Презентація Поверхневі води України. Річки

Про матеріал
Презентація містить матеріал до уроку. Фото та відео найбільших річок України, їх тип живлення та характер течії
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ВОДИ СУХОДОЛУ. ПОВЕРХНЕВІ ВОДИ УКРАЇНИ. РІЧКИ

Номер слайду 2

Мета уроку: поглибити знання учнів про поверхневі води планети на прикладі України; сформувати знання про основні гідрографічні характеристики річок, їх режим, річкові басейни.

Номер слайду 3

Епіграф до уроку“ Вода ! Ти не просто необхідна для життя , ти і є саме життя!” Антуан де Сент - Екзюпері

Номер слайду 4

Актуалізація опорних знань і вмінь учнів. Методичний прийом ” Асоціація ”“Є люди , які закохані в героїчну суворість гір, у таємничу тишу лісів або в безмежжя вільних степів. А я люблю життєдайність води в будь-яких її проявах: і у величній повільності річок, і в бурхливій нестямі гірських струмків , і в чистій пісні дзвінких джерел , і в загрозливому ревінні водоспадів…” Борис Харчук Які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слова річка, струмок, водоспад?

Номер слайду 5

“Бліцопитування”: Що відноситься до поверхневих вод ?Від чого залежить поширення вод суходолу?Що таке річка?Які типи річок ви знаєте за характером течії?Яке живлення мають річки?Чим різниться характер течії рівнинних і гірських річок?Що таке режим річок?

Номер слайду 6

Склад вод суходолу Поверхневі ПідземніРічки. Озера. Болота. Канали. Водосховища. Ставки. Знаходяться під землею: в порах, тріщинах порід і порожнинах земної кори

Номер слайду 7

Прийом “ Географічна мозаїка ”1. Видовжене заглиблення річкової долини, що постійно заповнене текучою водою. 2. Місце, де річка впадає в море, озеро чи іншу річку. 3. Територія, з якої до цієї річки стікають поверхневі і підземні води .4. Місце, де річка бере свій початок .5. Найвищий рівень води в річці, період якого настає один раз на рік в один і той самий час.

Номер слайду 8

Мотивація навчальної та пізнавальної діяльностіПрийом “Слово вчителя”Здавна люди поселялися біля річок, тому що річка була годувальницею, а також широким шляхом у навколишній світ. Сьогодні ми дізнаємося, як природа наділила нас цим безцінним скарбом — водними багатствами. Де густа річкова система, а де води катастрофічно бракує. Отже, вода — найцінніший мінерал на землі... Вона відіграє велику роль у житті людей і в господарській діяльності. З її наявністю або відсутністю пов’язані не тільки певні види господарської діяльності людини, але й саме існування людства. Недарма всі води, які є в тій чи іншій державі, обліковують, охороняють і називають водними ресурсами. Сьогодні ми розширимо та конкретизуємо знання про поверхневі води України. Детальніше зупинимось на характеристиці основних річкових басейнів, зокрема на особливостях гідрографії водного режиму річок.

Номер слайду 9

Вивчення нового матеріалу План вивчення теми ” Поверхневі води України. Річки”.1. Загальні особливості поверхневих вод.2. Основні річкові басейни.3. Живлення річок.4. Режим річок.5. Гідрографічна характеристика.

Номер слайду 10

Наче густе блакитне мереживо обплітають річки й струмки нашу землю, збираючи воду з усіх куточків і несучи її до морів. В Україні загалом понад 63 тис. природних водотоків. Серед них найбільше струмків (довжиною менш ніж 10 км) і малих річок (завдовжки до 100 км). Середніх річок (від 100 до 500 км) – трохи більше ста, а великих (довжиною понад 500 км) – лише 14. Розподіл річок по території країни залежить насамперед від рельєфу та клімату. Найбільша густота річкової мережі в Українських Карпатах і Кримських горах, найменша – на Причорноморській низовині.

Номер слайду 11

У найбільш посушливій її частині – між Дніпром і затокою Сиваш – постійних водотоків взагалі немає, а тимчасові утворюються лише під час танення снігу або зливових дощів. Внутрішні води (поверхневі - річки, озера, болота, штучні водойми та підземні) поширені по території України залежно від клімату, рельєфу, геологічної будови та діяльності людини. Запаси вод ,які можуть бути використані в господарстві і для потреб населення називають водними ресурсами.

Номер слайду 12

Водні ресурси використовують для водозабезпечення населених пунктів, зрошення полів, як джерела електроенергії, у промислових цілях, для відпочинку. Великі річки використовуються в судноплавстві, на них побудовані великі водосховища, у яких зосереджені значні біологічні ресурси. У посушливих районах побудовані системи зрошувальних каналів.

Номер слайду 13

Подорожувати річками України надзвичайно цікаво і захопливо. А зараз здійснімо віртуальну подорож найбільшими річками держави. Увага на екран!

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Прийом «Географічна лабораторія»Працюємо в зошитах для практичних робіт ст..28 Виконуємо :завдання 1.1. а Знайди відповідність між річкою та басейном , до якого вона належить ( 3 хв.)Завдання 1.1. б. Виписати найбільші притоки Дніпра (праві та ліві)Завдання 1.1.в. У басейні яких річок розташована ваша область?

Номер слайду 16

Методичний прийом «Картографічний практикум”Зошити для практичних робіт ст.. 28 завдання 2.1 позначення річок та їх приток на к/ к ст. 30. ( 4 хв.)

Номер слайду 17

Гідрографічна характеристика Методичний прийом «Час підручника» ст. 114 - 115 Учні працюють з підручником й знайомляться з новими поняттями: «падіння річки», «похил річки», «витрати води», «річковий стік», «твердий стік». ( 3 хв.)

Номер слайду 18

Перевіряємо виконання завдання. Падіння річки – вимірюється в метрах і визначається як різниця висот поверхні води між її витоком і гирлом. Похил річки – вимірюється у м/км або см/км, розраховується як відношення падіння річки до її довжини на певній ділянці. Витрати води – кількість води, що протікає у визначеному місці річища річки за секунду. Річковий стік – кількість води , що протікає у визначеному місці її річища за певний проміжок часу. Твердий стік – у результаті руйнівної роботи річка має не тільки рідкий (водний ), але й твердий стік. 

Номер слайду 19

Методичний прийом «Nota bene» (замітка на полях)Падіння річки це різниця між висотами поверхні води біля витоку та гирла. Визначають за формулою П = Вв — Вг. Похил річки це величина падіння річки розділена на довжину річки. Визначають за показниками Пр = П: Д. 

Номер слайду 20

 Робота з картою в групах (2 хв.)Клас ділиться на дві групиІ група дає відповіді на питання: Басейн якої річки займає найбільшу площу в Україні?Куди впадають більшість великих річок України? ІІ група дає відповіді на питання: Які річки можна назвати прикордонними? На межі з якими країнами вони протікають?Скільки обласних центрів розташовано на річці Південний Буг? 

Номер слайду 21

ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬЕкспрес-тести.1) Річка з усіма своїми притоками утворює: а) повінь; б) річкову систему; в) річковий басейн.2) Початок річки називають: а) гирло; б) межень; в) витік.3) За характером течії більшість річок України: а) рівнинні; б) гірські; в) бурхливі.4) Короткочасне підвищення рівня води після сильних дощів і зимових відлиг називають: а) паводок; б) межень; в) повінь.

Номер слайду 22

Прийом “ Вгадай об’єкт ”Я перетинаю Західну Європу в широтному напрямі і зв’язую її з Азією: захід починається у моїх витоках, а схід – у моєму гирліЯ беру свій початок у глибині густих смоленських лісів, поміж косогорів Валдайської височини: з невеличкого болота Аксенівський мох…

Номер слайду 23

VI. Підсумок уроку . Рефлексія. Чи виправдались ваші очікування від сьогоднішнього уроку? Де в практиці життя ви застосуєте здобуті знання? Прийом «Зробіть висновок»Я знаю…Я вмію…Мені сподобалося на уроці…Мені не сподобалося…

Номер слайду 24

Домашнє завдання. Опрацюйте параграфи 26 – 27 підручника, ст.18 - 116 Скласти кросворд до теми “РІЧКИ”Підготувати повідомлення, презентацію про одну із річок України

pptx
Додано
28 березня 2022
Переглядів
1332
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку