Презентація "Основи композиції"

Про матеріал
В презентації розкриваються теоретичні аспекти основ композиційної побудови творів образотворчого мистецтва. В матеріалі розглядаються такі питання: з'ясування центру, вузла композиції і підпорядкування йому інших, більш другорядних частин твору; об'єднання окремих частин твору в гармонійній єдності; супідрядність і угрупування з метою досягти виразності і пластичної цілісності твору.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Основи композиціїТеоретичні аспекти

Номер слайду 2

композиція. Розглянемо кілька визначень композиції: Композиція - будова, співвідношення і взаємне розташування частин [Ожегов, 1992]Композиція (лат. - твір, з'єднання) - побудова твору, узгодженість його частин, що відповідає його змісту. Композиційна побудова включає розміщення зображення в просторі (тривимірному в скульптурі, на площині - в живописі та графіці). Сюди входять: з'ясування центру, вузла композиції і підпорядкування йому інших, більш другорядних частин твору; об'єднання окремих частин твору в гармонійній єдності; супідрядність і угрупування з метою досягти виразності і пластичної цілісності твору. [Аксьонов, 1976].

Номер слайду 3

Умови комфортності композиціїЧорно-біла композиція складається з площини і плям. Закони композиції засновані на законах сприйняття, які працюють на підсвідомому рівні. Тому гармонійна композиція повинна відповідати п'яти умовам комфортності:1. нерівна кількість чорного і білого2. присутність плям трьох розмірів - великих, середніх і малих3. цілісність - побудова композиції відносно композиційного центру4. немонотонний ритм5. збалансованість композиції

Номер слайду 4

1. Нерівна кількість чорного і білого в композиціїПерша умова комфортності - нерівна кількість чорного і білого в композиції. Це потрібно для того, щоб ясно читалося, що є фон, а що - фігури на ньому. Зазвичай підсвідомо як фон сприймається те чого більше. А якщо кількість чорного і білого однакова, це викликає дискомфортні коливання сприйняття через неможливість явної переваги.

Номер слайду 5

2. Присутність у просторі композиції плям трьох розмірів. Друга умова комфортності - присутність у просторі композиції плям трьох розмірів. Всі предмети в побуті ми ділимо на три великі категорії: великі предмети, середні та малі. Присутність у просторі елементів трьох категорій - великі, середні і малі елементи - робить цей простір комфортним. Якщо в композиції відсутні малі плями, вона сприймається як частина чогось більшого, як тісна або, інакше кажучи, фрагментарна. Якщо в композиції відсутні великі плями, вона сприймається як порожня, нудна чи монотонна

Номер слайду 6

Номер слайду 7

3. Композиція повинна сприйматися як єдине ціле. Третя умова комфортності - композиція повинна сприйматися як єдине ціле. Для цього її вибудовують щодо єдиного вузла, який називається композиційним центром. Композиційний центр - це спеціально виділене місце в композиції, яке володіє якостями, притаманними тільки йому. Композиційний центр є не геометричним центром аркуша.

Номер слайду 8

Способи виділення композиційного центру:1. Виділення плями як композиційного центру за ознакою розміру. Щоб виділити пляму як композиційний центр досить буде залишити його єдиним у своєму розряді

Номер слайду 9

Способи виділення композиційного центру:2. Виділення плями як композиційного центру на нюансі (інверсія). Приклад такого способу : велика чорна пляма, на якій розташована маленька біла пляма, починає виділятися серед подібних їй, в той же час, маленька біла пляма теж виділена - серед маленьких плям тільки воно одне біле.

Номер слайду 10

Способи виділення композиційного центру:3. Виділення частини фону як композиційного центру. Композиційний центр може знаходитися не на плямі, а на виділеній оточуючими плямами частині фону. Тоді він знаходиться десь посередині фігури утвореної лініями, що зв'язують центри цих плям по периметру

Номер слайду 11

Способи виділення композиційного центру:4. Складні способи виділення композиційного центру. Часто композиційний центр виділяється не одним, а декількома способами. Наприклад, велика чорна пляма з маленькою білою на ній працює з виділеною частиною фону. У цьому випадку композиційний центр знаходиться між трьома центрами: центром великої чорної плями, центром малої білої плями і центром виділеної частини фону

Номер слайду 12

Інерція сприйняття. Коли ми розглядаємо чорні плями погляд переходить від плями до плями по найкоротшому шляху, намагаючись швидше минути білі простору. Саме на цій властивості сприйняття будується поняття руху в композиції. Під рухом в композиції мається на увазі підсвідома послідовність розглядування елементів зображення. Чергування плям і проміжків між ними по ходу руху створює ритм, подібно до того, як у музиці ритм створюється чергуванням ударів і пауз різної тривалості. Ритм - одна з особливостей композиційної побудови творів. У творах живопису, графіки та скульптури ритм часто сприяє створенню певного настрою в картині, завдяки йому досягається велика цілісність і узгодженість частин композиції і посилюється її вплив на глядача. Ритм нерідко виявляється у варіантах жестів, рухів і композиційних угрупувань фігур, у повторах і варіантах світлових і колірних плям, а також у чергуванні при розміщенні в просторі більше великих частин зображення, які є значними елементами композиції [Аксьонов, 1976].

Номер слайду 13

4. Плями і проміжки між ними повинні бути різної величини. Четверта умова комфортності - плями і проміжки між ними повинні бути різної величини, інакше ритм стає монотонним. Навіть якщо тільки проміжки або тільки плями будуть рівної величини, ритм починає тяжіти до монотонності, що створює дискомфорт. Рух, ритм і пластика є засобами організації композиції. Наприклад, використовуючи рух, ми можемо привести увагу глядача до певного місця композиції. При цьому ритм і пластика зададуть цьому руху якийсь конкретний настрій.

Номер слайду 14

5. Збалансованість виходів плям в край композиціїП'ята умова комфортності - збалансованість виходів плям в край композиції. По горизонталі виходи плям в край композиції повинні компенсуватися. А от з виходами вгору і вниз все інакше - вони не потребують компенсації. По вертикалі композиція стійка. Геометричним центром листа в композиції є не точка, а вертикальна лінія

Номер слайду 15

Исходное изображение. Святое семейство (Мадонна с безбородым Иосифом) Рафаэль. Холст, темпера, масло. 72.5x56.5 см Италия. 1505 – 1506. Тоновая композиционная схема

Номер слайду 16

Пример Исходное изображение. Святое семейство (Мадонна с безбородым Иосифом) Рафаэль. Холст, темпера, масло. 72.5x56.5 см Италия. 1505 – 1506. Линейная композиционная схема

pptx
Додано
19 вересня 2022
Переглядів
1590
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку