Відоме полотно М. Врубеля «Царівна-Лебідь» зображує героїню казок. Спочатку художник намалював ескізи до декорацій і костюмів для опери М. Римського-Корсакова «Казка про царя Салтана». Головну партію виконала його дружина українська оперна співачка Надія Забіла-Врубель. Ескіз перетворився на чудовий портрет. Зверніть увагу, як за допомогою кольору художник передає образ лебедя, як фактурно зображене пір’я, як завершений образ формою розправлених крил.
Неоціненний вклад художниці Олександри Екстер в театральне мистецтво першої половини XX століття. Олександра Екстер увійшла в історію мистецтва насамперед завдяки своїм реформаторським ідеям у сценографії. Вона вперше запропонувала замість пласких розмальованих декорацій використовувати складні багатоярусні конструкції, займаючи таким чином увесь простір сцени, а не лише її підлогу. Друге театральне новаторство — костюми. Лише три вистави в Камерному театрі забезпечили їй усесвітнє визнання як реформатора сценографії та театрального костюма: «Фаміра-кіфаред» (1916), «Саломея» (1917), «Ромео і Джульєтта» (1921). Поєднання художнього досвіду кубізму, футуризму, супрематизму та нової пластичної драми полтавчанина Олександра Таїрова назавжди змінили уявлення про театр. Образи, створені костюмами Екстер, надмірно виразні, шалено темпераментні, неначе доведені до крайньої межі, сповнені підкорюючої сили.