Презентація "Клавірна музика в Україні. Перші інструментальні твори та музиканти ХVІ – ХVIІІ століть."

Про матеріал
Культурне життя активізується в західних українських землях. Тут посилюються зв’язки з Західною Європою. В ХУІ ст. розквітає вокально-інструментальний жанр думи, який став одним з найвидатніших досягнень української музичної творчості. Першими чисто інструментальними жанрами української музики стали танці – гопак, козачок та гайдук. Найпотужнішим культурним центром України в ХУІ ст.. був Львів. При церквах утворюються братства – громадські організації українських міщан. Успенське братство було створено 1585р., утримувало шпиталь, школу та друкарню, після смерті І. Федорова. Серед міщан було поширене музикування на клавесині і клавікорді. Музиканти –професіонали утворили фаховий цех. З початком ХУІІ ст. Київ стає центром освіти й книгодрукування. Від другої половини ХУІІ ст.. в архітектурі і в живописі поширюється стиль бароко. Хоровий концерт – став явищем високого бароко в українській музиці. Орган поширюється в Україні ХУІІ ст.і є особливо характерний для стилю бароко. Найвизначніша пам’ятка клавірної музики в Києві ХУІІ ст.. – це анонімна рукописна збірка, що писана в Києві 1680 року для греко-католицького архієпископа Кипріяна Жоховського. Історія зберегла з першої половини ХУІІІ ст.. лиш окремі імена українських музикантів, що грали на клавірі: Яків Маркович(1696-1770), Микола Ханенко (1691 -1769), Феофан Прокопович (1681-1766)
Перегляд файлу

image

image

image


image

ОРГАН, КЛАВІЦИМБАЛ

image


       ОРГАН -ІНСТРУМЕНТ , ОСОБЛИВО ХВРВКТЕРНИЙ ДЛЯ СТИЛЮ БАРОКО, ТАКОЖ ПОШИРЮЄТЬСЯ В УКРАЇНІ УІІ

СТ., АЛЕ ТІЛЬКИ В СВІТСЬКОМУ, А НЕ ЦЕРКОВНОМУ МУЗИКУВАННІ.

       ОРГАНІСТИ ЧАСТІШЕ СТАВАЛИ КЕРІВНИКАМИ МУЗИЧНИХ ЦЕХІВ .

       В УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ ПІСНЯХ ОРГАН ВИСТУПАЄ ЯК УЛЮБЛЕНИЙ ІНСТРУМЕНТ , СУПРОВОДЖУЄ СПІВ ,

ТАНЦІ , СВЯТКОВІ ТА ТРАУРНІ ПРОЦЕСІЇ

       ТЕРМІНОМ «КЛАВІЦИМБАЛ» ПОЗНАЧАВСЯ КЛАВЕСИН.

       ТЕРМІНОМ «ЦИМБАЛИ» В XVII СТ. ПОЗНАЧАТИСЯ

ЯК КЛАВІШНО-СТРУННІ ІНСТРУМЕНТИ ТИПУ

КЛАВЕСИНА, ТАК І ЦИМБАЛИ В СУЧАСНОМУ

РОЗУМІННІ ЦЬОГО СЛОВА, А ОТЖЕ,

imageЦИМБАЛІСТАМИ НАЗИВАЛИ ЯК ВИКОНАВЦІВ НА ЦИМБАЛАХ, ТАК І ВИКОНАВЦІВ НА СТРУННОКЛАВІШНИХ ІНСТРУМЕНТАХ.

       В ХУІІ ст. центром освіти і книгодрукування стає Київ.

       Братська школа в Києві виникла близько 1615р.

       В 1632 вона започаткувала славну КиєвоМогилянську - перший вищий навчальний заклад у східно-слов'янських народів.

       Числені школи виникають у першій полдовині ХУІІ ст. У різних ткуточках України.

КЛАВІРНА МУЗИКА І КИЄВІ

Від другої половини ХУІІ ст. в архітектурі й живопису України поширюється стиль бароко.

       Навчання музики було важливою складовою освіти в українських школах всіх рівнів.

       Стиль українського або козацького бароко дістав за часів меценатської діяльності Івана Мазепи.

Характерність українського бароко -

imageмонументиальність форм;    схвильованість образів;   богатство декоративності.

В українській музиці явищем високого бароко став хоровий партнесний концерт.


image

image

СВІТСЬКА МУЗИКА


     imageОдним з найбільш ранніх професійних пісенних жанрів в Україні був кант - триголосна пісня без інструментального супроводу

     imageОсобливо популярними були канти любовні і жартівливо - сатиричні існували також панегіричні ( хвалебні ), побутові, філософськи - повчальні і антирелігійні.

     Кант виник на рубежі XVI -XVII ст , саме тоді , коли в Західній Європі народилася опера.

     Авторами кантів спочатку були співаки церковних хорів , учні братських шкіл , студенти колегіумів , а згодом - представники різних верств населення ремісники , солдати , матроси.

     В історії розвитку народної творчості та професійного мистецтва важливу роль зіграла сольна пісня з інструментальним супроводом.

     Сольна пісня зародилася в міському музичному побуті XVII ст.

     Сольна пісня відображала внутрішній світ людини більш безпосередньо , ніж кант.

     Сольна пісня поступово витіснила кант не тільки з домашнього музикування ,а із музичного театру.

     Саме від сольної пісні XVII -XVIII ст почався розвиток жанру " авторської пісні " .

МУЗИКАНТИ -ІНСТРУМЕНТАЛІСТИ ХУІІІ СТОЛІТТЯ

     imageБатько Тимофій і дочка Єлизавета Білоградські.

     Тимофій був бандуристом , лютніст , співаком.

     imageДочка - співачкою , клавесиністка , композитором при дворі Єлизавети в Петербурзі , першим автором інструментальних варіацій надзвичайно поширеного жанру у вітчизняній музиці .

     Яків Маркович (1696-1770)- генеральний підскарбій, що музикував на лютні та клавікордах;

     Микола Ханенко(1691 -1769), - генеральний хорунжий, який опанував гру на клавікорді;

     Олексій Македонський в Глухові грав на клавіцимбалах;

     Йосип Мандичевський - музикознавець , композитор , педагог , професор Віденської консерваторії ,

     Тимофій Шпаковський - талановитий піаніст , композитор.


ВЕРТЕП

imageяке було принесено в Україну разом з християнським обрядом, але не з Візантії, а з латинського Заходу.

Мистецтво дзвонарів передавалося з покоління в

pdf
Додано
27 вересня 2021
Переглядів
709
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку