Тема курсової роботи – “ Розвиток творчих здібностей на уроках української мови та літератури ” Актуальність обраної теми визначена, у першу чергу, соціальним замовленням, бо саме творча особистість може бути конкурентноспроможною в сучасному світі. Саме творчі люди здатні входити у контакт із різними людьми. Люди з творчим потенціалом володіють здібністю адаптації до різних ситуацій, можуть продукувати нові ідеї, відкриття і винаходи, застосовувати творчі здібності у різних галузях людської діяльності.
Мета та завдання роботи – дати психолого-педагогічний аналіз сучасного стану досліджень з проблеми розвитку творчих здібностей учнів, з'ясувати оптимальні умови для надання учням можливостей творчо самореалізуватися, подати фрагменти досвіду роботи з розвитку творчого потенціалу дитини на уроках словесності.
Що таке творчість? Німецький психолог Е. Фромм казав: “ Творчість – це здатність дивуватись й пізнавати, уміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях, це налаштованість на відкриття нового і здатність до глибокого усвідомлення свого досвіду ”. “ Творчість , - пише М. М. Амосов, - це створення нових моделей та втілення їх через функціональну активність в матеріальні речі або ж у матеріальні моделі – книги, малюнки і т. д. ”
Психолог А. Г. Спіркін розглядає творчість як мислительну і практичну діяльність, результатом якої є створення оригінальних, неповторних цінностей, встановлення нових фактів, властивостей, закономірностей, а також методів дослідження і перетворення матеріального світу та духовної культури ”.
Сприяють формуванню творчих здібностей учнів дотримання вчителем таких принципів навчання: Принцип розвитку, який припускає врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів; Принцип самодіяльності, що має на меті діяльний підхід, коли учні відчувають себе співучасниками навчального процесу, а ідеї вчителя повністю оволодівають ними.
Технологія розвитку творчих здібностей включає такі етапи: Аналіз психолого-педагогічної літератури з теми. Визначення рівня розвитку творчих здібностей учнів: - виділення критеріїв оцінки рівня розвитку творчих здібностей - підбір відповідних текстів - проведення тестування учнів 3. Систематизація отриманої інформації 4. Розподіл учнів на групи відповідно до рівня розвитку творчих здібностей 5. Визначення можливостей розвитку складових творчих здібностей класу і кожного учня окремо 6. Визначення адекватних методів та технологій навчання 7. Планування уроків, що містять велику кількість творчих завдань, поєднання індивідуальних , групових та колективних форм роботи.
Моїм педагогічним кредом стали слова Сократа: “ У кожній людині сонце, тільки дайте йому світити ”. Мета моєї роботи як учителя – пробудити учня до творчості, розвинути свідоме ставлення до навчання, прагнення до саморозвитку, самовдосконалення, створити сприятливі умови для виховання й навчання самодостатньої креативної особистості, яка не загубиться на складних життєвих шляхах.
Завдання на створення творчого продукту: Написати сценарій за оповіданням, казкою, легендою; Дослідити мову автора твору (значення символів, кольорів, описів); Підготувати висловлювання про значення гумору в художньому творі; Скласти казку, байку, притчу, анекдот, вірші; написати есе (нарис) “ Мій улюблений письменник рідного краю “ Скласти словесний малюнок одного поетичного рядка; Написати твір-мініатюру на задану тему; Презентувати власні твори; Довести літературну гіпотезу; Взяти інтерв'ю в улюбленого письменника (уявне, реальне)
Проводжу нестандартні уроки: уроки-рольові ігри, літературні екскурсії, уроки - КВН, уроки-театралізації, уроки-мандрівки, усні журнали. У старших класах ігрові технології замінюю діяльністю літературно-дослідницьких груп, уроками-конференціями, семінарами, дискусіями чи диспутами. Розвитку творчих здібностей сприяють інтерактивне, розвивальне, проєктне, дослідницьке, асоціативне, проблемне навчання, самостійна робота учнів.