Періоди постембріогенеза: Дорепродуктивний – це період життя організму від народження до настання статевої зрілості. Репродуктивний – це період статевої зрілості організму, що характеризується здатністю людини до розмноження. Післярепродуктивний – це період, що характеризується втратою організму здатності до розмноження.
ПОСТЕМБРІОНАЛЬНИЙ РОЗВИТОК – це періоди життя людини, що відрізняються особливостями росту й розвитку новонароджений – 1-10 днів; грудний період – до 12 місяців; раннє дитинство – 1-3 років; перше дитинство – 4-7 років; друге дитинство – 8-12 років–хлопці, 8-11 - дівчата; підлітковий вік – 13-16 років-хлопці, 12-15 - дівчата; юнацький – 17-21, 16-20 років; зрілий вік – 22-60, 21-55 років; похилий вік – 61-74, 56-74 років; старечий – 75-90 років; довгожителі – понад 90 років.
Ясельний період Ясельний період – це період від одного до трьох років. До 2 років у дитини повинні з’явитися всі 20 молочних зубів. У цей час дитина постійно рухається, тому важливо правильно фізично виховувати й загартовувати її тіло. Потрібно дотримуватися графіка профілактичного щеплення, аби запобігти вірусним та інфекційним хворобам.
Дошкільний період Дошкільний період – триває від 3 до 6-7 років. Зріст дитини збільшується на 6-8 см у рік, а маса на 2 кг. З 5-6 років молочні зуби починають замінюватися на постійні. Психічна діяльність набуває великого розвитку і дитина вже добре говорить, малює олівцями, знає багато віршів і пісень. У цьому віці формуються риси характеру. У цей період потрібно готувати дитину до школи, привчати до самостійності.
Середній шкільний період Підлітковий (середній шкільний період) збігається з періодом статевого дозрівання, яке супроводжується змінами діяльності залоз внутрішньої секреції. У цьому віці закладається багато рис характеру, властивих конкретній особистості, виробляється вміння контролювати власну поведінку, здатність керувати собою, своїми вчинками і настроєм. Людина стає особистістю в результаті самовиховання. У цей період формуються моральні якості людини, її цілеспрямованість. Під впливом авторитету дорослих і навколишнього середовища формується характер.
Старший шкільний період Це вік статевого дозрівання (від 12-13 до 17-18 років). Організм готується до дорослого життя. За нормальних умов статеве. Фізичне і психічне дозрівання відбувається відповідно один до одного, причому у дівчат приблизно на два роки раніше, ніж у хлопчиків.У цьому віці швидкими темпами збільшується ріст і маса тіла. Подальший розвиток м’язової системи відбувається за рахунок діаметра м’язового волокна. Характеризуючи вищу нервову діяльність підлітків, необхідно відзначити, що на початку цього періоду
Зрілий вік Зрілий вік настає у віці 21 рік. Перший період зрілого віку - до 35 років. Це найпродуктивніший період у житті людини, пора, коли розвиваються її здібності, можливості їхнього прояву в конкретній сфері діяльності. У цей період людина здебільшого створює сім'ю, народжує і виховує дітей. Другий період зрілого віку - від 36 до 60 років у чоловіків і до 55 років у жінок. У цей відрізок часу життя людина намагається реалізувати себе в обраній професії.
Похилий, старечий вік Похилий вік починається з 61 року в чоловіків і з 56 років у жінок. Багато людей зберігають у цей період достатньо високу професійну працездатність. Старечий вік у чоловіків і жінок починається в 75 років. У цьому віці багато людей ще мають ясний розум і здатні до творчої праці.
Порушення гаметогенезу й запліднення спричиняє безпліддя чи спадкові хвороби Безпліддя – порушення репродуктивного життя людини, нездатність людини зачати дитину в процесі природного статевого акту Жіноче безпліддя – порушення будови матки, непрохідність фалопієвих труб, наявністю спайок у статевих шляхах Чоловіче безпліддя – порушення процесу утворення сперматозоїдів (варикоцеле – варикозне розширення вен сім*яника) Спермограма – аналіз сперми. ЕКО – екстракорпоральне запліднення Суроганте материнство
Складніше виконати запліднення яйцеклітини поза організмом жінки («у пробірці»). Для цього з матки вилучають яйцеклітини, які певний час зберігають живими в ембріологічних лабораторіях. Сперму чоловіка або донора вносять у середовище з яйцеклітинами або сперматозоїд безпосередньо вводять у яйцеклітину (це підвищує ефективність запліднення). Після запліднення зародки кілька діб культивують на поживних середовищах, після чого повертають до матки. Там вони розвиваються до народження.