Серед проблем, що постають перед сучасною освітою, є одна, яка щодня набуває все більшої актуальності. Це проблема невисокої якості знань учнів. Учителі не припиняють скаржитися на небажання вчитися та недисциплінованість учнів. Стосунки між педагогами та школярами нерідко переростають у конфліктні. Школярі втрачають інтерес до навчання. Демотивацію ілюструє типова скарга вчителів: «Учні не хочуть учитися, батькам байдуже, як навчаються їхні діти».
Існують відволікаючі фактори. Навколо вирує життя, існує безліч спокус (телебачення, Інтернет, комп'ютер). І тому коли школяр стоїть перед вибором між необхідністю робити потрібні, але не завжди захоплюючі домашні завдання та можливістю перегляду бойовика або «посидіти» в Інтернеті, то найчастіше перевагу він віддає останньому. Чому? Частина освітнього процесу та виховних функцій передана засобам масової інформації, де як новий суспільний ідеал пропонують молоді цінності відкритого демократичного суспільства, що на практиці є поки що суспільством споживання.
Типи невстигаючих учнів:учні з гарним розвитком розумової діяльності, але з негативним ставленням до навчання; учні з недостатнім розвитком розумової діяльності, що поєднується з позитивним ставленням до навчання; учні з недостатнім розвитком розумової діяльності та негативним ставленням до навчання.
шляхи подолання епізодичного відставання учнів :консультації з питань раціоналізації навчальної праці; посилення контролю за щоденною працею учнів; своєчасне реагування на окремі факти відставання, виявлення їх причин і вжиття оперативних заходів щодо їх усунення; індивідуальні завдання з вивчення пропущеного.
шляхи подолання стійкого відставання учнів :вдосконалення методики викладання предмета; доступне розкриття навчального матеріалу, розвиток мислення учнів; диференціювання завдань з усунення прогалин у знаннях; спеціальне повторення недостатньо засвоєних тем; заходи, спрямовані на розвиток інтересу до навчального предмета.
Стимули навчання:новизна навчального матеріалу; незвичайність подавання; практична значущість нових знань для життя; суперечливість матеріалу;створення ситуації успіху ; використання ігрових моментів, конкурсів, змагань ; робота в парах або групах; гумористичні відступи; чергування різних видів діяльності;поважне ставлення до особи учня.
Форми і методи навчання на уроках біології, що сприяють подоланню невисокої якості знань учнів : Робота в парах;Робота в групах;Проектна діяльність;«Навчаючи – вчусь»«Мікрофон»;Незакінчене речення;Мозковий штурм;«Вірю, не вірю»;«Зацікав»;«Шпаргалки»;«Шерлок Холмс»;«Знайди помилку»;«Так, або ні»; «Тест»;«Домалюй»;Дослідницька робота;Екскурсія;та інші
Побажання собі та колегам: Йди на урок із радістю, з уроку - з приємною втомою. Пам'ятай, що поганий лікар може забрати життя, поганий учитель — спопелити душу. Приходити на урок підготовленим означає точно знати: для чого прийшов, куди прийшов, що будеш робити й чи буде комусь від цього добре. Завжди кажи батькам найкращу правду з того, що ти знаєш. Свідченням найбільшого успіху педагога є посмішки на обличчях дітей.
Якщо ти вмієш звичайнісінький факт подати як відкриття й викликати подив і захват в учнів, то можеш вважати, що половину справи вже зробив. Дозовано, вимогливо, послідовно, із «легкістю» передавай учням знання та сприяй їх накопиченню. Умій побачити й підтримати будь-який успіх учня. Виховай в дитині :«Я здібний, я потрібний, я можу, я знаю, я володію!»