Урок "Володимир Рутківський "Джури козака Швайки". Тема боротьби українських козаків проти татарської орди"

Про матеріал
Конспект уроку «Володимир Рутківський «Джури козака Швайки». Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти в складних ситуаціях. Тема боротьби українських козаків проти татарської орди»
Перегляд файлу

Конятинська сільська рада ТГ

Сектор освіти, молоді та спорту

Довгопільський ОЗЗСО І-ІІІ ступенів

 

 

 

План – конспект

 уроку української літератури

в 6-А класі

 «Володимир Рутківський «Джури козака Швайки».

Твір про волелюбних, сміливих героїв,

які вміють вистояти в складних ситуаціях.

Тема боротьби українських козаків проти татарської орди»

D:\Циба\В.Рутківський. Джури\Ілюстраціїї до твору\71206-500x500.jpg

https://store.ababahalamaha.com.ua/media/catalog/product/cache/19/image/800x800/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/z/dzhury-kozaka-shvaiky.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

     вчителька української мови та літератури

Слижук Олена Іванівна

 

 

2021 рік

Анотація

    Запропонований урок з використанням ІКТ сприяє стійкій мотивації учнів до навчання, робить процес набутих знань інтенсивним. Інформаційно- комунікаційні технології збільшують частку самостійної роботи учнів, підвищують їх пізнавальну активність при закріпленні знань з розділу  «Історичне минуле нашого народу», дозволяють перевірити засвоєння матеріалу у всіх учнів.

 

Тема. Володимир Рутківський «Джури козака Швайки». Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти в складних ситуаціях. Тема боротьби українських козаків проти татарської орди

Мета:

Формувати предметні компетентності: розвивати стійкі читацькі інтереси шестикласників, їх творчі здібності, уміння аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки; осягнути феномен успіху  В.Рутківського (лауреата Національної премії імені Тараса Шевченка в галузі літератури 2012 року) на прикладі роману «Джури козака Швайки»; розвивати естетичні уявлення і художній смак; допомогти учням осмислити внесок героїв твору у визволення рідного краю від загарбників до появи Запорозької Січі, зрозуміти їхні характери та долі, утвердити думку про духовну красу людини, яка пов’язує своє життя з історичним  буттям народу; сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів,   поваги до героїчного минулого нашого народу.

Формувати ключові компетентності:
спілкування державною мовою - реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ;
уміння вчитися впродовж життя – розвивати мовленнєво-комунікативні вміння, здатність до аналітичного типу мислення; формувати вміння доводити
власну позицію, адекватно ставитися до критики;
математичну - аналізувати й співставляти результати, отримані в результаті дослідницько-пошукового проекту;
інформаційно-комунікативну – синтезувати соціокультурну інформацію з різних джерел, опановувати способи збору, узагальнення, систематизації лінгвокультурних відомостей, оперувати інформацією, отриманою на уроці, розвивати вміння учнів обирати потрібні джерела інформації;
загальнокультурну - формування глибокого розуміння власної ідентичності, естетичного ставлення до культурної спадщини;
соціальну та громадянську – уміння працювати з іншими на результат, усвідомлювати важливість збереження та розвитку національної спадщини, культурних та літературних надбань.
здоров’язбережувальну – сприяти розвитку фізичного та духовного здоров’я,
вихованню цілісної, гармонійної особистості.

Тип уроку: урок формування й удосконалення вмінь і навичок на основі набутих знань із використанням інтерактивних технологій.
Методи й прийоми: аутотренінг для учнів («Самоналаштування»), інтерактивні вправи: «Генералізація знань», «Незакінчене речення»,  «Коло думок»; випереджальні завдання (лепбуки про життєво-творчий шлях  Володимира Рутківського та улюблених героїв твору), робота в групах: (І група – порівняльна характеристика Швайки і Тишкевича; ІІ група – порівняльна характеристика Санька і  Грицика; взаємоперевірка, інсценізація, робота з текстом.

Обладнання: відеоролик «Їхали козаки», руханка «Гей, соколи»,», обладнання для мультимедійної презентації, буктрейлер, презентації: «Кросворд», «Ілюстративний диктант».

Випереджальне завдання  

підготувати:

  1. інформаційний лепбук про життєвий і творчий шлях Володимира Рутківського або улюблених героїв твору (Кодіца Каріна, Білейчук Ангеліна, Поп’юк Марія, Федорчак Марія);
  2. буктрейлер (Білейчук Ангеліна);
  3. підготувати кросворд (Скрипчук Ілонна).

 

Перебіг уроку

І. Етап орієнтаційно-мотиваційний.

1. Привітання вчителя

Доброго дня, діти! Рада вас бачити.
2. Налаштування класу до уроку

Нас сьогодні чекає напружена робота. А налаштуватися на неї нам допоможе аутотренінг. Покладіть руки на парту, заплющте  очі та промовляйте про себе за мною:

         Я зможу сьогодні добре працювати на уроці!

         Я думаю, замислююсь.

         Я – особистість творча!

         Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому занятті!

3. Звучить пісня Н. Яремчука «Гей, ви козаченьки»

Діти, ви прослухали уривок з пісні  Назарія Яремчука. Як ви думаєте, чому саме цією піснею ми розпочинаємо наш урок? (Думки дітей)

Сьогодні ми продовжимо нашу розмову про українську минувшину – козаків. Багато часу пройшло відтоді, але не забуваються ті героїчні події, українці свято шанують пам'ять про своїх мужніх захисників. Тож пропоную вам скласти сенкан до слова «КОЗАК».

Приклад:                                              Козак

мужній, сильний

воює, бється, захищає

оберігає землю від ворогів

Захисник

 - Завдяки чому пам’ятають люди про козаків? (Відповіді дітей).

Так, пам’ятають з переказів, легенд, дум, оповідань, романів, картин. Ми сьогодні завершимо читати книгу Володимира Рутківського «Джури козака Швайки» і помандруємо разом із відважними 12-річними хлопчаками, майже вашими однолітками, Саньком і Грициком, у дивовижний світ пригод та цікавих завдань.

Запишімо тему уроку: Володимир Рутківський «Джури козака Швайки». Боротьба українських козаків проти татарської орди

 

ІІ. Етап цілепокладання

Повідомлення мети уроку

Метою сьогоднішнього уроку є навчитися аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки; осягнути феномен успіху  В. Рутківського на прикладі роману «Джури козака Швайки»; розвивати естетичні уявлення та художній смак, утвердити думку про духовну красу людини, яка пов’язує своє життя з історичним  буттям народу; виховувати в себе національну свідомість, патріотичні почуття, повагу до героїчного минулого нашого народу.

 

ІІІ. Етап актуалізації опорних знань учнів
Перевірка випереджувального завдання.       

Учитель:

Пригадаймо, що ми знаємо про автора твору.

1. Інтерактивна вправа «Асоціації»

  • «Що я знаю про автора?»

(На слайдах – асоціативні картинки, відгадавши які, діти розкриють факти з життя В. Рутківського).

Учитель:

  • А тепер згадаймо: про що твір і хто головні герої. Білейчук Ангеліна пропонує нам свою домашню роботу: буктрейлер.

Буктрейлер

ІV. Етап цілереалізації.

  1. Літературний диктант «Так чи ні»

Завдання:визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.

  1. Події відбуваються в селі Воронівка та його околицях («так»)
  2. Вітриком звали коня Тишкевича ( «ні»)
  3. Грицик був характерником ( «ні»)
  4. Демко мав прізвисько Дурна Сила («так»)
  5. Дід Кудьма вчив Санька ворожбицтву («так»)
  6. Швайка міг прикидатися заможним татарином (так»)
  7. Вовка Пилипа Швайки звали Барвінок («так»)
  8. Тишкевич був побитий татарами за неправдиву інформацію («так»)
  9. Рашит зрадив козаків («ні»)
  10. Грицик і Санько взяли участь у справжній битві («так»)
  11. Вирвизуб, Мацик, Коцюба – жителі села Воронівки («ні»)
  12. Козаки вирішили створити укріплену фортецю на Хортиці («так»)

 

Взаємооцінювання: за кожну правильну відповідь 1 бал (взаємоперевірка).

 

  1. Робота з текстом.

Учитель.

Ви чудово пам’ятаєте текст, (озвучення поняття козакування) знайдіть, як описує автор козакування:  Розділ: «Проводи козаків» с.14-15

(У Воронівці так повелося здавна: як тільки висівали в землю зерно, найметкіші хлопці збивалися у ватагу і йшли  у дніпровські плавні полювати на звіра чи ловити рибу. Раніше це називалося  здобичництвом. А тепер, хоча хлопці займаються все тим же, чомусь називається козакуванням. Саньків далекий родич і сусіда дід Кібчик казав таке:

   - По-татарському козак – це вільна людина, котрій і сам чорт не брат. Хоче – звіра полює, хоче – візьметься за шаблюку і йде на ногайця.)

 

- Отже, зможемо тепер сказати, що козаки – це колишні землероби, які стали на захист рідної землі.

 

3. Пазли (робота в зошитах)

- Запишіть у зошити прізвиська козаків, згадані в прочитаних розділах. (Пилип Швайка, Василь Байлемів, , Володко Кривопичко, Лесь Одуд, Тиміш Перепічка, Штефан Вирвизуб, Демко Дурна Сила, дід Кібчик).

 - Які прізвиська козаків у вас утворилися?

4. Робота з текстом.

- А який вигляд мали козаки? Зачитайте уривок із тексту. Розділ «Глухі печери»  с. 231-232 : опис Остапа Коцюби

Був він ширкоплечий, тепло одягнений, з його маківки замість чуба звисало пасмо чорного волосся… це пасмо називають оселедцем  і носять його ті, хто вважає себе нащадком вояка зі старокняжої дружини. А ще вони носили сережку у вусі.

Учитель:

-  Які тварини допомагають козакам? (вовк Барвінок, кінь Вітрик)

- Яку роль у творі відведено Вітрикові та Барвінку? Підтвердіть свою думку цитатами.

 Висновок: Вони є мудрими, сміливими та вірними, мають «лице» ( усміхаються, хитро мружаться, лютують, прикидаються тощо). Зрештою вони часто виявляються єдиними друзями козаків, єдиною близькою душею, що не лише вислухає, а й зарадить біді, врятує, навіть ціною власного життя.

1) «І вовк, цей здоровецький хижак зі страшними іклами, повівся мов цуценятко. Він тонко заскавулів і кинувся Швайці на груди. А що був уже не цуценятком, а важким звіром, то Швайка ледве втримався на ногах».

2) «Сам [Швайка] теж зіскочив з Вітрика. На ходу видобув з кишені якусь скіпку і вплів її у Вітрикову гриву. Тоді поплескав свого чотириногого друга по мокрому крупу і звелів:

- До Кудьми, Вітрику! Жени до діда!

Вітрик коротко заіржав і з місця перейшов на чвал».)

Або уривок на ст. 6 

 

 5. Ілюстративний диктант.

 Учитель.

Високої оцінки заслуговує художнє оформлення твору, виконане талановитим графіком Максимом Павленком. Ілюстрації можна «читати» ніби ще один текст у тексті, де кожна деталь промовляє, а кожен малюнок розповідає власну історію.

http://3.bp.blogspot.com/-dCBP_fRXef0/VIgD8waQLSI/AAAAAAAABbE/-i20-NFnESg/s1600/%D0%A1%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%B418.JPG

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з ілюстраціями

( встановіть відповідність між зображенням та ім’ям персонажа)

  1. Санько
  2. Вирвизуб
  3. Рашит
  4. Дід Кібчик
  5. Грицик
  6. Рудий Мацик
  7. Пан Кобильський
  8. Тишкевич
  9. Пилип Швайка
  10.  Дід Кудьма
  11.  Демко Дурна Сила 
  12.  Саїд - мурза 

 

Учитель: за ілюстрації до твору Максим Павленко у 2013 році отримав премію «Джури». А як виникла премія «Джури»? Про це розповість нам Кодіца Каріна.

Розповідь про премію «Джури»

 6. Руханка «Гей, соколи»

Руханка

7. Психологічне моделювання (за поданою характеристикою визначити персонажа)

  1. «Опасистий молодик з чіпкими очима. Темна людина. Багато гріхів на його совісті…» (Юзеф Тишкевич)
  2. «Дебелий сивуватий татарин зі шрамом через щоку» (Гафур – ага).
  3. «Сидів у своїй світлиці і в задумі погладжував опасисте черево» ( пан Кобильський).
  4. Водив дружбу з гордим Переяславом, а в Черкасах та Каневі приймали його як брата. Страшні козаки в плавнях, проте він у гніві ще страшніший» (Саїд–мурза)

 

Учитель.

 У народі кажуть: «Хто сіятиме кривду, той жатиме лихо». Чи справдилася народна мудрість стосовно вищезгаданих героїв? ( так)

 

Гафур – ага – йому перегриз горлянку вовк Барвінок.

Пан Кобильський - дістав добрячих канчуків від власного слуги і сховався від сорому та людей.

Юзеф Тишкевич – загинув, коли втікав з поля бою від стріл тих, кому так вірно служив.

Саїд – мурза – наляканий битвою у плавнях змушений визнати власну поразку.

 

  1. Робота в групах.

Учитель:

- Виконайте подані завдання.

1-ша група – скласти порівняльну характеристику образів Швайки і Тишкевича, використовуючи опорну таблицю.

      2- га група – схарактеризувати образи Грицика і Санька.

 

Швайка

Тишкевич

Спільне

Обидва сироти; добрі вивідники і бійці

Відмінне

• знає всі козацькі хитрощі, уміє бути

«своїм» серед татар, знається на травах і зброї; мудрий, завбачливий,

рішучий, відважний, невловимий

• бере обманом, облудою, а не вмінням чи хоробрістю;

хитрий, підступний, скупий, ниций, брехливий

• самовіддано любить рідну землю і щирий до людей, які на ній живуть

• думаючи лише про власні інтереси,

не помічає потреб інших людей, не розуміє мотивів їхніх учинків

• має багато товаришів, добрих людей

навколо, вірного друга коня Вітрика, вовка-побратима Барвінка; живе

радістю гідно прожитого дня

• вибудовує навколо себе недобрий,

Небезпечний і підступний світ, у якому вимушений жити самотою

• часто буває сам, але ніколи не буває самотнім, бо знає, заради кого

й чому йде на ризик, хто на нього чекає

• повсякчас сам супроти всіх, бо, не

потребуючи нікого, нікому й не потрібен

• щира, відкрита та добра душа

• облеслива мова, негідні вчинки

Висновки

Справжній лицар, який

щиро служить своєму народові,

товариству.

Ім’я Пилипа Швайки автор виносить у заголовок твору, тим самим

указуючи, що саме він є

зразком для наслідування

Служить тільки власним інтересам

 

 

 

 

 

Герої твору

Грицик

Санько

Спільне для обох

Друзі-підлітки, які долею випадку вимушені шукати щастя поза рідним селом Воронівкою. Серед своїх ровесників вирізняються

самостійністю, жвавістю думки, наполегливістю та здатністю до вчинку. Хлопчики рівноправні у

своєму товаришуванні: різні, але рідні

Соціальне становище

Круглий сирота

Єдиний син у матері, яка його дуже любить і

опікає

Риси характеру

Жвавий, непосидючий,

запальний, рішучий,

щирий

Мрійливий,

спокійний, розважливий

Виняткові здібності

Має зіркі очі. Не

дає себе одурити

 

Неабиякий ворожбит,

має насправді

рідкісний дар: уміє

подумки віддавати

накази й навіювати

 

 

Учитель.

Час роботи вичерпано. Давайте заслухаємо виступи  представників груп.

 

  1. Робота з текстом.

Отож, бачимо, які відважні люди стояли біля витоків козацтва і згодом заснували Запорізьку Січ. Як ви думаєте, чому вони обрали саме острів Хортицю для укріплення? Знайдіть аргументи в тексті.

 - Початок розбудови Запорозької Січі. Розділ: «Битва на Кам’яниці»

С. 244 зі слів: - Є там такі місця…

 

  1.  Кросворд за текстом твору (випереджальне завдання, Скрипчук Ілонна).

 

V. П’ятий етап – рефлексійно-оцінюючий.

  1. Експрес-інтерв’ю «Коло думок»

(Учні роблять підсумок уроку, доповнюючи речення, що відображають враження від цього уроку).

  • Зацікавився життям…
  • Зробив для себе висновок…
  • Буду читати сучасну…
  • Буду розвивати…
  • Зможу аналізувати…
  • Навчився досліджувати…

 

2.Бесіда:
- Чи досягли поставлених цілей? Чи задоволені результатами своєї роботи?
«Мій успіх на сьогоднішньому уроці – це…; найбільші труднощі я відчув…; я не вмів, а тепер умію… ».

 

VІІ.  Актуалізація домашньої навчальної роботи   

Учитель. Невловимий козак Швайка, Грицик, ворожбит Санько – дивовижні герої твору Володимира Рутківського «Джури козака Швайки». На кого з них вам хочеться бути схожим, чиїх вчинків наслідувати? Відповіді на ці запитання ви спробуєте дати, написавши листа улюбленому героєві.

Пам’ятка для успішного написання вітального слова на честь літературного героя

1. Використайте звертання.

2. Укажіть, як літературний герой вплинув на ваші погляди.

3. Відзначте, які риси характеру ви запозичили б у літературного героя.

4. Напишіть побажання героєві.

5. У висновку – роздумі постарайтеся зробити самостійні узагальнення про те, якою має бути людина.

Учитель.

 Наш урок завершується, крок за кроком ми дійшли висновку, що наша сила, як і сила героїв повісті,- в ЄДНОСТІ. Усі ми – УКРАЇНЦІ,  нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів - козаків! Нехай доба козацтва відійшла у минуле, та дух козацький і нині живе в Україні, і житиме вічно. Він – у піснях, у музиці, в мистецві, кінематографі, спорті… А ще – сучасні воїни – козацькі нащадки – захищають нашу країну на Сході, а юні джури – майбутні козаки – зараз серед нас, у цьому класі. Так-так, дорогі хлопчики, річ іде саме про вас. Ми з дівчатами щиро вітаємо вас з прийдешнім Днем Збройних Сил України і бажаємо продовжувати добрі традиції славних козаків!

 Відеоролик «Їхали козаки»

 

 

1

 

docx
Додано
9 грудня 2021
Переглядів
2904
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку