Презентація "Міфологія та релігія.Наукове бачення світу. Навчання дітей і наукові знання людства"

Про матеріал
Презентація для 5-х класів НУШ на тему "Міфологія та релігія. Наукове бачення світу. Навчання дітей і наукові знання людства" розкриває зміст основних світоглядних питань з даної теми.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Міфологія та релігія. Наукове бачення світу. Навчання дітей і наукові знання людства. Вступ до історії України та громадянської освіти, 5 клас

Номер слайду 2

МІФОЛОГІЯМІФ (від грец. - розповідь) - це розповідь, що передає уявлення наших далеких предків про створення світу, його будову, про богів і різних фантастичних істот. МІФОЛОГІЯ - сукупність пов’язаних міфів певних людських спільнот (наприклад, давньогрецька міфологія).Із перших сторінок нашого підручника ви могли дізнатися про легенди і міфи. У книжках, фільмах, комп’ютерних іграх зустрічаються вислови «міфічні герої», «міфічна сила», «міфічні істоти», «міфічні предмети» тощо. Термін «міф» у різних випадках може мати різні значення. Часом він виступає як давнє уявлення про світ, яке виникало у людини в процесі його освоєння. Виникли міфи на зорі людства. Міфи є частиною культури та відображаються у фольклорі, у художніх творах. Вони існують у всіх народів, зокрема і в українців. Є міфи, у яких йдеться про походження світу та його майбутнє, про народних героїв та моральні цінності, про боротьбу добра і зла.

Номер слайду 3

Коли почав творитися наш світ, ще не було ні землі, ні неба, ні сонця. А було безмежне синє море. З нього піднявся острів Буян. На острові виросло Першодерево - ДЕРЕВО ЖИТТЯ. Його кора засяяла золотом. Гілки вкрилися чудовими квітами й чарівними плодами. На листі заблищала срібна роса. Полинули пахощі. Піднімалася з синього моря земля. Росло Дерево і сіяло життя. Земля вкривалася зеленими лугами, густими лісами. Летіли від Дерева Життя птахи, бігли звірі, розходилися в усі боки люди. Розростався світ, росло Першодерево. Від нього пішли трави і квіти, кущі й дерева, плоди й насіння. Світ став таким великим, що вже ніхто не знає, де росте Дерево Життя. Але люди про нього не забули. Українки вишивають Дерево Життя на рушниках, а його чарівні квіти - на сорочках. ДЕРЕВО ЖИТТЯДерево життя на українській вишиванціМІФОЛОГІЯПІЗНАВАЛЬНО Й ЦІКАВОВ українській міфології на відміну від деяких народів немає чіткого розподілу на злих і добрих духів. Наші предки вважали, що добро і зло, яке несуть духи визначається не так природою духів, як їхньою роллю в тій чи іншій ситуації. За допомогою міфу людина впорядковує навколишній світ і вносить у нього сенс: на початковому історичному етапі міф - це не вигадка чи фантазія, а засіб сформувати картину світу.

Номер слайду 4

РЕЛІГІЯ І АТЕЇЗМДавні народи наділяли божественною силою явища природи – сонце, вітер, море тощо. Такі вірування називають язичниством. Віра в існування багатьох богів називається політеїзмом (багатобожжям). Релігїї, яким притаманна віра в одного бога називаються монотеїзмом. РЕЛІГІЯ - особливе уявлення людей про світ, що базується на віруваннях і системі духовних і моральних цінностей, які скеровують поведінку людей. Найпоширеніші у світі релігії: християнство, іслам, буддизм. Існують також національні релігії : індуїзм, синтоїзм, юдаїзм. Релігія - це набір цінностей і світоглядів, які встановлюють відношення людства до моралі й духовності. Чимало релігій мають розповіді, символи, традиції і священні історії, які призначені давати сенс життя або пояснювати походження життя чи Всесвіту.

Номер слайду 5

Поняття «атеїзм» з’явилося в часи середньовіччя, як зневажливий епітет, що застосовувався щодо людини або вчення, що перебували в конфлікті з поширеним тоді християнським єдинобожжям. І лише пізніше це слово почало означати певну філософську позицію. З поширенням свободи переконань, цей термін почав набувати конкретнішого значення і використовуватися атеїстами для самовизначення. Атеїзм - світогляд, який характеризується відсутністю віри в існування будь-яких богів, духів, інших надприродних істот тощо. Переконання атеїстів грунтується на науковій картині світу - знаннях і уявленнях людини про реально існуючі предмети і явища. РЕЛІГІЯ І АТЕЇЗМВідповідно до статті 35 Конституції України «Кожен має право на свободу світогляду і віросповідання». Церква і релігійні організації в Україні відокремлені від держави, а школа - від церкви. Жодна релігія не може бути визнана державою як обов’язкова. Карта поширення релігійних вірувань у світі

Номер слайду 6

РЕЛІГІЯ І АТЕЇЗМСпасо-Преображенський собор у ЧерніговіСобор Святого Юра у ЛьвовіСинагога в УжгородіМечеть Джума-Джамі в ЄвпаторіїЛютеранська кірха в Луцьку. Караїмська кенаса в Києві

Номер слайду 7

ЯК НАВЧАЛИ В ДАВНИНУ І СЬОГОДНІПерші школи з’являються за доби Стародавнього світу у Єгипті, Китаї, Індії, Греції. В школах вчили читати, писати, рахувати. Велику увагу в школах Стародавньої Греції надавали фізичному розвитку, музичній освіті. У часи Русі-України освіту здобували при церквах і монастирях. Там навчали читати, писати, рахувати, церковного співу. Деякі історики вважають, що дочка великого князя Київського Всеволода Ярославича - Янка Всеволодівна наприкінці XI ст. заснувала при монастирі школу для дівчат, де навчали грамоти, співам і шитву. На стінах Софійського собору досі є написи й малюнки, залишені священниками та відвідувачами собору. Ці написи та малюнки мають загальноприйняту назву - графіті. Сьогодні виявлено понад 7000 графіті XI - початку XVIII ст. Кількість графіті свідчить про високий рівень писемності в Русі-Україні. Автограф Анни, доньки князя Ярослава Мудрого. Напис на стіні Софійського собору в м. Київ. Янка Всеволодівна

Номер слайду 8

ЯК НАВЧАЛИ В ДАВНИНУ І СЬОГОДНІІз накопиченням знань, розвитком міст, ремесел і зростаючою міццю середньовічних держав зростала потреба в освічених людях. У тих містах, де жили найбільш освіченні, відомі викладачі, з’явилися перші вищі школи - університети. Найдавніший університет Європи у 1088 р. було засновано в м. Болонья, що в Італії. У XV ст. У Європі діяли вже 65 університетів. Найвідоміші з них - Паризький, Болонський, Оксфордський, Празький, Ягеллонський (Краківський). Спершу українці, які хотіли здобути вищу освіту, навчалися в європейських університетах та досягали там значних успіхів. Наприклад, виходець з українського містечка Дрогобича Юрій Котермак (Дрогобич) (1450-1494 рр.) навчався в Ягеллонському університеті в Польщі, а згодом - в Болонському університеті в Італії. В історію він увійшов як астроном, астролог, доктор медицини і філософії. Був обраний ректором Болонського університету. Фасад головного корпусу Львівського національного університету імені Івана Франка прикрашає напис латиною: «Patriae decori civibus educandis» («Освічені громадяни - окраса Батьківщини»). Юрій Котермак (Дрогобич)

Номер слайду 9

За козацьких часів освіту здобували діти різного віку та статку. Іноземний хроніст Павло Алеппський писав у зв’язку із цим: «У країні козаків усі діти вміють читати, навіть сироти». Поширенню грамотності сприяло винайдення книгодрукування. У 1574 р. Іван Федорович надрукував у Львові книги «Апостол» і «Буквар». ЯК НАВЧАЛИ В ДАВНИНУ І СЬОГОДНІЗ давніх-давен головною вихователькою дітей в українській родині була жінка-мати, бабуся. Згодом заможні жінки виступали засновницями українських шкіл. Серед перших українських учительок варто згадати Христину Алчевську (1841-1920 рр.). Христина Алчевська розпочинала свою педагогічну діяльність у Харківській недільній школі для дорослих. У 1862 р. відкрила безплатну жіночу недільну школу. Згодом на власні кошти заснувала школу для сільських дітей у селі Олексіївка на Луганщині. X. Алчевська активно пропагувала ідею навчання дітей рідною мовою. Христина Алчевська

Номер слайду 10

РОЗВИТОК НАУКИ: НАУКОВІ ЗНАННЯ В ДАВНИНУ І СЬОГОДНІНаукові знання виникли з практичних потреб людини, пов’язаних з розвитком землеробства, ремесел, техніки, мореплавства. Вже в Стародавньому світі були здійсненні відкриття, якими світ користується донині. Витоки наукових знань в Україні сягають часів існування стародавніх грецьких міст-держав (VIII - VII ст. до н. е.) на берегах Чорного й Азовського морів. Античні міста відзначалися значним розвитком освіти, медицини та культури. Особливу увагу приділяли медицині. Про це свідчать численні археологічні знахідки (хірургічні ножі, пінцети, голки тощо). За часів України-Русі накопичувалися необхідні для життя знання. Наприклад, знання хімічних властивостей та особливостей будівельних матеріалів застосовували у виготовленні плінфи (будівельного матеріалу), скла, мозаїк, різнокольорових емалей, черні, фрескових розписів храмів тощо. Також у будівництві використовували математичні знання. Належну увагу приділяли лікарській справі. Першою визначною лікаркою в історії України-Русі була праправнучка Ярослава Мудрого Добродія-Євпраксія-Зоя. Євпраксія в 30-х роках XII ст. написала науковий трактат грецькою мовою «Алімма» (Мазі), який здобув популярність за межами Русі. Це була перша відома авторська медична праця. Допродія-Євпраксія. Трактат «Мазі»

Номер слайду 11

ВИДАТНІ УКРАЇНСЬКІ ВЧЕНІСучасний науковий центр України - Українська академія наук - була заснована в 1918 р. за сприяння українських урядів доби Української революції. Першим президентом Академії наук України був учений Володимир Вернадський. Попри всі труднощі, які випали на долю України у XX ст., українські вчені здійснювали важливі наукові відкриття, а результати їхніх досліджень прислужилися людству. Попри всі труднощі, які випали на долю України у XX ст., українські вчені здійснювали важливі наукові відкриття, а результати їхніх досліджень прислужилися людству. Портрет цієї жінки висить при вході у павільйон історії програмування Музею комп’ютеризації поблизу Лондона. Катерина Ющенко - українська вчена, програмістка, винахідниця. Вона створила одну з перших у світі мов програмування. К. Ющенко є авторкою першого підручника у галузі програмування в Радянському Союзі. Катерина Ющенко. Володимир Вернадський

Номер слайду 12

ВИДАТНІ УКРАЇНСЬКІ ВЧЕНІОкрім відкриттів у науці, найважливіше з яких - Х-промені, що їх знаємо як рентгенівські, уродженець Тернопільщини Іван Пулюй був одним із головним проектантів електростанцій у Європі, ініціював запровадження трамвая у Празі, удосконалив лампи розжарювання Едісона, завдяки яким вони стали служити набагато довше, був радником при імператорському дворі у Відні. Видатний вчений, один із основоположників ембріології і епідеміології, порівняльної патології, імунології та мікробіології, лауреат Нобелівської премії з фізіології та медицини (1908). Набуття освіти, викладацька та наукова діяльність вченого були тісно пов’язані з містами України – Харковом і Одесою. Вчений був почесним професором Університету св. Володимира у Києві.Іван ПулюйІлля Мєчніков

Номер слайду 13

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯОпрацювати параграфи 32, с. 182 – 189; 33 – с. 190 – 196. Виконати завдання «Кросворд навпаки» с. 189. Дати усні відповіді на питання до завдання І – с. 196.

pptx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
24 травня 2023
Переглядів
1267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку