Повторення навчального матеріалу є необхідною частиною процесу навчання. Презентація містить основні вимоги та поради щодо організації повторення раніше вивченого матеріалу.
Повторення — це постійне повернення до старих знань, систематичне відтворення їх у пам’яті учнів. Повторення навчального матеріалу є необхідною частиною процесу навчання. Якщо нові поняття спираються на раніше засвоєні, то вони не тільки розширюють і поглиблюють старі поняття, а й зміцнюють їх.
Основні вимоги до організації повторення Цілеспрямованість, усвідомлення учнями завдань, що стоять перед ними. Знання учнями мети і плану роботи з повторення, розуміння важливості й необхідності його мобілізують на подолання труднощів, сприяють розвитку їхньої волі й уваги, підвищують ефект повторення.
Забезпечення зв’язку між новим і пройдених матеріалом Кращим методом є той, який забезпечує вивчення основ знань і поступовість додавання до них нового матеріалу. Нові знання можуть бути засвоєні лише за умови, коли нові поняття й уявлення асоціюються зі старими, накопиченими раніше. Внутрішній логічний зв’язок між старим і новим матеріалом — передумова систематичних, міцних і усвідомлених знань.
Різноманітність прийомів повторення. Важливу роль у попередженні одноманітності повторення відіграють елементи нового. У процесі повторення й особливо під час періодичних і підсумкових повторень варто вдаватися до перегрупування матеріалу, а також змінювати методи, прийоми повторення.
Уроки перших двох тижнів навчального року — це уроки повторення в поєднанні з вивченням нових знань. Спершу вчитель повинен зробити аналіз програми, і це дозволить йому запланувати матеріал, який насамперед треба повторити і зміцнити для успішного просування вперед. Обсяг матеріалу для повторення визначається складністю предмета й рівнем підготовки учнів.
Повторення має бути посильним для учнів. Не слід їх перевантажувати значною кількістю діагностичних завдань. У зв’язку з цим учитель ретельно продумує систему контрольних і тренувальних вправ, визначає обсяг матеріалу для повторення, організацію роботи. У процесі повторення він з’ясовує ступінь володіння учнями тими поняттями, що будуть необхідні для вивчення нового.
Підсумкове повторення:допомагає створити у свідомості учня систему навчального предмета, розділу або теми, установити взаємозв’язки між їх частинами;закріплює в пам’яті найважливіші факти тощо, систематизує їх;забезпечує цілісне уявлення про вивчений матеріал;готує учнів до свідомого засвоєння нових знань;забезпечує міцне засвоєння нового матеріалу, розгляд його в нових аспектах і умовах;допомагає вчителеві з’ясувати глибину засвоєння знань, виявити прогалини в знаннях, намітити заходи та організувати роботу для виправлення неточностей і помилок;сприяє вихованню почуття успіху, упевненості у своїх силах, прагнення до вдосконалення знань.
Найбільш природно повторення пройденого здійснюється в процесі викладу нового матеріалу. Раніше засвоєні знання при цьому відразу використовуються, слугують основою сприйняття й розуміння нового. Між невідомим і відомим установлюються зв’язки, що забезпечують логічне закріплення знань.
Як організувати періодичне повторення?Періодичне повторення — органічна частина педагогічного процесу, метою якого є міцне і якісне навчання. Завдання його — запобігти забуванню знань, умінь, поглибити «сліди» навчання у свідомості, зміцнити поки неміцні зв’язки із загальною системою.
Підсумкове повторення використовується для того, щоб:зібрати знання учнів у систему;забезпечити розуміння основних закономірностей досліджуваних явищ і фактів у їхніх зв’язках;поглибити знання й уміння;систематизувати знання й уміння;установити зв’язки між матеріалом інших предметів.
Повторення матеріалу теми чи розділу зазвичай займає один урок. За цей час треба розглянути великий обсяг знань. Звичайно, усе пройдене повторити неможливо та й потреби в цьому немає. Треба виділити й відібрати головне, істотне, те, що утворює струнку єдність компонентів цілісної системи, де чітко проглядаються зв’язки, що утворюють ціле.