Ці́нність — будь-яке матеріальне або ідеальне явище, яке має значення для людини чи суспільства, заради якого вона діє, витрачає сили, час, гроші, здоров'я тощо, заради якого вона живе. Цінність — властивість того чи іншого предмета, явища задовольняти потреби, бажання, інтереси соціального суб'єкта (індивіда, групи людей суспільства).
Освічені українці, всебічно розвинені, відповідальні громадяни і патріоти, ось хто поведе країну вперед у ХХІ столітті. Концепція Нової української школи (НУШ) залишила виховний момент в освіті, задекларувавши, що школа буде не лише навчати, але й "формувати ціннісні ставлення і судження, які слугують базою для щасливого особистого життя та успішної взаємодії з суспільством". Розробники концепції аргументували це тим, що найосвіченіша людина може стати злочинцем, якщо не поділяє загальнолюдські цінності.
Світогляд людини закладається саме в школі. У школі формується особистість, її громадянська позиція та професійні якості. Школа для дитини – це не просто дім знань із предметів, а дім, де дають освіту для життя. Цінність предметів (знань та умінь) у їх виховній спрямованості. Одним із восьми компонентів формули нової школи є наскрізний процес виховання, який формує цінності. Це виховання на цінностях.https://youtu.be/xv. NYahe. Zm. F4?t=150
Виховний процес є невід'ємною складовою усього освітнього процесу і повинен орієнтуватися на загальнолюдські цінності, зокрема:морально-етичні (гідність, чесність, турбота, справедливість, повага до життя, до себе та інших),соціально-політичні (свобода, демократія, культурне різноманіття, повага до рідної мови і культури, патріотизм, шанобливе ставлення до довкілля, повага до закону, солідарність, відповідальність). Усе життя нової школи має бути організовано за моделлю поваги до прав людини, демократії. Нова школа плекає українську ідентичність. Концепція НУШ(документ ухвалений рішенням колегії МОН 27.10.2016)
Забезпечення максимально можливої безпеки на всіх рівнях із залученням усіх учасників виховного процесу,а для кожної дитини:забезпечення безпекової складової здоров'я особистості,забезпечення її фізичного, психічного, соціального і духовного благополуччя. Як же повинен відбуватися виховний процес в умовах воєнного стану?
Щодо планування виховного процесу в закладі освіти, то Закон України «Про освіту» надає педагогам академічну свободу в організації освітнього процесу. Враховуючи воєнний стан, виклики та загрози, які впливають на подальшу стабільність суспільного життя рекомендуємо планування здійснювати помісячно із записом у журналі обліку, реєстрації підсумків організації та проведення виховної роботи з внесенням корективів відповідно наявного стану та ситуації. Планування виховного процесу в закладі освіти
ЦІННІСНІ ОРІЄНТИРИ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ (МОН 2019 ) Цінності є фундаментом освіти та умовою формування людини та суспільства, які у своїй як професійній, так і повсякденній діяльності зважують морально-етичний та публічний інтереси. Гідність Рівність. Справедливість. Толерантність та культурне різноманіття. Турбота Чесність Довіра Верховенство права Нетерпимість до корупції та фаворитизму. Патріотизм Екологічно-етична цінність. Соціальна відповідальність. Лідерство та самореалізація. Свобода
Питання навчання цінностям є дискусійним, адже те, що буде стандартом для однієї людини може не подобатися іншій, і вчителі не мали б засуджувати батьків та дітей за "неправильні цінності", адже це було б втручання у свободу переконань. З іншого боку про цінності важливо говорити, можливо навіть допомагати учням зрозуміти власні цінності та переконання, пояснювати як переконання і дії людини впливають на співжиття суспільства, що означає демократія і з яких принципів вона складається.
Методи виховання для формування цінностей засновані на співпраці та спільній діяльності соціально-проектна діяльність, ситуаційно-рольові ігри, квести, історичні та літературні подорожі, експерименти , ігри-драматизації, створення проблемних ситуацій, створення ситуацій успіху, аналіз конфліктів, соціодрама, бесіди , приклад(особистий та інших людей), диспути ,метод аналізу соціальних ситуацій з морально-етичним характером, моделей та стилів поведінки, метод відкритої трибуни, методики колективних творчих справ, соціально-психологічні тренінги, інтелектуальні аукціони,прийняття рішень, демократичний діалог.
Діти навчаються взаємодії в школі не через викладання правил поведінки на уроках, а через культуру, яка панує в школі, через спостереження взаємодій вчителів між собою, вчителів і директора, школи і батьків, через ставлення вчителя до учнів.Із переходом до демократії, роль освіти теж змінюється – це більше не виховання слухняних потрібних державі кадрів, це формування самостійних та ініціативних громадян.https://www.youtube.com/watch?v=_Nkwbg. JJ1bw
ВИПУСКНИК НОВОЇ ШКОЛИЦілісна особистість, усебічно розвинена, здатна до критичного мислення. Патріот з активною позицією, який діє згідно з морально-етичними принципами і здатний приймати відповідальні рішення, поважає гідність і права людини.Інноватор, здатний змінювати навколишній світ, розвивати економіку за принципами сталого розвитку, конкурувати на ринку праці, учитися впродовж життя.
Сім навичок, необхідних для життя у ХХІ столітті:1. Уміння адаптуватись.2. Гнучкість у навчанні. 3. Розвиток емоційного інтелекту.4. Винахідливість. 5. Здатність фільтрувати інформацію. 6. Вміння працювати із сучасними ЗМІ.7. Ініціативність. Для досягнення своїх цілей і комфортного життя зараз треба мати деякі важливі навички
Сучасний урок має бути синкретичним: по-перше, компетентнісно зорієнтованим на формування ключових і предметних компететентностей, по-друге, інноваційним із огляду на використання технічних засобів і цифрових технологій, по-третє, спрямованим на формування цінностей – патріотизму, свободи, демократії та права. Усі три умови підпорядковані загальній концепції – дитиноцентризму, коли епіцентром уроку є сама дитина. Дотримання цих трьох умов є запорукою ефективного уроку та формування патріотів України, майбутніх відповідальних громадян Європи і світу. СУЧАСНИЙ УРОК
Візуали, аудіали, кінестетики1. Що мої учні сьогодні побачать?Зовнішній вигляд вчителя, очі, презентацію, відео…2. Що і про що моїм учням варто чути?Як звучить мій голос, слова підтримки, цікава інформація не обговорювати вчителям на онлайн-заходах переживання дітей та їх пережитий досвід, пов'язаний з воєнними подіями.3. Які відчуття, емоції варто прийняти, перетворити, подарувати? «Я розумію, що тобі було (є) дуже важко», «Я бачу, що ти хвилюєшся за батька, який захищає нашу країну»… *** запропонувати учням під час заходу – вкритися пледом, приготувати чай, обійняти себе.