Презентація "Індійська народна казка "Фарбований шакал"

Про матеріал
Презентація стане у нагоді при проведені уроку в 5 класі "Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах тварин негативних людських якостей.Філософський зміст казки".
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки Андрусик С.І., вчителька зарубіжної літератури

Номер слайду 2

Казки народні літературні Фольклорна казка Багато авторів Багато варіантів Усна форма існування Створюється в прозі Літературна казка Один автор Один варіант Письмова форма Може бути написана у віршах Казка – це розповідь про вигадані, часто фантастичні події, яка має розважальну і повчальну мету. В казці розповідається про боротьбу добра зі злом.

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Словничок літературознавчих термінів 1. Літературна казка – це казка, написана письменником. 2. Народна казка – це казка, складена народом. 3. Алегорія – змалювання людей в образах тварин, рослин, предметів, явищ. 4. Головний герой – це герой, про якого у творі говориться найбільше. 5. Другорядні герої - це герої, які допомагають розкривати риси головного героя.

Номер слайду 5

Індійська збірка народних казок та оповідей « Панчатантра» (« Пять кошиків житейської мудрості») своїм корінням сягає у глибоку давнину – ІV століття. Авторство її приписують легендарному мудрецеві Пурнабхадру. У цій книзі в алегоричних образах тварин змальовано життя народу Давньої Індії. В збірці мирно співіснують і люди,і звірі, оскільки за масками, манерами поведінки і характерами звірів вдумливий читач завжди розрізнить ту чи іншу людину

Номер слайду 6

«Панчатантра» - одна з найдавніших індійських пам’яток, що дійшла до наших часів. Створена приблизно у ІVст.

Номер слайду 7

«Панчатантра» написана мовою давніх індійців — санскритом

Номер слайду 8

Назву пам’ятки «Панчатантра» (панча — п ’ять, тантра — книга) перекладають по-різному: «П’ять книг», «П’ять повчань», «П’ять хитрощів», «П’ять кошиків житейської мудрості». http://kino-in.com/wp-content/uploads/2013/03/T7p.jpg

Номер слайду 9

У книжці п’ять частин (тантр): «Втрата дружби», «Придбання друзів», «Про війну ворон і сов», «Втрата набутого», «Несподівані діяння». https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSIlpfM-GV-5LI58FRcL4aOYOIa39oJa_GItH4-6npAAqWUZU6D-pmgruunvbtNAaTWJsQ&usqp=CAU

Номер слайду 10

Словникова робота Шіва – Індійський бог – руйнівник, бог – творець Брахма – верховне божество, дух- творець світу. Раджа - правитель, князь

Номер слайду 11

Шакал У багатьох народів образ шакала скоріше негативний. Так, на мусульманському Сході шакал асоціюється з підлещуванням, лизоблюдством, підлабузництвом (причиною тому, мабуть, є звичка шакала підбирати залишки їжі великих хижаків, крокуючи за ними майже по п’ятам). Він уособлює підлість і боягузтво. В цих країнах слова «шакал», «син шакала» - негативні образи.

Номер слайду 12

Індійська народна казка У лісовому краю жив шакал, на ймення Чандарава.

Номер слайду 13

Одного разу від лютого голоду він забився у місто. З усіх сторін збіглися голодні пси і, голосно гавкаючи, кинулися на нього. Нещадно покусаний, рятуючи життя, шакал шмигнув у дім маляра, а там ускочив у велику бочку із синьою фарбою. Звідти він виліз геть синій. Пси, що чекали на нього під дверима дому, навіть не впізнали його, і пофарбований шакал спокійно побіг до рідного лісу.

Номер слайду 14

Побачивши дивовижного звіра із синьою, як у самого бога Шіви, шиєю, лісові мешканці - леви, тигри, пантери, вовки та і решта - із жахом кинулися тікати. Хто знає, чого сподіватися від цього чудовиська, - приказували вони. - Краще сховатись од нього подалі.

Номер слайду 15

- Чому ви всі втікаєте? - зупиняв їх Чандарава. - Вам нема чого боятися. Мене сьогодні створив сам Брахман. «Віднині помазаний мною на царство, - сказав він,- ти будеш володарем над усіма звірами». - Прав нами, о царю! - визнали його лісові мешканці.

Номер слайду 16

Новоспечений «цар» подарував левові посаду головного радника, тигра зробив керуючим палацом, пантері довірив охорону царської скарбниці, а вовка призначив палацовим сторожем. Зі своєю ріднею, шакалами, він навіть не захотів говорити: наказав вигнати геть усіх до одного. Із того часу всі хижаки приносили здобич шакалові, а вже він - своєю царською владою - розподіляв її між своїми підданими.

Номер слайду 17

Якось, сидячи на раді, він почув десь далеко тужливе виття шакалів. І тут од великої радості з його очей полилися сльози, він скочив і голосно завив у відповідь. Звірі одразу збагнули, хто перед ними. - Як же обдурив нас цей пройдисвіт?! - у гніві вигукували вони. - Це ж усього-на-всього жалюгідний шакал! За обман – розірвати негідника! Шакал намагався було втекти, але його наздогнали й роздерли на дрібні шматки.

Номер слайду 18

Шакал – це алегоричний образ. Адже під образами тварин народ показує риси людей. Часто нам зустрічаються люди, які намагаються бути не тими, хто вони є насправді. -Яким же був на початку казки шакал? Він невдаха, не може вполювати собі їжу. -У чому виявляється хитрість шакала? -Як шакал використав обставини зміни кольору своєї шерсті? -Чим шакал довів мешканцям лісу, що він незвичайна тварина? За що він отримав страшну кару від лісових тварин? -Чи співчуваєте ви шакалу? - Чи є такі шакали в нашому житті? Які вчинки шакала тобі не сподобались?

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Літературний диктант 1. Який народ створив казку "Фарбований шакал"? 2. До якого різновиду народних казок належить казка "Фарбований шакал"? 3. Як звали шакала? 4. Де він жив ? 5. Чому він вскочив у чан з фарбою? 6. Якого кольору став шакал після фарбування? 7. За кого він себе видав переляканим звірам? 8. На яку посаду шакал призначив лева? 9. Чим мав займатися вовк? 10. Ким стала пантера в уряді Фарбованого шакала? 11. Що мав робити тигр? 12. Яким чином фарбований шакал себе видав? 13. Яким був кінець шакала? 14. До якої відомої збірки індійських народних казок увійшла казка "Фарбований шакал"?

Номер слайду 21

Літературний диктант 1. Який народ створив казку "Фарбований шакал"? (Індійський народ.) 2. До якого різновиду народних казок належить казка "Фарбований шакал"? (До казок про тварин.) 3. Як звали шакала? (Чандарава.) 4. Де він жив ? (У лісі ) 5. Чому він вскочив у чан з фарбою? (Рятувався від переслідування собак 6. Якого кольору став шакал після фарбування? (Синього кольору.) 7. За кого він себе видав переляканим звірам? (За божого посланця.) 8. На яку посаду шакал призначив лева? (Головного радника.) 9. Чим мав займатися вовк? (Вартовий біля входу.) 10. Ким стала пантера в уряді Фарбованого шакала? (Хранителька скриньки.) 11. Що мав робити тигр? (Він був у шакала постільничим.) 12. Яким чином фарбований шакал себе видав? (Він завив по-шакалячому.) 13. Яким був кінець шакала? (Звірі роздерли його на шмаття.) 14. До якої відомої збірки індійських народних казок увійшла казка "Фарбований шакал"? (До збірки "Панчатантра".)

Номер слайду 22

Номер слайду 23

І. ФРАНКО «ЛИС МИКИТА» Жив собі Лис Микита. Хитрий-прехитрий. Ніяк його не могли впіймати, а він лише з того насміхався. А вже як виходив на полювання, ніколи з пустими руками не повертався. З того Лис став страшенно гордим. Ще й зазнався: став сперечатися з товаришами, що серед дня прямо з базару курку вкраде. От і пішов. Отямившись трохи від людського ґвалту на базарі, Лис проскочив невпізнаним. Але раптом йому зустрілися собаки, які занюхали, хто він такий. Тікаючи, Микита вскочив у якийсь двір і заліз у діжку. В цій діжці стояла олійна синя фарба. Собаки не знайшли нещасного Лиса, і він зміг увечері тихенько вибратись і втекти в ліс. Прокинувшись вранці, він дуже засмутився, бо був увесь укритий не то лускою, не то колючими ґулями. Але скоро заспокоївся, побачивши, як його злякався Вовк. Той бідний аж завив і почав тікати. Лис вирішив, що з цього можна виграти. Прийшовши на звірячий майдан, він сів на місце Ведмедя й оповів звірям, що його зліпив святий Миколай і назвав звіром Остромислом. А на землю пустив, щоб творити лад, судити по правді й не допускати кривди. Лис Микита був добрим царем, м’якосердним. Звірі були дуже раді, що в них є цар, хоч жили, як і раніше: хто був дужчий – той і кращий, хто слабіший – тому жилося гірше, хто що зловив — той те з’їв, а не зловив — то був голодний. Минув рік, і звірі вирішили влаштувати бенкет. Всі почали співати. Лис на радощах теж підтягнув. І тут його впізнали. Звірі так розлютилися за те, що їх дов-го дурили, що розідрали Лиса на шматки. І зараз, коли хто залишиться одуреним і з того стає мудрішим, то говорить: "Я на нім пізнався, як на фарбованім Лисі".

Номер слайду 24

Компаративний аналіз Складання таблиці за сюжетом казки “Фарбований шакал” та казки І.Франка « Фарбований Лис» “Фарбований шакал” «Фарбований Лис» 1. У лісі жив шакал Чандарава. 1. У лісі жив хитрий Лис Микита. 2.Від голоду він подався до лісу. 2. Похвалився ,що в білий день вкраде  на базарі курку. 3.Сутичка з собаками по дорозі до міста. 3. Лис у передмісті, сутичка з собаками. 4. Рятуючись. Вскочив у казан із синьою фарбою. 4. Рятуючись. Вскочив у казан із синьою фарбою. 5.Шакал у лісі – переполох; його хутро синє,  як у бога Шіви. 5. Лис у лісі – переполох. 6.Шакал каже, що створений Брахманом і помазаний на царство. 6. Лис каже, що виліплений Святим Миколаєм із небесної глини і помазаний на царювання. 7. Шакала роздерли на дрібні шматки за ошуканство. 7. Микиту роздерли на дрібні шматки за ошуканство.

Номер слайду 25

Казка “Фарбований лис”І.Франка Головний герой – лис Микита; риси вдачі: кмітливий, вправний мисливець, розумний, товариський, сміливий, терплячий, дотримує слова, спостережливий. Індійська народна казка “Фарбований шакал” Головний герой – шакал Чандарава; риси вдачі: винахідливий, підлабузник, пройдисвіт, жалюгідний, зневажає родину Спільні риси: хитрість, брехливість, гордість зарозумілість, хвалькуватість Засуджує Навчає Бути самим собою, не бути надміру гордим і довірливим

Номер слайду 26

Цитатна характеристика образів № з/п Етапи твору Лис Микита Шакал Чандарава 1. Початок твору «хитрий-прехитрий», «сміливий», «вигадливий», «спритний», «злодій», «страшенно гордий». «голодний», «нещадно покусаний». 2. Після поразки «вмираючи зі страху», «бідний», «змучений», «ледве живий». «синій», «спокійний». 3. Новий образ «заграло серце в лисячих грудях», «невже се я?», «з переляку кинувся тікати», «якийсь дивний страшний звір», «синій-синій, з поганим запахом, покритий якимись колючими гудзами», «чудовище». «дивовижний звір», «чудовисько». 4. Цар звірів «вони мене бояться», «я вам покажу себе!», «підняв вгору хвіст, надувся гордо», «сів на пеньок Ведмедя», «говорив лагідно і солодко». «створений Брахманом», «помазаний на царство», «новоспечений цар», «дарував посади, роздавав здобич». 5. Справжнє обличчя «обережність заснула», «простісінький фарбований лис», «брехун», «ошуканець». «пройдисвіт», «жалюгідний шакал», «негідник».

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Мандрівні сюжети  —  це спільні, однакові історії, пригоди, які зустрічаються у фольклорі різних народів. Звірі в казках часто уособлювали людські типи й риси. Вовк — часто жорстокий і грубий, Ведмідь — вайлуватий, неповороткий, Заєць — боягузливий, Змія — підступна, Осел — упертий. Які риси уособлюють Шакал, Лис?

Номер слайду 29

Шакал Хитрий, брехливий Прикидається, обманює, використовує Змінивши колір, обдурює звірів Ошуканець   Отож, казка "Фарбований шакал " вчить ніколи не обма-нювати, бо все таємне і приховане завжди з'ясовується; не бу-ти надміру гордим, бо через це легко можна втрапити в хале-пу; ніколи не довіряти першому враженню, бо в переважній більшості випадків воно не є правильним; багато не вихваля-тися і не обіцяти зробити те, чого не можеш.  «Фарбований шакал» — зіткнення правди та обману, у результаті якого неправда була викрита, а герой зазнав покарання.

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Номер слайду 33

Номер слайду 34

Тест. Відповіді позначайте цифрами та буквами 1. Казка « Фарбований шакал» належить до А казок про тварин; Б чарівних казок; В побутових казок. 2. Події в казці відбуваються А в Африці; Б в Індії; В в Єгипті. 3. І’мя фарбованого шакала А Табакі; Б Чандавара ; В Какудрума. 4. Чин головного радника шакал надав А тигру; Б леву; В пантері; Г вовкові. 5. Колір, який набула шерсть шакала після фарбування А чорний; Б сірий; В синій; Г білий. 6. Чим видав себе шакал: А ходою; Б фарба зникла; В виттям.

Номер слайду 35

Тест. Відповіді позначайте цифрами та буквами 7. Хто роздер шакала на дрібні шматочки? А вовки; Б пантера; В леви та їх підручні; Г всі звірі, що були присутні на раді. 8. Сенс казки А осудити хитрість; Б осудити жорстокість; В осудити ошуканство. 9. Як повівся Чандавара зі своїми родичами шакалами? А дав їм гарні посади; Б наказав вигнати геть; В звелів нагородити; Г наказав вбити. 10. Коли він почув страшенні завивання шакалів… А він злякався; Б в очах заблискотіли сльози радості; В він розсміявся. 11. Що робив шакал із здобиччю, яку йому приносили звірі? А сам з’їдав; Б ховав на потім; В розподіляв її між підлеглими. 12. Який український письменник відновив мандрівний сюжет казки у своїй творчості: А І.Франко; Б О.Вишня; В П.Тичина.

Номер слайду 36

Взаємоперевірка Відповіді: 1-а; 2-б; 3-в; 4-в; 5-б; 6-в; 7-в; 8-в; 9-б; 10-б; 11-в; 12-а.

Номер слайду 37

Які з поданих прислів’їв та приказок можна використати для характеристики Чандарави, а які - для інших дійових осіб? «Не давай сам на себе кия», «Знай , козо, своє стайло», «У чужий черевик ноги не сунь»,  «У страха очі великі», «Лякана ворона і куща боїться» «За дурною головою і ногам немає спокою» 

Номер слайду 38

Інтерактивна вправа «Мікрофон» Закінчити речення: «Найцікавішим на уроці для мене було те…».

Номер слайду 39

Складання плану казки. Запис у зошитах 1. Шакал Чандарава. 2. Чан з фарбою. 3. Зустріч дивовижного звіра з лісовими мешканцями. 4. Чандарава – «новоспечений» цар. 5. Обман викрито. 6. Покарання Чандарави за ошуканство.

Номер слайду 40

Домашнє завдання Опрацювати матеріал підручника Характеризувати героїв казки Повідомлення про Японію

ppt
Додано
19 лютого
Переглядів
53
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку