Інтерактивне навчання – це специфічна форма організації пізнавальної діяльності учнів, яка має конкретну передбачувану мету: побудова продуктивного освітнього процесу; створення комфортних умов навчання; відчуття учнем своєї успішності, інтелектуальної досконалості, що є складовими для соціалізації учнів.
Етапи уроку організаційний момент; формування мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності; актуалізація опорних знань; формування нових знань і способів дій, вивчення нового матеріалу; застосування, закріплення нового матеріалу; повторення вивченого на уроці; контроль, перевірка знань; підсумок уроку;повідомлення домашнього завдання.
Організаційний момент. Важливість цього етапу полягає в тому, що з нього починається створення психологічної атмосфери уроку та організаційних умов, за яких досягається успіх навчальної діяльності. Прийоми і техніки: нестандартний вхід в урок; відтягнута відгадка; фантастичний компонент; неоголошена тема.
Формування мети і завдань уроку. Мета уроку заключає в собі очікуваний результат спільної діяльності вчителя й учня. ОСВІТНЯ(навчальна) мета - полягає в тому, щоб домогтися міцного засвоєння знань, формування практичних умінь і навичок з конкретного навчального матеріалу. РОЗВИВАЮЧА мета – розвивати мовлення, пам’ять, увагу, уяву і самостійність учнів та ін. ВИХОВНА мета – сприяє формуванню наукового світогляду, моральних, естетичних та інших якостей особистості кожного школяра, вихованню колективу класу. МЕТА УРОКУ НЕ МАЄ СЕНСУ, ПОКИ ВОНА НЕ СТАЛА МЕТОЮ УЧНЯ.
Мотивація навчальної діяльностіЦе винятково важливий компонент не лише навчання, але й будь-якої людської діяльності. Є мотив – є бажання виконувати й доводити до завершення цю діяльність. Мотивація навчальної діяльності – це зв’язок навчального матеріалу з реаліями життя, показ його практичного значення, створення проблемної ситуації для розв’язання якої потрібно засвоїти нове. Прийоми і техніки: формування привабливої мети; прийом “Здивуйся” (дивуй); створення проблемної ситуації; практичність теорії; вихід за межі програми, підручника; перетин тем.
Актуалізація опорних знань. Етап уроку, на якому відтворюються знання, вміння або життєвий досвід учнів, необхідні для опанування нового матеріалу. Прийоми і техніки: метод незакінчених речень або пропущеного тексту; опитування ланцюжком; опитування “так - ні”; лови помилку; кошик ідей, понять, імен; світлофор; мікрофон; пінг-пон “Назва – значення”; своя опора; свої приклади; повторюємо з контролем; бліц-опитування.
Гра “Допуск”Учитель ставить питання, на які учні відповідають по черзі, не встаючи зі своїх місць. Підіймаються тільки лише ті, що не змогли дати відповідь. Учням, що не відповіли, пропонується “рятівне коло”: ставлять ті запитання, які вже звучали.“Рятувальна операція” триває доти, доки кожен учень не дасть правильну відповідь.
Естафета: Клас ділиться на команди. Представники кожної команди по черзі виходять до дошки і виконують одне завдання, записане на прикритій частині дошки або аркуші. Команда, яка першою правильно виконала завдання є переможницею. Переведіть одиниці вимірювання щляху, часу, швидкості в систему СІ.3 км = м 25 см = м20 хв = с1,5 год = с72 км/год = м/с6 км = м 35 см = м40 хв = с2,5 год = с36 км/год = м/с
{616 DA210-FB5 B-4158-B5 E0-FEB733 F419 BA}ЗавданняІОПФАГР5200000052*105,2*105,2*1052*105,2*1052*10²5,2*1021800002,18*102,18*1021,8*1021,8*10218*1021,8*10ˉ²2,18*10ˉ¹6750000006,75*10³6,75*1067,5*10ˉ²6,75*106,75*10ˉ67,5*10ˉ6,75*10ˉ³40,444,44*10²4,044*10³4,04*10ˉ³404,4*10²4,044*104,44*10²4,044*10ˉ¹0,0028128,1*102,81*10ˉ2,81*10³2,81*10ˉ28,1*10²2,81*10ˉ³281*10ˉ0,8585*10²8,5*10ˉ¹85*1085*10ˉ²8,5*108,5*10ˉ²8,5*10ˉ³0,00000353,5*103,5*103,5*10ˉ3,5*103,5*10ˉ3,5*10ˉ3,5*10666666-6
Мета цього етапу – опанування учнями нових знань і способів дій. Найбільш успішно цей процес забезпечується правильним поєднанням усього викладу, наочних посібників і самостійної роботи учнів з підручником. Прийми і техніки:контрольоване читання; передбачуване читання на основі ключових слів; краще запитання до тексту; читання тексту з помітками; своя опора; презентація; лови помилку;створення проблемної ситуації; ажурна пилка. Формування нових знань і способів дій, вивчення нового матеріалу
Гра “Науково –дослідницький інститут”Учні працюють з навчальним текстом в групах:1) Група “Теоретики” з’ясовують фізичний зміст явища або фізичної величини.2) Група “Практики” з’ясовують де і як на практиці застосовують дане явище, фізичну величину.3) Група “Дослідники” демонструють за допомогою дослідів фізичне явище або за допомогою дослідів з’ясовують властивість фізичної величини.
Ажурна пилка. Така технологія на уроці дає змогу працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за невеликий проміжок часу, а також заохочує допомагати одне одному – вчитися навчаючи. Тема: “Сила тертя”1 група Тертя спокою2 група Тертя ковзання3 група Тертя качання4 група Сила опору середовища
Засвоєння учбового матеріалу,формування умінь і навичок. Осмислення нових знань і умінь, їх систематизація та узагальнення, закріплення вивченого матеріалу забезпечує грунтовність навчання. Прийоми і техніки:мозковий штурм;робота в парах, групах;ажурна пилка;завдання-лотерея;завдання-загадка;творче завдання (розробка дидактичного матеріалу, вправи, задачі, кросворди); практичність теорії;прес-конференція; навчаючись – учусь.
Контроль і оцінювання: контроль повинен бути систематичним і охоплювати всіх учнів; проводити у формі схвалювання будь-яких навіть щонайменших успіхів та зусиль учнів; урахування результатів оцінювання має бути гласним; у міру набуття досвіду учнів усе більше місце повинні займати взаємооцінка та самооцінка . Прийоми і техніки: повторюємо з контролем; опитування ланцюжком; тихе опитування; ідеальне опитування; зразкова відповідь; вибірковий контроль; бліц-контроль; різнорівневі контрольні й самостійні роботи;Тестові завдання.
Рефлексія Рефлексія – форма теоретичної діяльності людини, спрямована на усвідомлення власних дій, самоаналіз, роздуми про внутрішній стан. Прийоми і техніки: самооцінка та взаємооцінка; мікрофон; усна релаксація; кольорова рефлексія; незакінчені речення; “листок зворотного зв’язку”; метод смайлів; метод “Похвали себе”; метод “Чотири що?”;Що нового дізналися на уроці?Що сподобалося найбільше?Що було найскладнішим при виконанні завдань?Що треба ще зробити для досягненні кращих результатів?