«Технологічність – основа майстерності як оптимальний спосіб перерозподілу енергії вчителя»

Про матеріал
В своїй педагогічній ідеї «Технологічність – основа майстерності як оптимальний спосіб перерозподілу енергії вчителя» акцентую увагу на зв’язок з застосуванням інноваційних технологій та правильної організації роботи з енергетичним балансом учителя і його здоров’ям.
Перегляд файлу

Педагогічна ідея Божко Н.А.: «Технологічність – основа майстерності як оптимальний спосіб перерозподілу енергії вчителя»

 

Інноваційна технологія - цілеспрямований системний набір прийомів, засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання результатів.

Актуальність теми:  Професію вчителя можна порівняти з акторським ремеслом через творчість та значні енерговитрати. Якщо вчитель не зможе правильно організувати свою роботу і відпочинок, його чекає емоційне вигорання.

Впевнена в актуальності цієї теми, адже від неї залежить збереження професіоналізму вчителя, досягнення результатів навчання і, найголовніше,-  здоров’я та щастя вчителя як реалізованої в житті людини, яка зможе вселити впевненість і в своїх учнів, допомогти їм стати успішними.

Основа ідеї: Отже, у чому полягає моя педагогічна ідея? Потрібно цілісно представити картину педагогічної діяльності. Спочатку виділити цілі та задачі навчання, далі - уявити необхідний результат, і, звичайно, підібрати необхідний інструментарій (методики, технології). Інструментарій підбираємо з урахуванням того, що інформація повинна йти по різним каналам сприйняття: візуальний, аудіальний, кінестетичний, дигітальний, -тобто через зір, слух, емоції та дію, побудову логічних зв’язків.

Ядро ідеї – все, що можна перевести в системну шаблонну форму, переводимо. Формулюємо чіткі правила, вимоги, критерії, започатковуємо традиції. Можна порівняти цей процес з формуванням динамічного стереотипу, - коли людина навчилася ходити, вона вже не думає, як переставляти ноги, а направляє ресурси на те, куди їй потрібно піти і що зробити.  Вчитель більше повинен направляти діяльність учня, ставити перед ним проблемні задачі, допомагати, але і вчити, звісно, самостійності у вирішенні цих задач, тобто формувати компетентності.

Компетентність – динамічна комбінація знань, умінь, навичок,

способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей,

що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, проводити

професійну та/або подальшу навчальну діяльність.

При цьому вивільнюється енергія, яка так необхідна вчителю для:

  • гнучкості та імпровізації на уроці (для цього потрібно відчувати клас, не може бути однакових класів, однакових уроків);
  • для підготовки творчих завдань, STEM-технологій, якісних лабораторних досліджень (саме цим можна найкраще зацікавити учнів);
  • для формулювання проблемних задач, кейсів.
  • для підготовки додаткового матеріалу (вийти за межі підручника, за межі класу);
  • для розробки навчальних проєктів;
  • для живого спілкування на уроці з учнями, гумор, прийоми емоційного інтелекту;
  • для розробки методик підготовки до олімпіад, ЗНО, конкурсів.

Так, можна попробувати різні методики і прийоми, але в інструментарії важливо вибрати найбільш дієві, їх не так вже і багато. Використовуючи свій потенціал не забуваємо про фундамент і цілі навчання – формування ключових компетентностей.

Ключові компетентності:

  •  Вільне володіння державною мовою.
  •  Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами.
  • Математична компетентність.
  • Компетентності у галузі природничих наук, техніки та технологій.
  • Інноваційність
  • Екологічна компетентність.
  •  Інформаційно-комунікаційна компетентність.
  •  Навчання впродовж життя.
  • Громадянські та соціальні компетентності.
  •  Культурна компетентність.
  •  Підприємливість і фінансова грамотність.

 

Компетентний здобувач освіти:

  • Готовий опрацьовувати різноманітну інформацію, аналізувати її, приймати рішення.
  • Уважно ставиться до власного здоров’я.
  • Критично мислить.
  • Є відповідальним за своє майбутнє та досягнення життєвого успіху.
  •  Здатний до самоосвіти й саморозвитку.
  •  Гнучкий, мобільний та комунікабельний.
  • Швидко адаптується до змін життєвих ситуацій.
  • Використовує знання для розв’язання життєвих проблем.
  • Планує стратегію власного життя.

 

Основні складові компетентності: необхідні знання, вміння їх застосовувати та адекватне оцінювання себе, світу, свого місця у світі.

 

Наскрізні змістовні лінії навчання:

  1. Екологічна безпека та сталий розвиток.
  2. Громадянська відповідальність.
  3. Здоров'я та безпека.
  4. Підприємливість і фінансова грамотність.

Отже, виходячи із цілей навчання, чітко розуміючи пріоритети, уявляючи необхідний результат, будуємо власні технології навчання, з максимально впорядкованим розподілом енергії. Після кожного уроку обов’язково етап рефлексії та самоаналізу. Застосовуємо селективний принцип, що спрацювало, що ні, і з якої причини.

Новизна ідеї: В своїй педагогічній ідеї «Технологічність – основа майстерності як оптимальний спосіб перерозподілу енергії вчителя»

акцентую увагу на зв’язок з застосуванням інноваційних технологій та правильної організації роботи з енергетичним балансом учителя і його здоров’ям.

Візуалізація ідеї:

 

 

Реалізація ідеї:

На чому можна зберегти енергію вчителя:

  • Технологічні карти до уроку як для учителя, так і навчити учнів складати свій опорний конспект, але тут потрібно дати можливості для творчості (схем, малюнків, розмальовок, кьюар-кодів тощо)
  • Обміном чи купівлею-продажем (зараз в соціальних мережах часто можна це зустріти) продуктів педагогічної діяльності. Наприклад, я користуюся наробками педагогів освітнього проекту «На Урок» (календарним плануванням, презентаціями, тестами). Сама також публікую власні продукти на цьому сайті (є тест та веб-квест). Також у біологічних спільнотах купувала біологічні розмальовки та дидактичний матеріал з біології.
  • Чіткі правила взаємодії з учнями та відкриті критерії оцінювання, що дає змогу уникати конфліктів і будує довіру у відносинах з учнями.
  • Традиції (наприклад, останній урок з теми проводимо творчо, - «Фестиваль сенканів», «Найкращий сенкан», STEM-технологія, командна гра тощо)
  • Система заохочень (додатковий бал, звільнення з письмової самостійної роботи, додатковий бал за гарний конспект…)
  • Перевірка знань за допомогою тестів з автоматичною перевіркою (гуглформи, клас тайм, «На Урок»…) Я зупинилася на своїх авторських тестах з продуманими питаннями в гуглформах, люблю на встановлення відповідності і з множинним вибором, з певним налаштуванням, що зменшує списування, з обов’язковим аналізом роботи.
  • В екологічних проектах, якими щороку займаюсь, і кожен з них успішний, використовую теж чіткий план: актуальність, мета, задачі, методи, реалізація, висновки і практичне застосування.

 

У що потрібно вкладати більше енергії? – МОТИВАЦІЯ.

  1. Для цього потрібно постійно самій розвиватись, слідкувати за новинами в природничих науках, багато читати, мандрувати. Учбовий матеріал повинен виходити за рамки підручника, і його потрібно подавати цікаво, з ігровими елементами.
  2. Освоювати новітні технології, ресурси (частіше вчителі вже відстають від учнів стосовно цифрових технологій).

Технології, які використовую я:

  • Проблемне навчання
  • Інтерактивні технології
  • Дослідницькі технології
  • Проєктні і модульні технології
  • Інформаційно-комп’ютерні технології

 

Особливо дослідницькі та проєктні, які  відповідають моїй методичній темі «Формування екологічної компетентності школярів шляхом залучення їх до проєктної діяльності».

  1. Готувати частіше матеріал для лабораторних досліджень (вони найбільше подобаються дітям).

Результативність:

  1. Підвищена мотивація до вивчення біології.
  2. Підвищення успішності з предмету.
  3. Перемоги в олімпіадах, конкурсах тощо.
  4. Сформовані ключові компетентності учнів.
  5. Працююча система енергетичного відновлення учителя.

 

docx
Додано
4 листопада 2021
Переглядів
249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку