М. Жулинський: “Про страшні муки і переживання українського народу в 1932 – 1933 роках написано ще небагато. Писали , свідчили, згадували передусім за кордоном – в Україні про голодомор 1933 року не вільно було й слово мовити. Василь Барка , який сам переживав голод і бачив на власні очі жахи канібалізму, відтворив народну трагедію в романі “Жовтий князь”, не втішаючи себе надією, що цей твір колись буде видрукуваний в Україні. Трагічна доля родини Катранників – Мирона, Дарії иа їхніх дітей Миколи, Андрійка і Оленки із села Кленоточі – уособлює шлях на Голгофу голодної смерті мільйонів українців”.
Жанр твору: Сімейна хроніка - у творі розповідається про життя Мирона Катранника і його родини ( матері, дружини, трьох дітей) від осені 1932 до жнив 1933 р. Йде мова про звичайну хліборобську сім’ю, яка живе за давніми і світлими християнськими заповідями в атмосфері теплоти і сімейної злагоди.
Думка професора О.Г. Коваленчука: “В силу нелюдських обставин життя сімейна хроніка невідтворно перетворюється в МАРТИРОЛОГ? 1) збірник повіствувань про мучеників і святих ( мученики – всі члени родини Мирона Катранника; 2) перлік жертв переслідування, гоніння, а також перенесених ними страждань.
Чому ж називається “Жовтий князь”? 1) Жовтий князь – звір. Мирон Катранник з жахом вислуховує пророцтва випадкового подорожнього дідка про “сатану і звіра, йому службового, про виконавця і жовту одежу , в якій він князює”, бо пророцтва ці здійснюються. “він з дна морського виходить, це – із життя народів, де всякі хвилі котяться…, виліз він з багна в образі компартії – зразу кинувся на сім’ї людські: розриває їх, бо сказано – звір. І він не останній; будуть зліші.Всіх супротивних йому, але вірних Христу, вигризатимуть з ниви життя, вбиватимуть – голодом… Скибки хліба не дадуть , коли не покажеться знак на лобі і на долоні, кладеній від князя, що при дияволі ходить”. 2) Жовтий князь - диявол. Розуміння селян: “Селяни не можуть зрозуміти, чому їх, що вирощують хліб, твердять основу життя для робітництва, для міста, приневолюють до голодної смерті, знущаються з них, вселяють підозру один до одного, ненависть, заздрість і жадобу крові. Хто це? Ні, це не своя держава, не свої люди. Такий стан поза логікою нормального мислення, поза змістом життя людини на землі. То в когось вселився диявол, злий дух і вершить це зло…
Три плани змісту: 1) реалістичний; ( реалістичне зображення нещастя в сім’ї селянина; побуту в холодній хаті; пошуків хліба в мандрах). 2) психологічний;( опис незвичайних премін у душевному житті кожного в родині, що вже гине). 3) метафізичний;( відкриття вищої сфери через церковне життя; зображення Жовтого князя на кртині незнаного майстра).