Презентація "Кільця Луллія"

Про матеріал
Тема: “Кільця Луллія - як засіб пізнавального розвитку, метод активізації мовлення, мислення”
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: “Кільця Луллія - як засіб пізнавального розвитку, метод активізації мовлення, мислення”Автор: Ніщета В. А.

Номер слайду 2

Для роботи з дітьми я обрала систему ігрових завдань і вправ, створених на основі «Кілець Луллія». Свою назву винахід отримав на честь імені свого творця – Раймунда Луллія (поет, філософ, мислитель, 14 століття, Італія). Основна ідея роботи з дидактичним посібником «Кілець Луллія» – створення педагогічних умов для освоєння дітьми розумових операцій перетворення ознак і їх значень при пізнанні навколишнього світу і для вирішення проблемних ситуацій. Кільця Луллія - один із засобів розвитку інтелектуально-творчих здібностей дітей, розвитку мовлення. Завдання в навчанні ставляться відповідно до змісту освітньої діяльності на кожному віковому етапі. Перевагою дидактичного посібника "Кільця Луллія" вважаємо можливість приготувати самостійно з будь-якої лексичної теми для проведення будь-якої гри, при цьому застосовувати авторські варіанти використання. Також, можемо відзначити універсальність дидактичного посібника. Використовуючи лише кілька кіл, можна отримати або різні варіанти гри, або доповнення до проведеної гри. Самостійно діти грають з "Кільцями Луллія " у вільний час, закріплюючи матеріал, відпрацьований на заняттях з вихователем. Діти із задоволенням замінюють кола, комбінують завдання, намагаються самі визначити мету і хід гри. Вони багатофункціональні і формують навички співпраці, взаємодії і самостійності.

Номер слайду 3

Кільця Луллія є одним з методів активізації мислення, і одним з варіантів використання методу морфологічного аналізу, що дозволяє вести систематичний пошук нових ідей і рішень. Синтез охоплює як відомі, так і нові, неординарні варіанти, які при простому переборі могли бути пропущеними. Морфологічний аналіз - це, просто метод пошуку нових ідей і рішень, шляхом перебору варіантів, що включає в себе аналіз об'єктів і синтез нових, знайомих і небачених раніше об'єктів. Даний метод використовується в роботі з дошкільнятами і є дуже ефективним. Основоположником цього методу був Раймонд Раймунд - поет, філософ, місіонер; один з найоригінальніших представників середньовічного світогляду з позитивної сторони. У тринадцятому столітті французький монах Раймонд Раймунд створив логічну машину з кіл "Кільця Луллія" - це зразок

Номер слайду 4

Кільця Луллія - один із засобів розвитку інтелектуально творчих здібностей дітей, запропоноване авторами теорії розв'язання винахідницьких задач та розвитку творчої уяви для використання в дошкільних установах. Цей посібник вносить елемент гри в безпосередній освітню діяльність, а також допомагає підтримувати інтерес до досліджуваного матеріалу. Метод Луллія ділиться на дві частини: ПЕРША знайомить нас з операціями, які повиннна виробляти особа для здійснення відкриттів (суб'єкти); ДРУГА включає стислу енциклопедію знань, вже придбаних людиною (атрибути).

Номер слайду 5

Всього було шість концентричних кіл. На одних позначалися суб'єкти, на інших атрибути. Комбінацій кіл не можна було вичерпати і за тисячу років. Сучасних авторів ТРВЗ дуже зацікавив метод луллізму і вони вирішили адаптувати його до освітньої діяльності дошкільнят. Раймондо Луллій придумав пристрій, який складався з декількох кругів різного діаметра. Круги накладалися один на одний на загальний стержень по типу піраміди. У верхній частині стержня встановлювалася стрілка. Всі круги були розділені на однакову кількість секторів. Круги і стрілка були рухомі. Раймондо Луллій на кожний сектор ставив свої позначки. Це були і малюнки, і слова, і навіть цілі вислови. Кожний бажаючий мав можливість за допомогою комбінацій отримати будь-який текст.

Номер слайду 6

Починати доцільно із чотирьох кругів різного діаметра і з кількістю секторів від 4 до 8. До кругів на спільний стержень додається стрілка. Кільця Луллія можуть використовуватися не тільки як метод розвитку уяви, але й як пристрій для репродуктивної діяльності для ознайомлення з довкіллям, розвитку мовлення, математики. Мета: уточнити знання дітей про різні галузі діяльності людей; розвивати варіативність уявних образів. Розвивати творче мислення дошкільника. Формувати асоціативність, діалектичність і системність мислення. Поступове розширення та поглиблення пізнавальних інтересів; збагачення досвіду дитини; насичення знань про різні сфери дійсності.

Номер слайду 7

Методичні рекомендації застосування кілець Луллія:• Кільця Луллія презентуються дітям 5-6 річного віку як чарівні і загадкові круги.• До 7 років діти справляються з вправами, в основі яких лежать 4 круги з вісьмома секторами на кожному.• Вправи на основі кругів Луллія проводять як ігрові індивідуально так і з групою дітей.• Круги виготовляються з пластику або цупкого картону. Малюнкизакріплюють так, щоб їх легко можна було поміняти.• Вправи з кругами Луллія складаються з двох частин: I частина —реальне завдання, II частина — фантастичне завдання на розвиток уяви. Наприклад: для дітей 5-6 років.1 круг — зразки матеріалів (метал, тканина, скло, тощо).2 круг — зображення будь-яких предметів, зроблених руками людей (шафа, телефон, книга, тощо).3 круг — зображення різних місць знаходження об’єктів (квартира, вулиця, човен, тощо).4 круг — зразки кольорів (синій, червоний, зелений, тощо).

Номер слайду 8

Реальне завдання: вибрати який-небудь об’єкт, підібрати матеріал, з якого його виготовили, колір і визначити місце його знаходження (телефон —пластмаса — квартира — зелений). Фантастичне завдання: навмання вибрати по одному показнику з кожного круга та пояснити практичне значення даного об’єкта. Наприклад, якщо під стрілкою випали такі сектори: скло, стілець, космічна ракета, червоний колір. Обговорюється ситуація: на космічній ракеті дуже необхідний скляний стілець червоного кольору, тому що... (відповіді дітей). Очікувані результати:● діти вчаться самостійно придумувати завдання як реального, так і фантастичного плану;● складати розповіді про практичне значення і застосування об’єктів;з незвичними властивостями та ознаками.

Номер слайду 9

Кільця Луллія - це засіб багатофункціонального характеру, для виховання і розвитку дітей по всіх розділах програми. За допомогою цієї гри стало можливим збагатити умови для зростаючої ролі інтелектуального розвитку дитини і її пізнавальних інтересів. Унікальність даного посібника полягає в тому, що він передбачає самостійний вибір дитиною теми, вчить виявляти суперечливі властивості предметів, явищ і вирішувати ці протиріччя. Ця здатність є ключем до становлення творчого мислення і розвитку інтелекту. У своїй роботі, я використовую цей цікавий метод навчання Луллія, як ігрову методику, спрямовану на збагачення словника дитини, розвиток пізнавальної активності, розширення уявлень про предмети. Вони ефективно використовуються в педагогіці для розвитку мовлення та інтелектуально-творчих здібностей дітей. Посібник є багатофункціональним, тому варіантів його використання безліч.

Номер слайду 10

Ці кола дуже нескладно зробити самим. З картону або щільного паперу вирізаються кілька кіл різного діаметру, наприклад, чотири. Всі кола діляться на 6 секторів (кількість секторів може змінюватись, але на всіх колах їх кількість має бути однаковою). У відповідності з поставленим завданням, наприклад, придумати нові види курток, заповнюються сектора на кожному колі. На самому великому колі кожен сектор позначає певний колір: білий, чорний, зелений, рожевий, синій, жовтий. На другому колі, поменше, також за секторами позначається призначення куртки: робоча, спортивна, для прогулянок, вихідна, дівоча, хлопчача. На третьому колі, ще меншому, проставляється у кожному секторі величина, розмір, форма куртки: широка, довга, вузька, коротка, тонка, товста. На четвертому колі, найменшому, позначається матеріал, з якого можна зшити куртку: бавовна, хутро, болонья, клейонка, брезент, капрон. Круги нанизуються на стержень (шпильку, гвоздик). Для зручності користування на цю ж вісь кріпиться наглухо стрілка - показник. Круги повертаються навколо осі по черзі, починаючи або з великої, або з самого маленького. Стрілка вказує на можливі варіанти. Як самостійно виготовити посібник:

Номер слайду 11

«Кільця Луллія» можна використовувати в будь-якій організованій спільній діяльності педагога з дітьми, інтегруючи з іншими областями. Наприклад: освітня область «Комунікація» - використовуються круги із зображенням звуків і предметів з цими ж звуками (в кінці, середині, на початку слів). Область «Пізнання» - круги для ігор з екологічним змістом (тварина і його житло, тварини та їх дитинчата, птиці та їх хвости, дерева та їх листя, плоди тощо), а також круги із зображенням предметів різних розмірів (більше - менше і т. д.), з цифрами (склад числа). Область «Читання художньої літератури» - круги із зображенням казкових героїв і їх житла або предметів.Існує безліч комбінацій, потрібно тільки добре пофантазувати. Не можна не відзначити універсальність допомоги «Кільця Луллія», використовуючи лише кілька кілець можна отримати різні варіанти гри, або доповнення до будь-якої гри. Ефект гри величезний - пізнання мови і світу у їх взаємозв'язку, розвиток творчого мислення і уяви, збагачення словникового запасу, та багато іншого. Даний ігровий метод навчання сприяє створенню цікавої, невимушеної атмосфери, знімає психологічне і фізичне напруження, забезпечує сприйняття нового матеріалу.

Номер слайду 12

У своїй роботі, використовую різні види дидактичного посібника "Кільця Луллія":● зі стержнем і без стержня; відкриті (відкрита панель диска) і закриті (із закритою панеллю диска, з відкритим лише віконцем сектора);● з різною кількістю кіл (кілець): від одного до чотирьох (діаметром 15, 25, 35 ,45 см.);● з різною кількістю секторів: від трьох до восьми; зі стрілкою і без стрілки;● з панеллю диска, виконаної з різних матеріалів: картону, пластику, фанери, ламінованого паперу;● з вузькоцільовим використанням посібника, тобто постійним, незмінним оформленням секторів кола;● зі змінними кільцями і змінними картинками для багатоцільового використання.

Номер слайду 13

Всі види кіл затребувані в різному ступені, в залежності від форми організації освітньої ситуації, спільної та самостійної діяльності дітей; актуальності теми, поставленої мети, завдань, як педагогом, так і дітьми. У дітей підтримується інтерес до інтелектуальної діяльності, бажання грати в ігри різного змісту. З'являється наполегливість, цілеспрямованість. Інтеграція на рівні цільового компонента даного посібника передбачає формування у дітей цілісної картини світу в його природній взаємодії і взаємозалежності.

Номер слайду 14

Можна виділити етапи участі педагога в іграх з "Кільцями Луллія" ▲ вихователь безпосередньо бере участь в грі. Пропонує її, розповідає правила, її розвиток, закінчення, розподіляє участь, допомагає оформити її словесно;▲вихователь побічно впливає на поведінку і мовлення дітей, беручи участь в іграх на другорядних ролях. Діти вибирають ведучого, встановлюють черговість в ігрових діях, і оформляють результат гри в мові;▲вихователь здійснює загальний контроль на занятті або у вільній ігровій діяльності. Діти самостійно планують, розвивають і завершують гру, супроводжуючи її висловлюваннями і використовуючи мовні вміння і навички, отримані в ході корекційної роботи.▲вихователь здійснює навчальне керівництво пізнавальними іграми і створює умову для прояву мовної активності дітей, поглиблення і розширення їх ігрових інтересів, для засвоєння навичок довільної поведінки і виховання правильного мовлення.  

Номер слайду 15

Методичні рекомендації щодо побудови системи:■ Для роботи з дітьми четвертого року життя доцільно брати тільки два кола різного діаметру з 4 секторами на кожному.■ У роботі з дітьми п'ятого року життя використовуються два – три кола (4 – 6 секторів на кожному).■ Діти шостого року життя використовуються чотири кола з 8 секторами на кожному.■ Гра може проводитися поза заняттями в якості ігрових вправ (індивідуально або з підгрупою дітей).■ Гра може складатися з двох частин: 1) уточнення наявних знань в певних областях (реальне завдання); 2) вправи на розвиток уяви («фантастичне» завдання).

Номер слайду 16

Технологічний ланцюжок проведення гри.1. На всіх секторах кола картинками або знаками позначаються будь-які об'єкти. Наприклад, на перший сектор, найбільшого кола прикріплюються зображення тварин (заєць, кіт, лисиця, і ін.); другий – місць їх проживання (будинок, нора, кущ і т. д.); третій – чим харчуються (риба, молоко, мишка і ін.)2. Ставиться завдання. Дітям пропонується знайти відповідність на колах. Наприклад, на прохання вихователя вони знаходять на нижньому колі зображення лисиці, потім, повертаючи середнє коло, відшукують зображення нори і розташовують його над лисицею, на маленькому колі таким же чином знаходять мишку або зайчика. Пояснюють, що вийшло.3. Кола розкручують, діти дивляться, які зображення на колах опинилися під стрілкою, називають їх. Наприклад, кіт - Вулик - шишка. Завдання. Пояснити, як об'єкт може жити у вулику і харчуватися шишками. З достатнім ступенем достовірності пояснити правомірність даного фантастичного перетворення.4. На основі фантастичного перетворення складається розповідь.5. За підсумками перетворення організовується продуктивна діяльність (ліплення, аплікація, малювання).

Номер слайду 17

Молодший вік(3 – 4 роки)1. На малому колі вихователь має картинки із зображенням тварин (курка, собака, заєць, лисиця та ін.. На великому – їх дитинчат. Завдання: знайти мамі дитинча. Дитина на прохання дорослого називає одну з тварин, зображених на великому колі, потім відшукує на маленькому колі дитинча, називає його і, повертаючи це коло, поєднує їх.2. Дорослий розкручує кола. Наприклад, під стрілкою опинилися зображення собаки і курчати. Завдання: подумати і сказати, яким чином мама-собачка буде доглядати за курчам (годувати, зігрівати, гуляти з ним і т.д.).

Номер слайду 18

Середній вік(5 – 6 років)1. На стержні – три кола. На маленькому - зображення об'єктів (ягода вишні, картопля, автомобіль та ін.); На Середньому колі – Геометричні фігури (трикутник, коло, овал і т. д.); на великому – цифри. Завдання: вибрати об'єкт (вишня, підібрати відповідну йому геометричну форму (коло) і кількість (наприклад, цифра 2).2. Розкрутити кола. Наприклад, під стрілкою опинилися: вишня, трикутник, цифра 8 (результат – 8 вишень трикутної форми). Завдання: яку користь з цього можна отримати? (Такі плоди зручно укладати в ящик-трикутник до трикутника).

Номер слайду 19

Старший вік(6 – 7 років)1. Перше коло-зразки матеріалів (метал, скло, тканина і т. д.); друге коло – зображення об'єктів (пилосос, стілець, телефон); третє коло – зображення місцезнаходження об'єктів (вулиця, квартира, космічний корабель і ін.); четверте коло – зразки квітів (фіолетовий, зелений, жовтий і ін.)Завдання: вибрати об'єкт, підібрати матеріал, його колір і визначити місце його знаходження (телефон – пластмаса – фіолетовий – квартира).2. Розкрутити кола. Наприклад, під стрілкою опинилися: скло, стілець, космічний корабель, жовтий колір. Завдання: пояснити практичну значимість отриманого об'єкта. Обговорюється ситуація: на космічному кораблі необхідний скляний стілець жовтого кольору, тому що (відповіді дітей).

Номер слайду 20

Приклади ігор. Гра №1 «Порахуй»Завдання: познайомити дітей з правилами гри. Розвивати пізнавальну активність; формувати елементарні математичні уявлення, навчити дітей співвідносити кількість квадратів і кількість предметів в межах 6-ти; розвивати дрібну моторику пальців рук, увагу. Хід гри: вихователь пропонує дітям порахувати на верхньому колі квадрати. Потім, підібрати предмети на нижньому колі, які відповідають кількості квадратів. Наприклад: "на верхньому колі 3 кубики, давайте знайдемо на нижньому колі стільки ж предметів скільки кубиків» Гра №2 " Хто що їсть?"Завдання: познайомити дітей з правилами гри. Розвивати пізнавальну активність. Познайомити зі способом життя тварин, їх харчуванням; розвивати дрібну моторику пальців рук. Хід гри: вихователь пропонує дітям розглянути запропоновану картинку на верхньому колі, назвати, що на ній зображено. Підібрати картинку з твариною, яка їсть цю їжу. Наприклад: на верхньому колі намальований горіх, давайте на нижньому колі знайдемо тварини, який любить їсти горіхи.

Номер слайду 21

Приклади ігор. Гра №3 “Мами та їхні дитинчата"Завдання: познайомити дітей з правилами гри. Розвивати пізнавальну активність. Вчити знаходити дорослій тварині і птиці дитинча, розвивати логічне мислення, дрібну моторику пальців рук, словниковий запас. Хід гри: спочатку дитина розглядає зображення на верхньому колі, дізнається дитинча і називає його, визначає, до яких тварин або птахів відносяться: до домашніх або диких. Потім обертає нижнє коло з картинками тварин. Знаходить маму тварини, зупиняє коло, правильно називає маму і дитинча. Наприклад: на верхньому колі намальовані ведмежата, давайте на нижньому колі знайдемо маму ведмежат. Гра №4 " Кольорові картинки"Завдання: познайомити дітей з правилами гри. Розвивати пізнавальну активність. Вчити називати колір і співвідносити предмет і колір; удосконалювати граматичний лад мови; розвивати дрібну моторику пальців рук, увагу. Хід гри: вихователь пропонує дитині розглянути в верхньому колі колір, назвати його. Потім, шляхом обертання нижнього кола, підібрати предмет відповідний кольору, назвати колір і позначити словами ознаки предмета. Наприклад: на верхньому колі зображений помаранчевий колір, давайте на нижньому колі знайдемо овоч такого ж кольору.

Номер слайду 22

Приклади ігор. Гра №5 "Незвичайні речі”Завдання: познайомити дітей з правилами гри. Розвивати пізнавальну активність. Вчити класифікувати предмети на колах відповідно до професії. Удосконалювати граматичний лад мови; розвивати дрібну моторику пальців рук, увагу. Хід гри: вихователь пропонує дитині розглянути предмет у верхньому колі і назвати його. Потім, шляхом обертання нижнього кола, підібрати предмети, які підходять за змістом. Наприклад, на верхньому колі зображені обробна дошка і ніж, давайте на нижньому колі знайдемо, в якій професії використовуються ці предмети. Гра № 6 “Знайди пару”. Завдання: познайомити дітей з правилами гри. Розвивати пізнавальну активність. Вчити співвідносити предмети на нижньому і верхньому колі за змістом, удосконалювати граматичний лад мови; розвивати дрібну моторику пальців рук. Хід гри: вихователь пропонує дитині розглянути картинку на верхньому колі і назвати її. Потім, шляхом обертання нижнього кола, підібрати предмет який би ставився до верхнього кола. Наприклад, на верхньому колі зображено сідло, давайте на нижньому колі знайдемо, якій тварині потрібно одягнути сідло.

Номер слайду 23

Висновок: "Кільця Луллія” – це один із сучасних і цікавих методів навчання. Даний метод я використовую в роботі з дошкільнятами і знаходжу його ефективним. Не можна не відзначити універсальність даної методики "Кільця Луллія", використовуючи лише кілька кілець можна отримати або різні варіанти гри, або доповнення до використаної гри. Дітям дуже подобається цей посібник. Вони із задоволенням замінюють самостійно кільця, комбінують завдання, намагаються самостійно визначити мету і правила гри. Ефект гри величезний - пізнання мови і світу в їх взаємозв'язку, розвиток творчого мислення і уяви, збагачення словникового запасу, і багато іншого. Даний ігровий метод навчання сприяє створенню зацікавленої, невимушеної обстановки, знімає психологічне і фізичне напруження, забезпечує сприйняття нового матеріалу. Дуже рекомендую всім колегам використовувати цей посібник у своїй роботі з дітьми. 

Номер слайду 24

Дякую за увагу!

pptx
Додано
22 листопада 2023
Переглядів
901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку