Презентація до уроку: Тема 5-6 "Пам'ятки мистецтва Північного Причорномор'я і Скіфії"
Підручник Л.Масол " Мистецтво" ,8 клас.
Презентація зроблена на основі підручника, добре ілюстрована, має додатковий матеріал.
Пам’ятки мистецтва Північного Причорномор’я і СкіфіїМистецтво. 8 клас. Тема 5-6
Номер слайду 2
Розквіт скіфського мистецтва припадає на VII—VI ст. до н. є. Скіфське мистецтво — це різьблення по дереву й кістці, а головне, — це віртуозна обробка металу. Скіфи володіли секретами багатьох сплавів, займалися литтям, тисненням, карбуванням, знали спайку, зернь, філігрань. Хто ж такі скіфи? Упродовж століть ці войовничі кочові племена, які прийшли з Азії, панували на просторах нашої країни. Столицею скіфської держави був Неаполь Скіфський (розташований на околиці сучасного м. Сімферополя).
Номер слайду 3
У різьбі по дереву й кістці, литті з бронзи, золота та срібла відтворювались постаті звірів або фантастичних істот. Зображення виконувались у своєрідній художній манері, яка дістала назву «звіриний стиль». Золотий кабанчик. ІV ст. до н.е. Курган Хомина могила. Дніпропетровська область Скіфський олень
Номер слайду 4
Чортомлицька амфора Курган Чортомлик (Нікопольщина). Висота амфори сягає 70 см. Зроблена із срібла 900 проби, її вага складає понад 10 кілограм. Нижній ярус, із зображенням рослинного орнаменту і птахів, символізує небесну сферу. На ньому три краника для зливу вина у вигляді голів Пегаса та двох левів. Зображення на амфорі складаються з трьох ярусів.
Номер слайду 5
Верхній ярус, із зображенням шматування грифонами оленів, символізує підземну сферу, боротьбу світу з темрявою. Середній ярус, із зображенням скіфів, що приборкують коней, символізує земну сферу життя.
Номер слайду 6
На золотому гребні з кургану Солоха в Нікополі зображена батальна сцена. Достовірно відтворені сцени битв, їхній одяг, збруя коней. Пози та руки персонажів нагадують постаті вершників на фризі Парфенону — відомому храму з Афінського Акрополю епохи грецької класики. Кінець V – початок IV ст. до н. е.
Номер слайду 7
Золота царська пектораль знайдена в 70-ті рр. XX ст. у Дніпропетровській області (курган Товста Могила). Це нагрудна прикраса скіфського царя, вагою 1140 г і діаметром понад 30 см. Пектора́ль (з лат. пектус - груди) - шийна прикраса, що закривала груди, часом і плечі. Очевидно, походить від частини бойового обладунку, що захищав верхню частину грудей, плечі та горло. Сучасні вчені вважають, що в ній закодований скіфський календар — зодіак, повний своїх таємниць. Усе поле пекторалі розділене на три місяцеподібні яруси за допомогою дуже тонких трубочок
Номер слайду 8
Унизу зображено динамічну сцену боротьби міфологічних і реальних звірів. Цвіркун або сарана, якій 2,5 тис. років
Номер слайду 9
Одна з версій-інтерпретацій трактує пектораль як візуальне відображення скіфської легенди про золоте руно та двох братів, які вирушили на його пошуки. Угорі — побутові сцени з життя скіфів за участі домашніх тварин.
Номер слайду 10
Разом зі скіфською культурою в містах Північного Причорномор'я інтенсивно розвивалося античне мистецтво, широкого вжитку набули вироби, привезені з метрополії. Сформувався своєрідний елліно-скіфський стиль, у якому поєдналися традиції степовиків і греко-римлян.
Номер слайду 11
Архітектура Причорномор'я ( храми, театри, будинки) не збереглася в первісному вигляді. Можна побачити лише рештки. Про високий рівень розвитку античного мистецтва свідчать вишукані мозаїки Херсонеса, Ольвії, які прикрашали архітектурні споруди й вулиці полісів. Херсонес Таврійський
Номер слайду 12
Твори монументального живопису місцевих художників, які прикрашали будинки, склепи й саркофаги заможних громадян, мають цікаву композицію, кольорову гаму, вражають реалістичністю міфологічних образів. Митці з Пантікапея, засвоюючи античні художні традиції, надавали розписам регіональних ознак. Фреска склепу Деметри. « Плутон викрадає на колісниці доньку Деметри Кору»
Номер слайду 13
Всесвітньо відомий античний пам'ятник боспорського живопису першої половини I століття - склеп Деметри. На стінах склепу збереглися зображення Деметри - грецької міфологічної богині родючості, покровительки землеробства. Сама богиня зображена в центрі склепіння — її обличчя виступає на тлі темного волосся й синього хітона, шия прикрашена золотим намистом. Деметра - грецька міфологічна богиня
Номер слайду 14
Цікавий розпис зберігся на одному із саркофагів: на ньому зображено художника,який пише портрет у техніці енкаустики. Це підтверджує існування у Північному. Причорномор'ї станкового живопису, зокрема портретного жанру, зразки якого до наших днів, на жаль, не дійшли. ЕНКА́УСТИКА (грец. ἐγϰαυστιϰή, від ἐγϰαίω – випалюю) – станковий та монументальний восковий живопис; техніка живопису гарячими восковими фарбами. Майстерня художника ( розпис на саркофагу)
Номер слайду 15
Під час розкопок стародавніх причорноморських поселень було знайдено постаменти з написами богів із різних куточків античного світу. Статуї з вапняку, мармуру, бронзи прикрашали площі й вулиці полісів. Творчість місцевих митців представлена здебільшого в рельєфі й дрібній пластиці. Статуетки з коштовних металів і дерева були окрасою інтер'єрів храмів, жител заможних мешканців. Портрета понтійського царя Мітридата VI Евпатора із Пантікапея II—І ст. до н.е. Мармурова голова богині з Пантікопея
Номер слайду 16
Про вплив еллінізму в декоративному мистецтві свідчать форми й оздоблення керамічного та срібного посуду (амфор, ваз) із вишуканими візерунками. Керамічна ваза з ОлівіїСрібна чаша. Гайманова могила, Запорізька область
Номер слайду 17
Ювелірне мистецтво Північного Причорномор'я привертає особливу увагу майстерністю, оригінальністю, технічною віртуозністю. Форми та види виробів грецьких ювелірів були надзвичайно різноманітними: намисто, персні, браслети, вінки, діадеми, гребні для волосся. Поширені способи виготовлення — кування з цільного шматка золота або срібла, у декорі — різьблення й гравірування. Великий інтерес представляють феодосійські сережки, названі за місцем знаходження. Вони є зразком того своєрідного виду давньогрецького ювелірного мистецтва, який називають мікротехнікою. Браслети. Олівія
Номер слайду 18
Пантікапейські й ольвійські монети містять додаткові уявлення про візуальне і музичне мистецтво періоду античності. На лицьовому боці карбували голови богів і царів, міфічних персонажів (Медузу, Пана у вінку, грифона зі списом у зубах), звірів (лева, оленя), з іншого боку — музичні інструменти, зазвичай ліру.
Номер слайду 19
Відколи заснували колонії на півдні сучасної України, активно розвивалося театральне і музичне мистецтво. Вважали, що музика і театр сприяють гармонійному розвитку людини, її шляхетності. На вистави й агони, що відбувалися в Херсонесі, збиралося понад три тисячі вільних громадян! Теракотові статуетки акторів і маски віднайдені в Боспорі. Амфітеатр. Херсонес
Номер слайду 20
Про музичне мистецтво скіфів і греків-переселенців Причорномор'я свідчать знахідки інструментів, їхнє зображення на виробах ужиткового мистецтва. З-поміж них: струнні (ліра, кіфара, трикутна арфа), духові (сірінга, авлос). Так, малюнок на ольвійському кратері з двома кіфаристками віднайдено на острові Березань (Миколаївської обл.). З Ольвії походить і теракота Атіса із сірінгою в руках. На скіфській золотій пластині, знайденій біля с. Сахнівка, що на Київщині, можна побачити бороданя, який грає на струнному інструменті, подібному до грецької ліри. Єдине зображення органа в Північному Причорномор'ї збереглося на розписі боспорського саркофага. Кіфара«Кіфаристки». Малюнок на ольвійському кратеріАвлос. Ліра
Номер слайду 21
Культура, архітектура й скульптура полісів, які були засновані колонізаторами з Греції (з VІ ст. до н. е.) в Північному Причорномор'ї на узбережжі Чорного та Азовського морів , а саме: Ольвія (на Бузькому лимані, Миколаївська обл.), Тір (нині м. Білгород-Дністровський), Херсонес (на території сучасного м. Севастополя), Пантікапей (нині м. Керчі) ставали носіями культури Еллади в нашому краї та опосередковано вплинули на подальший розвиток українського мистецтва. Як висновок