Мета: Формування предметних компетентностей: подальше вивчення концептуально-художнього змісту віршованої казки В. Симоненка; навчання дітей аналізувати характери персонажів у казці; розвиток навичок спільної роботи та самостійності; логічне мислення, розширення творчої прояви, розвиток навичок виразного мовлення, критичного мислення, порівняльний аналіз художніх творів; стимулювання інтересу до творчості В. Симоненка. Формування ключових компетентностей: навички навчання: стимулювання пізнавальної активності та критичного мислення учнів; комунікативні навички: розвиток вміння спілкуватися в групі та приймати толерантне ставлення до інших поглядів; інформаційна грамотність: формування вміння виділяти головне в тексті, розвиток навичок роботи з літературою; загальнокультурна компетентність: розвиток естетичного смаку та читацьких інтересів учнів; розширення кругозору школярів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок. Обладнання: ілюстрації до казки, створені на сайті https://dream.ai/create?fbclid=Iw. AR2q. H02x. Hf6 Kzh544 Krb. O9g4d7 Wj. ED3s8qii7 RGP-QCOm. Hzzynt. Fe. Xb. OEVQ , мультимедійна. Презентація, вправи на https://learningapps.org
Хід урокуІ. Організаційний момент1.1 Учитель. Добрий день, мої дорогі! Сьогодні на уроці ми вирушимо у захопливу подорож у світ знань. Уявіть: кожна нова інформація, кожен факт, який ми можливо побачимо, – це ключ до нового світу! І сьогодні ми збагатимося новими знаннями, які змінюють ваш погляд на світ. Давайте зробимо цей урок найцікавішим часом, щоб кожен з вас відчув радість від вивчення чогось нового. Нехай цей урок стане вашим кроком до великих досягнень і відкриє двері до неймовірних місць!Казку «Цар Плаксій та Лоскотон» Василь Симоненко написав дуже швидко – всю за одну ніч. Це було подарунком для його маленького сина Лесика. Оповідання побачило світ у 1936 році й швидко завоювало популярність.1.2. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Василь Симоненко народився 8 січня 1935 року в селі Біївці Лубенського району на Полтавщині. Батько залишив сім’ю, коли хлопчику був 1 рік, тож його виховували мама і дід. Школу хлопчик закінчив із золотою медаллю, а через деякий час вступив до Київського університету на факультет журналістики. Разом з ним навчалися такі видатні письменники того часу, як Борис Олійник, Микола Сом, Юрій Мушкетик, Валерій Шевчук. Отримавши диплом Василь Симоненко працював у редакціях газет "Молодь Черкащини", "Робітнича газета", "Черкаська правда". У редакції "Черкаської правди" мав знайомство зі своєю майбутньою дружиною Люсею.
А потім у родини народився син Олесь. Саме Олесю Василь згодом присвятить "Лебеді материнства": "Можна все на світі вибирати, сину. Вибрати не можна тільки Батьківщину". Писати Василь Симоненко почав ще у студентські роки. Однак за його життя видано лише збірку лірики "Тиша і грім" (1962) і казку для дітей "Цар Плаксій та Лоскотон".
Вікторина про Василя Симоненка: Де і коли народився Василь Симоненко? Відповідь: 8 січня 1935 року, село Біївці Лубенського району на Полтавщині. Хто виховував Василя Симоненка після того, як його батько залишив сім'ю? Відповідь: Мама і дід. Який університет обрав Василь для навчання? Відповідь: Київський університет на факультеті журналістики. Які видатні письменники навчалися разом з Василем Симоненком? Відповідь: Борис Олійник, Микола Сом, Юрій Мушкетик, Валерій Шевчук.
В яких газетах працював Василь Симоненко після отримання диплому? Відповідь: "Молодь Черкащини", "Робітнича газета", "Черкаська правда". Як звалася майбутня дружина Василя Симоненка? Відповідь: Люся. Як називається книга, яку Василь Симоненко присвятив своїм синам? Відповідь: "Лебеді материнства". Яка перша книга була опублікована під авторством Василя Симоненка? Відповідь: "Тиша і грім" (1962). Яка казка для дітей написана Василем Симоненком? Відповідь: "Цар Плаксій та Лоскотон".
Театр комедійних імпровізацій: Діти можуть створити коротенькі комедійні сценки за допомогою імпровізації. Нехай вони придумають свої тексти та образи й покажуть їх один одному. Перевірка «Чи уважний ти читач?»https://learningapps.org/4998247 Контрольна гра "ТАК – НІ" про казку "Цар Плаксій та Лоскотон": Чи є І. Франко автором казки "Цар Плаксій та Лоскотон"? Чи є Плаксій царем країни Сльозолій? Чи мали у Лоскотона вуса "м'якенькі, наче пух"? Чи були Лоскотон і Плаксій друзями? Чи мав Плаксій 2 синів і 2 доньки? Чи впіймав Капітан Макака Лоскотона? Чи визволили робітники й батраки Лоскотона? Чи лопнув цар Плаксій від сміху? Чи залишилися сині царя Плаксія в країні? Чи любив Лоскотон пити сльози дітей?
Художні засоби Епітети для характеристики Лоскотона: добрий, має теплу і щиру вдачу, у нього накидка сіра, розмальована торбина, лагідні пальці, лоскотливі м’якенькі вуса, голосний та щирий сміх. Епітети для характеристики Плаксія: живе в країні Сльозолий, в його країні голодна малеча. У нього донька Нудота висохла, слуга Макака бридкий, лукавий, поет в його країні гладкий Метафори: І усім приносив сміх. Порівняння: Голова його мов бочка. Очі ніби кавуни
Роздайте дітям картки з описами епітетів для Лоскотона та Плаксія. Попросіть їх створити свої власні унікальні казки, використовуючи ці описи персонажів. Нехай діти малюють, описують чи створюють ляльки з матеріалів для створення персонажів, які відповідали б поданим характеристикам. Казковий театр: Розподіліть дітей на групи. Кожна група отримує характеристики Лоскотона або Плаксія. Нехай кожна група складе міні-п'єсу або сценку, де вони втілюють цих персонажів. Діти можуть використовувати метафори та порівняння для розкриття характеру своїх героїв.
Творчість у словах: Попросіть дітей написати вірші або короткі оповідання про пригоди Лоскотона та Плаксія, використовуючи надані метафори та порівняння. Це допоможе їм визначити творчий потенціал та розуміння образів. Доповніть портрет: Намалюйте або опишіть фізичний вигляд та особливості Царя Плаксія, використовуючи дані в описі риси. Створення героїв: Представте власний образ героя, який би міг боротися з тираном. Надайте цьому персонажу характеристики та властивості, які повністю йому перемогти владована.
Рольова гра "Спасіння країни": Розділіть учасників на різні ролі: Цар Плаксій, Лоскотон, герої, діти Плаксія, Капітан Макака та інші персонажі. Кожен учасник грає свою роль у сценарії, де народ об'єднується, щоб перемогти тирану. Творче письмо "Звільнення країни": Напишіть або роз історії показати, як народні герої, батраки, робітники та придворні об'єдналися, щоб звільнити країну від тирана. Намагайтеся описати їх стратегії та способи боротьби. Мораль та вчинок: Обговоріть у групі, як важливо мати сміливість виступити проти неправди та тиранії. Розгляньте можливості шляхів, якими можна виступити проти насильства та утисків у сучасному світ
ІХ. Підсумок уроку. На уроці ми вивчили важливі принципи, які здатні змінювати наше життя: Закони Добра: Поділіться своїми історіями або мудрими цитатами, які навчили вас жити за законами Добра. Зберіть відео, де ви розповідаєте, як ці принципи впливають на вашу поведінку та взаємодію з навколишнім світом. Про Зло: Обговоріть, як ви уникатимете поширення Зла. Чи є у вас приклади, коли ви своїми діями запобігали або відвертали потенційне зло? Поділіться цими історіями чи порадами.
Аналіз літературних персонажів: Оберіть героя з улюбленого твору та зробіть портрет його характеру. Які цитати, дії або вчинки цього персонажа підкреслюють його характерні особливості? Поділіться своїми спостереженнями. Слово мудрості: Поставте виклик друзям чи підписникам у соціальних мережах поділитися однією річчю, яку вони вивчили про Добро і Зло за своє життя. Нехай це буде коротке відео, текстовий пост або фото з підписом. Х. Домашнє завдання. Характеризувати головних та другорядних персонажів казки «Цар Плаксій та Лоскотон»