ОРГАН, КЛАВІЦИМБАЛ
• ОРГАН -ІНСТРУМЕНТ , ОСОБЛИВО ХВРВКТЕРНИЙ ДЛЯ СТИЛЮ БАРОКО, ТАКОЖ ПОШИРЮЄТЬСЯ В УКРАЇНІ УІІ
СТ., АЛЕ ТІЛЬКИ В СВІТСЬКОМУ, А НЕ ЦЕРКОВНОМУ МУЗИКУВАННІ.
• ОРГАНІСТИ ЧАСТІШЕ СТАВАЛИ КЕРІВНИКАМИ МУЗИЧНИХ ЦЕХІВ .
• В УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ ПІСНЯХ ОРГАН ВИСТУПАЄ ЯК УЛЮБЛЕНИЙ ІНСТРУМЕНТ , СУПРОВОДЖУЄ СПІВ ,
ТАНЦІ , СВЯТКОВІ ТА ТРАУРНІ ПРОЦЕСІЇ
• ТЕРМІНОМ «КЛАВІЦИМБАЛ» ПОЗНАЧАВСЯ КЛАВЕСИН.
• ТЕРМІНОМ «ЦИМБАЛИ» В XVII СТ. ПОЗНАЧАТИСЯ
ЯК КЛАВІШНО-СТРУННІ ІНСТРУМЕНТИ ТИПУ
КЛАВЕСИНА, ТАК І ЦИМБАЛИ В СУЧАСНОМУ
РОЗУМІННІ ЦЬОГО СЛОВА, А ОТЖЕ,
ЦИМБАЛІСТАМИ НАЗИВАЛИ ЯК ВИКОНАВЦІВ НА ЦИМБАЛАХ, ТАК І ВИКОНАВЦІВ НА СТРУННОКЛАВІШНИХ ІНСТРУМЕНТАХ.
• В ХУІІ ст. центром освіти і книгодрукування стає Київ.
• Братська школа в Києві виникла близько 1615р.
• В 1632 вона започаткувала славну КиєвоМогилянську - перший вищий навчальний заклад у східно-слов'янських народів.
• Числені школи виникають у першій полдовині ХУІІ ст. У різних ткуточках України.
КЛАВІРНА МУЗИКА І КИЄВІ |
• Від другої половини ХУІІ ст. в архітектурі й живопису України поширюється стиль бароко. |
• Навчання музики було важливою складовою освіти в українських школах всіх рівнів.
• Стиль українського або козацького бароко дістав за часів меценатської діяльності Івана Мазепи.
монументиальність форм; схвильованість образів; богатство декоративності.
• В українській музиці явищем високого бароко став хоровий партнесний концерт.
• Одним з найбільш ранніх професійних пісенних жанрів в Україні був кант - триголосна пісня без інструментального супроводу
• Особливо популярними були канти любовні і жартівливо - сатиричні існували також панегіричні ( хвалебні ), побутові, філософськи - повчальні і антирелігійні.
• Кант виник на рубежі XVI -XVII ст , саме тоді , коли в Західній Європі народилася опера.
• Авторами кантів спочатку були співаки церковних хорів , учні братських шкіл , студенти колегіумів , а згодом - представники різних верств населення ремісники , солдати , матроси.
• В історії розвитку народної творчості та професійного мистецтва важливу роль зіграла сольна пісня з інструментальним супроводом.
• Сольна пісня зародилася в міському музичному побуті XVII ст.
• Сольна пісня відображала внутрішній світ людини більш безпосередньо , ніж кант.
• Сольна пісня поступово витіснила кант не тільки з домашнього музикування ,а із музичного театру.
• Саме від сольної пісні XVII -XVIII ст почався розвиток жанру " авторської пісні " .
МУЗИКАНТИ -ІНСТРУМЕНТАЛІСТИ ХУІІІ СТОЛІТТЯ |
• Батько Тимофій і дочка Єлизавета Білоградські.
• Тимофій був бандуристом , лютніст , співаком.
• Дочка - співачкою , клавесиністка , композитором при дворі Єлизавети в Петербурзі , першим автором інструментальних варіацій надзвичайно поширеного жанру у вітчизняній музиці .
• Яків Маркович (1696-1770)- генеральний підскарбій, що музикував на лютні та клавікордах;
• Микола Ханенко(1691 -1769), - генеральний хорунжий, який опанував гру на клавікорді;
• Олексій Македонський в Глухові грав на клавіцимбалах;
• Йосип Мандичевський - музикознавець , композитор , педагог , професор Віденської консерваторії ,
• Тимофій Шпаковський - талановитий піаніст , композитор.
яке було принесено в Україну разом з християнським обрядом, але не з Візантії, а з латинського Заходу.
• Мистецтво дзвонарів передавалося з покоління в