Запишіть у зошитах тему та мету практичної роботи. Тема: Розв’язування експериментальних задач. Мета: узагальнити знання щодо основних класів неорганічних речовин, навчитися розпізнавати їх за допомогою якісних реакцій, а також планувати й проводити досліди згідно з запланованими схемами.
Обладнання та реактиви:штатив з пробірками, пробіркотримач, спиртівка, хімічна склянка, розчини натрій хлориду, сульфатної кислоти, натрій гідроксиду, натрій сульфату, аргентум (І)нітрату, купрум(ІІ)сульфату, натрій сульфіду, нітратної кислоти, порошок купрум(ІІ) оксиду, гранули заліза, смужки універсального індикаторного паперу.
Планування експерименту. Наявність йонів Гідрогену у сульфатній кислоті та гідроксид-іонів у калій гідроксиді доведемо за допомогою універсального індикатора . Нанесіть по 1–2 краплі кожної досліджуваної речовини на окремі смужки індикаторного паперу. Порівняйте колір кожної смужки з таблицею та установіть вміст пробірок. 1 2 3
Заповніть таблицю. Зробіть висновок.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Послідовність дій. Пробірка№1 Пробірка№2 Пробірка№3 Наносимо по 1–2 краплі кожної досліджуваної речовини на окремі смужки універсального індикаторного паперу. Забарвлення стає _________________Забарвлення стає _________________Забарвлення стає _________________Висновок. У пробірці № 1 ________________У пробірці № 2 ________________У пробірці № 3 ________________
Планування експерименту1. Серед трьох речовин одна – кислота, наявність якої можна довести індикатором. Нанесіть по 1–2 краплі кожної досліджуваної речовини на окремі смужки універсального індикаторного паперу. Порівняйте колір кожної смужки з таблицею та установіть у якій пробірці кислота. 1 2 3
Заповніть таблицю. Зробіть висновок.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Послідовність дій. Пробірка№1 Пробірка№2 Пробірка№3 Наносимо по 1–2 краплі кожної досліджуваної речовини на окремі смужки універсального індикаторного паперу. Забарвлення стає _________________Забарвлення стає _________________Забарвлення стає _________________Доливаэмо до пробірок к1-2 мл розчину аргентум(І)нітрату. Опишіть, що спостерігаєте. Опишіть, що спостерігаєте. Опишіть, що спостерігаєте. Рівняння реакціїВисновок. У пробірці № 1 ________________У пробірці № 2 ________________У пробірці № 3 ________________
Заповніть таблицю. Зробіть висновок.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Послідовність дій Спостереження, рівняння реакції Висновок1. Наливаємо у пробірку 1-2 мл. розчину купрум(ІІ)сульфату Сu. SО4 та доливаємо 1-2 мл розчину натрій сульфіду Na2 S. Опишіть, що спостерігаєте. Який осад утворюється? Дайте пояснення. Напишіть відповідне рівняння реакції. Отже, нерозчинну сіль ______________можна отримати внаслідок реакції обміну між розчинами солей_______________та __________________.
Складемо план дій1. З Cu. O потрібно отримати Cu. SO4 Cu. O + ... = Cu. SO4 +... Згадайте хімічні властивості основних оксидів, в результаті взаємодії з якими речовинами можна отримати сіль? Звісно, основні оксиди реагують з кислотами. Відеодослід за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=a9j. Ga. Ks. Ws. GM2. Далі з Cu. SO4 потрібно отримати Cu(OH)2. Cu. SO4 + … = Cu(OH)2 …Cu(OH)2 можна отримати, додавши до розчину купрум(II) сульфату розчин лугу:3. З Cu(OH)2 потрібно отримати Cu. SO4 Cu(OH)2+ … = Cu. SO4+… Ви вже знаєте, що основи реагують з кислотами (реакції нейтралізації). Одже, при взаємодії Cu(OH)2 з сульфатною кислотою можна отримати Cu. SO4 .
4. З Cu(OH)2 потрібно отримати Cu. O . Cu(OH)2 = Cu. O +… Купрум (ІІ) гідроксид нерозчинна у воді основа, а отже розкладаються при температурі з утворенням оксидів https://www.youtube.com/watch?v=ii. Um-Oba6 QE5. Далі з Cu. SO4 потрібно отримати Cu Cu. SO4 + ... = Cu +…Пригадуємо, що більш активний метал витісняє менш активний із соліhttps://www.youtube.com/watch?v=r. WSIKjj. Yb. Ho6. Останнє перетворення з Cu отримати Cu(NO3)2 Cu + ... = Cu(NO3)2 +…+…Нітратна кислота реагує з металами інакше, ніж інші кислоти. Це пояснюється тим, що вона - сильний окисник. Тож Нітратна кислота буде окислювати мідь.https://www.youtube.com/watch?v=Mh. Scdk_I6 EY
Заповніть таблицю. Зробіть висновок.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Послідовність дій Спостереження, рівняння реакції Висновок1. Насипаємо у пробірку Cu. O доливаємо 1-2 мл розчину сульфатної кислоти Н2 SО4 та обережно підігріваємо. Опишіть, що спостерігаєте. Напишіть відповідне рівняння реакції._____________________ Отже, розчин солі купрум сульфату можна отримати внаслідок реакції обміну між ______та___________ за умови_______________ 2. До отриманого розчину купрум(II) сульфату Cu. SO4 доливаємо 1-2 мл розчину лугу Na. OH. Опишіть, що спостерігаєте. Напишіть відповідне рівняння реакції._____________________Отже, нерозчин у воды основу _____________ можна отримати внаслідок реакції обміну між ______та___________ 3. До отриманого розчину купрум(II)гідроксиду. Cu(OH)2 доливаємо 1-2 мл розчину сульфатної кислоти Н2 SО4 Опишіть, що спостерігаєте. Напишіть відповідне рівняння реакції._____________________Отже, розчин солі купрум сульфату можна отримати внаслідок реакції нейтралізації між ______та___________ ____________
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Послідовність дій Спостереження, рівняння реакції Висновок Пробірку з отриманим розчином купрум(II)гідроксиду Cu(OH)2 закріплюємо в пробіркотримачі та нагріваємо у полум’ї спиртівки. Опишіть, що спостерігаєте. Напишіть відповідне рівняння реакції._____________________ Отже, купрум(II)оксид можна отримати в наслідок реакції розкладу нерозчинної у воді основи_______________ за умови______________ 5. В розчин купрум(II) сульфату Cu. SO4 занурюємо шматочки заліза. Опишіть, що спостерігаєте. Напишіть відповідне рівняння реакції._____________________Отже мідь можна отримати шляхом витіснення із _________Більш активним металом __________6. До розчину концентрованої нітратної кислоти додаємо отриману мідь (дослід проводиться у витяжній шафі)Опишіть, що спостерігаєте. Напишіть відповідне рівняння реакції._____________________Отже сіль купрум(ІІ)нітрат можна отримати шляхом взаємодії міді з _________