Народні рекрутські, солдатські (жовнірські) пісні: «В суботу пізненько»Пилипчук Анна Андріївна
Номер слайду 2
Поміркуємо. Чому, на вашу думку, люди складали такі пісні?Які теми і почуття, на вашу думку, вони могли б відображати?Які особливості відрізняють рекрутські та солдатські пісні від інших жанрів народної музики?Як ви вважаєте, чому жовнірські пісні зберігають свою актуальність навіть у наш час?Які історичні події, на вашу думку, могли вплинути на виникнення та розвиток цих пісень?Як ви думаєте, які основні образи та символи можуть бути присутніми в рекрутських і жовнірських піснях?Чому важливо зберігати та вивчати ці пісні сьогодні? Як вони можуть допомогти нам краще зрозуміти історію та культуру нашого народу?
Номер слайду 3
Рекрути. Після зруйнування Запорізької Січі і знищення усіх залишків автономії України Росія запровадила на українських землях солдатчину — військову службу чоловіків різних верств населення, яка невдовзі перетворилась у рекрутську повинність — спосіб комплектування російської армії шляхом примусового набору від податних станів солдат-новобранців, а від дворян — офіцерів. Рекрутчина була трагічною сторінкою у долі українського селянства, вона охопила всю Східну Україну. На Західній Україні було схоже явище — вербування українців до Австро-Угорської армії. Служба у царській армії привела до появи цілого ряду тем, сюжетів, мотивів, образів, які за нових суспільних умов увійшли в народну творчість як окремий шар фольклору тієї доби. Нелегка солдатська доля стала темою народних оповідань, анекдотів, прислів´їв і приказок. У пісенній творчості вона породила новий жанровий різновид лірики — солдатські та рекрутські пісні.
Номер слайду 4
Зв’язок з козацькими піснямиҐенетично солдатські пісні тісно пов´язані з козацькими. Деякі з них — це просто дещо змінені варіанти козацьких пісень, пристосованих до нових суспільних обставин після занепаду козацтва. Деколи у них тільки мінялось слово «козак» на «солдат», а весь зміст пісні залишався без змін. Щоправда, виникло багато нових пісень, породжених новою дійсністю. Проте і в них є багато спільних рис і образів із козацькими піснями: життя далеко від дому, туга за рідними, небезпека, нестатки, жорстока дійсність — теми, що споріднюють ці два жанрові різновиди суспільно-побутової лірики. На вашу думку, що спільного в солдатських піснях та козацьких? У чому полягає їх подібність?
Номер слайду 5
Цикли солдатських пісень. Перший цикл — набір рекрутів і їх проводи до війська. Другий великий тематичний цикл — солдатське життя. Основні його мотиви: тяжке життя в касарні, виснажлива муштра, важкі побутові умови, мізерна платня: «Грош на пиво, грош на мило, щоб рубашка була біла, щоб солдата вош не їла...» Тематичний цикл пісень про повернення солдата додому невеликий. Найпоширенішим мотивом цього циклу є мотив каліцтва.
Номер слайду 6
Художні засоби Поетиці жанру рекрутських пісень характерні прийоми, поширені у всіх ліричних піснях:паралелізми (Один сад зелений, а другий цвіте; Старший брат на службі, а менший іде...); порівняння-паралелізми (ворон кряче — мати плаче; зозуля кувала — мати сина в військо виряджала); метафори (чорна рілля ізорана ще й кулями засіяна); гіперболи (над ним коник зажурився — по коліно в землю вбився) та ін. Пригадайте, що таке паралелізм, порівняння, метафора та гіпербола. Наведіть свої приклади до цих художніх засобів. Які ще художні засоби ми вивчали? На вашу думку, чи ми можемо зустріти наведені художні засоби в солдатських піснях?
Номер слайду 7
Солдатська служба письменників. Розгляньте репродукцію. Знайдіть в інтернеті інформацію про військову службу Тараса Шевченка. Що вас найбільше вражає в біографії геніального митця? Чому?В суботу пізненько. В суботу пізненько,В неділю раненько. Кувала зозуля. Та й все жалібненько. Ой то ж не зозуля,То рідная мати. Вона виряджала. Сина у солдати.Іди іди, синку,Іди не барися,На третій годочок. Додому вернися. Якби ж ти, мати, знала,Яке мені горе,То б ти переплила. Все Чорнеє море. Якби ж ти, мати, знала,Яка мені біда,То б ти переслала. Горобчиком хліба. Горобчиком хліба,Синичкою солі,Ой Боже ж мій, Боже,В якій я неволі!Зозуля — образсимвол суму і вдівства, весни і водночас нещастя, туги за минулим і страждань матері. Чому саме такий образ виник у народній пісні?Прочитайте виразно текст пісні, потому послухайте її у виконанні хору.пестливі словапаралелізманафорагіпербола
Номер слайду 8
В суботу пізненько. Виконайте пісню хором у класі. Сформулюйте провідний мотив твору. Який настрій пісні? Прокоментуйте художні засоби, які створюють настрій твору. У тексті частково виокремлено художні засоби. Випишіть їх у зошит і доберіть ще приклади. Створіть ілюстрацію до пісні. Які кольори в ній переважатимуть? Чому?Автор: народ. Рід: лірика. Жанр: соціально-побутова пісня; солдатська пісня. Мотив: відображення страждань через важку солдатську долю. Художні засоби: Риторичні звертання, тавтологія, пестливі слова, художній паралелізм, постійні епітети, гіпербола.
Номер слайду 9
Домашнє завдання. Доберіть і запишіть у зошит до кожного різновиду суспільно-побутових пісень по 5-7 слів-асоціацій (художній образ, географічна назва, стать або/ і вік людини, соціальний статус, настрій). Зразок: козацька пісня - кінь, похід, Дунай, сум, козак, калина, проводи. Козацька пісня - Солдатська пісня - Чумацька пісня - Дякую за увагу!