (2020 р.) приймають аеропорти «Хартсфілд-Джексон» (Атланта) у США (103,9 млн щорічно), «Шоуду» (Пекін) у Китаї (95,8 млн), «Дубай» в ОАЕ (88,2 млн), «Ханеда» в Токіо (85,4 млн), «Лос-Анджелес» в США (84,6 млн), «О’Хара» (Чикаго) в США (79,8 млн), «Хітроу» (Лондон) у Великій Британії (78,0 млн).

Номер слайду 87

*Серед аеропортів Європи (окрім британського «Хітроу») вирізняються за пасажиропотоками «Шарль де Голь» (Париж) у Франції (69,5 млн), «Схіпхол» (Амстердам) у Нідерландах (68 млн), «Франкфурт» (Франкфурт-на-Майні) у Німеччині (64,5 млн), «Мадрид Барахас» (Мадрид) в Іспанії (53,4 млн).

Номер слайду 88

Через високу собівартість перевезень повітряний транспорт використовуються для транспортування вантажів, що швидко псуються: тропічних фруктів, екзотичних квітів, а також пошти й коштовностей. Найбільшими аеропортами світу за обсягами перевезень вантажів є Гонконг, американський Мемфіс і китайський Шанхай.

Номер слайду 89

У багатьох важкодоступних районах повітряному транспорту немає альтернативи.

pptx
Пов’язані теми
Географія, 9 клас, Презентації
До підручника
Географія 9 клас (Бойко В.М., Дітчук І.Л., Заставецька Л.Б., Гринюк Т. А., Смаль І. В., Харенко І. М.)
Додано
10 квітня
Переглядів
784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку