ЛІТЕРАТУ́РА УКРАЇ́НСЬКОЇ ДІА́ СПОРИ АБО УКРАЇ́НСЬКА ЕМІГРАЦІ́ЙНА ЛІТЕРАТУ́РА — ЛІТЕРАТУРА, НАПИСАНА УКРАЇНСЬКИМИ ПИСЬМЕННИКАМИ В ЕМІҐРАЦІЇ, ЯКІ З ПОЛІТИЧНИХ, ЕКОНОМІЧНИХ, РЕЛІГІЙНИХ ПРИЧИН ВИЇХАЛИ З УКРАЇНИ НА ПОСТІЙНЕ АБО ТРИВАЛЕ ПРОЖИВАННЯ ЗА КОРДОНОМ.
ДІАСПОРНА ЛІТЕРАТУРА — РЕЗУЛЬТАТ ПЕРЕСЕЛЕННЯ ЛІТЕРАТОРІВ НАСАМПЕРЕД ЧЕРЕЗ ЧИСЛЕННІ ПОЛІТИЧНІ РЕПРЕСІЇ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ У XX СТ. КОЛИ В СРСР ЄДИНИМ
ОФІЦІЙНИМ СТИЛЕМ МИСТЕЦТВА БУЛО ПРОГОЛОШЕНО СОЦІАЛІСТИЧНИЙ РЕАЛІЗМ, ПИСЬМЕННИКИ-ЕМІГРАНТИ МАЛИ БІЛЬШУ СВОБОДУ ХУДОЖНЬОГО ВИРАЖЕННЯ, А
МОЖЛИВІСТЬ КРИТИЧНО ОСМИСЛЮВАТИ ПОДІЇ В УКРАЇНІ. ТАКИМ ЧИНОМ УКРАЇНСЬКА ДІАСПОРНА ЛІТЕРАТУРА XX
РОЗВИВАЛАСЯ ПАРАЛЕЛЬНО З ІНШИМИ ЄВРОПЕЙ¬СЬКИМИ ЛІТЕРАТУРАМИ В ТОЙ ЧАС, КОЛИ В УКРАЇНІ ЦІ ПРОЦЕСИ БУЛИ
ЗУПИНЕНІ І ЗАМІНЕНІ В ЗНАЧНІЙ МІРІ ПРОПАГАНДИСТСЬКОЮ ТА ПРО-РАДЯНСЬКОЮ ЛІТЕРАТУРНОЮ ПРОДУКЦІЄЮ.
У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХХ СТ. ВІДБУЛИСЯ ТРИ ЕТАПИ ПЕРЕСЕЛЕННЯ З УКРАЇНИ. ПЕРША ХВИЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЕМІГРАЦІЇ ПРИПАЛА НА КІНЕЦЬ ХІХ - ПОЧАТОК ХХ СТ. Й ОХОПЛЮВАЛА НАСАМПЕРЕД ГАЛИЦЬКЕ Й БУКОВИНСЬКЕ СЕЛЯНСТВО, ЩО ВИЇЖДЖАЛО ДО КАНАДИ ТА БРАЗИЛІЇ. ТАМТЕШНІЙ УРЯД ОБІЦЯВ БЕЗОПЛАТНО НАДАТИ В ДОВІЧНЕ КОРИСТУВАННЯ ПЕРЕСЕЛЕНЦЯМ ВЕЛИКІ НАДІЛИ ЗЕМЛІ.
ПЕРШІ УКРАЇНСЬКІ ЕМІГРАНТИ, ОКРІМ ДОБРОЇ СОТНІ ТРАГІЧНИХ ЗА ЗМІСТОМ ПІСЕНЬ-КОЛОМИЙОК, СУТТЄВОЇ ФОЛЬКЛОРНОЇ ЧИ ЛІТЕРАТУРНОЇ СПАДЩИНИ НЕ ЗАЛИШИЛИ. ПРИЧИНОЮ НЕДОСТАТНЬОГО ЛІТЕРАТУРНОГО РОЗВОЮ ПРЕДСТАВНИКІВ ПЕРШОЇ ЕМІГРАЦІЙНОЇ ХВИЛІ ВИЯВИЛАСЯ НАДРИВНА ПРАЦЯ Й НЕЛЕГКА АДАПТАЦІЯ ДО НОВИХ УМОВ. ОСНОВНИМ МОТИВОМ ПОЕЗІЇ СТАЛА МРІЯ ПРО ОБОВ'ЯЗКОВЕ ПОВЕРНЕННЯ В РІДНИЙ КРАЙ ІЗ ПОТОМ І КРОВ'Ю ЗАРОБЛЕНИМИ ГРІШМИ («ОЙ КАНАДО, КАНАДОЧКО, ЯКА ТИ ЗРАДЛИВА: / АНІ ГРОШЕЙ, НІ ЗДОРОВ'Я, ЛИШ ГОЛОВА СИВА»; «ОЙ СХОДИВ Я АМЕРИКУ УЗДОВЖ І ВПОПЕРЕК: / НЕ ЗМІНЯВ БИ КОЛОМИЮ ЗА СОРОК АМЕРИК»). СЕРЕД
УКРАЇНСЬКИХ ЕМІГРАНТІВ ПЕРШОЇ ХВИЛІ БУВ ПИСЬМЕННИК МИРОСЛАВ ІРЧАН, ЯКИЙ ЗГОДОМ ПОВІРИВ У РАДЯНСЬКУ ПРОПАГАНДУ,
НАДДНІПРЯНСЬКУ УКРАЇНУ Й ПОПОВНИВ СОБОЮ КОГОРТУ ПИСЬМЕННИКІВ «РОЗСТРІЛЯНОГО ВІДРОДЖЕННЯ».
ДРУГА ХВИЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЕМІГРАЦІЇ ПОВ'ЯЗАНА З ПАДІННЯМ УНР. З УКРАЇНИ
ВИЇХАЛИ УЛАС САМЧУК, ЄВГЕН МАЛАНЮК, ВОЛОДИМИР ВИННИЧЕНКО, ОЛЕКСАНДР
ОЛЕСЬ - УЖЕ ЗНАНІ ТАЛАНОВИТІ МИТЦІ.
ПЕРШИЙ ПРЕЗИДЕНТ ЧЕХОСЛОВАЧЧИНИ ТОМАШ МАСАРИК ПОГОДИВСЯ ПРИЙНЯТИ УКРАЇНСЬКИХ ЕМІГРАНТІВ І ЗАПРОПОНУВАВ ЇМ АБО ВИКЛАДАТИ В ЧЕСЬКИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ, АБО ВЧИТИСЯ В УНІВЕРСИТЕТІ Й ЗА ЦЕ ОТРИМУВАТИ СТИПЕНДІЮ. ТАКИМ ЧИНОМ, УКРАЇНСЬКА ТВОРЧА ІНТЕЛІГЕНЦІЯ НА ЧЕСЬКІЙ ЗЕМЛІ МАЛА ВСІ УМОВИ ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ВЛАСНИХ ТАЛАНТІВ. УКРАЇНСЬКИЙ ВІЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ, УКРАЇНСЬКА ГОСПОДАРЧА АКАДЕМІЯ, ВИЩИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ ІНСТИТУТ ІМЕНІ МИХАЙЛА ДРАГОМАНОВА, УКРАЇНСЬКІ СТУДІЇ ПРАКТИЧНОГО МИСТЕЦТВА, ІНШІ НАУКОВІ ЦЕНТРИ СПРИЯЛИ РОЗВОЮ ПИСЬМЕННИЦЬКИХ ТАЛАНТІВ
У САМІЙ ПРАЗІ, А ТАКОЖ У КУРОРТНОМУ МІСТЕЧКУ ПОДЄБРАДИ (ЗА 50 КМ ВІД ЧЕСЬКОЇ СТОЛИЦІ), ПОСЕЛИЛОСЯ БАГАТО МАЙСТРІВ ПЕРА ЯК СТАРШОГО, ТАК І МОЛОДОГО ПОКОЛІННЯ: ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ, ЄВГЕН МАЛАНЮК, ОЛЕГ ОЛЬЖИЧ,
ОЛЕНА ТЕЛІГА, ГАЛИНА МАЗУРЕНКО, ОКСАНА ЛЯТУРИНСЬКА, ЛЕОНІД МОСЕНДЗ. ЇХ УМОВНО НАЗИВАЮТЬ «ПРАЗЬКОЮ ШКОЛОЮ», ХОЧА КАТЕГОРИЧНО ЗАПЕРЕЧУВАЛИ ТАКЕ СВОЄ ОБ'ЄДНАННЯ.
ЗАРАХОВУЮТЬ ТАКОЖ ЮРІЯ ЛИПУ ТА ЮРІЯ КЛЕНА, ПРОТЕ ВОНИ ВЗАГАЛІ В ЧЕХОСЛОВАЧЧИНІ НЕ ПРОЖИВАЛИ.
ПОДЄБРАДИ
ПРАГА
ПЕРЕЇЗД ОКРЕМИХ МИТЦІВ «ПРАЗЬКОЇ ШКОЛИ» (ЄВГЕН МАЛАНЮК, НАТАЛЯ ЛІВИЦЬКА-ХОЛОДНА, ОЛЕНА ТЕЛІГА) ДО ПОЛЬЩІ СПРИЧИНИВ ПОЯВУ ЗНОВУ Ж ТАКИ НЕФОРМАЛЬНОГО ОБ'ЄДНАННЯ, ЯКЕ ТАКОЖ УМОВНО НАЗИВАЮТЬ «ВАРШАВСЬКОЮ ШКОЛОЮ», АБО «ВАРШАВСЬКОЮ ГРУПОЮ». ПРОТЕ ПІСЛЯ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ СПРИЯТЛИВИХ УМОВ ДЛЯ ПРОЖИВАННЯ В ПОЛЬЩІ ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ НЕ БУЛО: ВАРШАВА ЛЕЖАЛА У СТРАШНИХ РУЇНАХ, ТОМУ «ВАРШАВСЬКА ГРУПА» ПЕРЕСТАЛА НАВІТЬ ФОРМАЛЬНО ІСНУВАТИ, А УКРАЇНСЬКІ ПИСЬМЕННИКИ-ЕМІГРАНТИ РОЗ'ЇХАЛИСЯ ПО СВІТУ, НАМАГАЮЧИСЬ НАСАМПЕРЕД ФІЗИЧНО ВИЖИТИ В МАТЕРІАЛЬНО ЗНИЩЕНІЙ ВІЙНОЮ ПОВОЄННІЙ ЄВРОПІ.
ТРЕТЯ ХВИЛЯ ЕМІГРАЦІЇ УКРАЇНЦІВ ДО ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇН ВІДБУЛАСЯ ПІД КІНЕЦЬ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ. САМЕ ТОДІ В НІМЕЦЬКОМУ МІСТЕЧКУ УЛЬМІ НА ДУНАЇ ПОСЕЛИВСЯ ТАЛАНОВИТИЙ ПРОЗАЇК І ПУБЛІЦИСТ ІВАН БАГРЯНИЙ, ЯКИЙ СВОЇМ НАРИСОМ «ЧОМУ Я НЕ ХОЧУ ВЕРТАТИСЬ ДО СССР?» РОЗКРИВ ЄВРОПІ ОЧІ НА ТРАГЕДІЮ УКРАЇНСЬКИХ БІЖЕНЦІВ, ЯКИХ СТАЛІНІСТИ ЙМЕНУВАЛИ «КРИВАВИМИ ЗЛОЧИНЦЯМИ» Й ВИМАГАЛИ ВІД ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇН ДЕПОРТУВАТИ ЇХ ДО
СРСР.ЗВАЖАЮЧИ НА ТЯЖКИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ СТАН ПОВОЄННОЇ ЄВРОПИ, ВЕЛИКА ЧАСТИНА УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ-ЕМІГРАНТІВ ПОДАЛАСЯ ЗА ОКЕАН. УЗАГАЛІ ПІСЛЯ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ ДО США ПЕРЕЇХАЛО БЛИЗЬКО 100 ТИС. БІЖЕНЦІВ З УКРАЇНИ. ДАЛЕКО ВІД ЄВРОПИ ОПИНИЛИСЯ ВАСИЛЬ БАРКА, ТОДОСЬ ОСЬМАЧКА (ПОМЕРЛИ У США), УЛАС САМЧУК (ПОМЕР У КАНАДІ). ЯК БАЧИМО, ДОЛЯ ПИСЬМЕННИКІВ, ЯКІ В ХХ СТ. ТВОРИЛИ УКРАЇНСЬКУ ДІАСПОРНУ ЛІТЕРАТУРУ, ВИЯВИЛАСЯ НЕЛЕГКОЮ, АЛЕ ЇХНЯ ТВОРЧІСТЬ ЗАВЖДИ СТОСУВАЛАСЯ АКТУАЛЬНИХ
ПРОБЛЕМ УКРАЇНИ Й УКРАЇНЦІВ.
ПЕРШІ ЗНАЧНІ УКРАЇНСЬКІ ЛІТЕРАТУРНІ УГРУПУВАННЯ З'ЯВИЛИСЯ В 1920-Х РР. ДО НИХ
ДО «ПРАЗЬКОЇ ШКОЛИ» ВІДНОСЯТЬ ТАЛАНОВИТУ ЛІТЕРАТУРНУ МОЛОДЬ, ЯКА ЗУМІЛА ПОЄДНАТИ БЛИСКУЧЕ ПОЕТИЧНЕ ОБДАРУВАННЯ З ВИСОКОЮ МІСІЄЮ СЛУЖІННЯ УКРАЇНІ. ЄВГЕН МАЛАНЮК, ЮРІЙ ДАРАГАН, ОЛЕГ ОЛЬЖИЧ, ОЛЕКСА СТЕФАНОВИЧ, ОКСАНА ЛЯТУРИНСЬКА, ЛЕОНІД МОСЕНДЗ, ОЛЕНА ТЕЛІГА, НАТАЛЯ ЛІВИЦЬКАХОЛОДНА, ЮРІЙ ЛИПА, ГАЛЯ МАЗУРЕНКО ВЛАСНОЮ ТВОРЧІСТЮ ФОРМУВАЛИ ОБРАЗ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНОЇ, ПРАГНУЛИ СТВОРИТИ ПОЕТИЧНИЙ МІФ УКРАЇНИ ЧАСІВ РУСІ Й КОЗАЦЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ, ВІДРОДИТИ ОБРАЗ КИЄВА ЯК ТРЕТЬОГО РИМУ, НАДИХНУТИ СУЧАСНИКІВ «ЖАДОБОЮ НАЦІОНАЛЬНОГО ЖИТТЯ» (Є. МАЛАНЮК).
СУТТЄВИМ АРГУМЕНТОМ НА КОРИСТЬ НАЗВИ «ПРАЗЬКА ШКОЛА» Є
ГЕОГРАФІЧНИЙ ЧИННИК. НЕ СЛІД ЗАБУВАТИ, ЩО СТАНОВЛЕННЯ ПОЕТІВ ЯК
ІНДИВІДУАЛЬНИХ ТВОРЧИХ ОСОБИСТОСТЕЙ ВІДБУЛОСЯ В ПРАЗІ
20-Х РР. XX СТ., ДЕ БІЛЬШІСТЬ ІЗ НИХ НАВЧАЛИСЯ, ВІДВІДУВАЛИ ЛЕКЦІЇ ЧИ ВИКЛАДАЛИ В МІСЦЕВИХ ЗАКЛАДАХ ТА ІНШИХ НАВЧАЛЬНИХ УСТАНОВАХ:
ОЛЕНА ТЕЛІГА ОЛЕГ ОЛЬЖИЧ ЛЕОНІД НАТАЛЯ ОКСАНА
ЄВГЕН МАЛАНЮК ОЛЕКСА СТЕФАНОВИЧ