Презентація на тему «ВІТЧИЗНЯНА РИТОРИКА. Мовотворчість І.Вишенського, Г.Сковороди, Ф.Прокоповича. Риторика в Києво-Могилянській академії»»

Про матеріал

Цифровий ресурс містить повний обсяг необхідних одинадцятикласникам теоретичних відомостей про розвиток вітчизняної риторики, про великий внесок І.Вишенського, Г.Сковороди, Ф.Прокоповича у формуванні риторичної традиції та важливе місце Києво-Могилянської академії в розвитку красномовства. Учні краще познайомляться з мовною формою

промов, особливостями меморії, акції, технікою дихання. Запропоновані слайди проілюструють наочно теоретичний матеріал, допоможуть усвідомити роль риторики в самореалізації особистості, виконувати риторичний аналіз промов.

Рекомендовано використовувати під час пояснення нового матеріалу, що полегшить його сприймання та прискорить запам'ятовування. Крім того, використання комп`ютерної презентації дозволяє підвищити темп роботи на уроці.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Мета: Розширити відомості про розвиток вітчизняної риторики, її яскравих представників: І. Вишенського, Г. Сковороди, Ф. Прокоповича та їх роль у формуванні риторичної традиції;Познайомити з розвитком риторики в Києво-Могилянській академії;Вдосконалювати монологічне мовлення, навички читання мовчки;Розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення;Розширювати словниковий запас учнів;Виховувати любов до української культури, традицій, повагу до видатних діячів

Номер слайду 3

Виведення формули уроку  ( у + о ) · ( в + с ) · р = з у – увага в – взаємодопомога р – робота о – організованість с – спілкування з – знання

Номер слайду 4

Риторика - це наука про способи переконання та впливу на аудиторію з урахуванням її особливостей. Ця наука вивчає методику творення тексту, визначає його структуру, найбільш придатну для зрозумілого й аргументованого викладення думки. Пригадай!

Номер слайду 5

Актуалізація опорних знань. Пригадайте, що вам відомо з попередніх класів про І. Вишенського та його творчість?Розкажіть про життєвий шлях Г. Сковороди. Охарактеризуйте діяльність Ф. Прокоповича.

Номер слайду 6

Українська риторика має досить глибокі історичні корені. Остаточне формування ораторського мистецтва відбувається вже в епоху Київської Русі. Досить важливим чинником у цьому процесі було, звичайно, прийняття християнства. Разом з ним приходить і мистецтво красномовства, збагачене потужною античною та візантійською традицією. Засвоєння нового матеріалу

Номер слайду 7

Саме тому Київська Русь залишила видатні пам'ятки насамперед гомілетичного красномовства. Досить відомою є проповідь руського митрополита Іларіона (XI ст.)"Слово про закон і благодать".

Номер слайду 8

Тематика полемічних творів потребувала розширення рамок риторичних засобів за рахунок введення живомовної експресії та вже значних на той час мовних надбань українського фольклору. Тому і такий великий захисник церковнослов'янської мови, як Іван Вишенський, який вважав її "плодоноснійший од всъх языков и богу любимший", широко використовував у своїй творчості просту мову.

Номер слайду 9

У братських школах інтенсивно вивчали риторику, бо була потреба в обороні православ'я, в боротьбі за душі людей. Наприклад, у Київській братській школі ректорами були такі видатні ритори, як І. Борецький, К. Сакович та М. Смотрицький. Риторика та піїтика посідали почесне місце серед філологічних дисциплін. style.colorfillcolorfill.typefill.onstyle.colorfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 10

Величезну роль у розвитку української культури відіграв у XVII ст. митрополит Київський Петро Могила, який заснував на основі Київської братської школи Колегію (з XVII ст. Академія) на рівні тодішніх західноєвропейських університетів, започаткував літературу й мистецтво нового, барокового стилю, оновивши мову церковної пропаганди

Номер слайду 11

У Києво-Могилянській академії вчився останній видатний представник давньої книжної української мови, поет у стилі релігійного бароко, філософ Григорій Савович Сковорода. r

Номер слайду 12

Перекладна поезія. Педагогічні трактати. Філософські трактати. Мовотворчість Григорія Сковороди реалізувалась у різноманітних жанрах. Оригінальнапоезія. Притчі Байки Проповіді Епістолярій

Номер слайду 13

Художні засоби Г. Сковородиепітетиантитезиперифразампліфікаціяасонанссимволи

Номер слайду 14

Крилаті вислови Г. Сковороди. Тінь яблуні не заважаєНарод спить, но всякий сон є пробудний. Більше думай і тоді вирішуй. Не любить серце, не бачачи краси. З усіх утрат утрата часу найтяжча

Номер слайду 15

Одним із найвидатніших професорів риторики Києво-Могилянської академії з 1706 р. був Феофан Прокопович (1677-1736). Праця"Про риторичне мистецтво" ("De arte rhetorika"),

Номер слайду 16

У цілому концепція риторики, яку пропонує Ф. Прокопович, прагне певним чином поєднати традиції Аристотеля та Квінтіліана. Адже промова оратора повинна не тільки переконувати, показувати, що відповідь на важливі питання є правильною. Вона повинна також викликати почуття насолоди у слухачів.

Номер слайду 17

Всі риторики VІІ – VІІІ ст. мали однотипну структуру. Загальна риторика. Часткова риторика. Вступ Теоретична Інвенція Диспозиція. Елокуція Меморія Акція

Номер слайду 18

М. Грушевський - провідний діяч держави та національної освіти, вчений і публіцист. М. Грушевський був відомий як політичний оратор, який заслужено вважається одним з батьків української нації. Зокрема саме під його впливом було вперше оголошено офіційно новий статус української мови як державної ("Закон Центральної Ради про державну мову", 1918).

Номер слайду 19

Новий спалах у розвитку української риторики відбувається вже в період розбудови нашої незалежної держави. Останнім часом інтерес до даної науки в Україні все більше зростає. Володіння навичками ораторського мистецтва на сьогоднішній день є необхідною умовою сучасного фахівця в будь-якій сфері.

Номер слайду 20

Домашнє завдання Проаналізувати промову політичного діяча;Підготувати реферат на тему: “Риторика в Україні: традиції та сучасність”

Номер слайду 21

Література Українська мова. 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям, профіль – українська філологія. Профільний рівень / Укладачі: Л.І. Мацько, О. М. Семеног – К.: Грамота, 2011. Українська мова (профільний рівень) : підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти / С. О. Караман, О. В. Караман, О. М. Горошкіна, Л. О. Попова.– Харків: Вид-во «Ранок», 2019. – 272 с. : іл. Глазова О. П. Рідна мова.10 клас: Плани-конспекти уроків. – Х.: Веста: Видавництво “Ранок”, 2007. – 256 с. - (Майстер-клас)Слюніна О. В. Усі уроки української мови в 11 класі. І семестр. Профіль – українська філологія. – Х.: Вид. група “Основа”, 2013. – 464с. – (Серія “Усі уроки”)Інтернет-ресурси. Олійник О. Б. Риторика:(навч.посібн.)/Ольга Борисівна Олійник. – К.: Кондор, 2009. – 170 с.

Номер слайду 22

Презентацію підготувала. Гладишевська Галина Михайлівна. Вчитель української мови та літератури Червонокутського ліцею Буцької селищної ради Черкаської областіДякую за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Русаловська Алла Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
29 листопада 2023
Переглядів
946
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку