Презентація "Оскар Вайльд (1854 - 1900). «Портрет Доріана Грея».Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця. Проблема краси й моралі в романі «Портрет Доріана Грея».
Оскар Вайльд (1854 - 1900). «Портрет Доріана Грея».Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця. Проблема краси й моралі в романі «Портрет Доріана Грея».
Номер слайду 2
У свій доробок я вклав лише талант. Геніальність я вклав у власне життя. О. Вайльд
Номер слайду 3
Домашнє завдання. Дібрати текстовий матеріал до образу Доріана Грея. Знайдіть у тексті роману “Портрет Доріана Грея” приклади парадоксів, спробуйте дати тлумачення цих висловів.
Номер слайду 4
Естетизм виник в Англії наприкінці XIX ст. як реакція на пуританський стиль вікторіанської доби. Художнім чинником зародження таких поглядів була ідея «мистецтва заради мистецтва», що існувала ще з античних часів. Естетизм виник на противагу реалізму, який висвітлював соціальні проблеми. Прихильники естетизму вважають, що література не повинна виконувати моральну місію, навчати добра, справедливості, що вона байдужа до проблем добра і зла. Мистецтво має служити красі, яка є вищою за життя. Представники: Волтер Пейтер, Алджернон Чарлз Свінберн, Артур Саймонс, Джон Раскін, Обрі Бердслі, Оскар Уайльд. Волтер Пейтер. Алджернон Чарлз Свінберн. Артур Саймонс. Обрі Бердслі
Номер слайду 5
Основні положення естетизму Уайльда: велич і вічність мистецтва;самодостатність;мистецтво вище за істину й мораль;замилування прекрасним;естетична увага до почуттів, вражень людини;зображення краси у всіх її проявах;проголошення насолоди як вищого сенсу існування (гедонізм).
Номер слайду 6
Особливості естетизму письменникаперебільшує творчу грань мистецтва, заперечує відбиття мистецтва у дійсності;підкреслює, що мистецтво не залежне від життя і вище за нього; бачить завдання мистецтва не в копіюванні дійсності, а в створенні для нього ідеальних зв’язків;відводить найвище місце красі;стає переконаним, що мистецтво байдуже до морального і аморального: виховання добра не є його завданням;
Номер слайду 7
заперечує будь-які соціальні та моральні цінності, що лежали в основі теорії мистецтва; митець – творець прекрасного;7) він не прагне нічого доводити. Довести можна навіть безпечні істини;митець не має етичних уподобань. Етичні уподобання митця призводять до непрощенної манірності стилю;найвищим критерієм для твору мистецтва є досконалість його форм. Ті, що в прекрасному вбачають бридке, – люди зіпсовані. Це вада;ті, що в прекрасному здатні побачити прекрасне, – люди культурні. На них є надія. Але обранцями є ті, для кого прекрасне означає лише одне – Красу.
Номер слайду 8
Парадокс (грец. – незвичайний, неймовірний, дивний, поруч, біля, порівняно з – думка, погляд) – 1) позірно істинне твердження чи низка тверджень, яке призводить до суперечності або ігнорує інтуїцію; 2) формально логічна суперечність, яка полягає в тому, що в процесі доведення створюються умови для одночасного доказу істинності й хибності певного висловлювання, причому доведення істинності цього висловлювання неодмінно веде до визнання його хибності та навпаки; 3) несподіване явище, яке не відповідає звичайним науковим уявленням; 4) думка, що разюче розходиться з усталеними поглядами, начебто суперечить здоровому глуздові, хоч насправді може й не бути хибною. Принц Парадокс
Номер слайду 9
Словникова робота. Естетизм – підхід до мистецтва, що грунтується на теорії «мистецтво заради мистецтва» й протиставляє його дійсності, заперечує ідейність і соціальну спрямованість мистецтва. Естет - людина, яка звертає особливу увагу на естетичні явища, будує життя за принципами прекрасного.
Номер слайду 10
Гедонізм (від гр. –насолода)-філософсько-етичне вчення, за яким насолода є найвищим благом, метою життя. Аскетизм – суворий спосіб життя з відмовою від життєвих благ і задоволення, відмова від гедонізму. Інтелектуальний роман – прозовий твір у якому виявляється схильність персонажів, ліричного героя до розумового самоаналізу, до абстрактного мислення.
Номер слайду 11
“Митець – творець прекрасного”;“Немає книг моральних або неморальних. Є книги добре написані або погано написані”;“Митець не має етичних уподобань”;“Будь-яке мистецтво не дає жодної користі”.
Номер слайду 12
Проблема краси і моралі в романі «Портрет Доріана Грея»Проблема співвідношення краси й моралі становить ядро роману Оскара Уайльда "Портрет Доріана Грея". Саме образ Краси є головним у романі Оскара Уайльда "Портрет Доріана Грея". Кожен із героїв так чи інакше пов'язаний із красою. Художник Безіл красу створює своїми руками, адже мистецтво оперує узагальненим поняттям краси. Краса — це однозначно гармонія, яка дарує насолоду. Доріан Грей — втілення земної краси, яка дарує не тільки насолоду, але й страждання. Сібіла Вейн — приклад особистості, яка віддала перевагу красі у земному її прояві. Лорд Генрі — інтелектуал, який вірив, що краса-ідеал може жити не тільки у мистецтві, а й у реальності. Власне, концепція геодонізму побудована на утопічних ідеях: індивідуум самодостатній. Як бачимо, в реальній дійсності самодостатній індивідуум буває лише егоїстом. Призначення людини у цьому світі — нести добро, чуйність, щирість. Саме це є справжньою земною красою людини. Людина не може бути красивою, якщо вона живе в гармонії із собою і в розладі з іншими людьми.
Номер слайду 13
Оскар Уайльд. Безіл Голуорд - художник,найвище за все цінить мистецтво. Доріан Грей – молодий, дуже вродливий юнак, Король Життя. Лорд Генрі – порочний і цинічний аристократ, Принц Парадоксестетизмдендизмгедонізм
Номер слайду 14
Питання для контролю. Поясніть, чому О. Вайльда називають письменником раннього модернізму. Дайте визначення поняття «естетизм» і віднайдіть його тенденції у романі «Портрет Доріана Грея»Розкийте головні філософсько-естетичні та моральні проблеми роману «Портрет Доріана Грея». У якому співвідношенні перебувають краса і мораль? Може краса, на думку автора, бути вільною від моралі? Як це вивільнення діє на особистість?Що таке парадокс? Розкрийте парадоксальний зміст висловлювань з передмови до роману «Портрет Доріана Грея»: Мистецтво не є засобом пізнання та перетворення дійсності, воно пізнає лиш красу, тобто саме себе. Життя і мистецтво абсолютно несумісні. Мистецтво шукає для себе зразки не в природі, а лише в самому собі. Навпаки, мистецтво є зразком для природи. Найвищим критерієм для витвору мистецтва є досконалість його форми, а не глибина розкриття проблем життя чи гострота моральної проблематики.