Мета: на основі фактичного матеріалу, додаткових джерел розглянути розвиток культури Галицько-Волинської держави; розкрити особливості розвитку освіти, літератури, архітектури, мистецтва, містобудування; розвивати вміння давати стислу характеристику пам’яток культури, визначати їх місце та значення в історичному процесі.
Очікувані результати: учні зможуть: визначати особливості розвитку культури Галицько-Волинської держави; аналізувати розвиток освіти; на прикладі Галицько-Волинського літопису характеризувати розвиток літописання; визначати особливості архітектури та образотворчого мистецтва Галицько-Волинської держави; розпізнавати й описувати найвідоміші пам’ятки архітектури та образотворчого мистецтва.
Запитання: Чи правильне твердження: Фактори, які вплинули на розвиток культури галицько-волинських земель є особливостями її розвитку. Фактори, які вплинули на розвиток культури галицько-волинських земель: Розвиток державності;Наслідки монгольської навали;Вплив православної церкви і релігійних течій;Вплив західної і східної культур, але збереження при цьому східнослов’янської культури;Економічний розвиток і зростання міст сприяли культурному піднесенню навіть за умов монгольського насування;Збереження культурних традицій Київської держави і водночас створення власної самобутньо оригінальної культури;
Розвиток освіти Центрами освіти в Галицько-Волинській державі були церкви та монастирі. Навчали читати, письма, церквослов’янської мови, церковного співу;Початкову освіту здобували в міських школах або при церквах і монастирях;Працювали школи з підготовки ремісників і купців;При князівських дворах існували школи вищого ступеня;Представники знаті навчалися в Візантії та західноєвропейських університетах;
За часів правління Льва Даниловича(1264-1303) в місті Холмі переписано 2 Євангелії, у них поруч з церковнослов’янською мовою вживалися слова і звороти народної української мови. Ці тести належать до найдавніших східнослов’янських редакцій Біблії. Князь Володимир Васильович шанував княжну науку, тому сучасники назвали його філософом «якого не було перед тим і ніколи не буде». У Володимирі заснував книгописну майстерню, де було виготовлено кілька сотень книг, кожна з яких стала витвором мистецтва.Існували бібліотеки при моностирях та княжних палатах. Освічена людина та, що знала три мови: грецьку, латинську та одну з європейских.
Літописання на Галицько-Волинських землях з’явилося давно. В 1097 р. написано «Повість по осліплення Василька». Автор, дружинник князя, розповідає про трагічну долю теребовлянського князя Василька Ростиславовича, якого осліпили брати Святополк і Давид, це не окрема книжечка, це частина «Повіісті минулих літ». Ці події сталися після любецького з’їзду . Ця трагедія пинилася в окремому акому оповідінні. Мета, цього оповідання, насправді можлив і політично-стримувати князів від теоретичних дій і міжусобиць, бо князі незважаючи на рішення Любецького з’їзду і своїми міжособицями ослаблювали свою землю.І саме це мало вплинути на читача. Цце оповідання можна вважати одним із кращихтхудожніхтворі, що виник в 11ст.на території Галичини. Літописання«Повість про осліплення Василька 2
Особливості архітектури і містобудування в Галицько-Волинському князівстві.?Галицька архітектура. Будували не з цегли, а з місцевого каменю, використовували різні породи алебастру і вапняку. На території княжого Галича до тепер знайдені фундаменти близько 30 церков. Стіни облицьовували керамічним рельєфом із зображенням грифонів, орлів, рослинного і геометричного орнаменту. Для оздоблення використовували білий камінь.“Василівська церква у Володомирі
Успенський собор у ВолодимиріХрам збудований за честь волинського кязя Мстислава ІІ Ізяславича у 1160 р. Стіни храму гармонійно розчленовані арками на півколонках; мав фрескові розписи, перебудований у 18 ст. Князь доклав чимало зусиль для того, щоб храм мав вражаючий вигляд і стверджував його політичний імідж.
Опис церкви Іоанна Златоуста в Холмі (з «Галицько-Волинському літописі»)Побудував він церкву Святого Іоанна, червону і пригожу. І спорудження її було таке: склепінь чотири; з кожного кута – склепіння, і стояли вони на чотирьох головах людських, вирізьблених одним умільцем. Три вікна прикрашені були склом римським (вітражами. – Авт.); при вході в олтар стояли два стовпи з цілого каменя, і на них – склепіння, а верх же був прикрашений зірками золотими на лазурі. Внутрішній же поміст був відлитий з міді і чистого олова, так що блищав він, як дзеркало ... Візерунки, різнокольорові і золоті, зроблені умільцем Авдеєм ... Скульптурні прикраси були всіх фарб і золоті. Зовнішні фрески були вельми красиві ... Ікони дивовижні ... Він [Данило] прикрасив ікони, привезені з Києва, коштовним камінням і золотим бісером ... Дзвони він привіз із Києва, а решта тут вилив ...?Які архітектурні особливості церкви? 2. Які елементи церкви свідчать про вплив західноєвропейського мистецтва?Робота в групах1 група-Архітектори2група-Мистецтвознавці1)Що описується в даному документі?2)Опис якої церкви йдеться в документі?3)Чим вразив тебе опис церкви?Робота з історичним джерелом Церква Іонна Златоуста в Холмі
Образотворче мистецтво1. Під впливом Києва в Галицько-Волинських землях землях розвивалося іконописництво. Основні риси давньоруського живопису: пряма перспектива,теплий колорит, тонка гармонія барв. Відомими іконописцями були: Григорій і Алімпій. Алімпія згадує «Повість минулих літ». Про високе покликання і надзвичайний талант Алімпія, який за лічені години міг намалювати картину і позолотити, ходили легенди. Люди вважали, що Алімпію допомагають ангели.
2. Галицьку школу іконопису представляє ікона Св. Юрія Змієборця. Унікальність цієї пам’ятки полягає в тому, що Юрій зображений не на білому коні, а на чорному коні,що є винятком в українській іконографічній традиції. Вважається, що цінна ікона Юрія Змієборця зі села Станиле (9 км від Дрогобича), поч.14 ст., походить з давньої дрогобицької церкви Юра, яку спалили татари, але з тієї спаленої церкви вдалося врятувати саме цю ікону.
«Знамення» (Велика Панагія) 12ст. Вважається цю ікону написав Алімпій. Велика Панагія зображенна на повий зріст з піднятими рукам та з дитям Христом Еммануїлом,на грудях якого-золотий медальйон. Її темно-синій одяг, пишні бганки мафорію, що урочисто спадають, одяг дитяти й архангелів у медальйонах, розташованих на тлі обабіч голови. Широко промальовані золотом, блиск якого, перекликаючись із золотим тлом, творить світле середовище. Панагія(гр.)-всесвяте.“Велика Панагія” 12 ст.
Волинська Богородиця(кінець 13-поч.14 століття)Старовинна ікона богородичного циклу, знайдена в Україні у Волинській області.Ікона має походження від місцевої, волинської школи малярства, орієнтованої на візантійські зразки.Інша місцева школа, холмсько-перемишлянська, була орієнтована на західноєвропейські зразки. Не всі елементи золотого декору збереглися, дуже помпезні деталі в одязі матері божої, які не зустрічалися до цього. Помітний місцевий вплив. Образ прописаний темними фарбами. Дорогобузька ікона переконує, що насправді розвиток іконопису в Галицько-Волинській державі потребує ще на жаль незалежного дослідження освічених мистецтвознавців, які зможуть прочитати на картинах те, що до цього часу невідомо. Волинська Богородиця (кінець 13- поч.14 століття)
Образотворче мистецтво2000 років на Волині було віднайдено шедевр константинопольського малярства 11-12 ст.-Холмську ікону Богородиці. Вона була написана олійними фарбами на кипарисових дошках у візантійському стилі. На іконі збережено 70% авторського живопису. Холмська ікона Богородиці (візатійська традиція) 11-12 ст.
З нею пов’язана така детективна історія. Князь Андрій Боголюбський викрав ікону з Києва. Робив це він чи то з політичних чи релігійних мотивів. Але сталося так, що ікона, яка входила до п’ятірки культових об’єктів опинилася за межами сучасної України. І зараз вона знаходиться, на жаль, на території Російської Федерації. Нам відомо,що близько 235 років вона перебувала у Володимирі, потім під загрозою монгольської навали опинилася у Москві і до 1999р. була перлиною Третьяковської галареї . Ось така доля частина українських скарбів. Вишгородська ікона Богородиці (візантійська традиція)1 половина 12ст. Вишгородська ікона Болгородиці (візантійська традиція) 1 половина 12 ст.
Доробузька ікона Богородиці. Створена в останній третині XІІІст. Доробузька ікона БогородиціУ Дорогобузькій іконі проступають локальні ознаки Волинської ікони. При всій монументальності постаті Марії плечі в неї вузькі й вельми похилі. Для всієї композиції характерна округлість, завершеність малюнка й пластичність форми. Обличчя облямоване прекрасно орнаментованою широкою стрічкою, що немовби світиться, кидаючи неяскраві рефлекси на лик Марії.
Прийом ”Шість капелюшків мислення”Прийомом «Шість капелюшків мислення». Учні обирають капелюшки синього, червоного, білого, жовтого, зеленого й чорного кольорів. Власники синього капелюшка висловлюють міркування з приводу того, що дізналися корисного на уроці; власники червоного - розкривають свої емоції, говорять, що зумовило напруження чи дискомфорт; вдягнуті у білі капелюшки констатують факти й цифри; жовті - визначають позитивні моменти уроку; зелені зазначають, де використано творчий підхід; чорні кажуть, що не сподобалося на уроці.