Педагогічна ідея Божко Н.А.: «Технологічність – основа майстерності як оптимальний спосіб перерозподілу енергії вчителя»
Інноваційна технологія - цілеспрямований системний набір прийомів, засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання результатів.
Актуальність теми: Професію вчителя можна порівняти з акторським ремеслом через творчість та значні енерговитрати. Якщо вчитель не зможе правильно організувати свою роботу і відпочинок, його чекає емоційне вигорання.
Впевнена в актуальності цієї теми, адже від неї залежить збереження професіоналізму вчителя, досягнення результатів навчання і, найголовніше,- здоров’я та щастя вчителя як реалізованої в житті людини, яка зможе вселити впевненість і в своїх учнів, допомогти їм стати успішними.
Основа ідеї: Отже, у чому полягає моя педагогічна ідея? Потрібно цілісно представити картину педагогічної діяльності. Спочатку виділити цілі та задачі навчання, далі - уявити необхідний результат, і, звичайно, підібрати необхідний інструментарій (методики, технології). Інструментарій підбираємо з урахуванням того, що інформація повинна йти по різним каналам сприйняття: візуальний, аудіальний, кінестетичний, дигітальний, -тобто через зір, слух, емоції та дію, побудову логічних зв’язків.
Ядро ідеї – все, що можна перевести в системну шаблонну форму, переводимо. Формулюємо чіткі правила, вимоги, критерії, започатковуємо традиції. Можна порівняти цей процес з формуванням динамічного стереотипу, - коли людина навчилася ходити, вона вже не думає, як переставляти ноги, а направляє ресурси на те, куди їй потрібно піти і що зробити. Вчитель більше повинен направляти діяльність учня, ставити перед ним проблемні задачі, допомагати, але і вчити, звісно, самостійності у вирішенні цих задач, тобто формувати компетентності.
Компетентність – динамічна комбінація знань, умінь, навичок,
способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей,
що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, проводити
професійну та/або подальшу навчальну діяльність.
При цьому вивільнюється енергія, яка так необхідна вчителю для:
-
гнучкості та імпровізації на уроці (для цього потрібно відчувати клас, не може бути однакових класів, однакових уроків);
-
для підготовки творчих завдань, STEM-технологій, якісних лабораторних досліджень (саме цим можна найкраще зацікавити учнів);
-
для формулювання проблемних задач, кейсів.
-
для підготовки додаткового матеріалу (вийти за межі підручника, за межі класу);
-
для розробки навчальних проєктів;
-
для живого спілкування на уроці з учнями, гумор, прийоми емоційного інтелекту;
-
для розробки методик підготовки до олімпіад, ЗНО, конкурсів.
Так, можна попробувати різні методики і прийоми, але в інструментарії важливо вибрати найбільш дієві, їх не так вже і багато. Використовуючи свій потенціал не забуваємо про фундамент і цілі навчання – формування ключових компетентностей.
Ключові компетентності:
-
Вільне володіння державною мовою.
-
Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами.
-
Математична компетентність.
-
Компетентності у галузі природничих наук, техніки та технологій.
-
Інноваційність
-
Екологічна компетентність.
-
Інформаційно-комунікаційна компетентність.
-
Навчання впродовж життя.
-
Громадянські та соціальні компетентності.
-
Культурна компетентність.
-
Підприємливість і фінансова грамотність.
Компетентний здобувач освіти:
-
Готовий опрацьовувати різноманітну інформацію, аналізувати її, приймати рішення.
-
Уважно ставиться до власного здоров’я.
-
Критично мислить.
-
Є відповідальним за своє майбутнє та досягнення життєвого успіху.
-
Здатний до самоосвіти й саморозвитку.
-
Гнучкий, мобільний та комунікабельний.
-
Швидко адаптується до змін життєвих ситуацій.
-
Використовує знання для розв’язання життєвих проблем.
-
Планує стратегію власного життя.
Основні складові компетентності: необхідні знання, вміння їх застосовувати та адекватне оцінювання себе, світу, свого місця у світі.
Наскрізні змістовні лінії навчання:
-
Екологічна безпека та сталий розвиток.
-
Громадянська відповідальність.
-
Здоров'я та безпека.
-
Підприємливість і фінансова грамотність.
Отже, виходячи із цілей навчання, чітко розуміючи пріоритети, уявляючи необхідний результат, будуємо власні технології навчання, з максимально впорядкованим розподілом енергії. Після кожного уроку обов’язково етап рефлексії та самоаналізу. Застосовуємо селективний принцип, що спрацювало, що ні, і з якої причини.
Новизна ідеї: В своїй педагогічній ідеї «Технологічність – основа майстерності як оптимальний спосіб перерозподілу енергії вчителя»
акцентую увагу на зв’язок з застосуванням інноваційних технологій та правильної організації роботи з енергетичним балансом учителя і його здоров’ям.
Візуалізація ідеї:
Реалізація ідеї:
На чому можна зберегти енергію вчителя:
-
Технологічні карти до уроку як для учителя, так і навчити учнів складати свій опорний конспект, але тут потрібно дати можливості для творчості (схем, малюнків, розмальовок, кьюар-кодів тощо)
-
Обміном чи купівлею-продажем (зараз в соціальних мережах часто можна це зустріти) продуктів педагогічної діяльності. Наприклад, я користуюся наробками педагогів освітнього проекту «На Урок» (календарним плануванням, презентаціями, тестами). Сама також публікую власні продукти на цьому сайті (є тест та веб-квест). Також у біологічних спільнотах купувала біологічні розмальовки та дидактичний матеріал з біології.
-
Чіткі правила взаємодії з учнями та відкриті критерії оцінювання, що дає змогу уникати конфліктів і будує довіру у відносинах з учнями.
-
Традиції (наприклад, останній урок з теми проводимо творчо, - «Фестиваль сенканів», «Найкращий сенкан», STEM-технологія, командна гра тощо)
-
Система заохочень (додатковий бал, звільнення з письмової самостійної роботи, додатковий бал за гарний конспект…)
-
Перевірка знань за допомогою тестів з автоматичною перевіркою (гуглформи, клас тайм, «На Урок»…) Я зупинилася на своїх авторських тестах з продуманими питаннями в гуглформах, люблю на встановлення відповідності і з множинним вибором, з певним налаштуванням, що зменшує списування, з обов’язковим аналізом роботи.
-
В екологічних проектах, якими щороку займаюсь, і кожен з них успішний, використовую теж чіткий план: актуальність, мета, задачі, методи, реалізація, висновки і практичне застосування.
У що потрібно вкладати більше енергії? – МОТИВАЦІЯ.
-
Для цього потрібно постійно самій розвиватись, слідкувати за новинами в природничих науках, багато читати, мандрувати. Учбовий матеріал повинен виходити за рамки підручника, і його потрібно подавати цікаво, з ігровими елементами.
-
Освоювати новітні технології, ресурси (частіше вчителі вже відстають від учнів стосовно цифрових технологій).
Технології, які використовую я:
-
Проблемне навчання
-
Інтерактивні технології
-
Дослідницькі технології
-
Проєктні і модульні технології
-
Інформаційно-комп’ютерні технології
Особливо дослідницькі та проєктні, які відповідають моїй методичній темі «Формування екологічної компетентності школярів шляхом залучення їх до проєктної діяльності».
-
Готувати частіше матеріал для лабораторних досліджень (вони найбільше подобаються дітям).
Результативність:
-
Підвищена мотивація до вивчення біології.
-
Підвищення успішності з предмету.
-
Перемоги в олімпіадах, конкурсах тощо.
-
Сформовані ключові компетентності учнів.
-
Працююча система енергетичного відновлення учителя.