Цифровий ресурс містить повний обсяг необхідних одинадцятикласникам теоретичних відомостей про розвиток вітчизняної риторики, про великий внесок І.Вишенського, Г.Сковороди, Ф.Прокоповича у формуванні риторичної традиції та важливе місце Києво-Могилянської академії в розвитку красномовства. Учні краще познайомляться з мовною формою
промов, особливостями меморії, акції, технікою дихання. Запропоновані слайди проілюструють наочно теоретичний матеріал, допоможуть усвідомити роль риторики в самореалізації особистості, виконувати риторичний аналіз промов.
Рекомендовано використовувати під час пояснення нового матеріалу, що полегшить його сприймання та прискорить запам'ятовування. Крім того, використання комп`ютерної презентації дозволяє підвищити темп роботи на уроці.
Мета: Розширити відомості про розвиток вітчизняної риторики, її яскравих представників: І. Вишенського, Г. Сковороди, Ф. Прокоповича та їх роль у формуванні риторичної традиції;Познайомити з розвитком риторики в Києво-Могилянській академії;Вдосконалювати монологічне мовлення, навички читання мовчки;Розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення;Розширювати словниковий запас учнів;Виховувати любов до української культури, традицій, повагу до видатних діячів
Українська риторика має досить глибокі історичні корені. Остаточне формування ораторського мистецтва відбувається вже в епоху Київської Русі. Досить важливим чинником у цьому процесі було, звичайно, прийняття християнства. Разом з ним приходить і мистецтво красномовства, збагачене потужною античною та візантійською традицією. Засвоєння нового матеріалу
Тематика полемічних творів потребувала розширення рамок риторичних засобів за рахунок введення живомовної експресії та вже значних на той час мовних надбань українського фольклору. Тому і такий великий захисник церковнослов'янської мови, як Іван Вишенський, який вважав її "плодоноснійший од всъх языков и богу любимший", широко використовував у своїй творчості просту мову.
У братських школах інтенсивно вивчали риторику, бо була потреба в обороні православ'я, в боротьбі за душі людей. Наприклад, у Київській братській школі ректорами були такі видатні ритори, як І. Борецький, К. Сакович та М. Смотрицький. Риторика та піїтика посідали почесне місце серед філологічних дисциплін. style.colorfillcolorfill.typefill.onstyle.colorfillcolorfill.typefill.on
Величезну роль у розвитку української культури відіграв у XVII ст. митрополит Київський Петро Могила, який заснував на основі Київської братської школи Колегію (з XVII ст. Академія) на рівні тодішніх західноєвропейських університетів, започаткував літературу й мистецтво нового, барокового стилю, оновивши мову церковної пропаганди
У цілому концепція риторики, яку пропонує Ф. Прокопович, прагне певним чином поєднати традиції Аристотеля та Квінтіліана. Адже промова оратора повинна не тільки переконувати, показувати, що відповідь на важливі питання є правильною. Вона повинна також викликати почуття насолоди у слухачів.
М. Грушевський - провідний діяч держави та національної освіти, вчений і публіцист. М. Грушевський був відомий як політичний оратор, який заслужено вважається одним з батьків української нації. Зокрема саме під його впливом було вперше оголошено офіційно новий статус української мови як державної ("Закон Центральної Ради про державну мову", 1918).
Новий спалах у розвитку української риторики відбувається вже в період розбудови нашої незалежної держави. Останнім часом інтерес до даної науки в Україні все більше зростає. Володіння навичками ораторського мистецтва на сьогоднішній день є необхідною умовою сучасного фахівця в будь-якій сфері.
Література Українська мова. 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям, профіль – українська філологія. Профільний рівень / Укладачі: Л.І. Мацько, О. М. Семеног – К.: Грамота, 2011. Українська мова (профільний рівень) : підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти / С. О. Караман, О. В. Караман, О. М. Горошкіна, Л. О. Попова.– Харків: Вид-во «Ранок», 2019. – 272 с. : іл. Глазова О. П. Рідна мова.10 клас: Плани-конспекти уроків. – Х.: Веста: Видавництво “Ранок”, 2007. – 256 с. - (Майстер-клас)Слюніна О. В. Усі уроки української мови в 11 класі. І семестр. Профіль – українська філологія. – Х.: Вид. група “Основа”, 2013. – 464с. – (Серія “Усі уроки”)Інтернет-ресурси. Олійник О. Б. Риторика:(навч.посібн.)/Ольга Борисівна Олійник. – К.: Кондор, 2009. – 170 с.