Ірина Сергіївна Якиманська виокремлює три моделі особистісно орієнтованої педагогіки:
- соціально-педагогічна модель виховує з попередньо заданими якостями. Завданням школи є наближенні кожного учня до її параметрів (носій масової культури).
- предметно-дидактична модель пов'язана з предметною диференціацією, яка забезпечує індивідуальний підхід у навчанні.Технологія предметної диференціації будується на урахуванні складності та обсягу навчального матеріалу (завдання пониженої та підвищеної складності).
- психологічна модель спочатку зводилась до визнання відмінностей в пізнавальних здібностях учнів, які в реальному освітньому процесі проявляються в здібності до навчання (індивідуальна здібність до засвоєння знань). При цьому метою освітнього процесу є корекція здібності до навчання як пізнавальної здібності.