Міфологічний жанр зародився тоді, коли античні міфи перестали бути віруваннями, а стали літературними розповідями з морально-алегоричним змістом. Деякі герої міфів постають не тільки як персонажі певного сюжету, вони наділені універсальними людськими якостями, які бажано мати кожному. Наприклад, завдяки своїм надприродним здібностям вони приносять користь людям, часом жертвуючи при цьому собою
Існує давньогрецький міф про скульптора Пігмаліона, царя Кіпру. Одного разу він створив зі слонової кістки статую дівчини. Вона вразила художника своєю красою й досконалістю, і Пігмаліон закохався у створену ним статую, яку назвав Галатеєю. Богиня краси Афродіта, почувши благання Пігмаліона, оживила її, і Галатея стала дружиною скульптора. У цій легенді — великий сенс. Адже всі пластичні мистецтва не тільки створюють певні зображення, вони відтворюють життя, торкаються серця і почуттів людини
Фото Леоніда ЛевітаІван Петрович КАВАЛЕРІДЗЕ (1887—1978) — український скульптор, драматург, режисер театру і кіно. Енциклопедично ерудований і різнобічно обдарований, він вільно творив у цих галузях мистецтва і створив високі художні надбання. Народився на хуторі Ладанському (тепер село Новопетрівка Роменського району Сумської області) у селянській родині. У 1910 р. проект митця одержує першу премію в конкурсі на кращий пам’ятник княгині Ользі, який було відкрито в Києві наступного року. З 1918 р. І. Кавалерідзе жив у Ромнах, працював у відділі освіти, учителем малювання в школах, режисером повітового театру. Згодом він став режисером Одеської кінофабрики, пізніше працював на Київській кіностудії «Українфільм». Спадщина митця тематично і жанрово вельми розмаїта. Не випадково його ще за життя називали «українським Мікеланджело». Мистецтво скульптури представлено величним монументом революціонерові Артему в Святогорську, камерною статуєю Григорія Сковороди в Лохвиці, композиціями «Козак на коні», «Летять журавлі», пам’ятниками Ярославу Мудрому в Києві, Тарасу Шевченкові в Ромнах, Полтаві, Сумах.
Висновки:1. Твори якого жанру відтворюють сюжети міфів і легенд?2. Порівняйте особливості різних видів рельєфу.3. Спостерігайте в довкіллі: які види скульптури вас оточують? Поцікавтеся, якій людині або події вони присвячені.4. Самостійний пошук. Користуючись джерелами Інтернету, дізнайтеся більше про колекції античного мистецтва в музеях Пергамон (Берлін) і Лувр (Париж). Здійсніть віртуальну екскурсію до цих музеїв.
Опера виникла в Італії як спроба повернутися до ідеалів краси й давньогрецького театру, де коментатором подій на сцені виступав хор. Отже, не випадково сюжети обиралися за античними міфами. Новий жанр швидко й міцно утвердився, з того часу грецькі міфи надихали багатьох композиторів на створення різних музичних форм
Опера — складний синтетичний жанр мистецтва, який поєднує в єдиному театральному дійстві драматургію, вокальну й інструментальну музику, образотворче мистецтво, нерідко хореографію. В опері втілюються різні форми музики: сольний, ансамблевий і хоровий спів (арія, речитатив, ансамблі, хорові сцени), оркестрові номери (увертюра, епізоди, зокрема танцювальні)
Найпоширенішим сюжетом у перших італійських операх став античний міф про Орфея, тому що цьому музикантові поклонялися, як богу. Згодом у мистецтві виник навіть цілий напрям — орфізм. З історії музики точно не відомо, хто і коли написав першу симфонію чи перший концерт. Ці музичні жанри розвивалися поступово протягом століть. Але абсолютно точно відомо, що в 1597 р. у Флоренції була виконана перша опера «Дафна» Якопо Пері, а через кілька років — опера цього ж італійського композитора «Еврідіка». Цей твір на сюжет міфу про Орфея — найбільш рання з опер, партитура якої дійшла до нас, адже ноти першої опери не збереглися
По-новаторському трактував сюжет про Орфея німецький композитор Крістоф Віллібальд Глюк відповідно до принципів своєї реформи оперного мистецтва, де пріоритет надавався наскрізному музичному розвитку відповідно до драматургії. Музика опери «Орфей» органічно підпорядкована драматургії. Арії, речитативи, хори, танці не відокремлені як самостійні номери, а об’єднані у великі сцени з наскрізним драматичним розвитком. Крістоф Віллібальд Глюк
Висновки:1. Розкажіть про особливості оперного жанру, складові оперної вистави.2. Як опера «Орфей» К.-В. Глюка вплинула на розвиток оперного мистецтва?3. Поцікавтеся, у репертуар яких оперних театрів України й зарубіжжя входить опера К.-В. Глюка «Орфей».4. Порівняйте образи Орфея, створені композитором, художником і скульптором. Охарактеризуйте цього міфологічного героя.