План. Значення мотиву і мотивації в навчальному процесі. Формування мотиваторів. Зовнішні і внутрішні мотиви в навчанні. Мотиваційна сфера навчання. Рівні навчальної мотивації. Причини зниження мотивації. Загальна структура мотивації дітей молодшого шкільного віку. Мотиваційні можливості уроку. Види мотивації. Рейтинг мотивів навчання.
Мотивація відповідальна за активну позицію дитини в навчанні й особистісному розвитку. Мотивація набагато більше,ніж здібності визначає поведінку, дії людини (Дж. Равен)Висока мотивація може компенсувати низький рівень здібностей (Т. Д. Дубовицька)Зовнішні мотиви в навчанні: оцінкивимушений обов’язокнавчання заради престижу, лідерства, матеріальної винагородиуникнення покарання. Внутрішні мотиви в навчанні:задоволення від самої діяльностіпрямий результат діяльностіпотяг до успіхунавчання як можливість спілкування
Мотиваційні можливості уроку створювати ситуації успіху; постійно стимулювати й мотивувати позитивне ставлення до навчання через забезпечення психологічного і фізичного здоров’я на уроці; стимулювати мотивацію через задоволення потреби учнів в спілкуванні й співпраці з вчителем та однокласниками; стимулювати допитливість, пізнавальні інтереси і здібності; сприяти розвитку «як сильних» так і «слабких» учнів, зберігати їх віру в свої сили, давати поштовх до самоосвіти.
Проявляються у пробудженні пізнавальних інтересів і реалізуються шляхом отримання задоволення від самого процесу пізнання і його результатів. Формування в учнів пізнавальних мотивів – провідний фактор успішності пізнання. Оскільки через нього реалізується природна потреба людини. Пізнавальні мотиви
Рейтинг мотивів навчання. Це мій обов’язок школяра – 72% учнів. Щоб у майбутньому обрати цікаву професію – 66% учнів. Бути грамотною, культурною людиною – 63% учнів. Щоб отримувати гарні оцінки і радувати батьків – 33% учнів. Цікаво пізнавати, знати все – 29% учнів. Батьки обіцяли зробити подарунок – 15% учнів. Подобається писати, малювати, вирішувати задачі – 11% учнів. Щоб на мене не кричали батьки – 10% учнів. Щоб мене поважали діти в класі, дружили зі мною – 3% учнів. Щоб друзі не засуджували мене за погані оцінки – 3% учнів
Висновок Мотивація є особливо важливим і специфічним компонентом навчальної діяльності, через реалізацію і за допомогою якого можливе формування навчальної діяльності школярів у цілому. Через мотивацію педагогічні цілі швидше перетворюються на психологічні цілі учнів; через зміст формується певне ставлення учнів до навчального предмета і усвідомлюється його ціннісна значущість для особистісного, в тому числі інтелектуального розвитку дитини.
Використані джерела: Битянова М. Мотивація і профанація// Шкільний психолог №2, 2000. Битянова М. Фантом мотивації// Шкільний психолог №45, 1999. Бзюбко Л. В. Особливості наступності розвитку мотивації у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку// Розвиток особистісної активності. Теоретичні аспекти/ За ред. С. Д. Максименка, - К: Міленіум, 2005. – С. 32-45. Маркова А. К., Матис Т. А., Орлов А. Б. Формирование мотивов учения. – М.: Просвещение, 1990. – 192 с. Психологічний довідник учителя: в 4 кн., кн. 2/ Упоряд.: В. Андрієвська/ За заг. ред. С. Максименка. – К.: Главник, 2005. – 112 с. Лозова В. І. Цілісний підхід до формування пізнавальної активності школярів/ В. І. Лозова. – Х.: ОВС, 2000. – 164 с. Маслоу А. Мотивация и личность/ А. Маслоу. – 3-е изд. – СПб.: Питер, 2003. – 352 с.https://pidruchniki.com/17450602/psihologiya/motivatsiya_navchalnoyi_diyalnosti9. http://www.info-library.com.ua/books-text-4277.html