Презентація "Ліна Костенко. Поема «Чайка на крижині» («Крига на Одрі», «Крила»)"

Про матеріал
У презентації подано історію створення поеми "Чайка на крижині", проаналізовано структуру, пояснено значення терміну "диптих", "алегоричний образ", розкрито алегоричний образ "крил", запропоновано літературні паспорти до двох творів "Крига на Одрі", "Крила".
Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Чайка на крижині»поема Ліни Костенко

Номер слайду 2

Поема Ліни Костенко «Чайка на крижині» складається з п'яти частин: Кожна частина має свій зміст, закінчену думку, але в той же час пов'зані з перебуванням Л. Костенко у Польщі, зокрема у порту міста Щецін, та міркуваннями про сенс життя людини, її призначення на землі, любові до рідного краю«Надбережжя»«Крига на Одрі» «Крила»«Ґрунт»«Усміх» Кожну із частин поеми можна сприймати як самостійний твір, проте всі вони об’єднані спільною ідеєю.

Номер слайду 3

Поема «Чайка на крижині» народилася саме у цьому польському місті. Щецин відомий тим, що розташований на річці Одра, яка впадає в Балтійське море. Основною галуззю індустрії міста є суднобудівництво, а також тут розташований найбільший перевантажувальний і транзитний порт Польщі.

Номер слайду 4

Передумови створення поемиЄжи Ян Пахльовський з 1956 по 1958 році працював редактором щоденної газети «Głos Szczeciński» («Щецинський голос»), деякий час у Щецині мешкала і сама Ліна Костенко.

Номер слайду 5

Перебування у Щецині, вагання щодо того, чи залишитися у Польщі, чи повернутися на Батьківщину, проте відмовитись від кохання, стали основою для поеми «Чайка на крижині». Твір був написаний 1958 року, а друком вийшов в складі збірки «Мандри серця» 1961 року.

Номер слайду 6

«Крига на Одрі» та «Крила», хоч і є другою та третьою частиною поеми, проте дуже часто друкуються окремо від інших частин, саме тому твори зажили славу диптиха.

Номер слайду 7

Диптих – два твори мистецтва, пов’язані одним задумом. Диптих можна зустріти не лише в літературі, але й в скульптурі та живописі. Наприклад, диптих художника епохи Відродження П’єро Делла Франческа, що жив у ХVстолітті «Портрет Федеріго да Монтефельтро та його дружини Баттісти Сфорца», можна сприймати як окремі два портрети і як цілісний. Теорія літератури. ТЛ

Номер слайду 8

Диптих – два твори мистецтва, пов’язані одним задумом. Або диптих «Літо» видатного українського художника Павла Тайбера, що жив між Україною і Америкою на межі ХХ і ХХІ. Теорія літератури. ТЛ

Номер слайду 9

Гюстав Клімттриптих

Номер слайду 10

Диптих – два твори мистецтва, пов’язані одним задумом. Чи є твори «Крига на Одрі» та «Крила», дійсно, диптихом, ми дізнаємось, опрацювавши їх зміст. Теорія літератури. ТЛ

Номер слайду 11

Крига на ОдріВ цьому році зима не вдягала білої свити. Часом вже й приміряла, та хтось її зразу крав. Пошукала, поплакала... Що ж робити? —Бідувала в старій із торішніх зів'ялих трав. Як коли лютувала, стелила рядно ожеледиць. Сперечалася з морем, несла сум'яття вітрів. Все збиралась на силі, та не встигла огледіться,Як проснулись дерева і на Одрі лід потемнів. Крига буйно ломилась у відкриті двері протоки. Лід кришився, б'ючись об каміння берегове...І нарешті по Одрі — темній, широкій —На останній крижині самотня чайка пливе.― Ти куди ж розігналась? Чи бува не до самого моря?Чайки держаться гурту, а ти відпливеш одна. А крижина тонка. А крижина майже прозора... Ну, а що, як її підмиє вода весняна?Ну, а що, коли їй та удержать тебе несила?Затріщить і відломиться... Піде вода кругами...— Дивна людино! Я ж маю крила. Нащо крилатим ґрунт під ногами? [березень 1958 року, Щецин (Польща)]

Номер слайду 12

Літературний аналіз твору «Крига на Одрі»Тема відтворення роздумів поетеси про сенс життя людини.Ідея Основна думка возвеличення любові до рідного краю, до всього, що з ним пов’язано, перебуваючи далеко за його межами.«Нащо крилатим ґрунт під ногами?»Жанр поема

Номер слайду 13

Художні засоби твору «Крига на Одрі»Метафора (перенесення) означає розкриття сутності одного предмета чи явища через особливості іншого.«зима не вдягла… свиту», «зима… часом вже й приміряла», «зима… пошукала, поплакала… мотувала, стелила… сперечалася… несла… збиралась», «дерева проснулись», «лід потемнів», «крига буйно ломилась»Епітетхудожнє означення«Одра темна, широка»Риторичний оклик«Дивна людина!»Риторичні запитання«Що ж робити?», «— Ти куди ж розігналась?, Чи, бува, не до самого моря?», «Ну, а що, як її розливає вода весняна?», «Ну, а що, коли їй та удержать тебе несила?», «Нащо крилатим ґрунт під ногами?»Повтори«Ну, а що…»

Номер слайду 14

Художні засоби твору «Крига на Одрі»Інверсія"по Одрі — темній, широкій","крижина тонка", "крижина майже прозора", "підмиє вода весняна", "Піде вода". Алітерація"Пошукала, поплакала..."Гіпербола"Крига буйно ломилась у відкриті двері протоки"

Номер слайду 15

Ліна Костенко "КРИЛА"А й правда, крилатим ґрунту не треба. Землі немає, то буде небо. Немає поля, то буде воля. Немає пари, то будуть хмари. В цьому, напевно, правда пташина... А як же людина? А що ж людина?Живе на землі. Сама не літає. А крила має. А крила має!Вони, ті крила, не з пуху-пір’я,а з правди, чесноти і довір’я. У кого — з вірності у коханні. У кого — з вічного поривання. У кого — з щирості до роботи. У кого — з щедрості на турботи. У кого — з пісні, або з надії,або з поезії, або з мрії. Людина нібито не літає... А крила має, А крила має!

Номер слайду 16

Алегорія — це інакомовлення; наділення тварин, птахів, рослин, предметів рисами характеру людини. У ширшому розумінні алегорія — це спосіб двопланового  художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями. Алегоричний образ

Номер слайду 17

У вірші Ліни Костенко «Крила» конкретним художнім образом є крила (один план художнього зображення)А прихованим реальним явищем є такі людські якості, як піднесення, натхнення, упевненість, незалежність (другий план художнього зображення). Отже, образ крил в однойменному творі Ліни Костенко алегоричний.

Номер слайду 18

Крила — це символ духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й впевненості. У греків крила символізували любов і перемогу. Давньогрецький філософ Платон вважав крила символом розуму.Їх зображують на взутті (як у Меркурія), що означає здатність до величезного духовного піднесення (Словник символів).

Номер слайду 19

Літературний аналіз твору «Крила»Тема розповідь про духовно багату людинуІдея Основна думка уславлення духовних поривань людини."Людина нібито не літає...а крила має"Жанр Поезія

Номер слайду 20

Художні засоби твору «Крила»Порівняння"крила, не з пуху-пір'я,а з правди, чесноти і довір'я"Риторичний оклик"А крила має!"Риторичні запитання"А як же людина?" "А що ж людина?". Повтори«Ну, а що…»Епітетхудожнє означення"вічного поривання"

Номер слайду 21

Художні засоби твору «Крила»Заперечувальне порівняння"Немає поля, то буде воля»"Немає пари, то будуть хмари"Анафора"То буде ...« "У кого...« "або з ..." Рефрен. А крила має. А крила має!Антитеза"Землі немає, то буде небо"

Номер слайду 22

По-справжньому крилата особистість не ганяється за матеріальними благами ("землі нема, ... немає поля ... немає пари"). У неї багатий духовний світ ("крила з правди, чесноти і довір'я").

pptx
Додано
14 лютого 2022
Переглядів
2746
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку