Тема: «Література рідного краю». Вид заняття: комбіноване.Тип: зустріч з письменником.
Розширити знання студентів про сучасних літературних діячів Житомирщини; ознайомити з життєвими цінностями та творчою лабораторією письменника-земляка Леоніда Закалюжного; проілюструвати талант та красу творів митця. Містить біографію Леоніда Закалюжного, світлини письменника, заслуги, твори та.ін.
Завдяки вивченю даної теми літератури рідного краю студенти: поглиблюють відомості про життя та творчість митців Житомирщини; розвивають зацікавленість їхнім творчим доробком, справжніми сімейними цінностями, вихованням, починаючи з дитячої літератури й завершуючи власним прикладом; вдосконалюють вміння висловлювати свої думки про автора твору, героїв, художні образи; формують почуття прекрасного, вміння насолоджуватися художнім твором; виявляють нахили, смаки, здібності юних поетів-аматорів; розвивають культуру, логічне та образне мислення, культуру мовлення та читання; розвивають уміння вести діалог.
Мета заняття:освітня: розширити знання студентів про сучасних літературних діячів Житомирщини; ознайомити з життєвими цінностями ознайомити з життєвими цінностями та творчою лабораторією письменника-земляка; проілюструвати талант та красу творів митця. розвиваюча: розвивати комунікативні вміння, образне мислення, культуру мовлення, навички виразного читання, творчі здібності студентів, акторську та поетичну майстерність, естетичні смаки та морально-етичні погляди; сформувати у студентів уявлення про своєрідність дитячої літератури; розглянути особливості поняття «дитяча література», характерні специфічні риси творів для дітей; функції дитячої літератури.виховна: сприяти формуванню активної життєвої позиції громадянина; виховувати почуття патріотизму, любові до рідного краю; спонукати студентів до творчої діяльності; виховувати почуття прекрасного, уміння насолоджуватися художнім твором; цінувати художній набуток поетів-земляків, плекати почуття гордості за творчих людей.методична: показ методики проведення лекційного заняття з використанням активних та інтерактивних технологій навчання, методів і прийомів розвитку критичного мислення.
Кожен чільний письменник – чи він слов’янин, чи німець, чи француз, чи скандинавець, - є наче дерево, що своїм корінням впивається якомога глибше і міцніше у свій рідний, національний ґрунт, намагається ввіссати в себе і переварити в собі якнайбільше його живих соків, а своїм пнем і кроною поринає в інтернаціональній атмосфері ідейних інтересів, наукових, суспільних, естетичних і моральних змагань. Тільки той письменник може… мати якесь значення, хто має і вміє цілій освіченій людськості сказати якесь своє слово в такій формі, яка б найбільше відповідала його національній вдачі. І. Франко
ЗАКАЛЮЖНИЙ Леонід Володимировичдоцент кафедри германської філології та зарубіжної літератури Навчально-науковий інститут іноземної філології Житомирського державного університету імені Івана Франка, кандидат філологічних наук, письменник. Викладає: вступ до літературознавства та зарубіжна література, основні тенденції сучасної літературознавчої думки та ін.
Біографія. Леонід Закалюжний народився 1982 року на Полтавщині в родині військового. 1986 року разом із сім’єю переїхав до Житомира. Навчався в житомирській загальноосвітній школі № 23, а згодом на історичному факультеті Житомирського державного університету імені Івана Франка. У 2011 році захистив кандидатську дисертацію на тему «Історична драма-хроніка: особливості жанру. Поетика». Напрям наукового дослідження: «Теорія літератури, теорія й історія драми». Закінчив докторантуру за спеціальністю 10.01.06 — теорія літератури, підготував до передзахисту докторську дисертацію за темою: «Інтермедіальні процеси в сучасній українській, польській і російській драматургії».
Член центру «Науково-дослідний інститут „Драматургія: історія та теорія“». Член оргкомітету щорічної міжнародної наукової конференції «Драматургічні (Брехтівські) читання». Відповідальний редактор щорічних наукових збірників «Брехтівський часопис», «Мистецтво і наука»,головний редактор студентського науково-літературного часопису «Semper. Tiro» Модератор міжнародного міжкафедрального семінару «Антропологічна модель у літературі ХХ століття» Член жюрі II етапу Всеукраїнських конкурсів-захистів науково-дослідницьких робіт учнів — членів Малої академії наук України. Член журі обласного фестивалю-конкурсу читців художнього слова «Читанка», обласного інтелектуального конкурсу юних літературознавців, обласного літературного конкурсу «Літературна майстерня» (КПНЗ «Житомирський обласний центр НТТУМ») та ін.
Я у тата запитав,Щойно-щойно споночіло:– Що це в небі? Глянь, он там –Ніби хтось посипав сіллю.– Синку, це Чумацький Шлях,Звуть його іще Молочним. Я вдивлявся, аж закляк,В диво зоряної ночі,І потому, вже у снах,Здогадався я зненацька: Якщо є Чумацький Шлях,має бути й віз чумацький!Там космічні чумакиЇдуть на волах космічнихІ не сіль везуть – зірки –В мандрах радісних і вічних. То «Цабе!» – кричать, то: «Цоб!»А воли ідуть поволі. Видно й так, і в телескоп. Розсип зоряної солі.
Колекція публікацій поповнюється оповіданнями і віршами. «Кількість номерів журналу з моїми віршами й оповіданнями невдовзі перевершить кількість наукових статей у фахових виданнях 😀. За рік співпраця з цікавим, пізнавальним, веселим і добрим дитячим журналом перетворилася на співдружбу, за що окрема величезна подяка справжньому лоцману “Пізнайка” – літературному редактору Inna Chepurna» (Л. Закалюжний).
Нагороди: подяка Житомирського державного університету імені Івана Франка за активну участь у науково-дослідній роботі університету (2017 р.), диплом від Німецького товариства міжнародного співробітництва (GIZ) і Житомирської міської ради за активну участь в урбаністично-культурному фестивалі «Майстерня міста Житомир» (2017 р., 2018 р.), переможець всеукраїнського літературного конкурсу «Напишіть про мене книжку» від видавництва «Фонтан казок» (2017 р.), почесна грамота Міністерства осівти і науки України на честь 100-річчя Національної академії наук України та за вагомий внесок у розвиток обдарованої учнівської молоді (2018 р.), подяка МОН за багаторічну сумлінну працю, вагомий особистий внесок у підготовку висококваліфікованих спеціалістів та плідну науково-педагогічну діяльність (2020 р.).
Основні друковані праці: Закалюжний Л. В. «На краю світу чи принаймні на краю цивілізації...» (спроба прочитати «Homo faber» Макса Фріша на тлі «Серця темряви» Джозефа Конрада) // «Ґуллівер у Швейцарії». Макс Фріш — інтелектуал на перехресті традицій і культур / [упоряд. М. Унзер та ін.]. — К. : Вид.дім Дмитра Бураго, 2012. — С. 119–128. Закалюжний Л. В. Інтермедіальність і жанрові модифікації в сучасній польській і російській драматургії // Сучасні літературознавчі студії. — 2014. — № 11. — С. 263–270. Закалюжный Л. В. Постдраматический театр и процессы жанрообразования в современной русской, украинской и польской драматургии // Андреевские чтения. Славянские литературы и литратурные взаимосвязи. : СПб: Санкт-Петербургский государственный университет, 2014. — С. 26–33. Закалюжный Л. В. Интермедиальная природа пьесы-римейка «Парфюмер» В. Сигарева: от романа к поэтике кино // Кременецькі компаративні студії. — 2015. — № 5. — Т. 1. — С. 75–84. Закалюжний Л. В. Драма Т. Іващенко «Таїна буття» як спроба художньої реконструкції творчої біографії Івана Франка // Вісник Львівського університету. Серія філологічна. — 2015. — № 62. — С. 265–272. Закалюжний Л. В. Двоголова аномалія у п’єсі Т. Киценко «Бал Бетменів»: літературний, політичний і культурний контекст // Сучасні літературознавчі студії. — 2015. — № 12. — С. 202–213. Закалюжний Л. В. Новітній інформаційно-комунікативний простір і сучасна драматургія : інтермедіальний аспект // Літературний процес: методологія, імена, тенденції. — 2015. — № 6. — С. 164–167. Закалюжний Л. В. Новітня театрознавча парадигма та родо-жанрові трансформації в сучасній драматургії («In-Yer-Face. Theatre», «Pokolenie. Porno», «Новая драма») // Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах. — 2015. — № 32. — С. 134–144. Закалюжний Л. В. Опозиція «драма — театр» у концепції Г.-Т. Леманна : наук. зб. // Актуальні проблеми літературознавчої термінології — Рівне : О. Зень, 2015. — № 1. — С. 147–150.
Основні друковані праці: Закалюжний Л. В. «Наглядати й карати» : детективна проза Фрідріха Дюрренматта та ідеї Мішеля Фуко // Мінотавр у лабіринті : творчість Фрідріха Дюрренматта між традицією та субверсією / [упоряд. У. Вебер та ін.]. — К. : Вид.дім Дмитра Бураго, 2015. — С. 187–197. Закалюжный Л. В. Экфрасис как прием и жанр в современной русской и украинской драматургии (на материале пьес В. Дурненкова «Три действия по четырем картинам» и П. Арье «Икона») // Современная русская и украинская драма в поле интермедиальных стратегий : [pod redakcją naukova Natalii Maliutiny, Agnieszki Lis-Czapigi]. — Rzeszow: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016. — С. 17–27. Закалюжний Л. В. «Дім на злам» О. Слаповського: між драмою і реаліті-шоу // Сучасні літературознавчі студії. — 2016. — № 13. — С. 226–235. Закалюжный Л. В. Сказочная реальность в пьесе Максима Курочкина «Кухня» // Драматургические воплощения сказочного мира в пьесах русских и европейских драматургов [pod redakcją Natalii Maliutiny i Magdaleny Zaorskiej]. — Olsztyn : Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, 2017. — S. 51–60. Закалюжний Л. В. Модифікації прийому «театр у театрі» в сучасній українській драматургії : інтермедіальний аспект : наук. зб. // Актуальні проблеми літературознавчої термінології — Рівне : О. Зень, 2017. — № 2. — С. 173-176. Закалюжний Л. В. Суїцид як реаліті-шоу у п’єсах «Самогубство самотності» Неди Нежданої та «Зачаровані потвори» Сергія Щученка // Сучасні літературознавчі студії. — 2017. — № 14. — С. 177-187. Закалюжний Л. В. Драматургія і телебачення: інтермедіальний аспект (на матеріалі п’єс сучасних українських авторів) // Закарпатські філологічні студії. — 2018. — Т. 3. — Вип. 3. — С. 125–130. Закалюжний Л. В. Перечитуючи класику: рецепція творчості Оноре де Бальзака в романі Дай Сіє «Бальзак і маленька китайська кравчиня» // Оноре де Бальзак: грані, інтерпретація, Україна : збірник наукових праць Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 220-річчю з дня народження письменника (Бердичів, 15–16 травня 2019 р.). — К. : «Видавництво Людмила», 2019. — С. 338–344. Закалюжний Л. В. Інтермедіальний експеримент у п’єсі Віталія Ченського «Улісс»: допис, інтернет-щоденник, «моноепос» // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філологічні науки. — 2020. — Вип. 2 (93). — С. 6–14.