МОНУМЕНТАЛЬНИЙ ЖИВОПИС МЕКСИКИ. МУРАЛІЗМMade An. Li
Номер слайду 2
На різних етапах розвитку мексиканського монументального живопису використовувалися різні техніки. Один із засновників муралізму, Дієго Рівера, повернувшись із Західної Європи, привіз європейські технології. Він працював як у техніці фрески по вологому ґрунті, так і в техніці енкавстики. Його перший монументальний твір у Мексиці, стінопис «Світопобудова» (1921–1922 рр.), був створений у техніці енкавстики на золотому тлі. Однак згодом стало зрозуміло, що ця техніка є занадто дорогою і складною для масового мистецтва. ТЕХНІКИ МОНУМЕНТАЛЬНОГО ЖИВОПИСУPage 1
Номер слайду 3
ФОРМУВАННЯ ВЛАСНОЇ ОБРАЗНОЇ СИСТЕМИМексиканські художники відійшли від західноєвропейської алегоричності, знаходячи власну образну систему. Вони поєднували релігійні та реальні образи. Наприклад, у Давида Альфаро Сікейроса образ «Мадонни» став символом індіанського материнства, а в роботах Хосе Клементе Ороско Христос або Прометей уособлюють боротьбу з буржуазним устроєм і революційні перетворення. Page 2
Номер слайду 4
ВІДКРИТТЯ МЕКСИКАНСЬКОЇ ТЕХНІКИ ФРЕСОКPage 3 Більшість муралістів на початку мали примітивні знання про техніки монументального живопису. Вони шукали натхнення в Національній бібліотеці, де знайшли трактат італійця Ченніно Ченніні, але не завжди могли зрозуміти його через архаїчний італійський діалект. Художник Герреро пригадав навички свого батька-маляра та адаптував деякі методи, а мексиканська техніка фресок почала відрізнятися від італійської: до суміші фарб додавали сік кактуса «нопаль». Художник Жан Шарло, який навчався в Європі, допоміг покращити технічні навички, але процес створення фресок залишався недосконалим. Через це багато ранніх зразків мексиканських фресок потребують реставрації.
Номер слайду 5
НОВІ ПІДХОДИ В СТВОРЕННІ СТІНОПИСІВPage 4 Мексиканські муралісти часто відмовлялися від детальних ескізів, створюючи картини безпосередньо на стіні. Згодом вони почали експериментувати з фарбами, використовуючи яскраві емалі і навіть автомобільні фарби, які розпилювали аерографами. Це дозволяло працювати швидко та вкривати великі площі в короткі терміни.
Номер слайду 6
Хосе Клементе Ороско вирізнявся експериментальним підходом до монументального живопису. Його фрески в бібліотеці Ортіса в Хікілпані, створені 1940 року, виконані в чорно-білих тонах, що є відсилкою до його ранніх малюнків серії «Мексика в революції». Того ж року він створив фреску «Бомбардувальник-літак у піке» на замовлення Музею сучасного мистецтва в Нью-Йорку. Ця фреска не була зафіксована на стіні, що робило її подібною до політичного плакату. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИЙ ЖИВОПИСОРОСКОPage 5
Номер слайду 7
САТИРА І АЛЕГОРІЇ В РОБОТАХ ОРОСКОPage 6 Ще раніше, у 1922–1924 роках, Ороско привніс у мексиканський монументальний живопис карикатуру та сатиру в циклі «Прибічники реакції» (Національна підготовча школа, Мехіко). Такого жанру не було ані в європейському, ані в мексиканському мистецтві. Пізніше Ороско створив «Національну алегорію», формально поділену на дві частини. Одна частина представляє «Стару Мексику» — архітектурний портал зруйнованої барокової церкви, а інша — «Нову Мексику» у вигляді абстрактного геометричного стінопису.
Номер слайду 8
Page 7 ВПЛИВ ФУНКЦІОНАЛІЗМУ НА МОНУМЕНТАЛЬНИЙ ЖИВОПИСУ 20 столітті Мексика перейняла функціоналістську архітектуру з бетону, скла та сталі. Поверхні нових споруд стали ідеальним простором для створення стінописів. Зокрема, у популярності були ретроспективізм і необароко. Порожні бетонні стіни громадських установ, автобусних зупинок, офісів і багатоповерхівок стали майданчиками для творчих акцій художників і аматорів.
Номер слайду 9
Мозаїка також повернулася в мексиканський монументальний живопис завдяки Дієго Рівері. Прикладом є Центральна бібліотека Національного університету Мехіко, яку архітектор Хуан О'Горман спочатку хотів побудувати у вигляді індіанської піраміди, повністю вкритої мозаїкою. Хоча цей проєкт був змінений на функціоналістський стиль, фасад бібліотеки все одно покритий мозаїками. Проте через високу вартість робіт, мозаїка не набула широкого застосування в мексиканському муралізмі. ВІДРОДЖЕННЯ МОЗАЇКИPage 8