Практичне заняття № 2. Суспільні наслідки індустріальної революції, зміни в житті та побуті різних верств населення
Номер слайду 2
Мета уроку: На основі раніше отриманих знань і опорних умінь у новій навчальній ситуації самостійно вирішувати проблемно-пізнавальні завдання, публічно представляти результати групової діяльності, освоїти складніші способи вивчення історичного минулого. Формувати та розвивати спостережливість, уміння узагальнювати, розвивати аналітичне мислення. Виховувати почуття любові до історії.
Номер слайду 3
Робота з текстовим джерелом Витяг з роботи Ірини Жуковської, Сергія Жуковського «Росія і Європа від тоталітарних ідеологій до соціальних експериментів»Індустріалізація зробила з людьми… одну дуже болючу хірургічну операцію без наркозу – вона розділила його з природою… У новому суспільстві перевагу одержали ті, кого раніше засуджували, - індивідуалісти, непокірні родовим кланам, які прагнули новизни та волі. Жити в цьому небаченому світі довелося всім – і тим, хто хотів цього, і тим, хто від усієї душі засуджував нові віяння. Про яке суспільство йдеться у документі? Яке ставлення автора до подій, які відбувалися? Чому автор вважає, що людей відділили від природи?
Номер слайду 4
Проблемне питання: Що визначає основні правила поведінки індустріального суспільства? До яких це наслідків може привести?
Номер слайду 5
Завдання 1 Прочитайте твердження 1–7. Позначте, які явища характеризують доіндустріальні часи (ІЧ), а які — період індустріальної революції (ІР).1. Пару, яку в середині XIX ст. широко використовували в індустрії та транспорті, витісняють електрика й двигуни внутрішнього згоряння. 2. Вищий коефіцієнт корисної дії електричних і дизельних двигунів сприяв підвищенню ефективності промислового виробництва. 3. У виробництві й побуті мільйонів людей з’явилися водогін, парове опалення, каналізація, електричне освітлення, газопостачання, телефон, автомобіль, різні електроприлади. 4. Відбулося масштабне будівництво залізниць і парового флоту; зводилися великі споруди — мости, тунелі.
Номер слайду 6
5. Посилилися міграція та еміграція; завдяки поліпшенню матеріальних умов, удосконаленню транспорту, імпорту продовольства, досягненням у медицині зросла народжуваність і збільшилася тривалість життя. 6. У містах з’явилися широкі проспекти, якими їздили автомобілі; електротранспорт та електричне освітлення; багатоповерхові будинки з усіма вигодами. 7. Активізувалася зовнішня торгівля, завдяки чому істотно зросли прибутки підприємців.
Номер слайду 7
Визначте, які з цих предметів, пристроїв і засобів характеризують: а) часи, що передували індустріальній революції; б) індустріальне суспільство.
Номер слайду 8
Завдання 2 Дайте письмову відповіді на запитання: Які зміни в житло й хатнє начиння принесло європейцям «буржуазне» XIX століття? Які предмети, що були наявні в житлі й хатньому начинні тогочасних європейців, «успадкували» сучасники?
Номер слайду 9
Завдання 3 Опрацюйте історичне джерело. Підготуйте усні відповіді на запитання. З опису подорожнім вигляду Берліна на початку XIX ст. Більшість вулиць [міста] широкі й обставлені будинками в чотири та більше поверхів. Не бракує також просторих площ. Від цього тут навіть дихається легше, ніж у Відні, Гамбурзі та інших містах, де будинки й люди скупчені на невеликих територіях. Широкі вулиці та взагалі красива архітектура будинків надають Берліну такого вигляду, яким можуть похвалитися небагато великих міст. Вільгельмштрассе, яка майже вся вкрита палацами, Лейпцигерштрассе, УнтерденЛінден, як і надзвичайно гарні площі — Оперна, Вільгельмова та інші, — викликають здивування іноземців…1. Яке враження справив на автора тогочасний Берлін? 2. Які нові риси міської забудови можна визначити за джерелом?
Номер слайду 10
Завдання 4 Проаналізувавши фото ст. 47 та текст параграфа 5, напишіть коротке есе «Повсякденне життя Лондона ХІХ ст»
Номер слайду 11
Номер слайду 12
Завдання 5 Розгляньте ілюстрацію. Поміркуйте, про що свідчить наявність такої професії, як вуличний торговець рибою?Вуличний торговець рибою. Лондон, XIX ст..
Номер слайду 13
Завдання 6 Розгляньте ілюстрації. Визначте за ілюстрацією та пунктом 2 підручника характерні риси стилю у моді (усно)
Номер слайду 14
Номер слайду 15
Завдання 7 Проаналізуйте джерела усно: А) «Сучасна мода продиктована не індивідуальними, а соціальними мотивами: намаганням вищих класів відокремитися від нижчих… Мода є ніщо інше, як постійне знищення меж. Вона — перегони станової пихи, під час яких повторюється одне й те саме: одні намагаються перегнати своїх переслідувачів, а ті намагаються їх наздогнати» (Юрист Ієрінг). Про яку рису буржуазного суспільства пише сучасник?
Номер слайду 16
Б) «Часта зміна костюму в буржуазному столітті — одна з найбільших особливостей. Ніколи раніше мода не змінювалася так часто. Винахідник у цьому напрямі приголомшує завжди небаченим багатством нових комбінацій. Ця часта зміна моди зачепила жіночий костюм, але й чоловіча мода змінюється частіше, ніж раніше» (Е. Фукс. «Історія звичаїв. Буржуазне століття»). Про які тенденції у моді говорить учений?
Номер слайду 17
Завдання 8 Доберіть до запропонованих термінів їх визначення та приклади (використовуйте ілюстрації)Рококо - Класицизм - Ампір - 1) стиль мистецтва, для якого характерний відхід від реального життя у світ фантазії, театралізованої гри, міфологічних сюжетів тощо; 2) стиль мистецтва, що виник у часи Імперії Наполеона й став продовженням і завершенням класицизму. Для нього характерні масивні парадно-монументальні форми будівель та інтер’єрів;3) стиль мистецтва, для якого характерна підвищена увага до античних взірців духовної та матеріальної культури, що вважалися основою для наслідування, дотримання певних канонів тощо.
Номер слайду 18
Завдання 9 Хто ці особи та які події історії з ними пов’язані? (письмово)АБ