Одним із засобів активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів являється введення дидактичних ігор на уроках географії. Саме в грі учень думає, відчуває і творить. Дидактична гра дозволяє яскраво реалізувати основні функції навчання: освітню, виховну й розвиваючу. Гра на уроці має значний вплив на формування позитивного ставлення учнів до навчання. Це вимагає і іншої мотивації навчання: ми повинні дати дітям нові стимули навчання, ті стимули, які лежать в самому навчанні.
Про гру словами великих педагогів. Гра має важливе значення в житті дитини…якою буде дитина в грі, такою вона буде і в праці, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все в грі… А. С. Макаренко. Погляньмо уважно, яке місце посідає гра у житті дитини…Для неї гра – це найсерйозніша справа. У грі перед дітьми розкривається світ,розкриваються творчі здібності особистоті. Без гри немає й не може бути повноцінного розумового розвитку. Гра – велетенське світле вікно, крізь яке в духовний світ дитини вливається живодайний потік уявлень, понять про навколишній світ. Гра – це іскра, запалює вогник допитливості. В. О. Сухомлинський
Ми добре б познайомилися із душею дорослого, якби могли заглянути у неї вільно, але в діяльності і словах дорослого нам доводиться тільки вгадувати його думку, і при цьому ми часто помиляємось, тоді як дитина у грі відкрито показує нам своє душевне життя. К. Д. Ушинський. Придивіться чи не дуже рано згасає наш педагогічниц інтерес до ігор, які вірою іправдою заслужили і покликані служити розвиткові кмітливості та пізнавальної цікавості дітей на всіх без винятку, вікових рівнях. Відомо, що ті діти з яких на уроці й слова не витягнеш, в іграх активні. Вони можуть повернути хід гри так, шо деякі відмінники тільки руками розведуть. Їхні дії відзначаються глибиною мислення. мислення сміливого, масштабного, нестандартного. В. Ф. Шаталов
Значення гри не обмежується тим, що в дитини з'являються нові за змістом мотиви роботи і пов'язані із нею завдання. У грі виникає психологічна форма мотивів. Ельконін Д. Гра- це можливість відшукати себе у суспільстві, себе у людстві. Я. Корчак. Гра – це «уявна ситуація» яка створюється дорослим або дитиною, в якій реалізуються дитячі бажання в якій внутрішні процеси дитини проявляються у зовнішньому вигляді і яка є джерелом розвитку дитини. Л. С. Виготський
Актуальність вивчення даного питання у контексті: значення гри у навчально-виховному процесіОдним із засобів активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів являється введення дидактичних ігор на уроках географії. Саме в грі учень думає, відчуває і творить. Дидактична гра дозволяє яскраво реалізувати основні функції навчання: освітню, виховну й розвиваючу. Гра на уроці має значний вплив на формування позитивного ставлення учнів до навчання. Це вимагає і іншої мотивації навчання: ми повинні дати дітям нові стимули навчання, ті стимули, які лежать в самому навчанні.
Уміле використання дидактичних ігор на уроках дозволяє вчителю більш ефективно виконувати навчальні та виховні завдання. Дидактична гра допомагає дитині більш повно реалізувати себе на уроці. Вона формує такі якості, як дисципліна, винахідливість, витривалість, колективізм, волю до перемоги, творчість. Крім цього, гра мобілізує учнів, викликає позитивні емоції, що врешті добре впливає на засвоєння навчального матеріалу. Дитина в процесі гри використовує всі свої знання, логічне мислення, крім того гра стимулює учня до самоосвіти. Учні працюють з додатковою літературою та іншими джерелами знань. Тому, гра є однією з найбільш ефективних форм активізації навчальної діяльності. Американський педагог Джаннетт Вос пише: «Як би не називалися нові техніки, однак необхідно поєднувати три речі: навчання мусить бути захоплюючим, швидким і наповненим. А ще воно має охоплювати релаксацію, дієвість, стимули, емоції й задоволення»
Дидактичні ігризабезпечують реалізацію особистісно-орієнтованого навчаннязменшують/відсувають момент появи побічних негативних продуктів навчання розвивають в учнів дослідницькі навички, захоплюють гравця своєю перспективоюдають нагоду учню відволіктися від натиску навчально-пізнавальної діяльностірозвивають розумові, психічні, вольові якості; змінюють позицію щодо сприйняття оточуючого світу
Ігрові ситуації – це один з методів активного навчання , який вирізняється тим, що при його застосуванні використовуються деякі , зазвичай один – два, ігрові принципи, реалізація яких відбувається в умовах віль- ної , не регламентованої формальними правилами і організаційною структурою діяльності.