ПРЕЗЕНТАЦІЯ НА ТЕМУ: " ПОСТЕМБРІОНАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ЛЮДИНИ."
10 клас рівень стандарту В.Соболь. В презентації розкрито поняття : що таке постембріогенез, періоди постембріогенезу, вікові періоди, які причини старіння людини, гіпотези старіння.
ПЕРІОДИ ПОСТЕМРІОГЕНЕЗУ1. Передрепродуктивний період-це період життя організму від народження до настання статевої зрілості.2. Репродуктивний період-це період статевої зрілості організму, що характеризується здатністю людини до розмноження.3. Післярепродуктивний період-це період, що характеризується втратою організму здатності до розмноження.
Вікові періоди людини{69 C7853 C-536 D-4 A76-A0 AE-DD22124 D55 A5}Періоди. Тривалість. Вікові особливості росту й розвитку. Новонародженість. Перші 10 днівспостерігається непропорційна будова тіла, кістки черепа й тазові кістки незрослі, у черепі є тім’ячка, хребет без вигинів, починають функціонувати органи дихання, мале коло кровообігу, механізми терморегуляції, активізується імунна система, виявляються харчові рефлекси. Грудний вік. До 1 року. Збільшується ріст, формуються вигини хребта, з’являються молочні зуби, ормуються м’язи й з’являється потреба ходити, утворюються харчові умовні рефлекси. Дитинство1-10 роківзаростають тім’ячка, змінюються пропорції тіла, уповільнюється ріст, розвивається мозок, заміна молочних зубів на постійні, мова пов’язується з мисленням, формуються умовні рефлекси писання, розвивається фантазія, провідною діяльністю є ігрова. Підлітковий період11-14 роківздійснюються бурхливий розвиток всіх систем, інтенсивне статеве дозрівання, формуються вторинні статеві ознаки, спостерігається розвиток абстрактного мислення, емоцій та виявляється психічна неврівноваженість. Юнацький період15-20 роківзавершуються ріст, формування організму і статеве дозрівання. Зрілий вік21-60 роківє періодом реалізації людиною своїх можливостей. Похилий вік61-75 роківперіод завершення репродуктивних можливостей. Старечий вік. Від 75 роківпослаблюються життєві функції, спостерігається зменшення маси тіла та його розмірів
Ріст і розвиток становлять цілісну динамічну збалансовану єдність, яка здійснюється при взаємодії чинників:1. Ендогенних (генотип, гормони, міжклітинні взаємодії, сигнальні речовини, мутації) 2. Екзогенних (навколишнє середовище: поживні й додатковіречовини, енергія, інформація, біотичні й абіотичні взаємовідносини, шкідливі звички, хвороботворні впливи).
Закономірності, що характеризують впливи чинників на ріст й розвиток людини 1. Неперервність. Ріст і розвиток клітин, органів, систем органів, організмуможуть бути обмеженими й необмеженими, прогресивними й регресивними,швидкими й повільними залежно від дії чинників.2. Надійність. Організм людини від природи наділений механізмами надмір-ності, пластичності, дублювання функцій.3. Гетеросенситивність («різночутливість») передбачає різну сприйнятли-вість клітин, органів чи систем органів щодо тих чи інших впливів середовищана певному етапі розвитку.4. Індивідуальність характеризує особливості росту й розвитку кожного кон-кретного організму, що визначаються взаємодією генотипу й умов середовища.
Нині існує понад 300 гіпотез щодо причин старіння, серед яких найцікавішими є:1.«Енергетична» гіпотеза М. Рубнера (кожний вид має свій енергетичний фонд, що витрачається протягом життя).2. «Генетичні» гіпотези (механізми старіння пов’язані зі зміною стану генетичного апарату клітини).3. Гіпотеза самоотруєння І. І. Мечникова (з віком в організмі нагромаджуються продукти азотистого обміну, гниття, що спричиняє інтоксикацію). М. Рубнер І. І. Мечников
4.«Сполучнотканинна» гіпотеза О. О. Богомольця («людина має вік своєї сполучної тканини»). 5. Нейрогенна теорія І. П. Павлова (визначається станом нервової системи). 6.«Білкова» гіпотеза О. В. Нагорного (старіння – це результат згасаючого самооновлення білків).7. Гіпотеза мітотичного «ліміту» Л. Хейфліка (для клітин організмів властивий обмежений мітотичний потенціал). О. О. Богомолець І. П. Павлов. О. В. Нагорний Л. Хейфлік
8.«Гіпоталамічна» гіпотеза В. М. Дільмана (з віком змінюється активність гіпоталамуса, який є вищим центром регуляції вегетативних функцій).9. Адаптаційнорегуляторна гіпотеза В. В. Фролькіса (відбуваєтьсямобілізація адаптивних механізмів, наприклад посилення гліколізу, гіпертрофія і поліплоїдія клітин). 10. Теорія накопичення мутацій П. Медавара (з віком частота мутацій, що залишається в генофонді, збільшується)11. Теломерна гіпотеза (у багатьох клітинах людини втрата здатності до поділу пов'язана із втратою теломер на кінцях хромосом). В. М. Дільман В. В. Фролькіс П. Медавар
Отже, старіння – це неминучий процес, але людина спроможна уповільнити природні фізіологічні процеси старіння. Для цього потрібно :1. Регулярно займатися спортом. 2. Раціонально харчуватися.3. Уникати стресових ситуацій.4. Відмовитися від шкідливих звичок .5. Чергувати активну діяльність з відпочинком.
Біологія + Антропологія. Акселерація онтогенезу. Прискорення темпів індивідуального росту та розвитку дітей і підлітків порівняно з попередніми поколіннями в межах певного історичного часу називається акселерацією. Це одна з особливостей постембріогенезу людини. Яким є протилежне до акселерації поняття? Поцікавтеся й назвіть основні гіпотези, що пояснюють акселерацію.
Запитання1. Що таке постембріогенез людини?2. Назвіть періоди постембріогенезу людини. 3. Що таке ріст і розвиток людини? 4. Назвіть основні закономірності росту і розвитку людини.5. Що таке старіння людини? 6. Наведіть приклади гіпотез, що пояснюють старіння.7. Які біологічні й соціальні особливості постембріогенезу людини? 8. Які і як чинники впливають на ріст й розвиток в постембріогенезі людини? 9. Назвіть причини старіння людини.10. Оцініть вплив позитивних і негативних чинників на ріст і розвиток людини.