Урок з української літератури в 5 класі НУШ на тему: "Дитяча література. Пригодницький твір. Тема та ідея твору. Життєві уроки. Повісті-казки"

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури на тему: "Дитяча література. Пригодницький твір. Тема та ідея твору. Життєві уроки Ірен Роздобудько . Повість-казка «Пригоди на острові Клаварен». Галина Вдовиченко . Повість – казка «36 і 6 котів». Іван Франко « Фарбований Лис»" створена для учнів 5х класів, які працюють за підручником Л. Коваленко, Н. Бернадської "Українська література. Підручник для 5ого класу закладів загальної середньої освіти". Київ, 2022 рік Охоплює повторення вивченого про пригодницькі твори, повісті-казки сучасних письменниць Ірен Роздобудько та Галини Вдовиченко, виділивши окремо тему, ідею текстів та знаходячи повчальне та корисне ("життєві уроки"). А також виокремити повчальний зміст із казки Івана Франка "Фарбований Лис" (1898р.) Є чому повчитися у казки 19ого століття та повістей-казок 21 століття. Окремо до змісту цього уроку пропонується презентація.
Перегляд файлу

Урок української літератури в 5 класі  НУШ

Тема. Дитяча література. Пригодницький твір. Тема та ідея твору.  Життєві уроки

Ірен Роздобудько . Повість-казка «Пригоди на острові Клаварен».

Галина Вдовиченко . Повість – казка «36 і 6 котів».

Іван Франко « Фарбований Лис»

Мета:розвиток та удосконалення ключових компетентностей учнів:

   1)ініціативність та підприємливість: генерувати нові ідеї, застосувати описовий метод з метою логічного упорядкування систематизованого  матеріалу, творче використання  його результатів, аналізувати  та систематизувати матеріал. 

2)обізнаність і самовираження у сфері культури: розвивати творчу індивідуальність учня, грамотно і логічно висловлювати свою думку. Визначати вплив літератури на людину, її свідомість,  підсвідомість.

3)соціальна й громадянська компетентності: через метод вирішення проблемного питання сприяти активному розвитку творчої уяви учня, інтелектуальному та емоційному  його збагаченню,умінню висловлювати свою власну думку, слухати й чути інших. Працювати з метою вироблення  у слухачів естетичних смаків до творів мистецтва слова, збагачення духовного світу дитини.  

 Осмислення негативної ролі лицемірства, зазнайства і хвалькуватості в житті людини; усвідомлення індивідуального призначення кожної людини, великої цінності людського життя, формування активної життєвої позиції, розвиток уміння висловлювати власну думку та відстояти її;усвідомлення душевної краси і сили людини. Осмислення вічних понять добра і зла, вірності, почуття обов’язку, розвиток творчих здібностей, високих моральних якостей характеру людини, розвиток уміння осмислено відрізняти добро від зла; осмислення важливості для становлення і реалізації себе як особистості ідей самопізнання та гармонії із світом;

4)уміння вчитися впродовж життя: визначати мету освітньої діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання для досягнення мети, організовувати й планувати свою діяльність, контролювати , коригувати та оцінювати результати своєї освітньої діяльності. Формувати в учнів почуття прекрасного, розвивати  художній та  читацький смаки, навики планування. Показати дітям нові  методи пошукової роботи та різноманітність тем для самостійної діяльності .Розвиток допитливого, шанобливого ставлення до світоглядних уявлень  

5)спілкування державною мовою: грамотно висловлюватися державною мовою, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, переконувати, поповнювати свій словниковий запас.

 

Корекційна мета:формувати уявлення дітей про характерні ознаки пригодницького твору, активізувати та доповнити знання; вдосконалювати навички роботи з текстом, його переказуванням , слідкувати за послідовним  й зв'язним мовленням учнів; збагачувати словниковий запас , вчити відчувати образність художнього слова; розвивати пізнавальну активність, навички критичного мислення, творчу уяву, фантазію; виховувати естетичні почуття у дітей.

 

 

 

 Тип уроку: узагальнення й систематизація знань

Обладнання: тексти казок, ілюстрації до казок,малюнки дітей, презентація

                                                 Зміст уроку:

1.       Організаційний момент

2.       Оголошення теми й мети уроку (учитель повідомляє тему й мету уроку)Учитель. Дитяча література- це особлива сторінка як у мистецтві слова, так і в історії народу. Особлива тому, що представляє світ дитини, в якому так багато чистого, світлого, казкового сприймання

Шана й любов до книги починається з колиски, іде від батька-матері. Важливу роль у розвитку людини будь-якого віку відіграє читання книг, адже завдяки книгам ми пізнаємо світ, як реальний, так і придуманий, чогось вчимося, вдосконалюємося

Дорогі діти , скажіть , будь ласка, які дитячі книги ви вже прочитали чи матуся вам читала? Пригадайте назви текстів.  (Діти розповідають)

3.       Узагальнення теми "Тема та ідея твору. Пригодницький твір"

Учитель. Шановні діти, на уроках літератури ми познайомилися з пригодницькими творами, казками «Пригоди на острові Клаварен», «36 і 6 котів», «Фарбований Лис».       Пригадаймо коротко , які події описані в кожному творі?  (Розповіді учнів)          Спробуємо  визначити тему кожної прочитанї повісті-казки , але спочатку пригадайте, що ми називаємо темою твору? (тема художнього твору-це ряд подій, життєвих явищ. Це розвиток подій, в яких беруть участь персонажі)

Давайте        пригадаємо,       які       твори       літератури       називають                 пригодницькими?    

Які особливості пригодницьких творів? (Діти відповідають)

Пригодницький твір- твір, у якому герої потрапляють у незвичайні місця, де відбуваються несподівані події. Персонажі ризикують життям,активно вступають у пошуки, мандрують, проявляють рішучість, активність. Твір з неочікуваною розв’язкою.

Особливості пригодницького твору- пригодницький твір  вчить нас сміливості, рішучості, людяності, вірності, відданості своїй меті. Герої пригодницьких творів  потрапляють у скрутні ситуації, беруть на себе відповідальність за тих, хто поруч.Пригоди головних героїв- це результат їхніх прагнень і вчинків, їхньої веселої вдачі.

Учитель. Ми вже знаємо: в  будь-якому художньому  творі  можна виокремити моменти, ситуації , які будуть носіями моралі, досвіду, матимуть повчальний  зміст . Отже, пригадавши  основні події кожної казки давайте  визначимо, чому ж ми навчаємося, які уроки виносимо , читаючи  пригодницькі повісті-казки.  Визначимо ідею кожного  твору.  Скажіть, будь ласка, як ви розумієте вислів "ідея художнього твору"(Ідея- головна думка твору, що виражає його моральне, філософське значення, є узагальненням всього твору. Ідея немовби підводить підсумок усьому зображеному в художньому творі).   

4. Обговорення й узагальнення теми " Повісті-казки з повчальним змістом"

Почнемо з повісті – казки «36 і 6 котів». Діти, які події відбуваються в казці "36 і 6 котів"?

Діти коротко називають основні події змісту «36 і 6 котів»….

Учитель: Чи пустили б ви до себе додому зграю котів - безхатьків? (діти говорять: хтось «так», хтось «ні») . Пані Крепова також гадки не мала, що погодиться на таку авантюру - прийняти у власній затишній однокімнатній квартирі ціле хвостате юрбище. Утім, юрбище напевно не спромоглося б переконати господиню. А от справжнє товариство, справжні однодумці, 36 і 6 котячих особистостей – без сумніву. Врешті добросердечність буде винагороджено, бо, виявляється, вусата компанія має безліч  талантів! Словникова робота: що таке юрбище?

(юрба)

Товариство? ( Група людей, що перебувають в тісних стосунках; колектив; середовище, коло знайомих.)

Однодумці? (Людина однакових з ким-небудь думок, поглядів, переконань).

Особистість?  (Конкретна людина з погляду її культури, особливостей характеру, поведінки і т. ін.; індивідуальність, особа).

Авантюра?  (Ризикований, сумнівний захід, розрахований на випадковий успіх; справа, без урахування реальних можливостей і приречена на провал).

Діти , пропоную обговорити цю казкову історію та визначити для себе, чому навчає нас цей твір. Отже, пропоную дати відповіді на такі запитання:

1.   Де живуть коти, як себе поводять? Як реагує на їх поведінку пані Крепова та її племінник?  Риси характеру пані Крепової?

2.   Як віддячуть коти пані Креповій та її племіннику?

3.   Чи повинна відповідати людина за свої вчинки? Пригадайте уривок з тексту, де кішка Колетта згадує свою господиню, яка поїхала за кордон, залишивши кішку.

4.   Як ви розумієте вислів конферансьє (коментатора) Чорного кота                  «…чистісінько білий кіт із незаплямованою репутацією». Який прихований зміст містить цей вислів? Словникова робота:  як ви розумієте слово "репутація"? (Громадська думка про кого-, щонебудь).

5.   Поясніть слова Коментатора-Чорного Кота: «Варто придивлятися одне до одного уважніше, щоб не пропустити чогось важливого».

6.   Коти, знаходячись у квартирі пані Крепової, порушували правила гарної поведінки. Чи потрібно дітям дотримуватися певних правил у школі, родині?

7.Коти нервували, хвилювалися під час виступу в кав’ярні. Чи мав кожен з них підтримку від товаришів? Допомагали коти один одному долати страх?

8.                 Чи підтримуєш ти друзів, членів родини у скрутній ситуації? Як гадаєте, що сприяє успіхупідтримка чи критика?

9.                 Як повинен поводити себе конферансьє, який повинен бути у нього голос, манери, мовлення? Словникова робота. Хто такий Конферансьє? (Людина, яка оголошує номери програми під час естрадної вистави, розважає присутніх між номерами)

10.У фіналі твору ми спостерігаємо спільний танець котів та людей. Про що це свідчить?

11.З                якою                метою                авторка                олюднила     персонажів?    

Словникова робота. Олюднити- Наділяти кого-небудь, що-небудь рисами або властивостями людини.

12.            Визначити тему та ідею повісті-казки. ( тема: розповідь про те, як галаслива компанія безпритульних котів потрапляє у помешкання до людей, які ніколи не тримали вдома домашніх тварин, і вся ця спільнота вчиться жити разом, щоб ніхто не почував себе скривдженим, щоб кожному було добре).

Ідея: возвеличення добра, взаємодопомоги, відвертості, впертості, віри в у свої сили. Утвердження думки про те, що необхідно допомагати один одному, вірити в почуття добра, дружби та колективу.

13.            У творі зустрічаються просторічні слова: “спокуха”, “шото”,”карочі”, “збодрись”, “валити на вулицю”. Яким, на вашу думку, повинне бути мовлення школяра?

Після відповідей учнів, питання учителя до них: “Які висновки зробив кожен із вас, прочитавши “36 і 6 котів”? Які “уроки життя ” винесли для себе особисто, чому вчить вас, читачів, ця казка?

(Відповіді учнів, напиклад, такі:1. Кмітливість у прийнятті рішень   2. Життя примхливе, непередбачуване 3. Безвихідних ситуацій не буває 4. Досягти успіху  можна, маючи бажання, здібності, а також наполегливо працюючи).

Висновок учителя: отже,книжка «36 і 6 котів» Галини Вдовиченко – проста, добра й весела історія, насичена думками про те, що  безвихідних ситуацій ,  як і непотрібних котів, не буває; що кожен - неповторний, «хоч не завжди це можна зауважити з першого погляду»; а «зірками» можуть стати й підвальні коти, якщо до щирого бажання та природних здібностей докладуть бодай дрібку праці. Зарядка для очей

Учитель. Діти, скажіть, будь ласка, чи хотіли б ви вирушити в подорож, помандрувати?

(відповіді дітей)

Пропоную вирушити в подорож разом з Клавою та Іриною (Рено). Як називається казка про пригоди Клави та Ірини (Рено)? ("Пригоди на острові Клаварен")

 Доведіть, що повість-казка Ірен Роздобудько «Пригоди на острові Клаварен» - пригодницька казка.( Герої мандрують та потрапляють на безлюдний острів у минулому. Вони знаходять скарб, зустрічаються з піратами, потрапляють у полон, ризикують життям).

 Визначимо тему повісті-казки (пригоди двох п’ятикласниць, які потрапили в минуле)

 Пригадаймо, як дівчата вирушили в похід та в які пригоди потрапляли?(відповіді дітей)

Пропоную обговорити пригодницьку казку , попрацювати над відповідями на запитання й визначити , чому ж навчив нас твір про пригоди дівчат.  Визначимо ідею “Пригод....”

Питання:

1.   Як подруги потрапили в минуле? Які два історичних часи поєднані в казці?

2.   Захоплення Рено. (подорожі)

3.   Знайдіть в тексті місце,де розповідається, як проявляли свої характери Клава й Рено в ризикованих ситуаціях (вибрати з тексту, зачитати)

4.   Перекажіть епізод,де Бартолом’ю агітує моряків відмовитися від піратського життя.

5.   Які почуття виникли у батька Бартолом’ю та сина Альберта після того, як вони дізналися про сімейну таємницю?

6.   Поясніть вислів «сімейні цінності». Що для вас значить «сімейні цінності»?

7.   Які життєві уроки ви засвоїли, прочитавши «Пригоди на острові Клаварен»? ( треба цінувати сім’ю, близьких,друзів. Потрібно бути чесними, рішучими та бути готовим прийти на допомогу)

8.   Визначити  ідею ( сім’я - це найважливіше, що у нас є. Вона вчить добру  та любові, взаємовиручці)).

Учитель. Отже, казка про пригоди двох дівчат виховують у юного читача наполегливість у досягненні мети, допитливість, почуття дружби і взаємодопомоги, збагачення світогляду, утвердження цінностей у спілкуванні. Мрії, подорожі сучасних дітей.

Фізкультхвилинка

На уроці позакласного читання ми познайомилися з казкою Івана Франка “Фарбований Лис” Пригадаймо Лиса Микиту, В які пригоди потрапляє задакуватий персонаж?

Чому казку «Фарбований Лис» можна назвати пригодницьким твором? (Лис, навколо якого автор створює увесь сюжет казки,детально описує його характер та зовнішність, він бере участь у всіх подіях, що відбуваються).

Чому казка навчає?

Діти: Не потрібно надто пишатися і хвалитися своїми здібностями, бо за прорахунки суворо карають. Треба діяти  так, щоб сумління й душа були чистими. Використовуючи інших людей, можна залізти дуже високо, але  падати звідти буде неодмінно дуже болісно.

Отже, які уроки життя ми маємо зробити, про що замислитись після прочитання згаданих творів ? (відповіді дітей) 5. Підведення підсумків

Учитель: скажіть, будь ласка, чи сподобалися вам пригодницькі твори? Чим саме?

Чому навчили вас вони? Які можете зробити висновки, чому навчили вас прочитані  пригодницькі твори? (Відповіді учнів).

6.Учитель дякує дітям за урок, за активність на уроці. Пропонує прочитати інші твори Ірен Роздобудько та Галини Вдовиченко.

7.Оцінювання навчальних досягнень учнів

 

 

 

 

pdf
Додано
18 січня 2023
Переглядів
1061
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку