Презентація "Мистецтво 11 клас. Полтавщина, Слобожанщина"

Про матеріал
Склад історико-географічних регіонів. Особливості народної архітектури регіонів. Архітектурні пам’ятки регіонів. Декоративно-ужиткове мистецтво Полтавщини та Слобожанщини. Вишивка. Ткацтво. Кераміка, гончарство. Писанка. Народний одяг. Музичне мистецтво Полтавщини та Слобожанщини. Народні інструменти. Кобзарі і лірники.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Мистецтво 11 клас. Полтавщина, Слобожанщина

Номер слайду 2

Полтавщина, Слобожанщина. Слобожанщина (Слобідська Україна) охоплює східну частину України – теперішні Харківську область, південно-східні райони Сумщини, північно-східні – Дніпропетровщини, східні – Полтавщини, північні – Донецької, Луганської областей. До нього етнографічно дотичні суміжні західні райони Бєлгородської та Воронезької областей Росії.

Номер слайду 3

Полтавщина, Слобожанщина. Назва «Слобідська Україна» або «Слобожанщина» походить від слова «слобода» — поселення, які засновували на цій території переселенці з Правобережжя і Лівобережної України

Номер слайду 4

Полтавщина, Слобожанщина. Архітектура. Народне житло Полтавщини та Слобожанщини на початку XIX ст. відзначається масштабністю всієї будівлі, простотою і виразністю архітектурного вирішення. Каркасні або рублені стіни сільського житла обмазували глиною і обов'язково білили, створюючи ошатний вигляд оселі. Характерною рисою народного житла цього етнографічного регіону є звіси даху, що підтримуються тонкими стовпчиками на піддашку або кронштейнами. Хата із с. Кунцеве Новосанжарського району Полтавської обл. (кінець XIX ст.). НМАПУ у Пирогові

Номер слайду 5

Полтавщина, Слобожанщина. Архітектура. Велике значення в архітектурі сільського житла на Полтавщині мали вікна, що робилися майже завжди з віконницями. Різьблення окремих елементів завершення вікна, а особливо пофарбування у яскраві тони віконниць, робило нерідко вікна провідними елементами художнього рішення народного житла.Інтерєр хати із с. Кунцеве Новосанжарського району Полтавської обл. (кінець XIX ст.). НМАПУ у Пирогові

Номер слайду 6

Полтавщина, Слобожанщина. Архітектура. На Слобожанщині будували дерев'яні хати, іноді стіни виплітали з хмизу й обробляли глиною, а в деяких місцевостях навіть складали із каменю. Слобожанська хата виділялася пропорційною рівнозначністю у співвідношенні висоти обтічної форми солом'яного даху і стін. Зовні хату обмазували товстим шаром глини та білили крейдою. Хата із с. Новоохтирка Новоайдарського р-ну Луганської обл. НМАПУ у Пирогові

Номер слайду 7

Перлини архітектурного мистецтва регіону. Полтавський краєзнавчий музей ім. В. Кричевського. Полтавський краєзнавчий музей розташований на місці, де у 1902—1908 рр. був зведений будинок Полтавського губернського земства. У проекті художника і архітектора Василя Кричевського було використано національні українські мотиви (стиль українського модерну): шестикутні отвори вікон і дверей, башти, багате кам'яне різьблення.

Номер слайду 8

Перлини архітектурного мистецтва регіону. На початку 1900-х рр. художники С. Васильківський, М. Беркос і М. Уваров, написали три величезних панно на теми з історії України, а М. Самокиш виконав фрески у стилі українського народного орнаменту. Розпис будинку був видатним явищем в історії українського образотворчого мистецтва, але під час німецької окупації (1941—1943 рр.) був знищений разом із будівлею. У післявоєнний період будинок, його зовнішнє і внутрішнє оздоблення були відновлені. Полтавський краєзнавчий музей ім. В. Кричевського

Номер слайду 9

Перлини архітектурного мистецтва регіону. Шарівка (Харківська область). Це відомий палац і найбільший садово-парковий комплекс Харківської області, закладений у 1800 р. У 1900 р. новий власник Леопольд Кеніґ перебудував палац (у ньому чудовий камін, дубова бібліотека, прекрасно влаштована головна зала). Л. Кеніґ привів до ладу й величезний парк: побудував терасу, влаштував водоустрій. Шарівський палацово-парковий комплекс «Садиба»

Номер слайду 10

Перлини архітектурного мистецтва регіону. Парк умовно поділяється на дві частини. Великі за площею та широкі алеї півколом оточують палац. Навпроти розкішної білої тераси свого часу, за містками через озеро, розбиті липові алеї, виконані декоративні насадження дерев. Шарівський палацово-парковий комплекс «Садиба»

Номер слайду 11

Творче завдання. Підготуйте повідомлення «Перлини архітектурного мистецтва Полтавщини та Слобожанщини».

Номер слайду 12

Декоративно-ужиткове мистецтво. Ткацтво. У першій половині ХІХ ст. ткацтво на Полтавщині набрало промислового характеру. Діяли суконні фабрики в Хомутці, Яготині, Карлівці, парусинова фабрика О. Паульсона Лохвицького повіту, полотняна О. Попова — у Решетилівці. У Миргороді, Смілому Роменського повіту виробляли художню декоративну набійку й тканини для оздоблення парадних кімнат поміщицьких палаців і будинків, для обклеювання стін і оббивки м'яких меблів. Петро Шевчук килим «Весняний»

Номер слайду 13

Декоративно-ужиткове мистецтво. Ткацтво. Наприкінці XIX ст. Решетилівка була визначним осередком народних промислів і вже у 1905 р. земство і губернатор засновують тут артіль з вишивання та килимарства. Килими та унікальна вишивка решетилівських майстринь у 20-х роках ХХ ст. приносять селищу світову славу. У 1923—1925 рр. роботи решетилівських майстринь були представлені на виставках українського мистецтва у Парижі, Мюнхені, Марселі, Брюсселі, де вони отримали не одну нагороду.Євгеній Пілюгін килим «Барви літа»

Номер слайду 14

Декоративно-ужиткове мистецтво. Ткацтво. Сьогодні решетилівські майстри виготовляють унікальні килими-гобелени ручної роботи, знамениті полтавсько-решетилівські рушники, національні жіночі й чоловічі сорочки з витонченою ручною вишивкою, плахти, скатертини, покривала, доріжки відомі в усьому світі. Ольга Пілюгіна «Гетьманський килим»

Номер слайду 15

Декоративно-ужиткове мистецтво. Вишивка. Характерним для вишивки Полтавщини та Слобожанщини було шиття білими або пофарбованими природними барвниками (дуб, вільха тощо) нитками, переважно геометричних й рослинно-геометризованих узорів. Техніки, які використовували майстрині — настилування (лиштва) та вирізування, а для закріплення краю тканини служили такі види швів, як зубцювання і змережування. Тому сорочки й рушники виходили дуже ніжними та вишуканими, а розмаїття орнаментів додавало виробам особливої виразності. Полтавська вишивка

Номер слайду 16

Декоративно-ужиткове мистецтво. Вишивка. На вишитих сорочках Слобожанщини частіше, ніж в інших регіонах України, створювали зображення дерева життя — одного з найголовніших символів-оберегів наших предків, яке символізує початок і продовження роду, його добробут і процвітання.Із середини ХІХ ст. на Полтавщині і Слобожанщині з'являється мода на вишивку хрестиком. З того часу вишивка стає поліхромною (багатоколірною), виконаною хрестиком, півхрестиком і дрібним хрестиком, іноді грубою ниткою, що надавало їй рельєфності. Слобожанська  вишивка

Номер слайду 17

Творче завдання. Створіть альбом «Полтавська вишивка», «Решетилівський килим».

Номер слайду 18

Декоративно-ужиткове мистецтво. Народний одяг. Народний одяг. Одяг Полтавщини має певні локальні відмінності: так званий полтавський тип сорочок, які образно символізують квітучу землю степової України. Полтавські сорочки вирізняються широкими рукавами із зібраними в один або кілька рядків складочками — пухликами. Полтавський жіночий стрій

Номер слайду 19

Декоративно-ужиткове мистецтво. Народний одяг. Народний одяг.  На Слобожанщині побутували жіночі сорочки також переважно полтавського типу, які тут називали українками. До сорочок жінки носили переважно незшитий поясний одяг: у будень — двоплатові запаски або одноплатову дергу, а на свята — кольорові картаті плахти, на які одягалась запаска із парчі і підперізувалась пасочком або крайкою. Слобожанський жіночий стрій

Номер слайду 20

Декоративно-ужиткове мистецтво. Народний одяг. На сорочку одягали керсетку з ситцю, вовняної тканини чи шовку. Поверх жіночих головних уборів — очіпків — пов'язували намітку, а пізніше — хустину. Із прикрас переважало намисто із каміння, коралів або гутного скла, хрестики, срібні ланцюжки з підвісками і дукачами. Слобожанський жіночий стрій

Номер слайду 21

Творче завдання. Створіть альбом «Жіночі прикраси Полтавщини та Слобожанщини».

Номер слайду 22

Декоративно-ужиткове мистецтво. Народний одяг. Чоловічий одяг складався із сорочки (часто грубого домотканого полотна), вишитої білими нитками з вкрапленням охристих і блакитних кольорів, широких шароварів, які заправлялись у чоботи та верхнього одягу — жупанів, свит, кожухів. Головні убори — солом'яні капелюхи.

Номер слайду 23

Декоративно-ужиткове мистецтво. Кераміка, гончарство. Серед численних полтавських осередків гончарства — Глинськ, Зіньків, Миргород, Ромни. Але найвизначнішим осередком була Опішня, де у 1786 р. близько 200 ремісників виготовляли різноманітний святковий посуд для напоїв. У керамічному розписі чільне місце посіли рослинні, квіткові орнаменти, фігурні зображення, передусім на мисках та кахлях, барильцях, куманцях. Декоративний посуд. Опішня

Номер слайду 24

В Опішні виготовляли керамічний декоративний посуд скульптурного характеру: баранців, левів, коників, півнів, оздоблених квітковим орнаментом. Декоративно-ужиткове мистецтво. Кераміка, гончарство

Номер слайду 25

Декоративно-ужиткове мистецтво. Писанкарство Слобожанські (Харківські) писанки зазвичай мають крупний чіткий малюнок, а основними символами є тюльпани, дубові листочки, ружі, зірки — тобто присутнє поєднання рослинних та солярних мотивів. Для фону слобожанські писанкарі використовували чорний або темні тони червоних і зелених кольорів.

Номер слайду 26

Особливості музичного мистецтва Полтавщини та Слобожанщини  Унікальним явищем не тільки української, а й світової музичної культури є кобзарство, колискою якого вважають Полтавщину. Кобзарями і лірниками — мандрівними музикантами й співцями ставали як правило сліпі (повністю чи частково) люди, їх водили хлопці-поводирі. На початку XX ст. тут налічувалося кількасот кобзарів та лірників, які ходили селами та містами, грали й співали на ярмарках, храмових та інших святах, їх запрошували на весілля, хрестини тощо.

Номер слайду 27

Особливості музичного мистецтва Полтавщини та Слобожанщини. Впродовж століть вони передавали тисячолітню мудрість, зберігали духовну культуру українського народу, розкривали правду життя, будили національну свідомість, закликали до активності, згуртованості, боротьби зі злом.

Номер слайду 28

Особливості музичного мистецтва Полтавщини та Слобожанщини. Колісна ліра — старовинний струнний смичковий музичний інструмент, у якому роль смичка виконує колесо. Ко́бза — старовинний український народний лютне- або грушоподібної форми струнно-щипковий інструмент з хроматизованим строєм. Розповсюджений на Східній Україні. В різних дослідженнях кобзу вважають попередником сучасної бандури (часто під словами «кобза» і «бандура» розуміють той самий інструмент.

Номер слайду 29

Особливості музичного мистецтва Полтавщини та Слобожанщини. Видатними кобзарями того часу були А. Шут, С. Яшний, О. Вересай, І. Кравченко-Крюковський, Ф. Холодний, С. Кошовий, А. Ладжа, А. Никоненко, І. Стрічка та багато інших. Їх просвітницька діяльність заборонялася, їх нищили. Разом зі знищенням кобзарів, нищився і неоціненний духовний спадок України — думи, історичні пісні, звичаї, мова, знання минулого та історії. Остап Вересай з дружиною Пріською. Київ, кінець вересня 1873 р.

Номер слайду 30

Особливості музичного мистецтва Полтавщини та Слобожанщини. У грудні 1930 р. в Харківському оперному театрі відбувся з'їзд народних співців з різних областей України (337 делегатів). Після прийняття потрібних рішень незрячих співців під приводом поїздки до Москви завантажили до ешелону і повезли за околиці ст. Козача Лопань. Пізно ввечері кобзарів і лірників вивели з вагонів до лісосмуги, де загін особливого відділу НКВС УРСР почав розстріл. Музичні інструменти спалили поряд.

Номер слайду 31

Творче завдання. Підготуйте доповідь та презентацію «Життя і творчий шлях Іллі Юхимовича Рєпіна», або усний тематичний журнал «Харківські художники – В. Єрмілов, М. Дерегус, З. Серебрякова, Д. Безперчий», «Українські кобзарі — носії життєвої мудрості».

Номер слайду 32

Бажано подивитися і послухати Знайдіть в Інтернет-ресурсі відеоролики:«Спадок/Spadok. Харківська область. Балаклійський район»;«Спадок/Spadok. Полтавська область. Миргородський район».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тесленок Ірина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
29 квітня 2022
Переглядів
3907
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку