Мета та завдання уроку. Знаннєвий компонент: ознайомити учнів з різноманітністю середовищ життя, із чинниками середовища життя, із видами співіснування організмів. Діяльнісний компонент: розвивати мислення, пам’ять, увагу, учнів; відпрацьовувати вміння аналізувати, систематизувати та узагальнювати інформацію. Ціннісний компонент:виховувати інтерес до опанування знань про навколишнє середовище, дбайливе ставлення до навколишнього середовища. Очікуванні результати: Учень (учениця) Пояснює залежність будови й життєдіяльності рослин /тварин від умов середовища існування; моделює зв’язки організмів із середовищем життя; робить висновок про різноманітність цих зв’язків. Тип уроку: засвоєня нових знань
Умови життя на Землі Найважливішою з умов, що забезпечують життя на нашій планеті, можна вважати сприятливу віддаленість від Сонця → відносно постійні умови на планеті. Температурний режим створив умови для появи й розвитку життя (живих організмів). Також важливою умовою є те, що вода на нашій планеті може існувати в рідкому стані (це, знову ж таки, пов’язане з температурним режимом). Маса земної кулі також відіграє певну роль, тому що тільки за такої маси можливе утворення гравітаційного поля Землі і, відповідно, формування газової оболонки земної кулі й гідросфери. Це важливо, тому що повітряна оболонка втримує тепло, згладжує температурні контрасти між ніччю і днем. Магнітне поле, якого практично позбавлені сусідні планети, відіграє важливу роль як захисний екран.
Середовища життя Тобі відомо, що організмам життєво необхідні кисень, вода, поживні речовини. Звідки їх отримують рослини, тварини, гриби?Живі організми потребують тих умов середовища, які зможуть забезпечити їх усім необхідним…На Землі не існує жодного організму, життя якого б не залежало від навколишнього середовища, тобто кожен організм піддається впливу довкілля і сам певною мірою впливає на навколишнє середовище. Кожний живий організм існує у певному середовищі. Умови, в яких живуть організми називається середовищем життя.
Особливості середовищ життя. Водне середовище♦ нестача світла та кисню♦ висока щільність♦ відносно постійна температура♦ значні перепади тиску ♦ різні типи водойм відрізняються солоністю, швидкістю течії тощо. Наземно – повітряне середовище♦ наявність великої кількостісвітла та кисню ♦ нестача вологи (особливо вокремих ділянках суходолу)♦ дуже різноманітне за проявомчинників, які впливають наособливості життєдіяльностіорганізмів. Грунтове середовище♦ відсутність світла♦ порівняно невелике коливання добових і річних температур ♦ значні запаси органічних речовин ♦ вміст вуглекислого газу значно вищий, а кисню – дещо нижчий, ніж в атмосфері
Чинники середовища життя. Порівняльна характеристика. Чинники середовища. Водне середовищеҐрунтове середовище. Наземно-повітряне середовище. Кисеньне вистачаєнедостатньодостатньо. Водадуже багатозазвичай достатньочасто не вистачаєТемпературазмінюєтьсямайже не змінюєтьсязначно змінюється. Світломалонемаєдостатньо. Солоністьвисока (моря, океани),низька (прісні водойми)незначна (зазвичай), буває надмірна (засолені ґрунти)незначна
Чинники середовища. Чинники неживої природи. Чинники живої природи Все, що оточує організм (різноманітні тіла та явища природи) і впливає на нього, називається чинниками середовища життя. Освітленість. Температура. Вологість. Газовий склад повітря. Газовий склад повітря. Поживні речовини
Чинники живої природи. Зв’язки між організмами. Симбіоз — співіснування організмів, що належать до різних видів. Нейтральне співмешкання. Чи можуть організми мешкати на одній території, не приносячи один одному користі й не завдаючи шкоди? Виявляється, можуть. Наприклад, так співмешкають кріт і заєць, козуля і білка. Взаємовигідне співмешкання. Риба-клоун живе в щупальцях тварини актинії. Її щупальця захищають рибу від ворогів. Натомість рибка відганяє від актинії хижаків, які намагаються з’їсти цю нерухому тварину. Таке життя вигідне обом тваринам. Ланцюги живлення. Трав’янисті рослини споживають мінеральні речовини. Їх, у свою чергу поїдають рослиноїдні тварини (наприклад комахи, гризуни, зайці тощо). Такі тварини також можуть буди з’їдені хижаками, наприклад хижими птахами, зміями, вовками, лисицями тощо. • Запилення квіткових рослин. Бджоли й деякі інші комахи ласують нектаром і пилком квіток. Без запилення у багатьох рослин не утворюються насінини, що потрібні для їхнього розмноження. Бджола, збираючи мед, запилює квітку. Хижацтво — це тип відносин між організмами, за яких хижак харчується іншими організмами, жертвою. Паразитизм — це тип взаємозв’язків між організмами різних видів, за якого один із них (паразит) більш-менш тривалий час використовує іншого (хазяїна) як джерело живлення та середовище існування. Гриб - трутовик шкодить дереву Конкуренція — це тип взаємодії, за якого організми одного або різних видів можуть конкурувати між собою за ресурси навколишнього простору
Завдання на встановлення відповідності 1. Паразитизм. А. Умови, в яких живуть організми2. Ланцюги живлення. Б. Любе співіснування організмів3. Хижацтво В. Їжак та білка4. Середовище життя. Г. Буйволові шпаки та зебри5. Симбіоз Д. Трава → миша → сова 6. Нейтральне співіснування. Е. Вовки - зайці7. Взаємовигідне співіснуваняЄ. Кровососні комахи (блохи) та собака
Закріплення нового матеріалу Робота з дефектним реченням (самостійна робота). Учням слід завершити речення1. Окрім неживої природи, на будь-який організм впливає …2. Співіснування організмів різних видів називається …3. Взаємовідносини організмів, коли вони борються за однакові умови,— це …4. Серед тварин, окрім рослиноїдних тварин, зустрічається багато …5. Зв’язок рослин із тваринами, які ними харчуються, називається…6. Взаємовідносини, за яких один організм завдає шкоди іншому,— це …7. Лев по відношенню до косулі — …8. Комар по відношенню до людини — …9. Заєць по відношенню до вовка — …10. Собака по відношенню до бліх — …
Домашнє завдання1. Підручник параграф 27 опрацювати.2. Виконати письмово на стор. 178 завдання 1,3,4. Завдання 5 – творче, на високий рівень.3. Виконати тест “Різноманітність середовищ життя” на сайті “На Урок”Повідомте учням. Код доступу 1310976 Попросіть учнів використати цей код,відкривши посиланняjoin.naurok.ua