Економічна освіта має здійснюватися систематизовано, тільки тоді вона дасть позитивні результати. Тому починати цей процес треба в дошкільному закладі, поступово розширюючи та поглиблюючи його в початковій та середній школі.
Слово «економіка» в перекладі з давньогрецької – « вміння вести домашнє господарство». Зараз під цим поняттям розуміють господарство в найширшому розумінні цього слова: домашнє господарство, певне підприємство, господарство міста, держави – все це економіка.
Номер слайду 3
Економічне виховання дошкільнят займає одне з найважливіших місць в сучасному житті. Саме життя поставило перед педагогами завдання економічної освіти дітей, виховання раціонального споживача, здатного ощадливо розпоряджатися власними і громадськими ресурсами.
Номер слайду 4
Досвід зарубіжних країн свідчить, що вже у віці 5–7 років діти успішно засвоюють економічні поняття, такі як «потреби», «вибір», «товар», «гроші», «ціна» та ін. Із раннього дитинства малюк чує слова: товар, гроші, магазин, праця. Без конкретних економічних уявлень неможлива реалізація таких завдань. Тому ознайомити дошкільника зі світом сучасної економіки повинні перш за все батьки і вихователі безпосередньо під час спілкування з дитиною. Головне завдання – це не тільки дати певний обсяг економічних знань, а й навчити правильно користуватися знаннями в різних життєвих ситуаціях. Економічні знання не тільки сприяють орієнтації дитини в сучасному світі, але й формують свідоме ставлення до нього, а також здатність використовувати отриману інформацію. Формування сучасного споживача, яким є й дитина, неможливе без виховання таких якостей особистості, як ощадливість, економність, турботливість.
Номер слайду 5
Усі ми, педагогічні працівники, маємо навчитися економічно мислити та економічно діяти. Повинні вміти відповісти на різні запитання дітей, знати, в чому полягає природа економічних явищ, як функціонує економіка підприємства, області, країни. Економічна освіта має здійснюватися систематизовано, тільки тоді вона дасть позитивні результати. Тому починати цей процес треба в дошкільному закладі, поступово розширюючи та поглиблюючи його в початковій та середній школі.
Номер слайду 6
Сприяти засвоєнню дітьми елементарних економічних понять. Ознайомити дітей з простими економічними термінами: економіка, бюджет, ціна, гроші, товар, вартість, банк, реклама, власник, конкуренція, продукція та ін.. Сприяти набуттю дошкільниками навичок економічно доцільної поведінки і, як наслідок, формуванню первинного економічного досвіду. Формувати у дітей економічне мислення шляхом залучення старших дошкільнят в процес сюжетно-рольових ігор, настільно-друкованих та дидактичних ігор. Виховувати бережливе, відповідальне і свідоме ставлення до довкілля, пошану до людей, які працюють і заробляють гроші. Мета:
Номер слайду 7
1. Формування системи економічних знань у дітей старшого дошкільного віку .2. Формування ділових якостей дітей.3. Формування умінь орієнтуватися в різних життєвих ситуаціях .4. Розвиток самостійної творчої діяльності дітей.5. Розвиток спеціальних способів орієнтації - експериментування і моделювання.6. Пояснювати на доступному рівні взаємозв'язок понять «праця» - « продукт» - «гроші » і «вартість продукту в залежності від його якості ».7. Формування уявлень про зміст діяльності людей різних професій.8. Формування правильного ставлення до грошей як предмету життєвої необхідності.9. Дати уявлення про рекламу , її призначення , вчити правильно сприймати рекламу.10. Виховання розумних потреб, культурної поведінки в побуті.11. Розвиток уміння визначати можливі методи вирішення проблеми за допомогою дорослого, а потім і самостійно. Завдання:
Номер слайду 8
Очікувані результати:♦ знання основних економічних понять (гроші, товар, ціна, бюджет, бізнес, виробництво та ін.);♦ здатність до зіставляння своїх потреб і можливостей;♦ прояв поважного ставлення до праці людей, розуміння того, що багато предметів, речей навколишнього світу створюються руками людей, а тому є цінними;♦ розуміння того, що гроші треба заробляти для задоволення своїх життєвих потреб — купувати товари, сплачувати за житло, витрачати на відпочинок;♦ усвідомлення, що витрати сім'ї не мають бути марнотратними і дитина може, будучи ощадливою, їх зменшити;♦ розуміння того, що реклама допомагає, якщо вона правдива, і навпаки — шкодить, якщо інформація недостовірна;♦ усвідомлення своєї значущості для сім'ї і суспільства;♦ розуміння відповідальності за власні вчинки, які можуть позитивно або негативно позначитися на економічному становищі сім'ї та самої дитини.
Номер слайду 9
Додатки. Словник економічних понять для вихователя: Потреба - необхідність у чомусь, бажання, нестача чогось. Базові потреби – це потреби в повітрі, воді, їжі, безпеці. Матеріальні потреби - задоволення різними товарами ( хліб, черевики, тощо). Нематеріальні потреби – це ті потреби які задовольняються послугами освіти, культури, мистецтва. Першочергові і другорядні потреби розрізняють за нагальністю їх задоволення. Ресурси - процес виробництва завжди є результатом взаємодії відповідних чинників, які в економічній науці мають назву ресурсів. Ресурси поділяються на матеріальні (капітал), природні (земля), людські (праця), четвертий чинник – здатність до підприємництва. Обмеженість – незбіг кількості ресурсів із людськими потребами. Ресурсів завжди менше, ніж їх необхідно для задоволення людських потреб. З обмеженістю ресурсів пов'язана проблема вибору. Вона полягає в тому, що людям завжди треба вибирати, на що витратити ці ресурси, як найбільш раціонально їх використати.
Номер слайду 10
Альтернативна вартість - це вартість товару або послуг, що виміряється тим, чим треба пожертвувати для придбання додаткового товару або послуги. Праця - використання фізичних та розумових здібностей, виробничого досвіду людини, необхідного для виробництва економічних благ. Блага – це засоби задоволення людських потреб. Блага поділяють на дарові і економічні. Дарові блага – це все те, що людина бере від природи у готовому вигляді (вода, повітря, гриби, ягоди в лісі). Економічні блага – це те що людина виробляє для задоволення людських потреб. Продуктивність – показник ефективності виробництва, який характеризує виготовлення продукції з розрахунку на одиницю використаних ресурсів. Продуктивність праці – показник ефективності використання праці. Найчастіше вимірюється кількістю одиниць виробленої продукції на одного робітника на годину. Спеціалізація – це зосередженість певного виду діяльності в руках тієї людини або господарської одиниці, яка виконує її краще ніж інші. Поділ праці – поділ роботи на окремі операції і закріплення її за окремими працівниками.
Номер слайду 11
Ринок - система відносин добровільного обміну між покупцями і продавцями, яка здійснюється за допомогою грошей. Ринок – це механізм, який об'єднує покупців і продавців. Ярмарок оптовий - ринок товарів широкого вжитку, на якому демонструються різні товари для ознайомлення з ними покупців. Базар – відкрите місце, де багато людей продають свій товар. Ціна - це грошове вираження вартості товару. Реклама – цілеспрямоване розповсюдження інформації про споживчі якості товару або послуги з метою його продажу. Бізнес – будь-який вид діяльності, який дає прибуток від вкладених грошей і має ризик. Людина, яка займається бізнесом, зветься бізнесменом, підприємцем.