Тема уроку : Практичні заняття № 8,9,10.8. «Дослідження розчинності у воді речовин цукру, солі, лимонної кислоти, олії»9. «Вивчення розчинності у воді речовин: глини, олії, лимонної кислоти»10. «Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді»Урок природознавства в 5 класі
Мета заняття:закріпити в учнів знання про воду, зокрема її здатність розчиняти різні речовини у природі;формувати вміння готувати та розрізняти розчини, користуватися розчинами у природі та побуті;сприяти дослідженню впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді. розвивати уміння учнів проводити практичні дослідження, робити висновки та оформлювати свої записи в робочий зошит; розвивати цікавість до вивчення природознавства.виховувати організованість учнів на уроці, самостійність у виконанні завдань. продовжувати формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи;
Обладнання:підручник, інструктивна картка для учнів, презентація до уроку,роздатковий матеріал: хімічний стакан або пластикові стаканчики, скляні палочки для перемішування розчину, вода, цукор, сіль, лимонна кислота, олія, глина, пісок, крейда;Тип уроку: Форма проведення:удосконалення знань, умінь і навичокурок-практикум
Експрес-тест.1. Який стан води під час дощу? а) рідкий б) твердий в) газоподібний2. До твердого стану води відносяться: а) пара б) лід в) роса3. До газоподібного стану води відносяться: а) сніг б) пара в) град 4. Які властивості води-рідини? а) білого кольору, з запахом б) холодна, смачна в) текуча, прозора, без запаху, безбарвна5. Які властивості води-розчинника? а) розчиняються і не розчиняються речовини б) у воді тільки розчиняються речовини в) у воді не розчиняються речовини. Повторимо матеріал
Проблемне питання. Розчинні та нерозчинні речовини можуть приносити як користь, так і бути шкідливими. Тому, чим більше ми знаємо про розчинність, тим легше нам буде в житті. Чи всі речовини здатні розчинятися у воді?Де ми спостерігаємо цю властивість у побуті, в природі?Де люди застосовують знання про властивості води, зокрема її здатність розчиняти в собі інші речовини?Зміст сьогоднішнього практичного заняття допоможе вам отримати відповіді на ці та інші запитання і збагатити свої знання про таку властивість води - РОЗЧИННІСТЬ
Проведення інструктажу з Техніки безпеки. Чітко виконуйте вказівки вчителя. Не займайте робоче місце без дозволу вчителя. Не пробуйте на смак і не нюхайте речовини, з якими працюєте. Не торкайтесь руками гарячих предметів. Не використовуйте для дослідів несправне обладнання та обережно використовуйте скляне обладнання. Коли проводите дослід між твердою й рідкою речовиною, першою в склянку поміщайте тверду речовину. Обережно розмішуйте речовини, щоб не розбити хімічний стакан. Після виконання роботи приберіть своє робоче місце.
Виконання практичної роботи. Завдання1 Дослідження розчинності у воді різних речовин.(Проводять дослідження по групам, в кожній по 4 учні) Запишіть у таблицю свої очікування щодо розчинності або нерозчинності речовин у воді. Якщо ви вважаєте, що речовина розчиниться, поставте «+» у стовпчик «Розчинність» (якщо ні — «–»).
Завдання 2. Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді. Запишіть у таблицю свої очікування щодо розчинності речовин у воді різної температури. Як розчиняться речовини: швидко, нормально, повільно? Запишіть свої спостереження. Висновок до досліджень 2. В ньому зазначте, як різна температура води впливає на розчинність цукру та солі. В холодній воді речовини ………………В теплій воді речовини ………………