Презентація "Основні тенденції розвитку культури в другій половині ХХ - на початку ХХІ ст."

Про матеріал
Презентація "Основні тенденції розвитку культури в другій половині ХХ - на початку ХХІ століття" для 11 класу із всесвітньої історії охоплює усі сфери розвитку світової культури у зазначений період і допомагає унаочнено сприйняти інформацію.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ КУЛЬТУРИ У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХХ – НА ПОЧАТКУ ХХІ СТ. Всесвітня історія,11 клас

Номер слайду 2

УМОВИ РОЗВИТКУ КУЛЬТУРИУ роки Другої світової війни значна кількість діячів культури – рнест Хемінгуей, Антуан де Сент-Екзюпері, Л. Арагон та інші зі зброєю в руках воювали проти фашистів. Твори в галузі літератури, музики, мистецтва, кіно відігравали важливу роль в загартуванні морального духу народів, наближаючи перемогу над фашизмом. Осмислення причин і наслідків війни, її жорстокості, поведінки людей в екстремальних умовах стало важливою темою світового мистецтва.

Номер слайду 3

В умовах "холодної війни" ідеологічний бік творчості став переважати над художнім. Періодичні загострення соціально-еко­номічних суперечностей, масові суспільні рухи обумовили появу різних форм контркультури ("розгнівані", рокери і т.д.). Вони ніби протистояли бездуховності масової культури та класичній культурі минулого. Назрівання екологічної катастрофи, гонка озброєнь, гострі міжнародні кризи сприяли зростанню настроїв песимізму, передчуття апокаліпсису. Розпад колоніальної системи сприяв підвищенню ролі країн, що розвиваються, у світовій культурі. Міжнародне визнання отримали індійський кінематограф, африканські і латиноамериканські музикальні ритми й мелодії. Одним із наслідків науково-технічної революції (НТР) став прискорений розвиток засобів масової комунікації, що створило матеріальну основу для небувалого розквіту масової культури і появи рок-музики. УМОВИ РОЗВИТКУ КУЛЬТУРИ

Номер слайду 4

МАСОВА КУЛЬТУРАМасова культура (маскульт, маскультура, поп-культура, популярна культура, індустрія розваг) — культура, популярна серед широких верств населення в конкретному суспільстві та переважно комерційно успішна, елементи якої знаходяться повсюди: в кулінарії, одязі, споживанні, засобах масової інформації, та в розвагах (наприклад, у спорті і літературі) — контрастуючи з «елітарною культурою». Термін «масова культура» в загальноприйнятому культурологічному значенні, вперше застосував у 1941 році німецький філософ і соціолог М. Горкгаймер, у праці з відповідною назвою — «Мистецтво і масова культура». Пізніше в США з'являється скорочене слово «маскульт» (англ. Masskult), яке ввів у науковий обіг американський філософ Д. Макдональд. Батьківщиною сучасної масової культури є США. Тут виникли шоу-бізнес, бестселер, Голлівуд, Діснейленд та численні інші феномени маскультури, що заполонили увесь світ.

Номер слайду 5

МАСОВА КУЛЬТУРА

Номер слайду 6

МАСОВА КУЛЬТУРА

Номер слайду 7

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО Cоціальний реалізм об`єднав художників, які бачили зміст мистецтва в його зв`язку з дійсністю, служінні прогресу методами художньої творчості. СОЦІАЛІСТИЧНИЙ РЕАЛІЗМ. Авторам творів, створених у цьому стилі, був властивий показний, часто фальшивий оптимізм. Становлення “соціалістичного реалізму” проходило в гострій боротьбі з усіма іншими стилями і тенденціями в мистецтві, що кваліфікувалися владою як реакційні. Представники: Д. Налбандян, В. Лопухов, В. Мухіна.

Номер слайду 8

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВОНЕОРЕАЛІЗМ. Художники-неореалісти прагнули до критичного осмислення подій, що відбувалися, максимальної узагальненості образів своїх картин, що переходили в образи-символи. Представники: Р. Гуттузо “Зайняття земель, що пустують, батраками в Сицилії”, “Битва біля моста Амміральо”. Б. Тасльцький, серіяграфічних портретів в`язнів Бухенвальда. П. Хогарт (Велика Британія), Е. Уаєт (США).

Номер слайду 9

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО Абстракціонізм об`єднав художників, які віддавали перевагу формам, фарбам, кольору. Течії післявоєнного абстракціонізму можна розділити на дві групи. 1)АБСТРАКТНИЙ ЕКСПРЕСІОНІЗМ. Представники: Д. Поллок, він увів термін “дріппінг”, що означає розбризкування фарб на полотні без використання пензля. 2)ПОП-АРТ І ОП-АРТ. Характерною рисою поп-арту, що виник у ША, було створення різноманітних композицій, часто абстрактних, із предметів побуту тощо. Оп-арт – це ефект кольору і світла, пропущеного через оптичні прилади і спрямованого на складні геометричні конструкції. Представники: Енді Воргол (Андрій Вархола).

Номер слайду 10

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВОСЮРРЕАЛІЗМ. Представники: С. Далі “Спокуса святого Антонія”, “Три сфінкси Бікіні” та інші. П. Пікассо, малюнки голуба Миру. ПОСТМОДЕРНІЗМ. Представники: Й. Бойс, М. Паладіно, А. Йен, М. Мерц, Ж. Гаруста, Деміен Хьорст “Фізична неможливість смерті в свідомості живого”.

Номер слайду 11

РОЗВИТОК ЛІТЕРАТУРИ Віхами художнього осмислення фронтової війни стали післявоєнні романи німецьких авторів А. Зегерс, В. Бределя, Е.-М. Ремарка, Б. Апіца. Долі обдурених нацистською пропагандою, мораль фізично покаліченого покоління були головною темою творів письменника Г. Бьолля і скульптора Фріца Кремера. Останній створив немало скульптурних композицій, передаючи почуття і силу духу в’язнів концтаборів.

Номер слайду 12

Бурхливі події ХХ ст. дали багатьом письменникам привід до історичних паралелей. Ролі насильства в історії, видатної особи і народу, долі творчої інтелігенції у переломні епохи присвячено твори Ліона Фейхтвангера (1884-1958) "Лисиці у винограднику", "Мудрість дивака", "Гойя". Латиноамериканський роман, яскраво представлений творами Ж. Амаду (Бразилія), М. Асуела (Мексика), Г. Маркеса (Колумбія). Творчо переробивши досягнення світової літератури, вони розповіли про трагічну долю корінного населення, засилля монополій, зловживання диктаторських режимів, боротьбу селян за землю. Латиноамериканська проза відрізняється епічним характером розповіді. У центрі уваги найчастіше не особа, а колектив – село, місто, народ. Самостійним персонажем нерідко є природа.

Номер слайду 13

Розвиток літератури. У 50-х роках у літературі з’являються "розгнівані молоді люди" – англійські письменники К. Еміс, Д. Уейт, Д. Осборн та ін. Їх твори відрізнялись антифашистською спрямованістю, переживанням за долю молоді, презирством до респектабельності й фальші. Вони відстоювали свободу особи та її право на самовираження. "Розгнівані" й американські "бітники" стали ідейними попередниками рок-руху. Реалізм став важливим знаряддям у висвітленні злободенних проблем сучасності. Так, у творчості американського художника і письменника Рокуелла Кента (1882-1971), романі Д. Олдріджа "Мисливець" показано нерозривний зв’язок людини з природою, загибель якої веде до виродження особи й суспільства загалом. Гірка правда про війни у Індокитаї і Алжирі представлена в романах П. Курдата і А. Стіля, у кінострічці О. Стоуна "Взвод". Злочинна діяльність спецслужб відображена в романах Грема Гріна (1904-1990) "Тихий американець", "Наша людина у Гавані", у кінострічках Д. Даміані і С. Поллака.

Номер слайду 14

Театральне мистецтво. У другій половині ХХ ст. загальною рисою театрального мистецтва стало захоплення соціальною і політичною проблематикою. Бродвейські вистави – особливий вид театрального мистецтва, розрахований, в першу чергу, на смаки масової публіки. Поєднання пісень та танців, гострий сюжет, чарівні, зухвалі та темпераменті герої, мелодії, які було легко запам’ятати, - це і до сьогодні приваблює публіку. Участь в мюзиклі вимагає від акторів різнобічних обдарувань, вони завжди працюють з повною віддачею. Кращі мюзикли Бродвею поетичні, однак їм притаманний дуже активний, навіть агресивний вплив на публіку – актори безпосередньо звертаються до глядачів, діалоги різко змінюються піснями та танцями, для вистав характерна підвищена емоційність. Рок-опера Ендрю Ллойда Вебера «Ісус Христос - суперзірка».

Номер слайду 15

У сучасній Японії кабукі складається з трьох типів постановок: історичні, простонародні і танцювально-драматичні п'єси. Кабукі є не тільки найпопулярнішим видом театрального мистецтва в Японії, але і шедевром усної спадщини людства, згідно з декларацією ЮНЕСКО від 24 листопада 2005 року. Етапом розвитку театрального мистецтва став епічний театр Бертольда Брехта (1898-1956). У своїй творчості він змушував глядача аналізувати те, що відбувається на сцені. Увага приверталась не до розв’язки, а до ходу подій. Для цього застосовувався ефект "відчуження": розгляд загальновідомих істин з нетрадиційної точки зору, звернення до залу, виконання пісень, не пов’язаних з сюжетом, чергування віршів і прози, діалогів і пісень, заміна декорації при відкритій завісі, використання масок. П’єси Брехта були зрозумілі людям у всіх куточках світу. Очолюваний Брехтом Берлінський Ансамбль став одним з найвидатніших театральних колективів. Театральне мистецтво

Номер слайду 16

Театральне мистецтво. В Англії "література розгніваних" прямо увійшла в театр через творчість Дж. Осборна, Шійли Ділені, Брендана Біена та інших. Театр цього напрямку відзначався непримиренністю до суспільного лицемірства, подвійної моралі, крайнього індивідуалізму. У Західній Європі пропагував критичний напрям так званий "театр абсурду" (Семюель Беккет, ірландський драматург, Ежен Іонеско, французький драматург). Головна ідея творів – безглуздя навколишнього світу, який може лише породжувати хаос, страх, нерозумні вчинки людей – від відчаю до бунту. У післявоєнні роки розвивалась "документальна драма", яка зосередила увагу на подіях німецької історії періоду зародження нацизму.

Номер слайду 17

Театральне мистецтво. Американський театр захоплювався психологічним аналізом вчинків людей (Теннессі Уільямс і Артур Міллер). Яскраво заявив про себе молодіжний театр – французький, англійський. Видатним явищем стали "інтелектуальні драми" Макса Фріша і Фрідріха Дюрренматта (Швейцарія). Не дивлячись на ідеологічний тиск, розвивалось театральне мистецтво в СРСР. "Театр на Таганці" став одним з осередків духовного дисидентства.

Номер слайду 18

Засоби масової інформації Розвиток засобів масової комунікації – преси, радіо, телебачення, кіно, звуко- і відеозапису, книговидання, їхня прибутковість і здатність впливати на суспільну думку і уподобання стимулювали небачений розвиток масової культури. Її головна мета – отримання максимального прибутку, а головні якості – доступність і розважальність. Масова культура породила специфічні жанри – шоу, тріллер, бойовик, шлягер, комікс. Загальною їхньою властивістю є пропаганда індивідуалізму, фізичної сили і насильства, а нерідко – ідеологічна і шовіністична спрямованість. Рисою масової культури є культ "зірки" – нерідко штучне створення популярності письменників, художників, співаків, акторів, спортсменів, а також "приручення" різноманітними способами талановитих людей з метою їх комерційної й ідеологічної експлуатації.

Номер слайду 19

АРХІТЕКТУРАВ архітектурі завжди поєднуються два елементи – суто мистецький і прагматичний. Будівлі покликані прикрашати міста й села, задовольняти матеріальні потреби людей. Крім того, архітектура може використовуватись і для досягнення якихось ідеологічних цілей. Так, після перемоги над Німеччиною радянське керівництво увіковічнило цю подію в архітектурі. Наприкінці 40‑х – у 50-х роках у Москві були зведені помпезні тріумфальні висотні будинки. Найвідоміший з них – Московський університет. За прикладом СРСР парадні будівлі споруджувались і в інших соціалістичних країнах. Їхні фасади були перенасичені прикрасами, через що створювалось враження відсутності у їхніх авторів хорошого смаку. Тим часом європейські зодчі пішли шляхом розвитку так званої "нової архітектури". Для неї характерні раціональність, чіткість форм і ліній, застосування нових технічних конструкцій, таких матеріалів, як бетон, метал, скло. Проте недоліками "нової архітектури" були універсальність, однотипність, схожість будинків. Проти такої тенденції виступили представники національних архітектурних шкіл.

Номер слайду 20

АРХІТЕКТУРА

Номер слайду 21

АРХІТЕКТУРАСпроби поєднати кращі світові надбання з національними особливостями яскраво проявились у творчості видатного бразильського архітектора Оскара Німейєра. Нинішня індустрія дає змогу архітекторам здійснювати найсміливіші фантазії. У спорудах поєднуються прямі і гнуті лінії, надзвичайної форми конструкції. З’являються будівлі у вигляді трапецій, кулеподібні. На першому етапі розвитку "нової архітектури" майже все підпорядковувалось зовнішній формі, людина нерідко "розчиня­лась" у гігантських приміщеннях. Поступово архітектори почали долати цей недолік. Виникла мета поставити архітектуру в залежність від людського чинника. Утім деякі архітектори сприйняли це як заклик відійти від традиційних форм. Зводяться будинки, вигляд яких не відповідає вимогам житлових приміщень. Нині архітектори продовжують шукати досконаліші форми, які б гармоніювали з природою.

Номер слайду 22

АРХІТЕКТУРА

Номер слайду 23

МУЗИКАЯк і в образотворчому мистецтві, у музиці існують два головних напрями – класичний і модерністський. У СРСР і соціалістичних країнах переважав класичний напрям. Це з одного боку, було позитивним, тому що формувались музичні смаки, поширювалась класична музика. З іншого боку, це викликало протест і нігілізм, особливо у молоді. У повоєнні роки сформувалось сузір’я видатних композиторів, виконавців, співаків. Серед них російські композитори Сергій Прокоф’єв, Родіон Щедрін, Артур Шнітке, американські Леонард Бернстайн, Джан Карло Менотті. Вершин мистецтва досягли піаністи Давид Горовіц та Ван Кліберн (США), Святослав Ріхтер (Росія), скрипалі Павло Коган, Давид Ойстрах та його син Ігор (Росія), Ієгуді Менухін (США), співаки Лучано Паваротті (Італія), Маріо Ланца (США), Євгенія Мірошниченко, Анатолій Солов’яненко (Україна) та багато інших

Номер слайду 24

РОК-РУХ Феноменом художнього життя 60-х років став рок-рух, який сформувався у Англії і США, а згодом охопив весь світ. Вийшовши з надр масової культури, творці року – Елвіс Преслі, групи "Бітлз", "Ролінг Стоунз" та інші виконавці – порвали з нею, висловивши стихійний протест молоді соціальній невлаштованості, війнам, мілітаризму, расовій дискримінації. Тексти пісень були відверті, їх образ підкреслено демократичним, а їхня поведінка кидала виклик нормам моралі. Музичне дарування виконавців, підвищені звуки, ритмічні мелодії викликали захоплення, перетворювались на силу, здатну об’єднати молодь. Творчість легендарної групи "Бітлз" у зародковій формі містила ідейні й стильові напрямки року, які згодом склалися у самостійні течії. Їхні пісні стали неофіційними гімнами молоді. День народження і день трагічної загибелі Джона Леннона відзначаються молоддю багатьох країн світу.

Номер слайду 25

У Радянському Союзі рок-музика набула розповсюдження в 60-х роках. Вона таврувалась офіційною ідеологією як прояв буржуазної культури. Тому рок-музика існувала напівлегально, іноді підпільно. Поступово рок-музиці вдалось вийти на широку аудиторію. Лідерами радянського року стали групи "Машина времени", "Аквариум", "ДДТ", "Кино" й інші. З часом рок став не лише музикою, а й стилем життя і мислення молоді. Він характеризується відкритістю, внутрішньою і зовнішньою свободою, пацифізмом, нетерпінням тоталітаризму, презирством до цінностей "ситого" суспільства. РОК-РУХ

Номер слайду 26

РОК-РУХРок зв’язаний з передовими рухами. Міжнародний рок-фестиваль 1968 р. засудив війну у В’єтнамі. З того часу стали популярними фестивалі "Рок проти…" (расизму, мілітаризму, наркоманії). Рок-музиканти проводили екологічні й благодійницькі акції. Неоднорідність рок-руху дозволила бізнесу вихолостити бунтарство багатьох груп і використати їх у комерційних цілях, повернувши рок у лоно масової культури. Рок інтегрувався не лише з масовою, але і з класичною культурою. Знаменною подією музичного життя стала рок-опера Уеббера і Райса "Ісус Христос – суперзірка", яка поєднала досягнення року з традиційною оперою. Завоювавши світове визнання, рок тривалий час залишався англомовним. Лише у 70-х роках виникли групи, які співали на рідній мові. Їхня творчість поклала початок національним рок-рухам.

Номер слайду 27

МУЗИКА НОВОГО ПОКОЛІННЯ

Номер слайду 28

КІНОМИСТЕЦТВО

Номер слайду 29

КІНОМИСТЕЦТВО

Номер слайду 30

КІНОМИСТЕЦТВОНАШІ В ГОЛІВУДІ

Номер слайду 31

ЗІ ЗМІНАМИ У СУСПІЛЬСТВІ ВІДБУВАЮТЬСЯ ЗНАЧНІ ЗМІНИ В КУЛЬТУРІ. ДРУГА ПОЛОВИНА XX СТ. ХАРАКТЕРИЗУЄТЬСЯ КАРДИНАЛЬНИМИ ЗМІНАМИ НЕ ТІЛЬКИ В ГРОМАДСЬКОМУ ЖИТТІ, А Й У РОЗВИТКУ КУЛЬТУРИ. НОВІ ЕСТЕТИЧНІ ПРИНЦИПИ, НОВА СТИЛІСТИКА, ПЛАСТИКА, ПРИНЦИПОВО НОВА ОРГАНІЗАЦІЯ ХУДОЖНЬОЇ РЕАЛЬНОСТІ - ОСЬ ХАРАКТЕРНІ ОЗНАКИ РОЗВИТКУ МИСТЕЦТВА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 8
Оцінки та відгуки
  1. Войтович Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Крижанівська Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Трифонова Світлана В'ячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Чернобай Наталя Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Шпиталь Юлія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Каліщук Ольга Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Носіковська Лілія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Ткаченко Ольга Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 5 відгуків
pptx
До підручника
Всесвітня історія (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Полянський П.Б.)
Додано
17 листопада 2021
Переглядів
37104
Оцінка розробки
5.0 (8 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку