Мета уроку. Розвивати уявлення учнів про світло та величини, які його характеризують. Дати поняття про основні енергетичні характеристики світла та одиниці їх вимірювання. розвивати вміння встановлювати зв’язки між силою світла, відстанню від поверхні до джерела світла, кутом падіння світлових променів та освітленістю. Звернути увагу на практичне використання цього навчального матеріалу.
Величина, яка дорівнює кількості енергії, яка випромінюється джерелом світла за одиницю часу всередині телесного кута, називається силою світла. Сила світласвітловий потік [лм] (люмен)телесний кут [ср] (стерадіан) сила світла [кд] (кандела) style.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underline
Освітленність Величина, яка вимірюється кількістю світлової енергії, за одиницю часу, яка потрапляє на одиницю поверхні називається освітленістю освітленність [лк] (люкс)світовий потік [лм] (люмен)площа поверхні [м2]style.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underline
Перевірь себе. У полудень під час весняного та осіннього рівнодення Сонце знаходиться на екваторі у зеніті. У скільки разів у цей час освітленість поверхні Землі на екваторі більше освітленості поверхні Землі на широті 45° (широта Києва)? Припустімо, що від червоного й зеленого сигналів світлофора на сітківку ока падає приблизно однаковий світловий потік. Чи однакової потужності лампи встановлені у світлофорі? Якщо ні, то потужність якої лампи більша — зеленої чи червоної?Чому освітленість горизонтальних поверхонь опівдні є більшою, ніж уранці та ввечері? Діти вирішили збільшити освітленість свого робочого місця:— василь замінив лампочку у своїй настільній лампі на лампочку більшої потужності;— марічка поставила ще одну настільну лампу;— микита підняв люстру, що висіла над його столом, вище;— андрійко розташував настільну лампу таким чином, що світло почало падати практично перпендикулярно до столу. Які з учнів зробили правильно? Обґрунтуйте відповідь.
Світло від електричної лампи в 200 кд падає під кутом 45° на робоче місце, його освітленість 141 лк. Знайти: а) на якій відстані від робочого місця знаходиться лампа; б) на якій висоті від робочого місця вона висить. I= 200 кд E=141 лкΨ=45°r-h-𝑟=𝐼 𝑐𝑜𝑠𝛹𝐸 rh=𝑟 𝐶𝑜𝑠𝛹 Відповідь:1 м, 0,7 м