Презентація на тему: «Мотивація в структурі учбової діяльності молодших школярів. Класифікація мотивів учіння». Підготувала вчителька Ценівського ЗЗСО I-III ступенів. Кобрин З. А.
Номер слайду 2
План. Значення мотиву і мотивації в навчальному процесі. Формування мотиваторів. Зовнішні і внутрішні мотиви в навчанні. Мотиваційна сфера навчання. Рівні навчальної мотивації. Причини зниження мотивації. Загальна структура мотивації дітей молодшого шкільного віку. Мотиваційні можливості уроку. Види мотивації. Рейтинг мотивів навчання.
Номер слайду 3
Мотив – направленість школяра на окремі сторони навчальної роботи, пов’язана з внутрішнім ставленням учня до неї (тобто те, заради чого навчається школяр, що спонукає його до навчання).
Номер слайду 4
Мотивація – це внутрішня психологічна характеристика особистості, яка знаходить вираження в зовнішніх проявах, у ставленні людини до навколишнього світу, різними видами діяльності.
Номер слайду 5
Вдала мотивація. Успішний урок. Позитивний результат
Номер слайду 6
Вчитель формує в учнів не мотивацію, а мотиватори:
Номер слайду 7
Мотивація відповідальна за активну позицію дитини в навчанні й особистісному розвитку. Мотивація набагато більше,ніж здібності визначає поведінку, дії людини (Дж. Равен)Висока мотивація може компенсувати низький рівень здібностей (Т. Д. Дубовицька)Зовнішні мотиви в навчанні: оцінкивимушений обов’язокнавчання заради престижу, лідерства, матеріальної винагородиуникнення покарання. Внутрішні мотиви в навчанні:задоволення від самої діяльностіпрямий результат діяльностіпотяг до успіхунавчання як можливість спілкування
Номер слайду 8
Мотиваційна сфера навчання
Номер слайду 9
Високий рівень. Добра мотивація. Низька мотивація. Негативне ставлення до школи. Позитивне ставлення до школи. Рівні навчальної мотивації
Номер слайду 10
Причини зниження мотиваціїставлення учня до вчителяставлення вчителя до учняособиста значущість предметарозумовий розвиток учняпродуктивність навчальної діяльностінерозуміння мети навчання
Номер слайду 11
Загальна структура мотивації дітей молодшого шкільного віку Пізнавальна мотивація. Компенса-торна мотивація. Мотивація уникнення невдачіПрестижна мотивація. Мотивація досягнення успіху
Номер слайду 12
Мотиваційні можливості уроку створювати ситуації успіху; постійно стимулювати й мотивувати позитивне ставлення до навчання через забезпечення психологічного і фізичного здоров’я на уроці; стимулювати мотивацію через задоволення потреби учнів в спілкуванні й співпраці з вчителем та однокласниками; стимулювати допитливість, пізнавальні інтереси і здібності; сприяти розвитку «як сильних» так і «слабких» учнів, зберігати їх віру в свої сили, давати поштовх до самоосвіти.
Номер слайду 13
соціальнімеркантильніпрофесійно-ціннісніпізнавальніспонукальніМотиви бувають
Номер слайду 14
Мають широкий спектр свого прояву. Передусім це прагнення особистості шляхом учіння утвердити свій соціальний статус – у суспільстві в цілому, у певному соціальному колективі (сім’ї, класі та інші). Соціальні мотиви
Номер слайду 15
Пов’язані з впливом на свідомість школяра певних чинників: вимог батьків, авторитету вчителів, колективу однолітків та інші. Спонукальні мотиви
Номер слайду 16
Проявляються у пробудженні пізнавальних інтересів і реалізуються шляхом отримання задоволення від самого процесу пізнання і його результатів. Формування в учнів пізнавальних мотивів – провідний фактор успішності пізнання. Оскільки через нього реалізується природна потреба людини. Пізнавальні мотиви
Номер слайду 17
Відображають прагнення школяра отримати професійну підготовку для участі у продуктивній сфері життєдіяльності. Ці мотиви вступають в дію на етапі вибору професії і безпосереднього оволодіння професійною освітою. Професійно-ціннісні мотиви
Номер слайду 18
Пов’язані з безпосередньою матеріальною вигодою особистості. Вони не є вирішальними, діють лише вибірково, залежно від індивідуальних психологічних особливостей конкретної людини. Меркантильні мотиви
Номер слайду 19
Рейтинг мотивів навчання. Це мій обов’язок школяра – 72% учнів. Щоб у майбутньому обрати цікаву професію – 66% учнів. Бути грамотною, культурною людиною – 63% учнів. Щоб отримувати гарні оцінки і радувати батьків – 33% учнів. Цікаво пізнавати, знати все – 29% учнів. Батьки обіцяли зробити подарунок – 15% учнів. Подобається писати, малювати, вирішувати задачі – 11% учнів. Щоб на мене не кричали батьки – 10% учнів. Щоб мене поважали діти в класі, дружили зі мною – 3% учнів. Щоб друзі не засуджували мене за погані оцінки – 3% учнів
Номер слайду 20
Від сили і структури мотивації значною мірою залежать як навчальна активність учнів, так і їх успішність.
Номер слайду 21
Висновок Мотивація є особливо важливим і специфічним компонентом навчальної діяльності, через реалізацію і за допомогою якого можливе формування навчальної діяльності школярів у цілому. Через мотивацію педагогічні цілі швидше перетворюються на психологічні цілі учнів; через зміст формується певне ставлення учнів до навчального предмета і усвідомлюється його ціннісна значущість для особистісного, в тому числі інтелектуального розвитку дитини.
Номер слайду 22
Використані джерела: Битянова М. Мотивація і профанація// Шкільний психолог №2, 2000. Битянова М. Фантом мотивації// Шкільний психолог №45, 1999. Бзюбко Л. В. Особливості наступності розвитку мотивації у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку// Розвиток особистісної активності. Теоретичні аспекти/ За ред. С. Д. Максименка, - К: Міленіум, 2005. – С. 32-45. Маркова А. К., Матис Т. А., Орлов А. Б. Формирование мотивов учения. – М.: Просвещение, 1990. – 192 с. Психологічний довідник учителя: в 4 кн., кн. 2/ Упоряд.: В. Андрієвська/ За заг. ред. С. Максименка. – К.: Главник, 2005. – 112 с. Лозова В. І. Цілісний підхід до формування пізнавальної активності школярів/ В. І. Лозова. – Х.: ОВС, 2000. – 164 с. Маслоу А. Мотивация и личность/ А. Маслоу. – 3-е изд. – СПб.: Питер, 2003. – 352 с.https://pidruchniki.com/17450602/psihologiya/motivatsiya_navchalnoyi_diyalnosti9. http://www.info-library.com.ua/books-text-4277.html