Урок образотворчого мистецтва в 7 класіРозділ І «Образотворче мистецтво в нашому житті»Тема уроку:«Екстер’єр- обличчя будинку. Поєднання конструктивних та декоративних елементів споруд. «Сучасний будинок у кутовій перспективі»Вчитель: Філіпчук О. П. Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №12 м. Бердичева
Нотатки від учителя. Дорогі діти! Сьогодні ми з вами ознайомимося з темою: «Екстер’єр- обличчя будинку. Поєднання конструктивних та декоративних елементів споруд. «Сучасний будинок у кутовій перспективі». Опрацювати тему уроку нам допоможе дана презентація План уроку: Що таке екстер’єр. Які розрізняють екстер’єри. Про що потрібно пам’ятати, виконуючи екстер’єр. Конструктивні та декоративні елементи архітектурних споруд. Художньо- творча робота. Мистецька подорож
Мало знайдеться людей, які ніколи не милувалися б творами архітектури. Гуляючи старими вулицями великого міста, ми не можемо просто пройти повз старовинних будівель, яким вже багато десятків років, декор фасадів яких захоплює красивими архітектурними елементами, творчим задумом майстрів, відгоміном історії та культури минулої епохи.
Екстер’єр (в архітектурі) – це зовнішній вигляд споруди (будинку), що характеризується фізичними параметрами: розмірами, масою, освітленням, співвідношенням елементів і цілого. За екстер’єром можна визначити функціональну та конструктивну суть споруди, епоху будівництва, а також її художню цінність.
Фасад (екстер’єр) будівлі − це її «обличчя»! При огляді будівлі, що притягує погляд, мимоволі починаєш розуміти, що гармонійне поєднання різних складових перетворює її у справжній шедевр. Найчастіше це відбувається завдяки конструктивним і декоративним елементам, характерним для цієї будівлі. І тоді народжується унікальний, неповторний образ архітектурної споруди.
Впродовж історичного розвитку конструктивні та декоративні елементи архітектурних споруд змінювалися, відповідаючи потребам і естетичним смакам суспільства. У наш час наряду зі збереженням традицій і надбань минулого, завдяки новітнім матеріалам і технологіям з’являються нові форми будівель та сучасне бачення їх декоративного оздоблення. Цей процес можна прослідкувати на прикладі будівель, створених у різні часи та в різних куточках світу. Балюстрада. Сандрик
1. Антаблемент - балочне перекриття прольоту або завершення стіни. 2. Балкон - відкрита площадка, яка виступає за площину зовнішньої стіни і обгороджена перилами. Французький балкон - тип балкона, що не має власне балконної площадки - огорожа встановлюється безпосередньо в отворі із зовнішнього боку, прямо перед дверима. Можливий також варіант з майданчиком, але дуже вузьким. 3. Балюстрада - огородження балконів, сходів тощо, яке складається з ряду стовпчиків (балясин), поєднаних зверху плитою, балкою або перилами. Найчастіше балюстради – це сходові, терасні або балконні огорожі.
4. Колона - вертикальна опора, яка має вигляд циліндричного або багатогранного стовпа і складається з бази, стовбура і капітелі, а також усяка подібна колоні опора з будьякого матеріалу. 6. Ліпний карниз - архітектурна прикраса, що йде уздовж верху стін при поєднанні їх зі стелею або дахом; такі ж прикраси можуть бути над вікнами і під вікнами або навколо верхньої частини п'єдесталу. 5. Консоль - опуклість стіни, зазвичай прикрашена і підтримуюча балкон, галерею, карниз тощо.
7. Ліпнина - рельєфні прикраси (фігурні та орнаментальні) на фасадах та в інтер'єрах будівель. 9. Пілястра (напівколона) - вміщений у стіну чотиригранний стовп з незначним виступом і зазвичай відтворений подібно до колони (має базу, стовбур і капітель). 8. Ніша - архітектурний елемент, декоративне поглиблення в стіні, яке використовується для встановлення статуй, ваз тощо.
10. Сандрик - декоративна архітектурна деталь у вигляді невеликого карниза, розташованого над отвором вікна чи двері на фасадах будівель. 12. Фронтон - напівкругла або трикутна архітектурна прикраса вгорі будівлі або над її головним входом. 11. Фриз - верхня частина споруди у вигляді смуги між головною балкою і карнизом, зазвичай прикрашена малюнком.
Отже, у форму будинків складають об’ємні фігури: куби, паралелепіпеди, багатогранники. Щоб переконливо передати форму куба, необхідно правильно, з однієї загальної точки зору, зобразити кожну сховану від нас грань так, як ми її бачимо. Очевидно, що усі вони набувають зовсім інших обрисів і лише та грань, яка знаходиться у фронтальному положенні, залишається квадратом: художник бачить її без змін.
Різницю в зовнішньому вигляді предметів й уявні зміни називають перспективними, тобто «побаченими наскрізь». А наука, що викладає закони, які допомагають зображувати предмети так, як сприймає їх наше око, називається перспективою. Лінійна перспектива розглядає питання, пов’язані з величиною і формою предметів залежно від точки зору. За кутової перспективи об’єкти, що зображуються, розгорнені кутом до глядача.
Етапи зображення будинку у кутовій перспективі 1. Вирішіть композиційне зображення (загальний нарис з урахуванням положень лінії горизонту) 2. Вибір точок сходження.3. Побудова будинку починається з проведення вертикальної лінії - кута, що утворюють видимі стіни будинку. 4. Щоб побудувати дах, необхідно визначити центр відповідної стіни. Для цього проводимо діагональні лінії та через точку їх перетину проводимо вертикаль, на якій розміщуємо точку вершину даху. 5. Деталізуємо малюнок з урахуванням повітряної перспективи, зображаємо рослинність, доріжки тощо.
Мистецька подорож. Сантья́го Калатра́ва (ісп. Santiago Calatrava Valls; 28 липня 1951, Валенсія) — іспанський архітектор та скульптор. Автор футуристичних споруд по всьому світу. Має офіси у Цюриху, Валенсії та Парижі. Займався в Школі архітектури і в Школі мистецтв та ремесел в рідному місті Валенсії. Здобувши освіту в 1975 р., влаштувався на роботу до Швейцарського федерального технологічного інституту в Цюриху, де отримав диплом інженера.
На творчість Калатрави значний вплив справив Ле Корбюзьє. У 1981 році він відкрив свою власну майстерню в Цюриху, причому працював і як архітектор, і як інженер. Його першим проектом став ангар заводу компанії Jakem в швейцарському Мунхвіллені (1983—1985). Взагалі спочатку кар'єра Калатрави була присвячена здебільшого мостам, залізничним станціям, конструкції яких вивели рівень громадських проектів на якісно новий рівень. Ангар заводу компанії Jakem Вокзал Орієте. (Лісабон. Португалія)
Далі була телекомунікаційна вежа у Барселоні (1991). Павільйон для художнього музею Мілуокі став першою його роботою у США. У 2001 році споруджена виноробня Ісіос. Напередодні Олімпіади в Афінах за проектом Калатрави було повністю реконструйовано Афінський олімпійський спортивний комплекс. Першим хмарочосом Калатрави був 54-поверховий Turning Torso у Мальме, Швеція (2005). Нині Калатрава працює над проектом вокзалу — транспортного вузла Всесвітнього торгового центру у Нью-Йорку. Художній музей Мілуокі. СШАХмарочос. Швейцарія