Сучасне суспільство вимагає від школи підготовки підростаючого покоління, що здатне самостійно вирішувати життєво важливі питання, бути соціально активними, осмислювати події, вміти критично мислити, використовуючи шкільні знання для розвя’зання реальних проблем. У Державній національній програмі «Освіта. Україна XXI століття»: відзначається: «Загальна середня освіта повинна забезпечувати продовження всебічного розвитку дитини як цілісної особистості». Отже,актуальність даного питання зумовлена тим,що організація дослідницької діяльності на уроках сприяє формуванню ключових компетентностей школяра,які засвідчують належний рівень його життєдіяльності.
Науково-дослідницька діяльність Наукове дослідження в цілому – це особлива форма процесу пізнання, цілеспрямоване вивчення об’єкту на основі науки, яке завершується новими знаннями про досліджуваний об’єкт. Навчально-дослідницька діяльність у школі – це творча праця учня під керівництвом учителя, яка полягає у відкритті нових знань на основі науки та особистого досвіду дитини. Головна мета дослідження у сфері навчання: розвиток дитини, а не одержання нового результату, як у “великій” науці.
Якщо в науці головною метою є отримання нових знань, то в освіті мета дослідницької діяльності : отримання учнями навичок дослідження як універсального способу освоєння дійсності, розвитку здатності до дослідницького мислення, активізація особистісної позиції учня на основі придбання суб’єктивно нових знань (тобто самостійно отриманих знань, які є новими і особистісно значущими для конкретного учня). Науково-дослідницька діяльність
Завдання дослідницької діяльностіСтимулювати інтерес учнів до певного предмету(географіі);формувати дослідницькі навики;розвивати здібності та створювати умови для реалізації географічних обдарувань дитини;навчити учнів розвиватися від спостережень та експериментів до абстрактних узагальнень та нових відкриттів, які не суперечать науці,а від них – до практичних застосувань.
Практичні роботи. Практична робота – це діяльність учнів, пов’язана з вимірюванням, малюванням, моделюванням, кресленням, спрямованим на отримання результату та узагальнення очікуваного висновку. Крайні точки України та об'єкти, що їм відповідають. Північна - с. Грем'яч. Широта - 52°20'04" Довгота - 33°17'19" Південна- м. Сарич. Широта - 44°22'14" Довгота - 33°44'17" Західна - м. Чоп (біля села Соломонове Закарпатської обл.)Східна - с. Червона Зірка. Широта - 49°15'33" Довгота - 40°11'53"Визначте протяжність території країни із півночі на південь та із заходу на схід у градусах і кілометрах. Схід - Захід = 1316 км. Схід - Захід = 40°11' - 22°10' = 18°1' Північ - Південь 893 км. Північ - Південь = 52°20' - 44°23' = 7°57' ВИСНОВОКУкажіть основні риси географічного положення України, виходячи з матеріалів роботи.
Дослідження на тему: "Екологічні проблеми своєї місцевості « 8 клас. Завдання даного дослідження :1. Зібрати інформацію про основні екологічні проблеми своєї місцевості2. Визначити основні джерела забруднення середовища (фотознімки, відео )3. Запропонувати можливі шляхи розвязання визначених проблем Дослідження на тему: «Екологічні проблеми своєї місцевості» Підготували учні 8 класу: Теплінська М. Кокотайло. Х
Висновок. Отже, навчально-дослідницька діяльність є невідємною складовою навчально-виховного процесу,яка сприяє підвищенню розумової активності учнів, спонукає до творчості, виховує школяра як життєво й соціально компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальні рішення. Дослідницька діяльність учнів є наближеною до науково-дослідницької діяльності, її початком і найчастіше має продовження в подальшій науковій діяльності.