Мета уроку: розширити наші відомості про рідну мову; сформувати поняття про багатство і красу української мови; формувати вміння аналізувати висловлювання, відтворювати деформований текст, складати невеликі тексти відповідно до комунікативного завдання; визначати засоби, що збагачують нашу мову, доречно використовувати їх у власному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу осмислювати красу й багатство рідної української мови.
Творче спостереження з елементами аналізу Прочитайте вислови про рідну мову відомих поетів і письменників. З’ясуйте, про що йдеться в них. Який крилатий вислів, на ваш погляд, є «зайвим»? Свій вибір обґрунтуйте.1) Рідна мово, ти ніжний цвіт, Ти п’яниш нас, як рута-м’ята. Таж на цілий на білий світ Ти духмяністю розіллята. (Д. Білоус)2) Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів — скількома епітетами супроводиться визнання української мови. І, зрештою, усі ці епітети слушні (О. Гончар).
3) Українська мова в багатстві, витонченості й гнучкості форм не поступається ані жодній із сучасних літературних мов слов’янства (М. Драгоманов).4) Мово рідна, слово рідне, Хто вас забуває, Той у грудях не серденько — Тільки камінь має. (С. Воробкевич)5) ...я дуже люблю... народну українську мову, звучну, барвисту й такум’яку (Л. Толстой).
Робота з текстом Прочитайтетекст. Визначте тему й основну думку. Що виражає заголовок? Сформулюйте ставлення автора до предмета мовлення. ПЕРЕВАГИ НАШОЇ МОВИТа найкраще переваги нашої мови видно з наведених нижче українських слів:моварозмовамовчкимовитимовленнямовниймовчатимовчаннямовчазнийдомовленістьзамовкатизмовлятисяпримовкамовлявскоромовкаумовлятипромовецьпромовистийзамовлятизмовабезумовнопередумовамовознавецьбезмовнийневгамовнийобмоваобмовкаумовнийобмовлятисязумовлювати
Таких довгих рядів спільнокореневих слів не має жодна мова світу. Наведені українські слова логічно творилися давніми українцями у процесі природного розвитку мови впродовж багатьох тисячоліть з одного кореня «мов» широкою і багатою системою префіксів і суфіксів, що свідчить про давність, народність, природність, закономірність походження, велику мудрість нашої мови, її започаткування від наших слов’янських богів. Опанувати таку систему українських спільнокореневих, логічно пов’язаних між собою слів, і дитина, і дорослий можуть легко й швидко (В. Кожевніков).
Колективне опрацювання опорної схеми Розглянути схему. Зробити висновок про засоби, що роблять українську мову виразною, багатою і красивою. Що робить українську мову багатою і красивою?Багата синоніміка:•на рівні слів (чорногуз, бусол, бусел, бузько, гайстер);•на рівні речень (Після дощу яскраво зазеленіла озимина. —Пройшов дощ — і яскраво зазеленіла озимина.)Велика багатозначність слів:•Азовське море; Каховське море (штучне водоймище); моресміху (велика кількість чогось);•з-за моря (здалека); крапля в морі (мало)Милозвучність:•чергування у — в, і — й на межі слів;•спрощення груп приголосних (користь — корисний);•варіанти прийменників з, із, зі; від, од. Різноманітність граматичних засобів:•зменшено-пестливі форми (вітер — вітерець — вітрець —вітрик — вітронько);•збільшено-згрубілі форми (вітрище — вітрюган — вітрисько)
Творче спостереження на основі зіставлення висловлювань. Прочитайте тексти. Що спільного й відмінного в них? Схарактеризуйте, в якому висловлюванні повніше й детальніше розкрито автором зміни в природі. Текст 1 Ліс ще дрімає в передранішній тиші... Непорушно стоять древа, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво... Лиш де-не-де прокинеться пташка, непевним голосом обізветься зі свого затишку. Ліс ще дрімає... а з синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радощів. Небо міниться, небо грає всякими барвами, блідим сяйвом торкає вершечки чорного лісу... (М. Коцюбинський). Текст 2 Ліс дрімає... Непорушно стоять древа, укриті росою. Тихо навкруги... Лиш де-не-де прокинеться пташка, непевним голосом обізветься зі свого затишку. Ліс дрімає... а з небом уже щось діється: воно то зблідне, то спалахне. Небо міниться, блідим сяйвом торкає вершечки лісу...
Вибірково-розподільний диктант. Згрупуйте за тематичними блоками слова-епітети, що стосуютьсяслова мова.1. Про правильну мову: ...2. Про грубу, збіднілу мову: ...3. Про багату, гарну мову: ... Барвиста, безграмотна, бездоганна, зрозуміла, відшліфована, розкішна, убога, засмічена, незвичайна, неповторна, кострубата, зразкова, точна, живописна, незграбна, колоритна, чародійна. Розберіть за будовою виділені слова.
Ігрове дослідження-моделювання. Знайдіть продовження народних висловів. Визначте їх тематику1. Із двох однаково розумних тойспритніший, ...2. Розум дає мові точність, ...3. Цементом нації ...4. Рідна мова та, ...... є рідна мова.... а душа — красу.... якою говорили предки.... хто вживає рідне слово.
Лінгвостилістичний аналіз тексту (робота в міні-групах)Виразно прочитати уривок із вірша О. Підсухи «Мова». Знайти рядки, які відображають тему й основну думку. МОВАОй яка чудова українська мова!Де береться все це, звідкіля і як?Є в ній ліс — лісок — лісочок, пуща, гай, діброва,Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.І така розкішна і гнучка, як мрія. Можна «звідкіля» і «звідки», можна і «звідкіль».Є у ній хурделиця, віхола, завія,Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль. Нас далеко чути, нас далеко видно. Дмуть вітри історії в наші паруси. Розвивайся й далі, мово наша рідна, І про нас нащадкам вістку донеси.
До поданих іншомовних слів усно дібрати з довідки українські відповідники. Чому потрібно віддати перевагу в мовленні – іншомовному слову чи українському? o Колектив, азартний, блокнот, клумба, контур, реальний, авантюрист, констатувати, модернізуватиo Пейзаж, фантазер, пріоритетний, монстр, прейскурант, паніка, інструмент, реагувати, публікувати