Тема уроку: Пори року: пейзаж у живописіПідготувала вчитель мистецтва. Рябчук В. Г.
Номер слайду 2
Мета уроку: Навчальна: Розширити знання учнів про жанр – пейзаж; вчити розвивати спостережливість, уміння бачити і відчувати настрій. Розвивальна:розвивати навички сприйняття, образного мислення, асоціативної пам’яті, уяви, фантазії учнів, вільно володіти прийомами роботи з фарбами, знайомити з багатством колірних відтінків, одержаних шляхом ускладнення палітри, змішуванням кольорів, техніками живопису; розвивати естетичний та художній смак та сприймати красу природи. Виховна:виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу; формувати спостережливість, уміння бачити і відчувати красу природи.
Номер слайду 3
Чим відрізняються кольори природи кожної пори року?Як стверджують космонавти, із космосу наша планета здається блакитного кольору. І тільки ми, її мешканці, можемо милуватися чарівним різнобарв’ям природи у різні пори року. Пейзаж кожної пори року має свою палітру кольорів і відтінків. Ніжно-зелена весна приносить радість оновлення. У весняних пейзажах нерідко головним героєм стає біло-рожевий квітучий сад. Мальовниче літо, повне тепла і сонця, — справжнє свято насичених кольорів, що створюють яскраве квіткове різнобарв’я! У палітрі поля, лісу, луків багато відтінків зеленого, який стає домінантним. Осінній краєвид сліпить золотом і багрянцем, зачаровує теплою кольоровою гамою. Земля на зимових пейзажах вкрита блакитно-білою сніговою ковдрою, дерева, прикрашені інеєм, виблискують сріблясто-сліпучими тонами.
Номер слайду 4
Які кольори та відтінки застосували художники в зображенні різних пір року? Знайди у композиціях домінантний колір, назви основні й додаткові тони, теплі та холодні кольори й відтінки. Сергій Шишко. У парку. Поль Сіньяк. Сосна в Сен-Тропе. Золтан Шолтес. Гірська річка
Номер слайду 5
Пригадай, який буває колорит на картинах живопису. Щоб передати на картині емоційний стан, певний настрій, художники застосовують колорит — один із найважливіших засобів виразності, який означає поєднання кольорів у гармонійну цілісність. Засобами колориту можна передати в пейзажах стан природи в різні пори року, часи доби, погодні явища — дощ, туман, сніг тощо. Потрібно враховувати характер освітлення, адже суттєво відрізнятиметься колорит картини із зображенням похмурого чи сонячного дня, місячної ночі або вечірніх сутінків. Колорит у живописі виконує також композиційні завдання, сприяє організації простору. Завдяки домінантному кольору, різним колірним акцентам, увага глядача концентрується на головному в творі та на найважливіших для розуміння образного змісту деталях. Характер колориту, співвідношення тонів зумовлені змістом і задумом композиції. Він буває теплим чи холодним, світлим або темним, яскравим чи приглушеним, насиченим або тьмяним. Головні кольори визначають загальний настрій картини, а завдяки другорядним ефект головних підсилюється і досягається кольорове багатство. Важливу роль у колориті пейзажу має колірний контраст, що надає напруженості, динамічності композиції. Майстрів, які особливо відчувають тонкощі поєднань кольорів і демонструють цей цінний дар у власній оригінальній палітрі, називають колористами.
Номер слайду 6
До видатних українських колористів, що здобули світове визнання, належить Микола Глущенко. Микола Глущенко. Зима
Номер слайду 7
Микола Глущенко. Квітучий сад
Номер слайду 8
Микола Глущенко. Сінокіс
Номер слайду 9
Микола Глущенко. Київ восени
Номер слайду 10
Порівняй колорит краєвидів М. Глущенка. Добери слова-характеристики пейзажів кожної пори року. Проаналізуй на осінньому, як художник передає глибину простору: що і як він малює на передньому, середньому і дальньому планах. У якій із картин найбільш відчутно колірний контраст?Микола Глущенко (1901-1977) — відомий український живописець. Народився в м. Новомосковську, був нащадком козацького роду. Професійну освіту здобув у Берлінській вищій школі образотворчих мистецтв. Після закінчення навчання вирушає до Парижу, організовує власне художнє ательє. У столиці мистецтв, на взірцях європейського, насамперед французького, живопису К. Моне, Е. Дега, В. ван Гога та інших новаторів того часу, викристалізувався неповторний «глущенківський» стиль. Митець спілкувався з П. Пікассо, А. Матісом, Ф. Леже. Перебуваючи за кордоном, М. Глущенко поєднував творчість із розвідницькою діяльністю (прізвисько «Ярема»). Після другої світової війни М. Глущенко повернувся в Україну, жив переважно в Києві. Брав участь у близько 50 персональних виставках і понад 200 групових. Улюбленим жанром живописця був пейзаж, і саме у флористиці він сповна реалізував свій дар колориста. Чарівна краса рідної землі — постійне і потужне джерело його натхнення. Картини майстра представлені в багатьох українських і закордонних музеях, приватних колекціях. За заповітом М. Глущенка 1250 його робіт було передано Міністерству культури України. Микола Глущенко. Автопортрет
Номер слайду 11
Візуальна грамота. Щоб передати простір, художники застосовують лінійну і повітряну перспективу. Правила повітряної перспективи• Предмети першого плану детально промальовуються, вони сприймаються чіткими й контрастними, зображуються яскравими, насиченими кольорами.• Зі збільшенням відстані між предметом спостереження і глядачем контрасти зменшуються, предмети стають нечіткими, розмитими, промальовуються узагальнено без подробиць; кольори стають приглушеними, втрачають свою яскравість і насиченість.• Із наближенням до лінії горизонту предмети темнішають, набувають холодних відтінків (блакитного, сіро-фіолетового тощо). Акселі Галлен-Каллела. Ковзанярі на льоду озера. Ярослав Чижевський. Пейзаж
Номер слайду 12
Які прийоми повітряної перспективи використали пейзажисти? Проаналізуй, як на картинах втрачається чіткість і контрастність зображення дерев, квітів, споруд. Варіант 1. Намалюй дерево-символ «Пори року» (гуаш). Варіант 2. Намалюй сільський краєвид із деревами різними відтінками зеленого кольору. Застосуй повітряну перспективу.
Номер слайду 13
Мистецька скарбничка. Кольорова гама — поєднання відтінків певного кольору. Повітряна перспектива — поняття техніки живопису, створення ілюзії глибини простору на площині.
Номер слайду 14
Узагальнюю, аргументую, систематизую1. Для чого художникам потрібні знання про колорит?2. Назви основні правила повітряної перспективи. Продемонструй їх на прикладі картин у підручнику.3. Заверши речення: «На уроці я зрозуміла/зрозумів..., відчув/відчула, було цікаво..., було важко..., я можу..., я спробую...». Самостійне дослідження, медіапошук. Добери пейзажі до п’єс Я. Сібеліуса з циклу «Дерева». Фантазую, експериментую, дію. Поекспериментуй, створюючи квітуче весняне дерево в техніці пуантилізм. Застосуй прийом малювання ватними паличками.