Презентація на тему "Взаємодія організмів з середовищем"

Про матеріал
5 клас. Пізнаємо природу. Тема 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ. Презентація до уроку на тему "Взаємодія організмів з середовищем". Пізнаємо природу. Підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти / Тетяна Коршевнюк, Ольга Ярошенко. - Київ: "Оріон", 2022. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.02. 2022 р. № 140). Відповідно до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Коршевнюк Т. В.)
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Взаємодія організмів з середовищем Урок № 43 Костіна Неля Миколаївна. Вчитель біології та хіміїСпеціаліст вищої категорії Березівська філія (гімназія) КЗ “Пісочинський ліцей Пісочинської селищної ради” Харківського району Харківської області

Номер слайду 2

Мета та завдання уроку. Знаннєвий компонент: ознайомити учнів з різноманітністю середовищ життя, із чинниками середовища життя, із видами співіснування організмів. Діяльнісний компонент: розвивати мислення, пам’ять, увагу, учнів; відпрацьовувати вміння аналізувати, систематизувати та узагальнювати інформацію. Ціннісний компонент:виховувати інтерес до опанування знань про навколишнє середовище, дбайливе ставлення до навколишнього середовища. Очікуванні результати: Учень (учениця) Пояснює залежність будови й життєдіяльності рослин /тварин від умов середовища існування; моделює зв’язки організмів із середовищем життя; робить висновок про різноманітність цих зв’язків. Тип уроку: засвоєня нових знань

Номер слайду 3

План уроку1. Умови життя на планеті Земля.2. Середовище життя організмів.3. Особливості типів середовища життя.4. Чинники неживої та живої природи.5. Зв’язки між організмами. Девіз уроку: Природа  так про все подбала, що всюди ти знаходиш чому вчитися.  Леонардо Да Вінчі

Номер слайду 4

Умови життя на Землі Найважливішою з умов, що забезпечують життя на нашій планеті, можна вважати сприятливу віддаленість від Сонця → відносно постійні умови на планеті. Температурний режим створив умови для появи й розвитку життя (живих організмів). Також важливою умовою є те, що вода на нашій планеті може існувати в рідкому стані (це, знову ж таки, пов’язане з температурним режимом). Маса земної кулі також відіграє певну роль, тому що тільки за такої маси можливе утворення гравітаційного поля Землі і, відповідно, формування газової оболонки земної кулі й гідросфери. Це важливо, тому що повітряна оболонка втримує тепло, згладжує температурні контрасти між ніччю і днем. Магнітне поле, якого практично позбавлені сусідні планети, відіграє важливу роль як захисний екран.

Номер слайду 5

Середовища життя Тобі відомо, що організмам життєво необхідні кисень, вода, поживні речовини. Звідки їх отримують рослини, тварини, гриби?Живі організми потребують тих умов середовища, які зможуть забезпечити їх усім необхідним…На Землі не існує жодного організму, життя якого б не залежало від навколишнього середовища, тобто кожен організм піддається впливу довкілля і сам певною мірою впливає на навколишнє середовище. Кожний живий організм існує у певному середовищі. Умови, в яких живуть організми називається середовищем життя.

Номер слайду 6

Середовища життя. Наземно – повітряне середовище. Водне середовище. Грунтове середовище. Наведіть приклади організмів, які населяють названі середовища життя

Номер слайду 7

Особливості середовищ життя. Водне середовище♦ нестача світла та кисню♦ висока щільність♦ відносно постійна температура♦ значні перепади тиску ♦ різні типи водойм відрізняються солоністю, швидкістю течії тощо. Наземно – повітряне середовище♦ наявність великої кількостісвітла та кисню ♦ нестача вологи (особливо вокремих ділянках суходолу)♦ дуже різноманітне за проявомчинників, які впливають наособливості життєдіяльностіорганізмів. Грунтове середовище♦ відсутність світла♦ порівняно невелике коливання добових і річних температур ♦ значні запаси органічних речовин ♦ вміст вуглекислого газу значно вищий, а кисню – дещо нижчий, ніж в атмосфері

Номер слайду 8

Чинники середовища життя. Порівняльна характеристика. Чинники середовища. Водне середовищеҐрунтове середовище. Наземно-повітряне середовище. Кисеньне вистачаєнедостатньодостатньо. Водадуже багатозазвичай достатньочасто не вистачаєТемпературазмінюєтьсямайже не змінюєтьсязначно змінюється. Світломалонемаєдостатньо. Солоністьвисока (моря, океани),низька (прісні водойми)незначна (зазвичай), буває надмірна (засолені ґрунти)незначна

Номер слайду 9

Чинники середовища. Чинники неживої природи. Чинники живої природи Все, що оточує організм (різноманітні тіла та явища природи) і впливає на нього, називається чинниками середовища життя. Освітленість. Температура. Вологість. Газовий склад повітря. Газовий склад повітря. Поживні речовини

Номер слайду 10

Чинники живої природи. Зв’язки між організмами. Симбіоз — співіснування організмів, що належать до різних видів. Нейтральне співмешкання. Чи можуть організми мешкати на одній території, не приносячи один одному користі й не завдаючи шкоди? Виявляється, можуть. Наприклад, так співмешкають кріт і заєць, козуля і білка. Взаємовигідне співмешкання. Риба-клоун живе в щупальцях тварини актинії. Її щупальця захищають рибу від ворогів. Натомість рибка відганяє від актинії хижаків, які намагаються з’їсти цю нерухому тварину. Таке життя вигідне обом тваринам. Ланцюги живлення. Трав’янисті рослини споживають мінеральні речовини. Їх, у свою чергу поїдають рослиноїдні тварини (наприклад комахи, гризуни, зайці тощо). Такі тварини також можуть буди з’їдені хижаками, наприклад хижими птахами, зміями, вовками, лисицями тощо. • Запилення квіткових рослин. Бджоли й деякі інші комахи ласують нектаром і пилком квіток. Без запилення у багатьох рослин не утворюються насінини, що потрібні для їхнього розмноження. Бджола, збираючи мед, запилює квітку. Хижацтво — це тип відносин між організмами, за яких хижак харчується іншими організмами, жертвою. Паразитизм — це тип взаємозв’язків між організмами різних видів, за якого один із них (паразит) більш-менш тривалий час використовує іншого (хазяїна) як джерело живлення та середовище існування. Гриб - трутовик шкодить дереву Конкуренція — це тип взаємодії, за якого організми одного або різних видів можуть конкурувати між собою за ресурси навколишнього простору

Номер слайду 11

Ланцюг живлення- це певна послідовність у передачі речовин і енергії у якій кожна попередня ланка є їжею для наступної.1. Зелені рослини —миша—сова.2. Зелені рослини — гусінь— синиця — кішка. Листок. Гусінь. Горобець Яструб

Номер слайду 12

Ланцюги живлення. За малюнком назвіть приклади ланцюгів живлення

Номер слайду 13

Тварини - хижакимають різноманітні пристосування для захоплення здобичі: розвинені м’язи і витривалість, гострі зуби та кігті. Лев і буйвіл. Бурий ведмідь і лосось. Сова і миша

Номер слайду 14

Взаємовигідне співіснуванняІснують бульбочкові бактерії, якіоселяються на коренях рослин ізабезпечують їх життєвонеобхідним хімічним елементом. Нітрогеном. Бульбочкові бактерії на коренях рослин

Номер слайду 15

Фізкультхвилинка Встаньте, діти, посміхніться,Землі нашій уклоніться. За хороший день вчорашній.І до сонця потягніться, В різні боки похиліться, Веретеном покрутіться. Раз – присядьте, два – присядьте,І на місце тихо сядьте!

Номер слайду 16

Нумо досліджувати)) ЗВ’ЯЗКИМІЖ ОРГАНІЗМАМИПослідовність виконання дослідження: Крок 1. З’ясуй і назви, які організми зображено на колажі. Крок 2. Вияви зв’язки між організмами на кожній світлині колажу.

Номер слайду 17

Завдання на встановлення відповідності 1. Паразитизм. А. Умови, в яких живуть організми2. Ланцюги живлення. Б. Любе співіснування організмів3. Хижацтво В. Їжак та білка4. Середовище життя. Г. Буйволові шпаки та зебри5. Симбіоз Д. Трава → миша → сова 6. Нейтральне співіснування. Е. Вовки - зайці7. Взаємовигідне співіснуваняЄ. Кровососні комахи (блохи) та собака

Номер слайду 18

Закріплення нового матеріалу Робота з дефектним реченням (самостійна робота). Учням слід завершити речення1. Окрім неживої природи, на будь-який організм впливає …2. Співіснування організмів різних видів називається …3. Взаємовідносини організмів, коли вони борються за однакові умови,— це …4. Серед тварин, окрім рослиноїдних тварин, зустрічається багато …5. Зв’язок рослин із тваринами, які ними харчуються, називається…6. Взаємовідносини, за яких один організм завдає шкоди іншому,— це …7. Лев по відношенню до косулі — …8. Комар по відношенню до людини — …9. Заєць по відношенню до вовка — …10. Собака по відношенню до бліх — …

Номер слайду 19

Закріплення нового матеріалу Дидактична гра «Розшифруй код». Перед вами зашифровані слова, у яких букви переплутані місцями. Учні мають правильно розкласти букви, розшифрувати слово та дати йому визначення.1. РАПАТИЗ 2. ЖАХИК 3. БІСИМОЗВідповіді. 1. Паразит. 2. Хижак. 3. Симбіоз

Номер слайду 20

РефлексіяІнтерактивна вправа «Мікрофон»♦ Сьогодні ми вивчили …♦ Знання, отримані на уроці, мені потрібні для …♦ На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було...♦ Урок важливий, тому що...♦ Від наступного уроку я чекаю...

Номер слайду 21

Домашнє завдання1. Підручник параграф 27 опрацювати.2. Виконати письмово на стор. 178 завдання 1,3,4. Завдання 5 – творче, на високий рівень.3. Виконати тест “Різноманітність середовищ життя” на сайті “На Урок”Повідомте учням. Код доступу 1310976 Попросіть учнів використати цей код,відкривши посиланняjoin.naurok.ua

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Юзьвяк Любов Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Подолинна Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Олійник Лариса Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
4 лютого 2023
Переглядів
11530
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку