Презентація на тему:“Характеристика методів та прийомів розвитку діалогічного мовлення дошкільників”
Номер слайду 2
Діалог — це форма мовної комунікації, учасники якої обмінюються репліками-висловлюваннями. По суті, діалог, є чергуванням слухання та промовляння здебільшого невеличких, неповних речень простої будови, якими обмінюються співрозмовники. Діалогічне мовлення - це процес взаємодії двох або більше учасників спілкування, де в межах мовленнєвого акту кожен з учасників по черзі виступає як слухач і як мовець.
Номер слайду 3
Участь у діалозі потребує складних умінь, а саме:власно мовленнєві уміння (вступати у спілкування, підтримувати і завершувати спілкування; говорити виразно і в нормальному темпі, користуватися інтонацією діалогу); уміння мовленнєвого етикету (звернення, знайомство, привітання, запрошення, прохання, згода та відмова, вибачення тощо); уміння спілкуватися для планування сумісних дій, досягнення результатів і їх обговорення;уміння спілкуватися у парі, в групі з 3-5 осіб, у колективі;невербальні уміння – доречне використання міміки та жестів.ppt_xppt_xppt_xppt_xppt_x
Номер слайду 4
Завданнями розвитку діалогічного мовлення за А. Богуш передбачається:учити дітей відповідати на запитання та звертатися до інших із запитаннями;підтримувати розмову; продовжувати її відповідно до ситуації спілкування;виявляти ініціативу в розмові з дорослими та дітьми;будувати діалог на запропоновану тему.
Номер слайду 5
Розвиток діалогічного мовлення в дошкільному віці відбувається за умов створення активного мовленнєвого середовища, у процесі взаємодії з оточуючими, паралельно в кількох системах:“дитина - дитина”“дитина - дорослий”“дитина - однолітки”
Номер слайду 6
До основних форм діалогічного мовлення, яких навчають дошкільників, належать:розмова;бесіда;полілог.
Номер слайду 7
Розглянемо зміст вимог до діалогічного мовлення за віковими групами{8 C257332-1 F74-4925-9 BB9-FBBF4 E6067 AC}Група раннього віку. Група молодшого дошкільного віку. У групах раннього віку ставиться завдання розвитку розуміння мови оточуючих і використання активної мови дітей як засобу спілкування. Дітей навчають виражати прохання та бажання словом, відповідати на деякі запитання дорослих. У молодшому дошкільному віці вихователь повинен домагатися, щоб кожен малюк легко і вільно вступав у спілкування з дорослими і дітьми, вчити дітей висловлювати свої прохання словами, зрозуміло відповідати на питання дорослих, підказувати дитині приводи для розмов з іншими дітьми.
Номер слайду 8
Розглянемо зміст вимог до діалогічного мовлення за віковими групами{8 C257332-1 F74-4925-9 BB9-FBBF4 E6067 AC}Група середнього дошкільного віку. Група старшого дошкільного віку. У середньому дошкільному віці дітей привчають охоче вступати в спілкування з дорослими і однолітками, відповідати на питання і задавати їх з приводу предметів, їх якостей, дій з ними, взаємин з оточуючими, підтримують прагнення розповідати про свої спостереження, переживаннях. У старших групах слід вчити більш точно відповідати на питання, об'єднувати в поширеному відповіді репліки товаришів, відповідати на одне і те ж питання по-різному, коротко і поширено. Закріплювати вміння брати участь у спільній розмові, уважно слухати співрозмовника, не перебивати його, не відволікатися. Особливу увагу необхідно приділяти вмінням формулювати і ставити запитання
Номер слайду 9
Методи формування діалогічного мовлення. Розмова вихователя з дітьми. Вихователь упродовж дня постійно спілкується, організує розмову з дітьми з будь-якого приводу. Для виникнення розмови потрібна довірлива, спокійна атмосфера в групі, повага з боку дорослих до особистості кожної дитини, її інтересів, нахилів, настрою. Розмова має відбуватися в невимушеній, вільній, партнерській формі обміну репліками, запитаннями, поясненнями, вказівками, оцінками тощо.ppt_x
Номер слайду 10
2. Ігрова діяльність. Величезний потенціал щодо спілкування, розвитку діалогічного мовлення має гра, яку О. В. Запорожець слушно назвав справжньою соціальною практикою дошкільника.ppt_xppt_x
Номер слайду 11
3. Словесні доручення. Ефективним способом формування діалогічного мовлення, засвоєння правил мовленнєвого етикету є прийом словесних доручень. Доручення можуть спонукати дитину до спілкування з однолітками та дорослими, стосуватися будь-якої діяльності. Головне — допомогти дитині усвідомити спосіб мовленнєвої дії. Для цього вихователю потрібно дати зразок виконання доручення. Зразок: «Марійко, підійди, будь ласка, до Світлани Миколаївни та попроси її винести кошик з іграшками на вулицю. Треба сказати так: «Світлано Миколаївно, винесіть, будь ласка, кошик з іграшками на вулицю».
Номер слайду 12
4. Спеціальні мовленнєві ситуаціїВони спрямовані на розвиток уміння домовлятися, запитувати співрозмовника, дотримувати правила мовленнєвого етикету, виказувати співчуття, доводити свою точку зору. Для застосування цього прийому можна користуватися наочністю, наприклад, спеціально дібраними сюжетними картинками або серією картинок. Дитині пропонується програти віртуальний діалог між персонажами, зображеними на малюнку. Інший варіант — відтворення реальної ситуації, у якій дитині запропоновано зайняти певну позицію.
Номер слайду 13
5. Бесіда - основний метод розвитку діалогічного мовлення. Вона використовується на занятті разом з іншими методами, такими як: розглядання картин, художнє читання, розповідь. ppt_xppt_x
Номер слайду 14
Прийоми розвитку діалогічного мовлення:спільне розглядання картинок, книг, ілюстрацій;об'єднання дітей різного віку, організація відвідування іншої групи;розмови на побутові теми, які стосуються тих явищ побуту, які діти спостерігають і в яких самі беруть участь;розмови на природничі теми, які уточнюють і закріплюють уявлення дітей про пори року, про тварин, рослини, про працю людей;бесіди про улюблені казки і книжки, де діти згадують їх зміст і висловлюють своє ставлення до героїв;організація театралізованих вистав;спільна образотворча діяльність, конструювання, ручна праця надають широкі можливості для налагодження діалогічного спілкування дітей;дидактичні ігри;парна взаємодія дітей між собою.
Номер слайду 15
Отже, розвиток діалогічного мовлення є важливим етапом розвитку мовлення дитини загалом. Щоб стимулювати цей розвиток, варто розмовляти з дитиною, стимулювати її до запитань та відповідей, організовувати роботу дітей в парах. Вихователь та батьки є важливою складовою мовленнєвого розвитку дитини, тому мають працювати в парі і розуміти важливість своєї зусиль та своєї роботи.
Номер слайду 16
Використана література: Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років : монографія. 2-е видання. Київ : Видавничий Дім "Слово". 2010. 374 с. Богуш А., Луцан Н. Мовленнєво-ігрова діяльність дошкільників: мовленнєві ігри, ситуації, вправи : навчально-методичний посібник. Київ : Видавничий Дім "Слово", 2008. 251 с. Гордій Н., Корякіна І., Дмитренко А. Гра як засіб розвитку комунікативної компетентності дітей дошкільного віку. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. Херсон : ХДУ, 2018. Вип. 82 (3). С. 91-98 Казанцева Л. Навчання дітей дошкільного віку діалогу на комунікативній основі. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. Бердянськ : БДПУ, 2015. Вип. 2. С. 162 Лопатіна Г. Методика навчання діалогічного мовлення дітей молодшого дошкільного віку : монографія . Бердянськ : Видавець Ткачук О. В., 2014. 254 с.