Презентація "Краса і багатство української мови"

Про матеріал
Презентація до вступного уроку з української мови у 6 класі з теми "Краса і багатство української мови" допоможе розширити відомості шестикласників про рідну мову; сформувати поняття про її багатство і красу; удосконалити вміння аналізувати висловлювання, визначати засоби, що збагачують нашу мову, доречно використовувати їх у власному мовленні; виховувати любов до слова.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

КРАСА Й БАГАТСТВО УКРАЇНСЬКОЇ МОВИВступний урок української мови у 6 класі

Номер слайду 2

Мета уроку: розширити наші відомості про рідну мову; сформувати поняття про багатство і красу української мови; формувати вміння аналізувати висловлювання, відтворювати деформований текст, складати невеликі тексти відповідно до комунікативного завдання; визначати засоби, що збагачують нашу мову, доречно використовувати їх у власному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу осмислювати красу й багатство рідної української мови.

Номер слайду 3

Мови нашої слова —Наче музика жива,Наче житні зерна чистіВ хлібороба на руці,Наче роси росянисті,Наче хвильки по росі. С. Пархоменко

Номер слайду 4

Творче спостереження з елементами аналізу Прочитайте вислови про рідну мову відомих поетів і письменників. З’ясуйте, про що йдеться в них. Який крилатий вислів, на ваш погляд, є «зайвим»? Свій вибір обґрунтуйте.1) Рідна мово, ти ніжний цвіт, Ти п’яниш нас, як рута-м’ята. Таж на цілий на білий світ Ти духмяністю розіллята. (Д. Білоус)2) Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів — скількома епітетами супроводиться визнання української мови. І, зрештою, усі ці епітети слушні (О. Гончар).

Номер слайду 5

3) Українська мова в багатстві, витонченості й гнучкості форм не поступається ані жодній із сучасних літературних мов слов’янства (М. Драгоманов).4) Мово рідна, слово рідне, Хто вас забуває, Той у грудях не серденько — Тільки камінь має. (С. Воробкевич)5) ...я дуже люблю... народну українську мову, звучну, барвисту й такум’яку (Л. Толстой).

Номер слайду 6

Робота з текстом Прочитайтетекст. Визначте тему й основну думку. Що виражає заголовок? Сформулюйте ставлення автора до предмета мовлення. ПЕРЕВАГИ НАШОЇ МОВИТа найкраще переваги нашої мови видно з наведених нижче українських слів:моварозмовамовчкимовитимовленнямовниймовчатимовчаннямовчазнийдомовленістьзамовкатизмовлятисяпримовкамовлявскоромовкаумовлятипромовецьпромовистийзамовлятизмовабезумовнопередумовамовознавецьбезмовнийневгамовнийобмоваобмовкаумовнийобмовлятисязумовлювати

Номер слайду 7

Таких довгих рядів спільнокореневих слів не має жодна мова світу. Наведені українські слова логічно творилися давніми українцями у процесі природного розвитку мови впродовж багатьох тисячоліть з одного кореня «мов» широкою і багатою системою префіксів і суфіксів, що свідчить про давність, народність, природність, закономірність походження, велику мудрість нашої мови, її започаткування від наших слов’янських богів. Опанувати таку систему українських спільнокореневих, логічно пов’язаних між собою слів, і дитина, і дорослий можуть легко й швидко (В. Кожевніков).

Номер слайду 8

Робота за варіантами. Запишіть сприйняті на слух спільнокореневі слова: варіант 1 — іменники; варіант 2 — прикметники; варіант 3 — дієслова. Виділіть у словах корінь, префікси й суфікси.

Номер слайду 9

Колективне опрацювання опорної схеми Розглянути схему. Зробити висновок про засоби, що роблять українську мову виразною, багатою і красивою. Що робить українську мову багатою і красивою?Багата синоніміка:•на рівні слів (чорногуз, бусол, бусел, бузько, гайстер);•на рівні речень (Після дощу яскраво зазеленіла озимина. —Пройшов дощ — і яскраво зазеленіла озимина.)Велика багатозначність слів:•Азовське море; Каховське море (штучне водоймище); моресміху (велика кількість чогось);•з-за моря (здалека); крапля в морі (мало)Милозвучність:•чергування у — в, і — й на межі слів;•спрощення груп приголосних (користь — корисний);•варіанти прийменників з, із, зі; від, од. Різноманітність граматичних засобів:•зменшено-пестливі форми (вітер — вітерець — вітрець —вітрик — вітронько);•збільшено-згрубілі форми (вітрище — вітрюган — вітрисько)

Номер слайду 10

Які б ще аргументи ви додали на підтвердження тези «Що робить українську мову багатою і красивою?»

Номер слайду 11

Творче спостереження на основі зіставлення висловлювань. Прочитайте тексти. Що спільного й відмінного в них? Схарактеризуйте, в якому висловлюванні повніше й детальніше розкрито автором зміни в природі. Текст 1 Ліс ще дрімає в передранішній тиші... Непорушно стоять древа, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво... Лиш де-не-де прокинеться пташка, непевним голосом обізветься зі свого затишку. Ліс ще дрімає... а з синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радощів. Небо міниться, небо грає всякими барвами, блідим сяйвом торкає вершечки чорного лісу... (М. Коцюбинський). Текст 2 Ліс дрімає... Непорушно стоять древа, укриті росою. Тихо навкруги... Лиш де-не-де прокинеться пташка, непевним голосом обізветься зі свого затишку. Ліс дрімає... а з небом уже щось діється: воно то зблідне, то спалахне. Небо міниться, блідим сяйвом торкає вершечки лісу...

Номер слайду 12

Який текст є більш багатим і різноманітним на використання художніх засобів мови? Доведіть це на прикладах.

Номер слайду 13

Вибірково-розподільний диктант. Згрупуйте за тематичними блоками слова-епітети, що стосуютьсяслова мова.1. Про правильну мову: ...2. Про грубу, збіднілу мову: ...3. Про багату, гарну мову: ... Барвиста, безграмотна, бездоганна, зрозуміла, відшліфована, розкішна, убога, засмічена, незвичайна, неповторна, кострубата, зразкова, точна, живописна, незграбна, колоритна, чародійна. Розберіть за будовою виділені слова.

Номер слайду 14

Творче конструювання. Доповніть синонімічний ряд прикметників, що виражають красу й багатство української мови. Мова — барвінкова, калинова, квітуча, солов’їна, ...Із двома-трьома прикметниками складіть речення про рідну мову.

Номер слайду 15

Ігрове дослідження-моделювання. Знайдіть продовження народних висловів. Визначте їх тематику1. Із двох однаково розумних тойспритніший, ...2. Розум дає мові точність, ...3. Цементом нації ...4. Рідна мова та, ...... є рідна мова.... а душа — красу.... якою говорили предки.... хто вживає рідне слово.

Номер слайду 16

Лінгвостилістичний аналіз тексту (робота в міні-групах)Виразно прочитати уривок із вірша О. Підсухи «Мова». Знайти рядки, які відображають тему й основну думку. МОВАОй яка чудова українська мова!Де береться все це, звідкіля і як?Є в ній ліс — лісок — лісочок, пуща, гай, діброва,Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.І така розкішна і гнучка, як мрія. Можна «звідкіля» і «звідки», можна і «звідкіль».Є у ній хурделиця, віхола, завія,Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль. Нас далеко чути, нас далеко видно. Дмуть вітри історії в наші паруси. Розвивайся й далі, мово наша рідна, І про нас нащадкам вістку донеси.

Номер слайду 17

Визначте, яка проблема є центральною в поезії О. Підсухи. Знайдіть й випишіть синонімічні ряди слів. З’ясуйте, яку роль вони відіграють у розкритті теми вірша.1) Ліс — ... .2) Звідкіля — ... .3) Заметіль — ... .

Номер слайду 18

До поданих іншомовних слів усно дібрати з довідки українські відповідники. Чому потрібно віддати перевагу в мовленні – іншомовному слову чи українському? o Колектив, азартний, блокнот, клумба, контур, реальний, авантюрист, констатувати, модернізуватиo Пейзаж, фантазер, пріоритетний, монстр, прейскурант, паніка, інструмент, реагувати, публікувати

Номер слайду 19

Відповіді: o Гурт, затятий, записник, квітник, обрис, дійсний, пройдисвіт, стверджувати, оновлювати.o Краєвид, мрійник, першорядний, потвора, цінник, переполох, знаряддя, відгукуватися, оприлюднювати.

Номер слайду 20

1. Продовжте речення: «Українська мова: милозвучна, чарівна….».2. У чому на вашу думку проявляється краса української мови?3. За допомогою чого досягається милозвучність нашої мови?4. Чи можемо ми сказати, що наша мова багата? Доведіть.5. Яка роль мови у житті людини?

Номер слайду 21

Домашнє завдання1. Дібрати 4–5 прислів’їв про мову або висловів письменників про багатство рідної мови. Вивчити їх напам’ять.2. Скласти твір на тему «Чистіша від сльози вона хай буде».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 10
Оцінки та відгуки
  1. Ожеван Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Меринец Катя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Маткобожик Вікторія Миколаївна
    Дякую! Творчої Вам наснаги!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Підлужна Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Московчук Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Онищенко Леся
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Бакуменко Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Сідлецька Лілія Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Юрченко Наталія Миколаївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 7 відгуків
pptx
Додано
29 липня 2020
Переглядів
29755
Оцінка розробки
5.0 (10 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку