Так, відповідно до Закону України «Про освіту» статті 571 щодо державних гарантій в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації, зазначено, що здобувачам освіти, які в умовах воєнного стану, в Україні чи окремих її місцевостях, оголошених у встановленому порядку були вимушені змінити місце проживання, залишити робоче місце, місце навчання, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час особливого періоду гарантується організація освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників.
З метою забезпечення якісного освітнього процесу в дистанційній формі МОН України було реалізовано низку важливих заходів: впроваджено електронну платформу «Всеукраїнська школа онлайн»; запущено систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів; школи приєднано до системи АІКОМ (електронні щоденники та журнали) тощо.
Війна вносить свої корективи у низку сфер життя. Найпростіший спосіб організації дистанційки, як-от оголошення завдань для самостійного опрацювання, а потім їхня перевірка викладачем – неефективні. Окрім знань, ще потрібні підтримка і контакт з викладачем. Це зараз потрібно як ніколи, адже у стані тривоги мозок не засвоює нові знання. Користуючись педагогічною автономією, кожен викладач може провести «ревізію» навчальної програми та визначити теми, що достатньо легко засвоюються студентами, і такі, що потребуватимуть додаткових зусиль. При цьому варто виділити теми, без яких неможливе розуміння змісту та, відповідно, перерозподілити години для більш плідного засвоення матеріалу студентами.
Практичну частину навчальних програм (практичні, тощо) можна розділити на дві частини:· віртуальну (маючи відповідний контент, викладач може проводити зі студетами онлайн-заняття або давати як самостійну роботу вдома);· домашню (у такому випадку можна використовувати підручні матеріали, важливо створити для студентів чіткі алгоритми з обов'язковими настановами).
Так на практичній роботі "Розслідування нещасного випадку на виробництві. Складання акту Н-1" студентам гр.112-1-19 було надано завдання розслідувати реальний нещасний випадок на виробництві. Все розслідування вони повинні були виконати у домашній частині роботи, а потім на онлайн-занятті були детально розсмотрені причини, обставини, наслідки нещасного випадку та особи які допустили порушення. Таким чином студенти змогли побачити де вони допустили помилки та нащо потрібно звернути увагу.
Як спланувати онлайн-урок? Прорахуйте всі етапи дистанційки. Знову. Ментальна карта дистанційного навчання, вибір платформи, графік прямих трансляцій, формат здавання роботи — усе це не просто елементи, а система, яка добре працює, якщо продумана наперед. Тож не пошкодуйте один раз часу і розберіться, як організувати дистанційне навчання студентів у нових умовах. Не уникайте розмов про війну. Обговорюйте ситуацію, що склалася. Так ви зможете зменшити напругу та встановити довіру зі студентами.
Додайте безпрограшний елемент. Подумайте про так би мовити ударні моменти, які привертають увагу студентів до заняття та спрацьовують найбільш ефективно. Вправи, які учні виконують у режимі реального часу, усні відповіді студентів, короткі відповіді в чаті — ось те, що найкраще працює в дистанційному навчанні.
Забезпечте збалансованість онлайн-уроку. Не варто перевантажувати заняття ані інформацією, ані веселощами: усього має бути в міру. Тому на онлайн-занятті я чередую текстовий матеріал з відео та запитаннями до студентів. Роблю акцент на вирішенні потреб студентів, на їхніх запитах. У межах кожного заняття і теми варто мати кілька опцій та пропонувати їх студентам. Особливо це важливо в умовах війни, коли щоденний стрес і так надто великий..
1. Зараз потрібно робити те, що ти можеш робити найкраще - викладати.2. Студенти потребують супроводу та підтримки, тому ми маємо створити належні умови під час спілкування з ними.3. Головний інструмент відволікання студентів від потоку інформації про війну та панічних настроїв - "занурення" в навчання за допомогою імерсивних технологій.4. Активні та інтерактивні методи навчання є приоритетом під час навчання.
Піклуйтеся про своє емоційне та фізичне здоров’я. Чи Ви «у нормі»? Чи знаєте як поліпшити свій стан? Чи потрібна Вам допомога?Дбайте про самовідновлення! Обов’язково знаходьте час для відпочинку, саморегуляції, щоб поновити сили, зберегти здоров’я і не допустити вигорання. Знайте, що студенти, які бачать довкола сильних, спокійних, впевнених і бадьорих викладачів, швидше повертаються до норми.
Організація якісного масового дистанційного навчання в умовах воєнного стану – складний і надважкий процес. Але кропітка систематична робота щодо впровадження й удосконалення сучасних технологій дистанційного навчання в освітній процес допоможе згодом досягти позитивних результатів. Методика проведення дистанційних занять знаходиться у процесі розвитку та удосконалення, а принципи дистанційного навчання та його особливості стали серйозними викликами для системи освіти в цілому.