Формування інформаційної компетентностіБіологія є одним з тих навчальних предметів, що дає багатий матеріал для відпрацювання найрізноманітніших методів і прийомів роботи з інформацією. Викладання біології пов’язане з використанням великого обсягу різноманітної інформації . Застосування комп’ютерної техніки на даному етапі стало особливо ефективним, оскільки дозволяє дуже швидко опрацювати інформацію і представити її у вигляді малюнків, фотознімків, таблиць, схем, діаграм, презентацій, тощо.
Найбільшу цінність для учня становить та інформація, яку він здобув самостійно,оскільки вона добре інтегрується в уже наявну в нього систему знань. За допомогою реальних об'єктів (телевізор, магнітофон, телефон, факс, комп'ютер, принтер, модем тощо) й інформаційних технологій (аудіо-, відеозапис, електронна пошта, ЗМІ, Інтернет) формуються вміння самостійно шукати, аналізувати та відбирати необхідну інформацію, організовувати, перетворювати, зберігати та передавати її. Важко уявити сучасну успішну людину, що не володіє інформаційною компетентністю. Вміння самостійно шукати, аналізувати, інтегрувати, зберігати та передавати інформацію розвиває вміння знаходити вирішення найнестандартніших ситуацій у житті. Виходячи з існуючих рівнів засвоєння знань: розпізнавання, репродукції, продуктивного, творчого – визначаються такі етапи формування інформаційної компетенції: ознайомлення, репродукція, перетворення, творчий етап.
Вміння знайти необхідну інформацію, опрацювати її, застосувати для вирішення певних завдань та проблем не тільки на уроці, а в продовж життя таке ж важливе, як і процес споживання їжі у житті сучасного учня. Тому учні привчаються до підготовки випереджувальних завдань у вигляді повідомлень про наукові досягнення і відкриття в біології, медицині та інших науках, про різноманітність організмів та інше. Учні готують презентації у вигляді слайдів або буклетів на різноманітні теми, діаграми, таблиці , схеми , малюнки . Така робота спонукає опрацьовувати й переосмислювати новий пізнавальний матеріал, який дає можливість дізнатися більше, розширити свій інтелект та можливість проявити свої знання в певних життєвих, а також професійних ситуаціях.
Формування інформаційної компетентності передбачає:1. Розвиток умінь учнів обирати потрібні джерела інформації;2. Удосконалення вмінь використовувати додаткову літературу;3. Проведення інформаційних хвилинок;4. Проведення інформаційних диктантів;5. Вироблення вмінь складати схеми та читати їх;6. Організація зустрічей із живими носіями інформації;7. Залучення учнів до використання комп'ютера, мережі Інтернет як потужного інструмента здобуття та обробки інформації;8. Стимулювання критичного ставлення до повідомлень засобів масової інформації;9. Виховання загальної інформаційної культури. Чим більше учні читають пізнавально -наукової інформації, тим більший їх словниковий запас, тим швидше вони міркують та активніше засвоюють навчальний матеріал, проявляючи зацікавленість до всього, над чим вони працюють, а відповідно - мають вищий рівень навчальних досягнень .
Сучасне життя потребує активної творчої особистості. Виховати її можна лише впроваджуючи у педагогічну практику інноваційні методи навчання. Уроки мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес до самостійного мислення та дій. Тому дуже важливо на початку заняття створити позитивну психологічну атмосферу, яка сприятиме розвитку особистості. Дітей потрібно вразити, здивувати, зацікавити та заінтригувати.
Для вирішення цієї проблеми можна використовувати "розминки", які замінюють організаційні моменти уроку і до того ж відіграють певну роль в обґрунтуванні навчання. Універсальні розминкиа) Народна мудрість стверджує, що не талановитих людей немає, а є... Як ви гадаєте, що заважає розкриттю наших талантів? Запропонуйте своє закінчення афоризму.(Обговорення проблеми, ознайомлення з правильною відповіддю). Отже не талановитих людей немає, а зайняті не своєю справою. Звичайно ж, талановитий і кожен учень класу. Завдання. Які таланти ви цінуєте в собі більше всього. Напишіть коротке есе "Мої таланти". Розкажіть про свої таланти. Сподіваюся, що сьогоднішній урок допоможе вам розкрити ваші таланти. Саме за допомогою цієї розминки реалізується прагнення вчителя створити ситуацію успіху для кожного учня.
Спеціальні розминки використовуються для мотивації вивчення теми, створення ситуації здивування. У педагогічній практиці використовуються прості досліди зі самоспостереженням за особливостями будови і життєдіяльності організму, рольові ігри, біологічні мініатюри, біологічні експерименти , нестандартні шляхи розв’язання біологічних проблем.
Варто підкреслити, що використання інформаційної мережі не повинно бути самоціллю. Весь сенс в тому, щоб зробити можливості мережі необхідними для розв’язання пізнавальних задач, перемістити навчальний акцент з накопичення інформації на формування вмінь учнів використовувати різні способи діяльності в умовах, коли будь-яка інформація є легкодоступною. Нажаль використання Інтернет безпосередньо на уроці ускладнено тим, що не завжди інформація, що цікавить є доступною, а її пошук може зайняти багато такого дорогоцінного на уроці часу, тому найчастіше використовуються можливості мережі під час індивідуальної роботи з учнями: надання консультацій по написанню пошуково-дослідницьких робіт, підготовці учнів до участі в конкурсах та олімпіадах. Підводячи підсумок хочу підкреслити, що використання інформаційних технологій дозволяє провести урок на якісно новому рівні, врахувати психологічні та вікові особливості дітей, значно посилити їх інтерес до вивчення біології, розвивати логічне мислення школярів, навички пошуку інформації, групової роботи, формувати ключові компетентності учнів, там самим покращити якість їх знань з предмету.