Поміркуйте й обговоріть ситуацію Шестикласники й шестикласниці вивчали на уроці природознавства планети Сонячної системи. Микола з першого ж разу запам’ятав правильну послідовність розташування планет: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун. І ніколи не помилявся. «Як це тобі це вдається?» — запитала його Галина. «Я просто підібрав вислів, перші літери слів у якому є першими літерами назв планет», — пояснив Микола. «Який вислів?» — поцікавилася Галина. Микола сказав: «Меланка вважає знання математика Юрія серйозним унікальним надбанням». Який метод використав Микола для швидкого запам’ятовування необхідної інформації? Які методи швидкого запам’ятовування знаєте ви?
Номер слайду 4
Пам’ять — це властивість головного мозку фіксувати, зберігати й відтворювати інформацію.
Номер слайду 5
В основному ми запам’ятовуємо те, що для нас цікаво і має для нас значення. Проблеми можуть виникнути на будь-якому з перерахованих етапів. Та й крім того, пам’ять має вибірковий характер. Такого висновку ще на початку ХХ століття дійшов психолог Сергій Рубінштейн. Він стверджував, що не буває людини з виключно доброю чи поганою пам’яттю, натомість її ефективність залежить від важливості інформації.
Номер слайду 6
Запам'ятайте назви прямокутників та відтворіть, не дивлячись на них
Номер слайду 7
10.01.2024 Візьміть 2 аркуші паперу та 2 олівці (або 2 ручки). Одночасно малюйте різні фігури. Можна писати слова, але вони мають мати однакову кулькість символів. Ця вправа для розуму допомагає справлятися з вирішенням кількох завдань, стимулює одночасну роботу правої та лівої півкулі. Синхронний лист
Номер слайду 8
УВАГА - це зосередженість людини в певний момент на одному предметі або явищіІснує мимовільна увага, яка не пов’язана з цілеспрямованою діяльністю і вольовим зусиллям. Мимовільна увага — це увага неуважної людини. Тобто людина дивиться, але не бачить, слухає, але не чує. Довільна увага, навпаки, має цілеспрямований характер і вимагає вольового зусилля. Цей вид уваги притаманний лише людині. Довільна увага обов’язково пов’язана з метою й завданнями діяльності. Вона допомагає відібрати потрібну інформацію й відкидати зайву. Довільну увагу можна охарактеризувати словами «треба працювати», «треба докладати вольових зусиль»
Номер слайду 9
Види пам’ятіСенсорна. Це інформація від наших органів чуття, яка передається автоматично та зберігається всього до 3 секунд. Короткочасна. Інформація в ній «утримується» всього 30 секунд і без повторення швидко забувається. Довготривала. Це «сховище», в якому інформація зберігається годинами, місяцями та десятиліттями. Зі свого боку довготривала пам’ять поділяється на процедурну (рухи тіла, використання предметів) і декларативну (факти, дати, імена, події).
Номер слайду 10
Змоделюємо ситуацію Інколи кажуть: «Навіщо запам’ятовувати, якщо можна зберігати інформацію в комп’ютері і в будь який момент її подивитися?». І дійсно, навіщо вчити таблицю множення, запам’ятовувати вірші, назви столиць різних країн, визначення понять? Навіщо розвивати пам’ять? Уявіть собі ситуацію, у якій ви не тренуєте власну пам’ять, не використовуєте її. Що відбуватиметься? До яких наслідків це призведе?
Номер слайду 11
Види уваги. Мимовільна — не вимагає зусиль. Вона «включена» постійно у фоновому режимі: реагує на гучні звуки, спалахи світла тощо. Вона не потрібна нам для тренування пам’яті. Довільна — результат наших вольових зусиль, коли ми змушуємо себе зосередитись. Так, треба концентруватися на інформації, яку потрібно запам’ятати. Післядовільна — спочатку запускається зусиллям волі, а потім підтримується інтересом. Треба тільки змусити себе читати книгу, а потім неможливо відірватися. Цей тип нам теж стане в пригоді, наприклад, під час розв’язання головоломок.
Номер слайду 12
Подивіться уважно на картинку, тут намальовані цифри, під кожною цифрою написано слово. Уважно подивіться на картинку одну хвилину, потім закрийте цю картинку і спробуйте написати всі цифри на папері і під кожною цифрою написати слово. ЯЙЦЕПОВІТРЯНА КУЛЬКАСНІГОВИКПАРАСОЛЬКАЗМІЯДИТЯЧА ГІРКАКАЧКАПТАШКАПАРУССВІЧКАПотренуймося!
Номер слайду 13
Тут зображений годинник. Але уважно подивіться одну хвилину на цифри: одні з них більші, другі менші, які рисочки намальовані на цифрах. А тепер спробуйте відтворити годинник на папері, попередньо закривши картинку. Потренуймося!
Номер слайду 14
Як покращити зорову пам’ять?Таблиці Шульте. Це таблиці з клітинками, в яких розкидані числа. Завдання: беззвучним рахунком (не промовляючи подумки) знайти їх за порядком. Щоб правильно виконати вправу, потрібно фокусуватися на центральній клітинці та шукати числа за допомогою периферійного зору.
Номер слайду 15
Метод Айвазовського. Чудово розвиває фотографічну пам’ять. Запам’ятовуйте спочатку прості предмети, нескладні малюнки. Добре працює дитяча розвага — пошук відмінностей. Для тренування зорової пам’яті також чудово підходять ігри, де потрібно знайти прихований предмет на зображенні. Це все варіації методики Айвазовського. Як покращити зорову пам’ять?
Номер слайду 16
Підслуховувати в транспортіНі, не збирати явки та паролі, а просто слухати уривки розмов і запам’ятовувати їх. Зміст бесід, інтонація, особливості вимови — намагайтеся запам’ятати вранці, а ввечері відтворити почуті діалоги подумки. Як покращити слухову пам’ять?
Номер слайду 17
Читати вголос. Дорослі в 99% випадків читають про себе, але читання вголос дуже корисне для пам’яті. Воно активізує префронтальну кору, яка відповідає за визначення цілей і самоорганізацію. Як покращити слухову пам’ять?
Номер слайду 18
Слухати аудіокниги. Якщо вам хочеться покращити пам’ять на слух, книги в аудіоформаті — просто знахідка. Почніть із коротких оповідань. Слухайте, а потім переказуйте події, візуалізуйте персонажів. Як покращити слухову пам’ять?
Номер слайду 19
Запам’ятати та згадувати все. Поступово починайте покладатися лише на свою пам’ять. Запам’ятовуйте список справ, покупок, телефонні номери, адреси тощо. Корисно вивчати напам’ять вірші, нові слова. Чудовий спосіб покращити пам’ять — вивчати іноземні мови. Намагайтеся згадувати давно прочитану книгу, фільм, серіал, розмову. Вивуджуйте інформацію з голови якнайчастіше, не вдаючись до сторонніх джерел. Наприклад, ви маєте приблизний список покупок на тиждень. Вивчіть його і робіть закупи з пам’яті. Постійно звертайтеся до інформації, яку вивчили, не заглядаючи до списку. Як покращити довготривалу пам’ять?
Номер слайду 20
Варто пам’ятати, що погана пам’ять у дітей буває дуже рідко, найчастіше вона просто недостатньо розвинена.